Currently viewing the category: "Bokrecension"

Flickorna av Emma Cline

Bokrecension

Flickorna av Emma ClineDen här boken blev jag rekommenderad att läsa. Kanske var mina förväntningar för höga. Den föll mig inte helt ”på läppen” så att säga. Visserligen handlar den om flower-power-tiden och romantiserar knarket och lössläppheten som var vanligt då, men det blev helt enkelt för mycket för mig som själv deltog i ett betydligt mer jordnära sextio- och sjuttiotal.

Emma Clines gestaltning och miljöskildring är mycket subtil och jag gillar hennes beskrivningar samtidigt som de blir lite ytliga, precis som de karaktärer hon skildrar. Jag förstår att hon vill att jag som läsare ska förstå innebörden av ”hjärntvätt” men har svårt att köpa berättelsen, trots att den baserar sig på en sann historia. Det är för mig aldrig lätt att sätta mig in i en slags sagovärld som bygger på brutalitet. Jag mår mest illa av detta. Boken var därför svårsmält och blev stundtals lite långrandig i sitt förskönande perspektiv.

Hennes sätt att skriva är visserligen stundtals poesi-aktigt och blir ibland lite för akademiskt, anser jag.

3 pennorBoken får 3 pennor av mig och jag rekommenderar den till dig som är intresserad av sekter och/eller Charles Manson.

Så här står det på nätbokhandeln:

»Det var skratten som fick mig att titta upp, och flickorna som fick mig att fortsätta titta.«
Så börjar Evie Boyds berättelse om den sommar i Kalifornien 1969 som förändrade allt.
I början av sommaren är hon fjorton år, uttråkad och otålig. Snart måste väl allting börja? Pappan har lämnat hennes mor för en yngre kvinna och en tyst förtvivlan präglar hemmet.

Det är i parken som Evie får syn på flickorna, en grupp med långa trassliga hår och smutsiga klänningar. De rotar i soporna efter mat och har något vilt över sig, men verkar samtidigt fria. När Evie några dagar senare möter en av dem, Suzanne, får hon följa med till en ranch där den karismatiske Russell lever med sin »storfamilj«, unga kvinnor som verkar göra vad som helst för honom. Evie dras in i Russells trollkrets. Först när hon är för långt in för att kunna backa förstår hon att det som håller på att hända är någonting fruktansvärt, något som kommer att sluta med död.

Den 27-åriga Emma Clines romandebut är en av de senaste årens stora litterära händelser. 35 länder köpte på kort tid rättig heterna. Romanen bygger löst på historien om Charles Manson och de mord som han fick sina kvinnliga följare att begå i slutet av 60-talet.

Vid pennan
Monica

Systerskap av Katerina Janouch

Bokrecension

Systerskap av Katerina JanouchJag har aldrig varit uppslukad av Katerina Janouchs böcker. Har läst några av dem. Hon har ett fint språk, härlig gestaltning och bra innehåll. Ändå har där ständigt varit något som gnagt och gjort att jag inte läst med odelad förtjusning. Så läste jag boken Bedragen, den första i serien om barnmorskan Cecilia Lund. Här kan du läsa min recension om Bedragen.

I bokhyllan stod även bok nr 2 i serien; Systerskap. Då klickade det mellan mig och boken, kan jag säga. Kanske var det för att jag redan kände Cecilia Lund och hade mina sympatier hos henne, kanske var det att innehållet i boken tilltalade mig mer. Jag sträckläste. Kunde inte släppa den. Ville veta hur det skulle gå för dem alla i deras personliga kris.

Boken kändes äkta, på ett sätt som jag inte upplevt Janouchs böcker tidigare.

4 pennorDen här serien rekommenderar jag varmt och ger Systerskap 4 av 5 pennor.

Så här står det på förlagets hemsida:

”Läs Katerina Janouch serie om barnmorskan Cecilia Lund och hennes stora familj! Här möter vi Cecilia, maken John och deras fyra barn men även Cecilias två systrar och den framgångsrika modern som mera tänker på sitt yrke än på sin familj. Serien kretsar kring familjeliv på 2000-talet där lyckan blandas med smärtsam svartsjuka och där kvinnligt systerskap skänker tröst och gemenskap.

Familjen Lunds hus på Lindängstorget är till salu. Efter Johns otrohet har Cecilia och John separerat och plötsligt är Cecilia varannan vecka-mamma. Hon saknar familjelivet och kastar sig in i arbetet som barnmorska och låter sig uppslukas av dramatiken på förlossningen. Samtidigt bär hon på en ilska och tycker att singellivet är ovant och svårt. Kanske kan mötena med John hos terapeuten hjälpa henne att få ordning på tillvaron? Ett telefonsamtal visar sig avgörande på flera sätt. Plötsligt förstår Cecilia var hennes känslor finns. Med ens är hon redo att slåss för det som är viktigt.

Samtidigt som Cecilias familj håller på att söndras hamnar hon mitt i en annan kris. Det börjar med en rad brutala övergrepp i city. Därefter försvinner Cecilias systerdotter plötsligt oförklarligt, rykten och skvaller sprids på nätet och begreppet systerskap får en ny innebörd – vad händer när offret själv blir förövare? Och kan hämnd verkligen vara den rätta vägen till jämlikhet?”

Vid pennan
Monica

Tiamo – Match vid första klicket av Mats Ingelborn

Bokrecension

TiamoDet är onekligen en annorlunda bok om vardaglig nätdejting. Boken är mycket välskriven sånär som en hopblandning på sidan 23 i e-boken. Det är Martin som berättar för sin fru om dejtingsajten och mitt i texten står det ”Jonas ler”, trots att det är Martin som avses. Mina falkögon noterar felaktigheten men i övrigt finns det inte något anmärkningsvärt. Texten flyter på och jag blir nyfiken medan jag läser. Hur ska det gå för det dejtande paret Robert och Kicki?

Början slår knockout med en personlig sexscen. Tyvärr tycker jag att boken fixerar lite för mycket på sex. Det är en viktig ingrediens i ett förhållande men definitivt inte allt. Jag saknade de viktiga ömhetsbetygelserna, skildringarna i vardagen och skratten, som är framgången i ett förhållande, även om det finns lite av den ingrediensen i boken. För mig kunde det vara mer vardag och mindre detaljer av sexet, även om jag inte är pryd. Det blir helt enkelt för detaljerade orgasmer. Mats Ingelborn gestaltar fint och byter perspektiv i de olika scenerna mellan de inblandade huvudkaraktärerna. Jag gillar verkligen hans sätt att skriva.

Boken, upplever jag, är i genren feelgood och jag fick lära känna personerna väl. Personporträtten är trovärdiga.

För dig som gillar sexscener, rekommenderar jag verkligen boken, även om slutet kändes förutsägbart vilket kanske var meningen.

Mats själv har erfarenhet av dejting genom att han 2016-2017 levde med SVT och deras program ”Gift vid första ögonkastet”. Mycket av det som finns i boken, är baserat på egna erfarenheter från tv-serien.

3 pennorJag ger boken 3 pennor.

Så här står det på internetbokhandeln:

”Åh, jag är så spänd”, erkänner Kicki. ”Jag bara längtar efter att få träffa honom. Träffa Robert. Han kanske blir min nästa man?” Det sista viskar hon bara fram, vågar nästan inte sätta ord på det som hon tänkt i flera dagar. Hennes perfekta match, hennes perfekta man.

Robert är mycket ovan med dejting men kastas in i dejtingvärlden när hans kompis Jonas anmäler honom till den nya tjänsten Tiamo. Den har lyckats makalöst bra i USA genom att matcha par med hjälp av artificiell intelligens. Nu ska Tiamo lanseras i Sverige genom ett teveprogram och Robert blir matchad med Kicki.

Tiamo – Match vid första klicket är en berättelse om den moderna jakten på kärlek via dejtingtjänster och teveprogram där relationer sätts på prov av hopp och förtvivlan – och sex.

Vid pennan
Monica

Innan snön faller av Helena Kubicek Boye

Bokrecension

Innan snön fallerBokfabriken lanserade ”Innan snön faller”. Jag fick den i min hand, hemkommen från Spanien, och upplevde att boken var en av årets höjdare. Jag kunde inte lägga den ifrån mig. En mycket välskriven bok med fin gestaltning. Tack för att jag fick läsa den. Den får mina allra bästa rekommendationer och jag ser fram emot nästa bok av Helena Kubicek Boye.

Fanns det då inget att klaga på? Jo en liten detalj irriterade mig och det var att jag inte fick någon förklaring till varför Anna Vargas föregångare råkade illa ut. Att hon hade lagt näsan i blöt, framkom, men jag hoppades få veta mer. Det slutet skulle jag vilja ha förtydligande kring. I övrigt vävdes händelserna in på ett utsökt sätt och precis så överraskande som jag uppskattar.

Så här står det på nätbokhandelns sidor:

Innan snön faller är en spänningsroman som utforskar gränsen mellan det normala och vansinnet. Det är Helena Kubicek Boyes skönlitterära debut. Höstens mörker sänker sig över den mytomspunna rättspsykiatriska kliniken i Säter. Bakom byggnadernas vackra fasader sitter de brottslingar som bedöms vara för sjuka för att kunna avtjäna sitt straff i vanligt fängelse. Den nyutexaminerade psykologen Anna Varga har fått en tjänst vid kliniken i Säter, och lämnar med glädje Stockholmslivet bakom sig. Annas glädje försvinner snabbt då hon nås av hotfulla meddelanden. Kort därefter hittas en patient död, och driven av sin nyfikenhet ger sig Anna ut på en jakt som leder henne bakåt i tiden, då gränsen för sjukt och friskt styrdes av kön och social tillhörighet. Hoten mot Anna blir allt allvarligare och det är tydligt att någon inte vill att hon ska gräva djupare. Vem kan Anna egentligen lita på? Och kommer hon någonsin att få reda på sanningen om vad som försiggår på Säter?

Vill du provläsa? Då har du en länk här.

5 pennorGillar du spänning? Missa då inte denna bok. Jag ger den 5 pennor av 5 möjliga.

Ett stort tack till Bokfabriken.

Vid pennan
Monica

Julias längtan av Cina Strang

Bokrecension

Julias längtan av Cina StrangPå en mässa i Spanien, mötte jag Cina som berättade om sin bok. Den lät spännande och jag erbjöd mig att recensera den.

Jag är glad att jag läst Julias längtan, en fint skriven och gestaltad bok om Julia och hennes längtan efter ett hus i Spanien. Boken är en härlig feelgood som verkligen lever upp till namnet. Texten flyter och drama blandas med glädje och kärlek.

Julias längtan handlar om att nå sin dröm. Den drömmen som Cina hade var att skriva och det tycker jag att hon ska fortsätta med. Ser fram emot din nästa bok, Cina.

Finns det då inget som skulle kunna vara bättre? Jo absolut. Exempelvis skulle omslaget kunna vara kraftfullare i sin framtoning. Boken är tryckt och utgiven av Vulkan och jag valde att köpa en häftad bok, som är lätt att ta med sig på resa. Den lossnade i bindningen, tyvärr. Något som förlaget Vulkan får ta på sig. Boken blev inte sämre av detta, däremot blev bokens livstid förkortad. Det var synd för den här boken hade jag gärna lånat ut till vännerna.

4 pennorJag ger boken mina bästa rekommendationer. Läs den om du gillar feelgood. Du lär inte bli besviken. Boken får 4 av 5 pennor av mig.

Så här står det på nätbokhandeln:

En nutids relationsroman i feelgood-anda med vänskap och kärlek, kryddad med drama och sorg.

Julia har ett perfekt liv med familj och hus i Stockholm, men drömmer ändå om någonting mera.
En stark längtan till ett lättsammare liv vid Medelhavet har länge lockat henne. Till hennes stora glädje föreslår mannen en semester till Spanien för att se vilka möjligheter som finns.
Drömmen får ett abrupt slut. Det utstakade livet om ett hus i Santa Pola måste läggas på is.
Efter några år faller Julia för en charmerande man. Hon flyttar hem till honom i Eskilstuna. Den till synes bekymmerslösa tillvaron bryts sakta ner när mannen visar helt andra sidor. Efter några hotfulla incidenter förstår Julia allvaret. Hon måste lämna sitt destruktiva förhållande, för att inte själv gå under.
Ska hon ta chansen och satsa på sin dröm – ensam?
Eller flytta tillbaka till Stockholm till det invanda livet där?

-Längtans kraft och modet att förändra kan göra skillnad när vi vill uppnå våra mål.
Cina Strang är en kvinna som förverkligat sin dröm och skrivit sin första roman. Tanken på att skriva boken blev aktuell efter pensionen, mest för att hålla hjärncellerna igång med något nytt, intressant och lärorikt.

Vid pennan
Monica

För evigt din av Nora Roberts

Bokrecension

Nora Roberts För evigt dinNora Roberts är och förblir en av mina absoluta favoriter inom genren feelgood.

Det är sällan jag läser om en bok. Ändå gjorde jag detta med den här. Dels för att jag hittade den i bokhyllan och inte kände igen den, dels för att jag gillade historien.

Nora Roberts För evigt din - fleraLite irriterade är jag dock över att boken har tryckts upp med många olika omslag. Det är förvirrande för oss läsare, anser jag, och ganska ojust. Här ser du samma bok med många olika omslag.

Ansvarslöst mot läsaren, kan jag tycka. Jag har ett extremt bildminne och hade kommit ihåg om jag läst boken utifrån omslaget.

Boken är slutsåld på nätet och den utgåva som jag hittade i bokhyllan var tryckt 2009.

Givetvis gick det inte att lägga den åt sidan. Jag var bara tvungen att få veta hur den slutade. Dessutom började den igenkännande med en sjukhusvistelse, precis så som jag inleder min egen kommande roman, vilket triggade igång min fantasi ytterligare.

Historien var härlig, som den ofta är i Nora Roberts böcker. Och språket är flytande, karaktärerna spännande och lagom komplexa och gestaltningen förödande charmfull.

Här är ett litet stycke ur boken som talar sitt eget språk:

Nora Roberts För evigt din - utdrag

5 pennorEftersom jag läst boken tidigare men, även denna gång, blev helt fashinerad av den, är det ingen tvekan om att boken får högsta betyg av mig och mina allra varmaste rekommendationer. 5 av 5 pennor.

Så här står det på nätbokhandeln om boken:

”På en fest i 40-talets Boston träffar medicinstudenten Anna affärsmannen Daniel. Två världar möts och från den dagen förändras allt för dem båda. Daniel har precis flyttat till USA från Skottland, men har redan lyckats skapa sig en förmögenhet tack vare sin envishet och målmedvetenhet. När han vill ha något ser han till att få det! Och nu vill han ha den vackra kvinnan han precis mött. Men Daniels storslagna uppvaktning imponerar inte på Anna. Hon har siktet inställt på en karriär som läkare livet som representativ hemmafru är inget för henne. Hjärna och hjärta går dock inte alltid hand i hand, och snart inser Anna att hon står inför ett omöjligt val.”

Vid pennan
Monica

Allt du önskar av Kristin Emilsson

Bokrecension

Allt du önskar av Kristin EmilssonAllt började med att jag läste Kristin Emilssons ”In i minsta detalj” och blev helsåld på Kristins sätt att skriva. Se recensionen här. Det är jag fortfarande. Hon har ett kraftfullt uttryck och en ljuvlig gestaltning.

Kanske gör jag inte rättvisa åt den här recensionen, eftersom jag inte läst de tidigare böckerna i serien.

Språket är således kraftfullt och jag uppskattar verkligen Kristin Emilssons sätt att skriva. Men den här boken nådde inte upp till mina förväntningar, vilka kan bero på att jag inte har läst de två föregående böckerna i serien. Jag har en uppfattning om att alla böcker i en serie ska fungera som självständiga och det gjorde verkligen den här boken. Historien om Amanda och Erik som nu gått vidare efter skilsmässan, är en härlig feelgood-bok. Trots det härliga sättet att skriva, blir jag nervös på Erik som verkar vara en reko kille men ständigt ställer till det för sig. Konflikterna är nästan alltför svåra att smälta med tanke på att han i övrigt verkar vara klipsk. Tack och lov faller allt på plats i slutet av boken, vilket det brukar göra i feelgood-romaner. Och jag kan andas ut.

3 pennorJag rekommenderar boken och ger den 3 pennor av 5 möjliga. Läs och njut!

”Amanda och Erik har gått vidare efter skilsmässan. De har sålt villan, delat upp bohaget och har delad vårdnad om sonen Nils. Men medan Amandas liv rullar på med ny kärlek, takvåning och författarkarriär, har Erik det tuffare. Inte nog med att den nystartade firman går dåligt, han dricker för mycket och träffar fel kvinnor.

Men när allt ter sig som mörkast dyker oväntat Boel upp, och med henne den lurviga vallhunden Kristina och den normkritiska teatergruppen Syster Yster. I en svartmålad källare i Vasastan får Erik inte bara nya vänner och värderingar – han återupptäcker också bortglömda sidor hos sig själv.

Samtidigt börjar Amandas perfekta tillvaro att krackelera och ett oplanerat möte med mannen hon försökt förtränga tvingar henne att göra upp med gamla känslor och drömmar

Och så är det den där gnagande frågan som varken hon eller Erik har kunnat släppa: Vem är egentligen pappa till Nils?”

Vid pennan
Monica

Tro av Gunborg Sahlin

Bokrecension

Tro av Gunborg SahlinJag fick förfrågan av Gunborg Sahlin om jag ville recensera boken Tro, utgiven på det egna förlaget ”Drömmars förlag”. Det var en härlig upplevelse. Tack för den! Gunborg Sahlin har ett härligt språk och det var svårt att lägga boken ifrån mig. Jag led med lilla Rakel som var helt oönskad av både mor och far, stunderna på barnhemmet och hennes förtvivlan och ensamhet. Hon kravlar upp ur de djupaste hålen och får en bundsförvant i en nära släkting.

Hela boken var en härlig läsupplevelse även om jag blev besviken på slutet som jag tyckte var aningen krystat. Kanske öppnar slutet upp för en bok nr 2 om Rakel. Jag kommer definitivt att läsa den.

Baksidestexten är lite förvirrande, tycker jag, eftersom boken inte handlar så mycket om Linnea Jansson. Hon är endast en svävande bakgrundsfigur. Linnea hade gärna kunnat få ta mer plats i historien. Jag vill veta mer om henne, nämligen.

4 pennorMina varma rekommendationer således för boken och jag ger den 4 av 5 pennor.

”Trettonåriga Linnea Jansson drunknar i brunnen utanför sina föräldrars hus. Om det är självförvållat eller en olyckshändelse vet ingen, men det ryktas att flickan inte fått frid utan fortsätter gå kvar här i livet. Det är bara spekulationer förstås, för den enda som verkligen kan se och höra henne är lilla Rakel, fem år. Rakel bor hos sin mamma som inte kan förlika sig med att livet bara erbjuder henne en röd liten stuga på landet och inte ett lyxliv i Hollywood. Hennes pappa arbetar heltid på Rockwool i Skövde och är sällan hemma. Då mamman överger familjen anser barnavårdsnämnden att Rakel måste omhändertas. Hon placeras på barnhem och därefter hos en fosterförälder. Trots att Rakel har en svår uppväxt slutar hon aldrig att tro på sig själv. Så med den inre styrkan och i sällskap med Linnea Jansson från brunnen, sätter hon slutgiltigt ner foten och visar när en självständig kvinnas gräns är nådd.”

Vid pennan
Monica

Här och nu av Eva Ludvigsen

Bokrecension

Här och nu av Eva LudvigsenDet började med att jag läste boken Lova av Eva Ludvigsen. Se mer om den här (länk till recensionen).

Boken gav mersmak och jag valde att läsa Här och nu.

Oj vilken feelgood-roman. Jag håller med Kim Kimselius när hon skriver att Eva Ludvigsen är ”Sveriges Nora Roberts”. Eva har ett härligt språk och boken var absolut en av de bästa i genren Feelgood som jag läst i år. Jag skrattade och grät om vartannat. Den fångade mig till 100 % och jag kunde inte släppa den. Sträckläste den till slut. En riktigt fin bok som jag varmt rekommenderar dig att läsa. Dessutom har Eva Ludvigsen lyckats med att överraska i slutet, vilket jag verkligen uppskattade.

5 pennorBoken får full pott av mig, dvs 5 av 5 pennor.
Tack, Eva, för en läsvärd stund.

Så här står det i nätbokhandeln om boken:

”När trettiofemårsdagen närmar sig och advokaten Ingrid fortfarande inte hittat mannen i sitt liv, bestämmer hon sig för att vidga vyerna och bege sig utomlands. Framför allt ska hon försöka leva ”här och nu” och ”ge sig hän”, inte hålla tillbaka känslorna i rädsla för att än en gång bli sårad. Efter en tids kringresande hamnar hon på en hästgård i Montana. På granngården bor Nate, vars inre frusits till is sedan hans ungdomskärlek tackat nej till hans frieri. Men den sprudlande svenskan, som inte bara är en stjärna på fotbollsplanen utan också mer än gärna gör honom sällskap på ridturerna, får honom snart att tina. Han har bara glömt hur man söker kontakt. Det som börjar som en trevande vänskap utvecklar sig till en riktig kärlekssaga. I alla fall tills det förflutna kommer ikapp och missförstånden läggs på hög. Först när livet ställs på sin spets strider de för sin kärlek mot alla odds.”

Vid pennan
Monica

Att läsa, skriva och måla är livet

Bokrecension varje måndag

Du vet att jag läser mycket. Varje måndag har jag en bokrecension som berättar om den bok som jag läst under veckan. Ibland läser jag flera böcker samtidigt; en tryckt bok och en på iPad. Vissa veckor hinner jag läsa mer än en bok. Ofta läser jag även en fackbok samtidigt.

Det har blivit så många recensioner att de snart är värda en egen blogg, tror jag. Vi får se till sommaren om så blir fallet.

Romaner och fackböcker

Dessutom skriver jag. Även här har jag mycket på gång. Just nu skriver jag på tre romaner i en serie. Genren är feelgood med drama. Första romanen om ”Porten till friheten” slutredigeras och skrivs om – än en gång. Och nu har jag en stor idé på roman nr 4 – som ska bli helt självständig.

Romanerna i serien

Jag redigerar en fackbok för alla som skriver. Den heter ”Handbok för textproduktion – Layout, design och formgivning” och har tidigare getts ut i två omgångar samt även kunnat köpas som kurspärm för de som gått onlineutbildningen i Layout exempelvis. Håller även på med att sätta en e-bok ”Tipsen som ger dig ett rikare liv”.

Fackböcker på G

Till sommaren ska jag påbörja en barnbok tillsammans med ett av mina barnbarn.

Eget måleri och onlinekurs i Måleri

Tulpan i triptykFörutom att läsa och skriva, älskar jag att måla. Det har jag gjort hela mitt liv. Och precis som med allt annat, är jag en person vars nyfikenhet är stor. Jag måste helt enkelt lära mig massor om det jag gör. Därför har jag gått mängder med målarkurser. Numera har jag skapat en egen målarkurs, helt digital, som mina deltagare kan köra på nätet. Och vilka recensioner jag har fått. Några skriver att de är överlyckliga att få en kurs till så ringa pris med så enormt mycket kunskap i. Orden värmer.

Själv håller jag på att måla en triptyk (det är en serie på tre målningar), där den första är klar – en tulpan. En solros och en blåklint ska ingå i serien.

Lista på hundratals böcker att gratis ladda ner

Om du följer min blogg och anmäler dig till mitt nyhetsbrev, så lovar jag att du ska få en lista på hundratals böcker som du kan ladda ner – helt gratis.