Andningsteknik – tips för dig som har svårt att somna

För något år sedan gick jag en fantastisk andnings-yoga-kurs. Då fick jag lära mig flera olika tekniker för andning. Hur jag kan öka energin med andning, hur jag kan minska stressen med andning osv.

Under många år har jag utbildat i stresshantering med en österländsk metod som jag är ensam om att köra i Sverige. I den har jag även byggt in en Feldenkrais-övning för andningen. En övningar som garanterat tar ner pulsen och minskar stress.

Här tänkte jag dela med mig av en andningsteknik för dig som har svårt att somna. Enligt vissa experter kan den hjälpa dig så att du somnar på 60 sekunder. DET kan jag inte lova, men klart är att den är mycket avslappnande. Testa gärna!

Metoden har uppfunnits av Dr Andrew Weil som med den vill hjälpa dig effektivt fylla lungorna med mer syre, vilket lugnar dig.

Metoden kallas för 4, 7 & 8

Dr Weil har studerat kombinationen av meditation och andning. Viktigt är att du andas in genom näsan och ut genom munnen, något som även Feldenkrais rekommenderade.

Så här gör du:

  1. Börja med att andas ut genom munnen. Utandningen ska höras!
  2. Slut munnen! Andas in genom näsan samtidigt som du räknar till fyra (4)
  3. Håll andan! Räkna till sju (7)
  4. Andas ut (genom munnen)
  5. Andas in genom nästan och räkna till åtta (8)
  6. Håll andan och räkna till sju (7)
  7. Andas ut genom munnen
  8. Fortsätt genom att upprepa steg nr 5, 6 och 7, dvs
    1. Andas in genom näsan, räkna till åtta
    2. Håll andan, räkna till sju
    3. Andas ut
    4. osv

Lycka till och sov gott!

Monica

Tagged with →  
Share →