Att ge och få feedback

feedback

 

Att ge feedback är en konst. Det gäller att vara rak på sak, att hålla sitt fokus på att låta motparten växa, undvika att slänga skit på någon annan, och ge konstruktiv kritik. En viktig faktor är att aldrig ge feedback till någon som inte vill ta emot den. Vederbörande är då inte mottaglig och det kan leda till konflikt.

Att ta emot feedback är också en konst. Här gäller det att ta emot, smälta och bearbeta informationen som ska få dig att växa. Inte helt enkelt. Minst lilla felsteg från den som ger, kan leda till att mottagaren knäcks. För mig är feedback ”växtkraft” och som sådan måste du (som ger) tänka efter före. Utgå från dig själv och din upplevelse – aldrig från andra eller sladder. Göm dig inte bakom ord som ”det har jag hört att andra också tycker” eller liknande.

All feedback bör börja med orden:

”Min upplevelse är ….”

Ingen kan ta vår upplevelse ifrån oss. Men var saklig. Tala inte om att mottagaren är slarvig eller liknande, för då har du lagt in din värdering. Håll dig till fakta! Skulle du vilja informera personen om att du tycker vederbörande är slarvig, så säg hellre så här, exempelvis:

”När du slänger dina kläder omkring dig på golvet, upplever jag det som att du är slarvig och det stör mig.”

Fortsätt sedan med din önskan (som mottagaren kan strunta i men som du kan förmedla på ett diplomatiskt sätt). Exempelvis:

”…. Och jag skulle önska att ……”

Lycka till inför möjligheten att hjälpa någon annan växa. Någon som vill ta emot din värdefulla feedback. Eller om du får den själv av någon.

Glöm aldrig tacka för den värdefulla feedbacken!

Jag refererar också till denna pod där Pia Lerigon och Johannes Vivers talar om Hur hanterar man kritik(klicka på länken för att lyssna) och där Pia berättar och refererar till min onlinekurs ”Personlig utveckling”.

Lycka till med att ge och ta feedback!
Monica Ivesköld

 

Share →
0 comments
Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed