Currently viewing the category: "Böcker"

Bortom all genans av Eva Swedenmark – bokrecension

Tredje och sista självständiga delen i De fyras gäng.

Bortom all genansFormat: Inbunden

Serie: Del 3 i ”De fyras gäng”

Antal sidor: 205

Utgivningsdatum 2018-08-14

Förlag: Ordberoende Förlag

ISBN: 9789187595905

Tusen tack Eva för gåvan. Vilken fantastisk serie du har skrivit. Samtliga böcker går att läsa självständigt men skratten ökade givetvis när igenkänningen av damernas upptåg blev tydlig.

Boken ger verkligen hopp åt oss med några år på nacken. Att våga testa, att ge sig hän, att uppleva och leva ut våra drömmar, precis som du, Eva, skriver ”utom all genans”. Det tilltalar verkligen mig. Jag vågar och vill testa gränser. Men dessa härliga tjejer går längre än så. De ger sig hän ordentligt och finner nya saker i livet. Wow, säger jag bara.

Detta är en serie som alla över 55+ borde läsa. Och för oss som uppnått pensionsåldern är den ett ”måste”, tycker jag.

Boken är lättläst och jag läste ut den på en dag – i strålande solsken. Det var svårt att dra ner mungiporna eftersom de fastnade som ett fånigt smile i ansiktet och känslan av glädje satt kvar länge.

Här kan du läsa om första delen. Klicka på länken.

Här kan du läsa om andra delen. Klicka på länken.

4 pennorDen här delen får 4 pennor av 5 möjliga.

Hela serien totalt får 4 pennor.

Så här står det på nätbokhandelns sidor om boken (och i baksidestexten):

”En för alla – alla för en

I den avslutande tredje delen om De fyras gäng reser vännerna Garbo, Pamela, Anita och Ingalill till Vietnam för att fundera över framtiden.

Men långt borta kommer deras tidigare liv nära.

De träffar en polis som inte kan släppa tankarna på vad som hände när deras båt i Vaxholm brann.

Och hur var det med deras pengar som de kom över lite för lättsamt ska allt de vunnit tas ifrån dem?

De fyras gäng är tillbaka.

En kvartett kvinnor som visar sig själva och världen att man ska akta sig för att räkna bort kvinnor 60+.

De besitter kraft och fantasi och efter Garbos uppmaning till dem: Om ni inte börjar leva gör jag slut har de tagit makten över sina egna liv och förverkligat hemliga drömmar de trodde skulle förbli ouppfyllda.

I den tredje boken har de rest långt bort och funderar på att kanske slå sig till ro med vad de uppnått. Men när de inser att det finns män som underskattar kraften hos dem och ser dem som töntiga tanter enas de om att försvara det de vunnit och försåtligt och uppfinningsrikt hämnas på de som underskattar dem.

En för alla, alla för en, säger Garbo, Ingalill, Anita och Pamela i De fyras gäng. De inser att de alltid kommer att fortsätta drömma och att målet för drömmarna ibland är själva drömmen och resan för att uppnå den.”

Missa inte den här serien och än en gång: TACK Eva för att jag hade turen att vinna dessa böcker av dig. De har verkligen fått mig att må bra.

Vid pennan

Monica

 

Skrivartips: Gestalta – måla med ord

Gestalta - måla med ord

Det är stor skillnad på att gestalta och att berätta. Som bokrecensent brukar jag märka skillnaden på hur fångad jag blir av läsningen utifrån gestaltningen.

Gestalta går ut på att måla med ord, att visa i stället för att berätta, genom att skapa bilder i läsarens huvud, ofta baserat på känslor.

Jämför nedan:

  • Henrik var väldigt arg
  • Henrik stampade med foten och höjde rösten. Det slog gnistor om honom och hans ord. Gesterna var omfångsrika likväl som superlativen. Han tog upp hela rummet med kroppshyddan och ilskan. Luften vibrerade och personerna runt omkring kröp ihop.

Välj verb i stället för adjektiv när du gestaltar. Ordet ”väldigt” är ett adjektiv.

Använd framförallt dina sinnen när du gestaltar. Låt oss utgå från Henrik. Vad gör han när han är arg? Ser du hans beteende? Hör du honom? Tänker eller känner han något och vad tänker och känner omgivningen baserat på hans sinnesstämning?

Synliggör kroppsspråket och gesterna.

Lägg gärna till miljön men tänk på att använda den som en metafor eller liknelse. Du kan inte skriva om en vacker miljö när någon är arg. Snarare då att det blåste storm, träden böjde sig så djupt att de nästan bröt grenarna.

Genom att gestalta får du igång läsarens känslor. Texten blir intressant och din läsare vill veta mer.

I en spänningsroman kan du inte gestalta allt. Då tappar du tempo och spänningen uteblir. Vissa scener behöver vara korta och därmed mer beskrivande än gestaltande för att få upp tempot.

Lycka till med ditt gestaltande!

Monica Ivesköld

Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

 

Formge inlagan

Handbok för textproduktionMånga frågar mig om layout. Jag har utbildat i ämnet i över 30 år. I min bok Handbok i textproduktion finns massor med tips. Du kan köpa den här – klicka på länken!

Länk till Handbok för textproduktion

Att sätta en bok kräver många sorters yrkeskunskap. Ändå vill många författare göra detta själv. Grafisk formgivning och layout är ett hantverk. Typografi handlar om teckensnitt, storlek och radavstånd. Brödtexten bör vara i ett teckensnitt med fötter (seriffer) som lämpar sig för böcker och ökar läsbarheten. Våra ögon gillar den typ av snitt. De vanligaste snitten är Bookman och Garamond. Lägg märke till att 12 punkters storlek i dessa båda skiljer sig åt. Det beror på att de är tillverkade i två olika system; Didot respektive amerikansk point.

TeckensnittSe skillnaden i bilden här. Didot-punkten är 0,376 mm medan en point är 0,351 mm. Väljer du Garamond blir således texten mindre.

 

Teckensnitt 2Rubrikerna i din bok bör lämpligen vara i sanseriff, dvs utan fötter, typ Arial eller Lucinda. Här ser du bild på dem:

Tänk på att ALDRIG skriva rubriker med versaler. Det minskar läsbarheten.

Radavståndet är viktigt och jag brukar rekommendera att tänka på multiplar (dvs delbarhet med siffran 6).

Det gäller även att tänka på marginalerna och sidnumreringen. Ensamma rader (eller som de kallas på fackspråk – beroende på om de är uppe eller nere på sidan – ”Änkor” och ”Horungar”) är en typografisk dödssynd. Vita maskar, dvs för stort tomrum mellan orden, kan bli effekten av marginaljusterad text. Då måste du knipa respektive kerna texten.

Alla stycken i en skönlitterär roman kan med fördel vara indragna utom första stycket i varje scen eller kapitel. I fackböcker är det inte alltid indrag. Ett fyrkantsindrag är att rekommendera, dvs lika mycket indrag som teckenstorlek. OBS att detta görs med hjälp av formatmallar i Word eller sättningsprogrammen.

Lycka till!

Monica Ivesköld

Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Sommarmystik antologi

Sommarmystik omslag 1

Detta är ingen bokrecension av mig eftersom jag själv deltar i boken med novellen Midsommarnattens irrbloss. Däremot vill jag gärna berätta om min egen upplevelse av boken.

Som du ser har andra skrivit om den och vi har fått fina recensioner. Här är en länk till en trevlig recension där vi fått 8 av 10 möjliga poäng.

Kolla denna recension genom att klicka på länken!

Format: Häftad

Antal sidor: 222

Utgivningsdatum: 2020-06-15

Förlag: Nohiding Förlag

Författare enligt Adlibris: Emelie Kempe, Linda Andersson, Kristina Suomela, Laura Marken, Annah Oj, Jessika Lilja, Håkan Mattsson, Frida Windelhed, Marie Metso, Fredrik Ax, Thomas Vildström, Monika Chanovian, Cecilia Linder, Isabella Lundberg, Camilla Olsson, Saga Stigsdotter, Monica Ivesköld, Sabine Mickelsson, Lizette Lindskog, Mattias Lönnqvist

ISBN: 9789198485622

Själv betygsatte jag alla novellerna utifrån dels själva storyn och dels skrivarrösten (sättet att skriva). Tilläggas ska att jag – personligen – inte är intresserad av alltför blodiga eller svårtolkade fantasy-berättelser. Men här är några riktigt bra noveller, måste jag säga. Allra bäst är de med knorr på slutet, dvs en överraskning som jag som läsare inte förväntade mig. De som innehöll överraskningar var novellerna:

  • Bara ondska (av Linda Andersson)
  • Älvringen (av Håkan Mattsson)
  • Sorgstena (av Frida Windelhed)

De som fick högsta betyg av mig (5 av 5 möjliga) avseende skrivarrösten var:

  • Älvringen (av Håkan Mattsson)
  • Flickan på vinden (av Håkan Mattsson)
  • Sista sommardagen (av Mattias Lönnqvist)

De som fick högsta betyg avseende själva storyn (5 av 5 möjliga) var:

  • Kan jag älska dig? (av Isabella Lundberg). Den fick dessutom 5+ och var, enligt mig, den absolut bästa historien
  • Älvringen (av Håkan Mattsson)
  • Flickan på vinden (av Håkan Mattsson)
  • Grodprinsen (av Monika Chanovian)
  • Kejsarskölden (av Cecilia Linder)
  • Sista sommardagen (av Mattias Lönnqvist)

Överlag många härliga noveller. Älvringen av Håkan Mattsson är den som utmärker sig mest. Inte konstigt med tanke på en så produktiv författare som Håkan.

Snittsiffran för samtliga avseende själva storyn (utom min egen inräknad) blev 3,6 av 5 möjliga och det fanns endast en novell som jag inte gillade. Ett strålande resultat med andra ord för en antologi.

Snittsiffran för berättandet (skrivarrösten) exkl min egen blev också 3,7 av 5. Det fanns dessutom många fullpoängare.

Om du vill lyssna lite på min novell så kommer den här.

Kul att få delta i en antologi med så höga siffror avseende både innehåll och berättarteknik.

Fortsatt lycka till kära kollegor

Monica

 

 

 

 

Skapa övertygande dramatisk karaktärsbåge

Du har en god idé. Kan den bli en bladvändare?

Planera din berättelse som om du planerar en semester. De flesta människor planerar vart de ska resa (målet), vad de ska göra där och när de ska åka tillbaka hem. På samma sätt kan du kartlägga din dramatiska båge – en plan för att stötta dig när du skriver.

Vad är en dramatisk båge?

Det är för romanen vad skelettet är för kroppen. Bågen utformas för att fånga läsarna från början och hålla dem kvar till slutet.

Strukturera din dramatiska båge

Det finns flera olika dramatiska strukturer att välja mellan. Nedan ser du några. Samtliga har använts av bästsäljande författare.

  1. Dean Koontzs klassiska berättelsestruktur
  2. I händelsernas mitt
  3. The Hero’s Journey
  4. 7-punktsstrukturen
  5. Randy Ingermansons snöflingametod
  6. Tre-lagersstruktur
  7. James Scott Bell’s Störningar and två öppningar

Alla har mycket gemensamt.

Dean Koontzs klassiska berättelsestruktur

För alla som inte vill arbeta med dispositioner, behövs en grundstruktur. Den här är enkel och består av fyra steg:

  1. Kasta direkt in huvudpersonen i enorma problem, beroende på genre. Skriv om det värsta möjliga dilemma du kan tänka ut för din huvudperson. För en thriller kan det vara på liv och död. I en kärleksroman kan det vara att en ung kvinna måste bestämma mellan två friare – och sedan avslöjar hennes val en katastrof. Problemet ska vara så stort att det bär hela romanen. Tillåt läsaren att bli fäst vid huvudkaraktären.
  2. Allt som karaktären gör för att komma ur det fruktansvärda problemet ska göra sakerna värre. Undvik frestelsen att göra livet lätt för huvudpersonen. Varje komplikation måste fortsätta logiskt från den tidigare, och saker måste växa gradvis sämre tills det verkar fullständigt hopplöst.
  3. Situationen är hopplös. Det ska vara så illa att du själv börjar undra hur du ska fixa till det.
  4. Slutligen lyckas eller misslyckas (om du väljer ett sorgligt slut) hjälten mot alla odds. Belöna läsarna och ge dem det som de förväntade sig.

I händelsernas mitt

Starta med att något händer. Det behöver inte vara extemt utan beror på genren. Läsaren ska uppleva att hen befinner sig mitt i något. Slösa inte bort två eller tre sidor på bakgrundshistoria utan låt den komma successivt. För att få detta att funka måste du kroka läsaren. Tvinga läsaren att fortsätta läsa. Tänk på:

  1. Stigande åtgärd
  2. Förklaring (bakgrundshistoria)
  3. Klimax
  4. Fallande handling
  5. Upplösning

Hjältens resa

Så här ser den dramatiska kurvan ut:

Hjältens resa

Författaren Joseph Campbell använder ofta denna metodik för att strukturera fantasy, science fiction och skräckromaner. J.R.R. Tolkien använder den och då blir upplägget så här:

Steg 1: Bilbo Baggins lämnar den vanliga världen. Baggins är nöjd med sitt liv i Shire och vägrar initialt uppmanas till äventyr. Baggins föredrar att stanna hemma. Guiden Gandalf (hans blivande mentor) får honom att acceptera. Baggins lämnar bekvämligheten i sitt Hobbit-liv och startar mot ett farligt uppdrag över Mellanjorden med alla slags problem längs vägen.

Steg 2: Baggins upplever olika prövningar och utmaningar. Bilbo bygger ett team och kopplar ihop sig med dvärgar och alver för att besegra fiender som drakar och orker. På vägen står han inför en serie tester som påverkar hans mod och förmågor utöver vad han trodde var möjligt. Till slut, mot alla odds, når Bilbo den inre grottan, den skrämmande draken Smaug där det slutliga målet för hans uppdrag finns. Bilbo måste stjäla dvärgarnas skatt tillbaka från Smaug. Bilbo finner snart att han måste övervinna sin största rädsla för att överleva.

Steg 3: Bilbo försöker återvända till sitt liv i The Shire. Smaug har besegrats men dvärgarna inleder en annan strid mot andra och en armé. I slutet av romanen får Bilbo ett slag mot huvudet under den sista striden och antas vara död. Men han lever och får återvända till Shire. Han är inte längre samma Hobbit som hatade äventyr.

7-punktsstrukturen

Förespråkare för detta tillvägagångssätt rekommenderar att du börjar med din upplösning och arbetar bakåt. Det garanterar en dramatisk karaktärbåge för din hjälte. J.K. Rowling använde 7-punktsstrukturen för Harry Potter och filosofens sten. Så här ser den ut:

  1. Kroken: Utgå från huvudpersonens utgångspunkt. I Harry Potter och filosofens sten är det när läsaren möter Harry som bor under trappan.
  2. Plott 1: Introducera konflikten som flyttar läsaren till berättelsens mittpunkt, dvs när Harry upptäcker att han är en trollkarl.
  3. Pinpunkt 1: Tillämpa tryck på huvudpersonen i processen att uppnå målet mot antagonisten. När trollen attackerar inser Harry och hans vänner att de är de enda som kan rädda dagen.
  4. Mittpunkten: Låt karaktären svara på konflikten med handling. Harry och hans vänner lär sig mer om filosofens sten och bestämmer sig för att hitta den före Voldemort.
  5. Pinpunkt 2: Trycket gör det svårare för karaktären att uppnå målet. Harry måste ensam möta skurken efter att ha förlorat Ron och Hermonie under strävan att hitta stenen.
  6. Plott 2: Flytta berättelsen från mittpunkten till upplösningen. Huvudpersonen har allt han behöver för att uppnå målet. När spegeln avslöjar att Harry Potters avsikter är goda får han filosofens sten.
  7. Upplösningen: Klimax. Allt i berättelsen leder till detta ögonblick, dvs en kontrast till hur karaktären började resan. Harry besegrar Voldemort.

Snöflingemetoden

Om du gillar att skapa disposition för berättelsen älskar du förmodligen Snöflingemetoden som du ser nedan. Börja med en central idé och lägg systematiskt till fler idéer för att skapa din båge.

  1. Skriv en sammanfattning bestående av en enda mening om din roman (tar ca 1 timme)
  2. Expandera meningen till en fullständig sammanfattning av avsnittet med detaljerade händelser (1 timme)
  3. Skriv en sammanfattning på en sida för varje karaktär (1 timme vardera)
  4. Expandera varje mening i nr 2 i en styckesammanfattning (flera timmar)
  5. Skriv en berättelse på en sida om berättelsen ur varje huvudpersons perspektiv (1-2 dagar)
  6. Expandera varje stycke du skrev för nr 4 till en helhetssynopsis (1 vecka)
  7. Utöka dina karaktärsbeskrivningar till ett stort karaktärsdiagram (1 vecka)
  8. Använd sammanfattningen från nr 6 och lista alla scener du behöver för att avsluta romanen
  9. Skapa en beskrivning med flera stycken för varje scen
  10. Skriv ditt första utkast

3-lagersstruktur – den grekiska dramatiska bågen

Denna metod användes av forntida greker och det är en av Hollywood-filmens favoriter. Den enklaste metoden av alla.

Akt I: Presentera huvudpersonerna och etablera konflikten. Metoden kallas ibland för ”den uppmuntrande incidenten”, dvs problemet förflyttar huvudkaraktären ur komfortzonen och påvisar historiens riktning.

Akt II: Konfrontationen. Skapa ett problem som verkar litet på ytan men som sedan blir mer komplext. Ju mer din huvudperson försöker få det hen vill, desto omöjligare verkar det att lösa problemet.

Akt III: Resultatet. Ett bra slut ska innehålla följande:

  • Höga insatser: Läsaren måste uppleva att ytterligare ett misstag kommer att leda till katastrof för huvudpersonen.
  • Utmaningar och tillväxt: I slutet måste huvudpersonen ha vuxit som person genom att övervinna otaliga hinder.
  • Lösningen: Alla turer som karaktären har utstått hjälper till att lösa problemet.

I boken Hungerspelen används denna struktur.

James Scott Bell’s Störningar och två dörröppningar

  • En störning direkt i inledningen hotar allt i huvudpersonens vanliga liv.
  • Dörröppning 1 driver karaktären till mitten av historien. När hen går igenom dörren finns ingen återvändo.
  • Dörröppning 2 leder till den sista striden. Det är en annan dörr utan återvändo men leder vanligtvis till en katastrof.

Gerard Way använder denna berättelsestruktur: Efter att ha hört att adoptivfadern har dött (störningen) återvänder sex syskon till barndomshemmet. Här lär de sig att världen kommer att gå under om några dagar (dörröppning 1). Medan syskonen testar allt som står i deras makt för att stoppa den potentiella globala apokalypsen, skapar de omedvetet ett annat hot mellan sig, vilket leder till en sista strid (dörröppning 2).

Jag hoppas att detta hjälper dig i ditt skrivande. Vill du lära mer, rekommenderar jag någon av våra onlinekurser eller boken ”Börja skriva framgångsRIKT” som är på väg ut på marknaden.

Lycka till!

Monica Ivesköld

Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Sista avsnittet i boken Börja skriva framgångsRIKT

Nu är min bok klar, bortsett från de sista redigeringsrundorna. I sista avsnittet går jag igenom skrivprocessen. Här ser du en tydlig bild av den.

Skrivprocessen

Den börjar med en projektplan och slutar med lansering och marknadsföring. I varje del finns ett antal viktiga element. Saker som du bör vara medveten om. Givetvis är de olika beroende på vilken typ av förlag du väljer. Det kan vara allt från egenutgivning till traditionellt förlag och dina arbetsuppgifter varierar såväl som kostnader för professionell hjälp.

Som författare kan du inte förvänta dig att du ska kunna allt såvida du inte är utbildad i de olika yrkena som krävs för att skapa en professionell utgåva av din bok.

I onlinekursen Planera ditt skrivande och din marknadsföring (20 veckors utbildning), hjälper jag författare och skribenter, steg-för-steg, i processen. Om du är sugen, kan du boka dig här nedan. Du kan köpa hela kursen eller endast betala handpenning och sedan fakturerar jag dig resterande.

Planera ditt skrivande
1995 kr
Handpeng, resten faktureras
125 kr


Kursen kostar, som du ser, utslaget ca 100 kronor i veckan. Pengar som du kommer att tjäna in när du lärt dig allt om planeringen och marknadsföringen.

Vill du lyssna på ett inspelat webinar om kursen, kan du klicka här. Webinar som berättar mer om kursen Planera ditt skrivande och din marknadsföring.

Jag önskar dig lycka till med ditt skrivande, din planering och din marknadsföring

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Se upp med vad du önskar av Eva Swedenmark – bokrecension

Se upp med vad du önskarFormat: Inbunden

Serie: De fyras gäng (del 2)

Antal sidor: 222

Utgivningsdatum: 2017-03-16

Förlag: Ordberoende Förlag

ISBN: 9789187595509

 

Tusen tack, Ewa, för att jag fick denna härliga bokserie (som jag vann i en tävling).

Jag har redan recenserat del 1 –  Om ni inte börjar leva gör jag slut. Du kan klicka på länken om du vill läsa recensionen för Om ni inte börjar leva gör jag slut.

De här böckerna är fulla av upptåg och jag skrattade gott när jag läste dem. Del 2 här har en undertext som är otroligt sann, dvs Se verkligen upp med vad du önskar dig! Dessa ljuvliga 60-åriga tanter har så mycket igenkänning för mig som befinner mig åldersmässigt exakt där. Böckerna är lättlästa och jag gillar språket i dem. Vilken som är bäst? Del 1 eller del 2? Det går inte att definiera, tycker jag. De hänger samman, även om de går att läsa fristående. Båda är roliga och har gett mig många skratt. Del 2 är lite djupare med mer eftertänksamhet.

Så här står det på baksidan av boken och i nätbokhandeln.

”Nu kommer de fyras gäng tillbaka i en ny roman Se upp med vad du önskar. Hur gick det när drömmarna förverkligades? Fortsätter de utmana livet och varandra? Eller visade sig drömmen vara annorlunda i verkligheten? De fyras gäng fortsätter att tillsammans i nära vänskap skapa en livsbejakande tillvaro där allt är möjligt. En roman om vänskap som utmanar, inspirerar och ger mod.

Fyra kvinnor 60+ som vägrar se livet sippra bort i tristess. De utmanar varandra att ta fatt i sina drömmar och leva livet. Det leder till omvälvande äventyr i denna skröna med allvarlig underton om rätt och möjlighet att ta för sig av livet och fortsätta förverkliga sina drömmar oavsett ålder. Om betydelsen av nära vänner.

”Jag vill inspirera alla, oavsett ålder, att ta tag i sina drömmar och leva de liv de vill, strunta i fördomar 4 pennorom hur man ska vara i olika åldrar. Ta för sig av livet,” säger Eva.

Jag ger boken 4 av 5 möjliga pennor framförallt för sitt underhållsvärde och alla de skratt och igenkänningspoänger som jag fann.

Vid pennan

Monica

 

Boken Börja skriva framgångsRIKT och onlinekursen med samma namn

Den här onlinekursen är på 20 veckor. Fullständigt unik och värdefull för alla författare, både för dig som vill börja skriva och för dig som vill öka framgången.

I nästsista avsnittet går vi igenom redigering. Här får deltagarna och läsarna värdefull information och tips på hur de kan redigera sitt manus.

Redigering

I kursen och givetvis även i boken finns följande delar med:

Redigering2

Boken Redigera FramgångsRIKTOch för den som vill fördjupa redigeringen finns möjlighet att köpa min 64-sidiga häftade lilla bok med checklista – Redigera framgångsRIKT – med tydliga anvisningar för dig som skriver romaner, noveller eller fackböcker. Om du är sugen på den, erbjuder jag dig extra rabatt. Kontakta mig för rabatten.

Redigering3Boken Börja skriva framgångsRIKT är omfattande, precis som kursen. Just nu redigerar jag boken för tionde gången. Jag måste skära rejält i den för att den ska bli mer lätthanterlig. Så nu kommer saxen fram.

Således … Några redigeringsrundor till, sen skickar jag manuset till förlaget.

Monica Ivesköld

Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Pilotkursen online ”Skriva spännande” – startar på måndag 24 augusti kl 16.00

NU äntligen, är det dags …

I 35 veckor kommer jag att köra webinar under 30-60 minuter, en gång per vecka (varannan måndag och varannan torsdag). Allt spelas in och läggs på studieplattformen där jag även lägger upp annat spännande.

EN övning per vecka.

Du får – tillsammans med mig – skriva ett kapitel (eller en scen) varje vecka. Steg för steg skriver du din novell eller roman. Vi utgår från deckar-genren men du kan skriva vad som helst bara det blir spänning.

Monica fotoKlicka här och lyssna på filmen där jag berättar lite mer: Pilotkursen online Skriva spänning

Varmt välkommen med din bokning (ifall du är intresserad)!

Klicka här för att boka!

Priset är endast 1.500 kronor inkl moms för denna pilotkurs som dessutom innehåller live-sändningar i form av webinar. Nästa kurs blir utan webinar och kommer att kosta 3.900 kronor inkl moms. Det är således en rabatt på 2.000 kronor innan moms.

Nu kör vi …

Monica Ivesköld

Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Flickebarnet Signe av Ragnar A Söderling – bokrecension

Flickebarnet SigneFormat: E-bok

Utgivningsdatum: 2020-03-05

Förlag: Videpro

ISBN: 9789198532333

 

Tack Ragnar för recensionsexemplaret som jag fick möjlighet att läsa.

Det var många intressanta historiska delar, framförallt om kvinnors kamp gällande utbildning, Signes engagemang i kvinnorörelsen och kunskap kring de ekonomiska problemen, vid seklets början (1900-talet). Mina egna morföräldrar var födda runt 1905 då en del handlingar utspelade sig. Jag kände igen mycket från deras berättelser om hur det var att växa upp just då.

Jag tycker däremot inte att den är en klassisk roman. Den är delvis skriven i ett allvetande perspektiv, många gånger (tyvärr) som ett tidningsreportage, vilket gör den onödigt tråkig på sina ställen. Möjligen skulle jag kunna klassa den som en slags biografi men absolut inte en roman. Det saknas tillräcklig gestaltning för det. Boken är i berättande form, inte gestaltande mer än vid några tillfällen. Detta är synd tycker jag, för om den hade varit i gestaltande form och helt uppbyggd som en roman, hade jag aldrig kunnat släppa den. Nu blev den aningen långrandig emellanåt. Jag hoppas att de kommande böckerna i serien byggs upp mer gestaltande. Då blir serien en succé, tror jag.

Några exempel på text ur boken (som påvisar blandningen av perspektiv):

Sid 161: ”Signe frågade hur dags …”

Sid 162: ”Det blev ett kärt möte för dem båda …” (Här framgår det allvetande perspektivet tydligt – hur kan annars författaren veta att det blev så för dem båda?)

Så här står det på nätbokhandelns sidor om boken.

En historisk roman som inspirerats av ett verkligt liv. Boken är den första i Trilogin om Signe som utspelar sig från 1881 till 1945. I trilogins första del följer vi Signes tjugofyra första levnadsår. Från det hon vid två månaders ålder blir fosterbarn hos ett kyrkoherdepar i Lillhärdal och får en strikt religiös uppfostran till dess att hon 1905 hoppas ha funnit sin plats i livet. Boken är resultat av flera års forskning i ett digert källmaterial eller som författaren uttrycker det: ”Jag har under flera år tillbringat stor del av min vakna tid tillsammans med en död kvinna”.”

Om du är intresserad av den historiska utvecklingen för kvinnor under slutet av 1800- och början av 1900-talet, tycker jag att du absolut inte får missa den här boken.

3 pennorJag ger den 3 av 5 pennor.

Vid pennan

Monica

 

 

 

Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Pinterest