4-5 november – Idag satte jag bokens viktigaste moment på pränt …

7769 ord

Den 4 november nådde jag 7.769 ord …

 

 

10020
… och den 5 november var jag uppe i 10.020 ord.

Med den här takten, säger statistiken, kommer jag att vara klar den 26 november. Så bra men då har statistiken inte kalkylerat med allt som kan hända. Exempelvis har jag just nu en fyradagarskurs framför mig. Då kommer det inte att bli skrivet speciellt mycket.

Bokens viktigaste moment

I alla böcker ska det som vi kallar ”viktigaste momentet” komma i början av boken. En författare som skriver filmmanus måste ha detta någonstans runt sidan 17 (om vi talar om A4-sidor). I mitt fall valde jag att lägga det i kapitel 4 där jag talar om fängelseceller.

Tänkte att du kanske ville smaka lite på min bok. Här kommer inledningen av kapitel 4 och slutet. Du kan säkert räkna ut att jag nu sätter ”spänningsmomentet”.

Firmafesten hade startat med ”fångarna på fortet” och nu var de mätta och belåtna efter det medeltida gästabudet. Henrietta hade blivit rejält förtjust i stället. Hade varit där några gånger tidigare på utflykt men aldrig inne i borgen eller upplevt detta som skett ikväll.

Nu var det dags för prisutlämningen. De som hade fått flest guldmynt skulle få gå till fängelsehålorna och frita en fånge.

Några sa att det varje år, på natten till dramat, rann blod ur den bibel som låg uppslagen på vedkubben i cellen. Kanske var det en skröna men spökberättelserna var alltför många för att inte tas på allvar.

Henrietta hade svårt att koncentrera sig och spela med i ”fångarna på fortet”. Det var som om hon hade en osynlig följeslagare. Den här historien skulle bli större än hon kunde ana.”

Hantera mail och sociala medier EN gång per dag

Jag – som effektivitetskonsult – vill gärna att allt ska gå smidigt och givetvis effektivt.

Gör mail en gång om dagen

Därför rekommenderar jag att du fokuserar på VAD du ska göra och inte faller i gropen att ”titta” på mailen eller vandra ut i sociala medier.

Mitt tips är att ”göra” mailen vid bestämda tider.

Själv börjar jag dagen i sängen med min padda. Då ”gör” jag mailen och fixar vad som behövs i sociala medier, framförallt på facebook. Därefter sätter jag mig framför datorn och innan jag börjar skriva, rensar jag bort allt i mailen. Den behöver vara tom eller kategoriserad för att inte pocka på uppmärksamhet. Jag flyttar in allt som ska göras under en viss tid i kalendern. På så sätt glömmer jag inte bort något.

Här kan du se hur jag kategoriserar små uppgifter (som inte planerats in i detalj i kalendern). Tiden för uppgifterna, däremot, finns i kalendern.

Kategorisera små uppgifter

För att ta ett exempel så har jag tid varje fredag att hantera icke akuta frågor från mina deltagare i onlinekurserna och uppdragen. Du kan se att de är markerade med grönt. På fredag tar jag således tag i dessa frågor och besvarar dem samtidigt som jag skickar information till ALLA deltagare om vad som komma skall i respektive kurs.

Jag har tid inplanerad för egen utbildning och då hanterar jag dessa mail. Samma sak med administrationstid och tid för skrivandet.

På så sätt får du tid över för det som du verkligen vill göra. I mitt fall handlar det om skrivandet nu i november månad.

Få tid till skrivandet

Lycka till med den värdefulla tiden!

Monica

 

 

 

Tagged with →  
Share →
0 comments
Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Pinterest