Bokrecension: Öka din kreativitet av Julia Cameron

Öka din kreativitet av Julia CameronDetta är en äldre men likväl fullt gångbar bok om hur du kan öka din kreativitet. En lysande självstudiekurs som leder dig framåt. Den kan användas för allt skapande, oavsett om du har tänkt dig måla, skriva romaner eller noveller, skapa filmer eller göra något konsthantverk.

Boken är uppbyggd som en 12-veckors kurs med teori, egna övningar och reflektioner.

Här finns många kända citat, som exempelvis:

Citat Oscar Wilde: Världens sanna mysterium är det synliga, inte det osynliga.

Något som jag direkt tog till mig i mitt skrivande och målande, är att göra ”morgonsidor”. Det innebär att jag startar varje dag med att skriva ner i dagboksform saker som irriterar eller gläder mig. Sedan lägger jag detta åt sidan. Ingen ska läsa det – inte ens jag själv. Det är helt hemligt mellan mig och mitt inre. Övningen innebär att jag därmed enkelt kommer igång med mitt skrivande, eftersom gnäll och glädje förstärker mina tankar och får mig att tänka på annat än rädslan för mitt skapande. Rädslan som leder till blockering av framgång. Morgonsidorna, som Julia kallar dem, är helt enkelt ett flödesskrivande, dvs ett av de allra mest grundläggande och kraftfulla verktyg som står oss författare till buds. Hon föreslår dessutom att vi skriver dessa sidor omedelbart efter att vi stigit upp på morgonen.

Hon föreslår som en av de första övningarna vecka 1, att vi gör om alla våra ”plumpar”, dvs saker som inte tidigare gått så bra, till affirmationer. Jag som har arbetat med affirmationer och lär ut hur mina deltagare ska skapa en affirmation, älskar den övningen. Det är precis så vi tämjer vårt inre barn, vårt lejon som ryter, vår skällande hund (hjärnan och tanken) och därmed lär oss tänka nya värdefulla tankar.

Sedan föreslår hon att vi skriver upp våra tre värsta fiender till den inre kreativa känslan. Det ska vara allt från trollen i garderoben (obehag och rädslor) till gamla intorkade minnen om lärare som förstörde våra möjligheter i skolan. Gärna kombinerat med bilder. Exempelvis en teckning över den opedagogiska läraren som intalade oss att vi inte kunde klara något. Genom att sedan förlöjliga denna person eller rädsla, kan vi eliminera den.

Varje vecka ska vi planera in en träff med vår egen inre konstnär – en alldeles egen träff, utan någon följeslagare – där vi upplever växtkraften för vårt skapande. Denna övning gjorde att jag bestämde mig för att testa en kurs i Glasfusing, visserligen tillsammans med andra människor, men där jag fick uppleva en extremt härlig kreativ tillväxt. Jag berättar mer om detta i ett separat blogginlägg.

Flyg - kasta dig utförMina varmaste rekommendationer till denna bok. Den är värd varenda sidas läsning. Låna den på biblioteket, för den är slutsåld i de flesta affärer, kryp upp med den och läs. Följ instruktionerna för att öka kreativiteten och lycka till!

Som Julia skriver:

”Hoppa, och nätet kommer att vara där.”

Monica Ivesköld