6 november – Att använda beteendekompassen för att förbättra gestaltningen

Idag har jag skrivit 11.899 ord totalt. Det innebär att jag fått min tredje ”badge”:

10000-ordsbadge

Gårdagskvällen hade jag återigen egen utbildning i Beteende-kompassen

Jag fanns med via webinar tillsammans med tre andra när övriga träffades LIVE i Stockholm.

Vi har alla fått det fysiska verktyget nu och det ger så mycket mer.

Beteendekompassen

Idag fick vi lära oss att det även kan se annorlunda ut. De senaste dagarna har 207 coachningar skett. Alla är överens om att det är ett fantastiskt verktyg som uppmuntrar till storytelling för klienterna och som främjar funktionsmedicinen.

Mina erfarenheter med verktyget hittills är i samband med coachning för nedan.

  • Skrivcoachning (författare)
  • Självförtroende (eget ledarskap)
  • Effektivitet
  • Kroppsliga behov (qigong)
  • Viktcoachning
  • Målinriktning

Det är fantastiskt bra vid enskild coachning. Men jag gillar inte att använda detta vid digital gruppcoachning eftersom kunskapsnivån då är spridd och vi får många tekniska problem. Nu är jag beredd att testa gruppcoachning fysiskt vid nästa tillfälle då jag kör större utbildningar.

Jag har alltid coachat utifrån helheten men med formuläret som stöd blir det så påtagligt i strukturen för frågeflödet. Dessutom uppskattar mina klienter att de får allt nedskrivet när jag skickar tillbaka dokumentationen.

Beteendekompassen för ökad gestaltning

Det här verktyget kommer jag att använda mig av i kommande undervisning när vi talar om gestaltning. Ett fullständigt unikt sätt att nå ut till läsaren. Ska verkligen bli spännande.

KBTVerktyget baserar sig på många kända modeller där KBT (kognitiv beteendeterapi) är en av de största. Du kan se i min bild nedan hur KBT påverkar oss alla. Och inte bara oss själva utan vi använder metoden även när vi kommunicerar med andra.

Det finns olika läror och forskningar bakom hur det fungerar. Några anser att tanken kommer först, andra att känslan är först.

Min kinesiske mentor anser att tankar är enbart fantasier och kallar dem för ”skällande hundar” eftersom de ofta startar oro och stress. Han menar att känslor är mer goda, åtminstone om vi går djupt in i dessa kopplat till kroppen. Något ligger det i det, givetvis, men det är inte så många som kan känna sina inre delar av kroppen. Kan du exempelvis känna dina ligament i underarmen? Jag kan, men jag är tränad.

Enligt beteende-kompassen (verktyget) har vi BODY (kropp) och MIND (som rymmer tankar). STATE drar ihop kroppsuppfattningen (VAR) och tanken kopplad till målfokus. Detta skapar ett sinnestillstånd (STATE). Ofta använder vi ordet ”emotion” som ett begrepp på tillstånd.

Således kan vi tala om:

  • Sinnestillstånd
  • Tanketillstånd (ord och bild) => Mind
  • Känslotillstånd

AmygdalaVi tar in information via sinnena (utan att du hinner tänka). Informationen kring vad du ser, hör, känner, luktar och smakar går direkt till Amygdala.

Amygdala är en bilateral struktur i hjärnan som utgör en del av limbiska systemet, belägen djupt i hjärnan, nära mediala tinningloben. Amygdala tros ha en viktig funktion i hjärnans emotionella nätverk och spelar stor roll vid uppkomsten av såväl negativa som positiva känslor.

Tankarna tillsammans med känslorna och andningen reglerar vårt välbefinnande. Beroende på vad du tänker påverkar du andningen, och din energinivå höjs eller sänks. Därför kan du med tankar och andning styra ditt välbefinnande. Tankarna är inte statiska och du kan medvetet förändra dem för att må bättre.

Visste du att du genom att tänka slår på gener som gör att det bildas nya nervbanor och nervkontakter (synapser) i din hjärna?

Nobelprisbelönade neuroforskaren Eric Kandel visar att vi enbart med våra tankar kan förändra hjärnans struktur. Hjärnan har över hundra miljarder nervceller, och den kan skapa nya banor genom att blockera befintliga nervbanor, lyfta fram alternativa banor och utveckla nya. Allt detta styrs av dina tankar. Vad han egentligen säger är att du kan – trots att ditt inlärda sitter hårt och skapar den du är – ändra dina tankar, dra om och ändra dina nervbanor i hjärnan och därmed programmera om dig själv till en ny person med nya reaktioner. Det krävs medvetenhet för att skapa detta samt bryta de inlärda mönstren mot nya.

Släpp således ditt gamla tänk och skapa dig en ny framtid!

Monica

 

 

 

 

 

 

Share →
0 comments
Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Pinterest