Bokrecension Sissel Myrups ”Steg för steg till ett perfekt manus”

Steg för steg till ett perfekt manus av Sissel MyrupSå här står det om boken hos internethandeln:

”Den här boken riktar sig till dig som skrivit en historia från början till slut.
Det är dags att börja redigera, men hur gör du? Vad ska du börja med? Vad ska du titta på?
Det finns många saker att tänka på och i Steg för steg till ett perfekt manus går vi igenom stegen allt eftersom. Följer du allt har du ett perfekt manus att skicka till förlag eller ge ut själv.”

Det är glädjande att se hur Sissel sammanställt stegen för redigeringar för skrivande personer. Att redigera har alltid legat mig varmt om hjärtat. Själv startade jag min karriär med att utbilda mig inom layout, design och formgivning redan på 70-talet. Den allra första broschyren som jag skapade tog många månader och jag fick sedan följa den från layout till tryck. Jag har skrivit mer än 60 facklitterära böcker och har jobbat som både skribent, författare, redigerare, granskare, certifierare av kursmaterial, lektör, redaktör och förlagschef. Det visste du kanske inte?

När jag 2013 påbörjade mitt skönlitterära skrivande, insåg jag att jag dels behövde lära mig mer om denna typ av skrivande, dels behövde skapa lathundar för redigering. Sedan hösten 2013 har jag gått mängder av Skrivarkurser, både fysiska och digitala, samt även kurs i att ge ut och sälja boken. Jag har läst mer än 30 böcker i konsten att skriva skönlitteratur och har nu även gjort en kurs i hur alla skrivande personer kan planera smartare för att nå resultatet med sitt manus och skrivande. Att lära ut effektiv, professionell planering har bland annat varit mitt levebröd de senaste 30 åren.

Jag gjorde en enkel lathund för ett år sedan (i juni 2016), som jag delade ut till flera intresserade, där Sissel var en av dem.

Glädjande konstaterade jag att boken är mycket läsvärd och konkret. Den ger de tips en skrivande person behöver för att redigera sitt manus. Troligen blir många böcker liggande i skrivbordslådorna på grund av att skribenten inte förstår vitsen av en kraftfull redigering av manus.

Den här lilla användbara boken är i 8 steg och går från tips kring hur du börjar, till att ha en komplett översikt inklusive baksidestext och följebrev. Speciellt intressant är de små tipsen kring karaktärer, gestaltning och dialog. Ett extra plus till Sissels tips om att skapa ett spänningsdiagram i Excel såväl som tips på vilka kolumner som bör ingå i en Excel-översikt. Jag har ALDRIG tidigare stött på någon som skapat ett spänningsdiagram förutom minikursen avseende ”Story Grid” som har varit oerhört värdefull för mig i mitt skrivande.

5 pennorBoken slår flertalet av de stora, tjocka skrivarböcker som jag plöjt, de senaste åren, och jag rekommenderar varmt denna lilla pärla. Jag ger full pott i min recension till Sissels bok. Den är formidabel i all sin lilla enkelhet och får 5 pennor av mig.

Redigeringshälsningar
Monica Ivesköld