Bokrecension: Egalias döttrar av Gerd Brantenberg

Egalias döttrarJag älskar boken Egalias döttrar. Inte för att det är någon stor konstnärlig skildring utan just för dess unicitet. Vad jag vet, finns det ingen liknande bok. Första gången jag läste den var i slutet av 80-talet, då min dåvarande fantastiske manlige chef, rekommenderade den till mig. Inköpt på bokrean för 64 kronor, noterade jag, eftersom prislappen satt kvar. Den här gången – när jag läste om den – var den ännu lustigare och mer givande.

Styrkorna i boken är att Gerd Brantenberg har lyckats hålla en jämn och verkligen omvänd genuslinje rakt igenom. Ex vis när hon skriver ”dam” i stället för ”man” osv. Svagheten är möjligen själva historien som kan verka tunn, även om den får mig att skratta så tårarna rinner.

Att försöka genre-bestämma den, är svårt. Den verkar gå under huvudgenren – roman. Möjligen skulle den kunna gå under någon Komedi-genre eller Satir. Rolig är den i vart fall. På min gamla bok har många tidningar skrivit om just komiken i den. Så här skrev DN: ”En rolig och intelligent bok, logisk och slagkraftig”. Kvinnobulletinen skrev: ”En vanvettigt roligt bok. Satiren är skickligt genomförd på många plan”. Expressen skrev: ”En hejdlöst rolig satir över manssamhället. Brantenberg nöjer sig inte med att klä ut männen i kjolar. Hon berövar dem deras språk, och visar därmed med förfärande tydlighet hur verklighetens mansvälde också innefattar makten över språket.” Och slutligen skrev Jönköpings-Posten: ”Lyckliga de människor som får läsa den här boken! Deras skrattsalvor kommer att dåna genom landet i månader.” Således GENREN får bli SATIR.

Karaktärsskildringarna kunde varit ännu mer utstuderade men det framgår tydliga skillnader i respektive karaktärer. Karaktärer som Petronius, Gro, Baldrian, fru Bram och Herrken Uggelberg är tydliga och jag tycker de även lätt går att urskilja i vårt samhälle. Nej, jag sympatiserar inte med Petronius men tycker att han agerar lite som de upprorsmakare som fanns under 70-talets vänsterrörelse, dock utan att han blandar in den typen av politik.

Här kommer ett litet utdrag:

”- Men om det är så värdefullt, det arbete som män gör, varför får de inte betalt för det? …..
Hans mor blev stum ett ögonblick. Nej, nu gick det för långt. Betalning! Var skulle de pengarna komma ifrån….. Åt de kanske inte, och latade sig? Va! Och dessutom hade de ju betalning i dubbel bemärkelse, i form av trygghet, kärlek och värme.”

eller kanske dessa små texter:

”- Ursprungligen var firandet av menstruationen ett led i en urtida fruktbarhetskult, berättade herken Uggelberg ….. Menstruationscykeln hos kvinnan band samman kvinniskosläktet med naturens eget kretslopp och månens faser. ”

”Det blir 500 matrarker i böter för att ni falskeligen påstått att ni använde preventivmedel. Ni vet naturligtvis att ni måste registrera er på P-kontoret för att slippa bli tilldelade fäderskap. Ni är inte offentligt registrerad och är därför att betrakta som fri sädesgivare på marknaden.”

LÄS boken! Skratta och njut!
Monica Ivesköld