Currently viewing the category: "Coachning"

Effektiva team 4 – Förädla gruppen

Under de första tre veckorna har jag berättat om vikten av att tänka på vissa saker gällande effektiva team. Här har du en bild över detta.

Skapa effektiva team

Hur gör vi för att förädla teamet?

KommunikationshandenEtt sätt är att vara noggrann med uppföljningen, ett annat är att etablera tydlig policy.

Med policy menas att ni har diskuterat fram VAD, VEM, NÄR, VAR, VARFÖR, förväntningar och ansvar/befogenheter, se min kommunikationshand.

Etablera proceduren och arbetssättet för att uppnå mål och resultat. Att ha en tydlig policy innebär att ni eliminerar osäkerheten. Med policyn undviker ni Ad Hoc-aktiviteter och bråttom-agerande vilket annars leder till mindre bra kvalitet för projektet. Policyn hjälper till att hålla en gemensam attityd i gruppen. Genom en god policy etablerar ni möjligheten till effektivitet i gruppen. Den ska hjälpa er frigöra tid från onödiga diskussioner som annars kan ta kraft och tid från gruppens prestationer.

Konsultera varandra – hjälp varandra!

Tillåt er vara behjälpliga. När någon kör fast, ska det kännas naturligt att få hjälp, att fråga andra gruppmedlemmar och därmed komma vidare i arbetet med uppgiften.

Tänk på följande:

  • Fyra ögon och öron fungerar bättre än två. Många är väldigt kreativa och ser lösningar direkt medan andra personligheter har svårt att gå utanför ramarna. Tänk på att extremt kreativa personer är ett stöd men inte alltid levererar utan påtryckningar. Att vara kreativ innebär inte att producera utan att skapa förutsättningar utifrån en idé.
  • Motivera varandra. Vi människor gillar att göra sådant som upplevs inspirerande. Många har stort behov av att exakt veta HUR en uppgift ska utföras, andra ”dör” om de inte får skapa möjligheten själva. Motivation är A & O. De flesta gillar att få bidra med något. Tillåt därför varje personlighet att få bidra med det som är unikt för just den personligheten. En del är hastiga personer, andra kan pilla länge med en uppgift (pedanteri).
  • Noga uppföljning av framstegen i projektet krävs. Stäm av kontinuerligt och ha ett tillåtande klimat. Alla måste få säga sitt.

Behåll disciplinen i gruppen

Lägg lagar och förordningar åt sidan. Ha högt i tak men följ policys. För att synliggöra vad som kan gå fel, skapa riskanalyser och gör SWOT-schema. Här nedan ser du en riskanalys och hur du bygger upp den.

Riskanalys

Här ser du en SWOT-analys:

SWOT

I boken Över Mållinjen, som jag medverkat i, finns en del förtydligande kring hur du kan skapa möjligheter för att nå mål. I boken Mer än bara ord, som jag också medverkat i, finns tips på hur du ökar kommunikationen i projektgruppen.

Över mållinjen och Mer än bara ord

Om du är intresserad av att nå framgång, rekommenderar jag dig att läsa dessa böcker.

Kom ihåg att obeslutsamhet i en grupp försvårar både kommunikationen och effektiviteten.

Policy är till för att hjälpa – inte stjälpa. Låt oss anta att en gruppmedlem konstant kommer för sent till mötena eller har en massa undanflykter för att inte ha utfört sin uppgift, då måste policyn vara sådan att alla vet hur de ska agera utifrån den. Se till att ni har upprättat denna tydlighet innan uppstart.

Definiera tydligt hur ni vill att mötena ska vara i gruppen. Är det tillåtet att ha mobiler igång, exempelvis? Gå igenom etiken och skriv in hur ni vill samarbeta i er policy. Finns det något som ni absolut inte vill tolerera? Skriv in det! I nästa blogginlägg skriver jag mer om möteseffektivitet.

Utveckling i gruppen

De flesta medlemmar vill utvecklas. Att få lära sig saker, gör att vi växer. Att utvecklas innebär att:

  1. Få kunskap
  2. Utveckla färdigheter
  3. Förändra attityder

Fundera över hur ni ska skapa utveckling i gruppen.

Lycka till med att bygga effektiva team! Jag återkommer mer fler tips nästa vecka. Följ mig då.

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Effektiva team 3 – Motivera och planera!

Här är några väl utvalda tips för att leda team så att gruppmedlemmarna presterar sitt absolut bästa. Dessa tips håller i åratal för problem som uppstår i gruppen.

Motivation

Går det att påverka individens prestanda?

Javisst går det! Och i ett effektivt team är det en absolut nödvändighet. En duktig ledare får andra att åstadkomma saker, andra att uppnå målen. Ledaren kan inte göra allt själv. Men du måste låta dem göra det på sitt eget vis. Det gäller att kunna delegera och på rätt sätt.

Ledarskapet tar tid. Du måste avsätta tid för att få igång andra personer, få dem att koncentrera sig på nyckelfrågorna och de aktiviteter som skapar resultat. Dessutom är det viktigt att kunna mäta. Alla måste se vad som presteras. Gruppen måste bli medveten om vad effektivitet, produktivitet och vinst innebär. Men någon magisk formel för detta, finns inte. Jag brukar säga att det hade varit lättare att få ett effektivt team om jag hade kunnat dela ut en ”rosa tablett” för effektiviteten. Så är självfallet inte möjligt.

Det finns helt enkelt inte ett koncept som fungerar för alla. Att skapa prestationshöjning i gruppen tar tid. Men det finns ett antal små aktiviteter som du kan göra för att fixa detta. Saker som efter en tid skapar mer och mer effektiva team. Ledarskapet påverkar.  Så låt oss börja med att titta snabbt på ett effektivt ledarskap. Vad är det?

Alla kan inte bli ledare. Det kräver potential och förmåga att hantera människor. När jag har utbildat ledare i Utvecklande Ledarskap för Försvarshögskolan, blir det ofta efter någon månad extremt tydligt hur ledaren har utvecklats. En av de viktigaste funktionerna för ett effektivt team är motivation. Utan motivation växer inte gruppen. Ibland kan jag uppleva att företag och verksamheter som arbetar utifrån kvalitetssäkring, tror att de måste göra saker fyrkantigt, dvs utan någon som helst möjlighet för den enskilde att bli motiverad. Detta är en av de värsta fienderna till utveckling. Eftersom jag har utbildat i kvalitetssäkring under 80-/90-talet, vet jag vad det innebär. Att kvalitetssäkra innebär INTE att göra saker på exakt samma sätt, utan att se till att målet uppfylls.

Så om du är ledare i en grupp behöver du ta reda på vad som motiverar de enskilda. Låt oss återkomma till detta.

Som ledare behöver du ha vissa personlighetsdrag och specifika egenskaper (dimensioner). Det går inte att fungera som ledare om du är orolig eller osäker. Du måste vara lugn, avslappnad och säker. En ledare får aldrig vara tillbakadragen utan behöver vara sällskaplig till viss del, mycket optimistisk och tillgiven gruppen och individerna. Nyfiken, kreativ, godhjärtad, hjälpsam och förlåtande är andra egenskaper som krävs. Och självfallet måste ledaren vara målmedveten och ambitiös.

En ledare är inte en chef. Ledaren behöver ha följande önskvärda kompetenser:

  • Fackkompetens
  • Chefskompetens
  • Social kompetens
  • Stresshanteringsförmåga

En utvecklande ledare är:

  1. Ett föredöme för gruppen
  2. En person som har personlig omtanke
  3. En person som kan inspirera och motivera

Hur sammanställs ett effektivt team?

Nyckeln är att få personer som arbetar både för dagens och framtidens mål. Gå systematiskt tillväga när du väljer teammedlemmar.

För att få ”rätt” personer krävs:

  • Att du synliggör alla detaljer kring själva jobbet (planeringen) med mål och delmål
  • Definierar varje gruppmedlems personligheter för att få ut mesta möjliga och sätt ihop en blandad grupp
  • Skapa tydliga projektdokument för hanteringen. Vi rekommenderar PMIs 18 skallkrav

I en grupp behövs en blandning. Vi rekommenderar:

  • Några som är mycket målmedvetna
  • Några som älskar planering och struktur
  • Några som tar hand om övriga i gruppen och månar om dem
  • Några som är tillräckligt kreativa för att komma med nya idéer

Hur motiverar du gruppmedlemmarna?

De flesta personer har olika belöningssystem. Tro inte att offentliga applåder fungerar för samtliga medlemmar. Ta reda på vad som triggar dem. Beroende på deras personlighet, skapas motivationen utifrån det som just den personen går igång på.

Belöna dem utifrån det som ger just den medlemmen störst tillfredsställelse. Hjälp dem utvecklas. Undvik bestraffningar. Som ledare behöver vi ibland säga till och få en medlem tillbaka på banan, men gör detta bakom lykta dörrar och ge dem fria händer att fixa till saker så att de åter presterar. Följ upp noggrant, ofta och mycket. Ingen människa presterar om de inte får något i retur.

Tydliggör ansvarsfördelningen

Om du, som gruppledare, tydliggör vad var och en ska göra och kanske till viss del hur de ska göra detta, säkerställer du att gruppen når mål och resultat. Det handlar inte om personen som ska utföra aktiviteten utan om själva agerandet och vad det för med sig. Hur synliggör ni i gruppen detta?

Varje aktivitet ska ha en definition med tydligt mål. Det räcker inte att skriva VAD ni ska göra utan också VILKET mål det leder till. Var extra noga med detta. Kanske i form av ett protokoll. Bestäm också hur ni gemensamt ska tackla om någon inte utför en uppgift till en viss överenskommen datum.

Om ni arbetar med kvalitetssäkring är det viktigt att ni tydliggör vad som ingår i detta, vilka normer som ligger till beslut för det osv.

Alla dokument som ni i gruppen upprättar är levande dokument, dvs de ska ständigt uppdateras. Arbeta gärna med länkar men se till att alla når dessa. Gör en stor handlingsplan där allt finns och mindre planer för detaljer. Kanske kan ni göra dessa planer i Excel och därmed skapa ett gantschema som tydligt visar när delmålen ska vara klara.

Gantschema

Vid varje möte ska ni analysera, dokumentera och diskutera samtliga uppgifter.

Om alla vet vad som förväntas av dem, är chansen större att alla lyckas och därmed blir ni en effektiv grupp.

Bedöm och beröm!

Genom att bedöma varandra i gruppen, skapar ni motivation i den pågående processen och ökar chanserna för ett ännu större engagemang.

Vid bedömningsmötena måste ni ge varandra feedback. Tänk på att den ska vara så att alla växer. Ingen kritik som sänker någon! Beröm och ge möjligheter till att få vederbörande till att göra en ännu större prestation vid nästa tillfälle. Dessa möten ska vara lustfyllda så att alla ser fram emot dem.

På mötena går ni igenom:

  1. Granska vad som är gjort och vad som ska göras och knyt detta till ansvarig medlems prestation
  2. Planera framåt och knyt till ansvarig
  3. Sätt individuella och gemensamma mål
  4. Se till att alla är med på överenskommelserna
  5. Identifiera vilken utveckling gruppen behöver göra för att komma vidare framåt
  6. Coacha varandra
  7. Ta emot och ge feedback
  8. Förstärk relationerna med varandra
  9. Fungera som varandras katalysator
  10. Fokusera både på kortsiktiga och långsiktiga mål
  11. Agera så att alla ökar motivationen

Omvandla bra prestation till utmärkt

Det är inte alltid detta fungerar men ni – som grupp – bör eftersträva att ständigt förbättra er.

Kom ihåg att motivation är något som ni måste jobba med. Det sker inte av sig självt. Motivation kan ta tid men är viktigt. Det är oftast motivationen som skapar förändringen.

Eftersträva därför motiverande klimat. Precis som att temperaturen i växthus är avgörande, är den detta även för ett effektivt team.

Lycka till i teamet!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Effektiva team 2 – Undvik fallgropar

Den här veckan tänkte jag berätta om några fallgropar som finns och som skapar mindre effektiva grupper, samt hur du kan göra för att undvika otillräckliga tillvägagångssätt.

Effektiva team

Zhuge Liang, en kinesisk general som verkade åren 101-200, skrev följande viktiga punkter som än idag är lämpliga när vi lägger upp projekt för att skapa effektiva team (fritt översatt):

  • Planera först allt som ligger nära i tiden, sedan det som ligger längre fram
  • Organisera allt som handlar om det inre (administrationen mm), sedan det yttre (personal, rutiner, projekt och processer)
  • Strukturera det basala först, sedan allt som har att göra med hur du kan gena, hejda, stoppa och avleda
  • Organisera och ta reda på alla styrkor, sedan svagheterna
  • Planera in det stora först, sedan alla detaljerna
  • Organisera dig själv först, sedan alla andra

Tiden det tar att skapa effektiva grupper kan vara både besvärlig och hektisk. Var noga med att följa tydliga Att-göra-listor och bocka av. Var säker på din sak och tillåt alla att känna till befogenheter och ansvar. Alla måste veta VAD de ska göra och gärna också HUR de ska göra det, men ledaren behöver inte informera om HUR:et. Tillåt var och en att lösa uppgiften på sitt sätt. Någon ”quick-fix” finns inte för framgång. Fallgroparna är många. Låt oss kika på några hinder som kan uppstå.

Hinder för framgång

Nedanstående hinder kan ställa till det rejält.

  • Göra något endast om tid finns
    Hantera något i teamet endast om tid finns. Den här typen av aktivitet leder ofta till vad vi kallar ”hungersnöd” för gruppen. Att fallera att leda ett team med dagliga uppföljningar skapar ointresse i gruppen eftersom medlemmarna känner sig negligerade.
  • Bekväma åtgärder
    Att som ledare agera felaktigt baserat på egen bekvämlighet, kan få katastrofala följder. Gruppen och dess ledare måste ha tydligt fokus på alla aktiviteter som ska göras såväl som målet och tiden.
  • Underkontrakt
    Att låta någon annan göra det som du är tillsagd att göra, får synbara negativa effekter. Var noga med att följa upp VEM som ska göra VAD och NÄR detta görs samt exakt VAD som gjorts. Det är mycket viktigt för ett effektivt team att se att 25% av aktiviteten är genomförd och att veta exakt när resterande del genomförs.
  • Tänk framåt
    Att arbeta med mottot ”så har vi alltid gjort” är en riktig ”looser”. Få igång ett nytänk i gruppen. Diskutera och låt det vara högt i tak. Tillåt innovation och nya sätt att agera på.
  • Färdigheter
    Det är mycket viktigt att i gruppen veta varandras färdigheter och gärna också vad som motiverar respektive gruppmedlem. Ärlighet varar längst. Om någon inte vet HUR en viss aktivitet ska göras, ställ upp och hjälp varandra.
  • Panik
    Om panik utbryter eller stress, bör ni omgående ta tag i detta i gruppen. Det är självfallet ledaren för gruppen som bör vara mest observant. När jag lär ut Psykogeometri (som är en metod för personlig utveckling), kan deltagarna enkelt se om någon hamnar i stress-spiralen.

Koordinera alla aktiviteter

Ledarskapet får aldrig vara snävt. Ge gruppmedlemmarna fria tyglar under ansvar och det blir ett mer självgående team.

Nå toppen

En mix av hur ni löser problem måste få finnas. Ledarskapet är till stor del en konst såväl som vetenskap. Koordinera alla aktiviteter och visa upp dem synligt för gruppen. Konsolidera de aktiviteter som behöver detta. Med konsolidering menas att slå ihop eller förstärka sådant som hänger ihop.

 

 

I nästa blogginlägg ska jag berätta lite om hur ni kan planera för att få ett effektivt team.

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Hur kan du undvika misstagen kring din webbsida?

Låta någon konsult koda i HTML?

Websidan monicaiveskoldFör ett tag sedan fick jag en förfrågan från en kund. Hon hade en webbsida som administrerades av en konsult. Den började kosta mycket pengar och nu ville hon ta över den själv. När vi, gemensamt, tittade på den visade det sig att den var hårdkodad – ett misstag som många gör utan att förstå eller veta. Smart drag av konsulten. Att ta över den sidan var en utopi för min kund som inte kunde HTML-programmering.

Ska du lägga ut uppdraget att låta någon göra din webbsida, se till att de använder sig av traditionella programvaror som exempelvis WordPress. Då kan du dels byta leverantör/konsult, dels själv ta över när du känner dig mogen för detta.

Namnet på sidan

Jag har under åren lagt ner många webbsidor. En del av dem har jag lagt ner eftersom jag har haft för få besökare till sidan. Som ägare till två företag; Milord Inspiration och Resultat Direkt, var det ganska självklart att jag skapade sidor med företagsnamnet. Efter något år visade det sig att mina kunder kände till mig – inte mina företag.

Många vet vem Monica Ivesköld är, men alla vet inte att jag har ett företag som heter Milord Inspiration som i sig ingår i ett paraply som heter Resultat Direkt.

Ska du skapa en sida rekommenderar jag därför att du använder ditt namn.

WordPress.com kontra WordPress.org

Som administratör för en webbsida på WordPress.com och som utbildare i att skapa webbsidor, kan jag verkligen rekommendera att du väljer WordPress.org. WordPress.com är en gratis plattform och som sådan begränsad. Du kan göra grundläggande saker på denna men inte knyta till finesser.

Här kan du se den sida som jag idag administrerar på gratisplattformen WordPress.com:

Länk till sidan

LinneaSols sida

 

Vill du lägga in vissa appar och göra lite mer avancerade saker, rekommenderas att du använder WordPress.org men då krävs det att du anlitar ett webbhotell. Och det i sig kostar givetvis pengar.

Ändå tycker jag att du – som har eget företag – borde satsa på detta. På samma sätt som att jag rekommenderar att betala för en ordentlig webbadress, gärna i Outlook via en server. Det är betydligt säkrare och ger en annan signal kring ditt varumärke.

Det finns även ett antal andra gratis webbsidesplattformar. En av dessa är Wix, som jag själv valde en gång i tiden och fortfarande utbildar i. Jag valde Wix för att göra en e-handelsplattform. Det kostade multum och gav inte alls så mycket som jag hade tänkt. Förra året la jag därför ner den. Wix är således gratis så länge du kör på deras plattform men när du kopplar till din egen domän, kostar det pengar. Och vill du dessutom skapa e-handel, flyger tusenlapparna iväg.

Och tillhör du dem som har företag men ingen webbsida, överhuvudtaget, då behöver du verkligen tänka om. En webbsida är idag som ett digitalt visitkort. Syns du inte – finns du inte! Så enkelt är det. Du kan inte springa ifrån verkligheten och idag finns den i sociala medier, där webbsidan och kanske en blogg är en stor del.

Hur kan du tänka annorlunda?

WebsidaEtt sätt är att själv skapa din webbsida. Det är inte svårt men kräver initialt lite tid av dig. Du behöver lära dig hantera programmet (WordPress) och skriva text samt lägga in bilder.

Detta kan du lära dig på fem (5) veckor om du går min onlinekurs. Vill du veta mer? Hör av dig till mig via mail eller boka dig för kursen på den här länken:

Skapa en professionell webbsida

Lycka till med din sida!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

 

 

Besluta är nr 1 för effektiviteten

Kreativitet

Kreativa människor har lätt för att fatta beslut. Det kan vara att starta upp något och beroende på hur din hjärna fungerar, kan det också vara svårt att avsluta. Administratörer, däremot, har ofta lätt för att avsluta men kan ha en viss tvekan till beslutet att starta.

Med andra ord avgör dels din kreativitet, dels din hjärna (dvs din personlighet) hur duktig du är på att besluta.

Viktigt att nämna är att utan beslut minskar din effektivitet. Att besluta är således nr 1 för effektiviteten. När du beslutar att göra något, har du tagit första klivet mot mål.

Nästa viktiga punkt för effektiviteten är att besluta om NÄR du ska starta eller avsluta. Det räcker således inte att säga eller tänka ”jag ska ….”. Du måste också bestämma dig för NÄR du ska göra detta. Nr 2 således för din effektivitet. Och viktigast av allt, lägg in det i din kalender. Tvåan handlar om planering.

Och tredje punkten är att besluta dig för var du ska förvara uppgiften tills det blir dags att påbörja eller avsluta den. Det handlar således om struktur.

Kreativitet handlar om förmågan att skapa något. Du kan skapa ditt liv, din framtid, dina resultat utifrån önskade mål och drömmar. Med andra ord, kan du skapa din tillvaro utifrån de resurser som du får dig tilldelade. Du kan inte skapa en samvaro med andra ifall de inte vill dela tillvaron med dig, men du kan skapa möjligheter för att de vill vara tillsammans med dig.

För att lyckas behöver du reflektera. Genom att reflektera kan du styra tillvaron. Tyvärr har vi alla en massa onödiga inbyggda hinder. Vi kommunicerar med oss själva på ett ibland negativt sätt. Se mitt förra inlägg som handlade om hur du kan synka din inre monolog och därmed förändra dina tankar.

De flesta beslut vi tar i livet är omedvetna. Jag brukade (som personlig coach) göra ett experiment med mina klienter. Så här går det till:
De får ett mynt av mig och de får bestämma vilken sida som betydde JA respektive NEJ.
Sedan får de lova mig att verkligen följa myntets väg.
Du anar inte hur många som lyser upp i ansiktet när det omedvetna valet blir synligt och hur många som mörknar när det omedvetna valet inte stämmer med myntet. Svaret blir självklart. Detta betyder att vi redan till 99,9999 % har fattat ett beslut i vårt omedvetna.

När saker ”går din väg” kan du uppleva dem som ödet eller att något bara sker. Så är det inte. Det är ditt undermedvetna som styr. Ju mer du lär dig om dig själv, desto mer kan du styra din framtid. Historien kan vi inte påverka. Den har redan hänt. Inte lönt att hänga kvar och gräma oss. Saker blir inte ogjorda även om vi tänker annorlunda nu. Gläd dig åt att du har utvecklats och förstår, inser och kan agera annorlunda nästa gång.

När du reflekterar behöver du vara i stillhet. Det kan vara via meditation, mindfulness, eller att du sitter ostört – utan radio, mobiltelefon, sociala medier eller mail.

Kanske är det känslan du ska leta efter – inte tanken.

Barnet inom dig lärde sig känna. Den vuxna människan inom dig har lärt via skolan att tanken har mer kraft än känslan. En rationell tanke, logik och liknande premieras och till slut glömmer vi bort känslan. För att fatta bra framtida beslut behöver du använda båda hjärnhalvorna, jobba med din intuition och känsla. Träna därför din högra hjärnhalva där kreativiteten sitter. Behöver du hjälp med detta, rekommenderar jag vår onlinekurs ”Nålsögat – lär dig stänga tankar och minimera stress”. Du kan klicka på länken för att boka.

Kom ihåg, som jag redan skrivit om i några blogginlägg, att du styrs av rädslor och av passion. Och tyvärr är det passionen som får stryka på foten många gånger.

Självkänslan behövs. Läs mer om den i tidigare blogginlägg.

Mitt råd till dig är att ge dig själv några minuters reflektion varje dag. Stanna upp! Fundera om det du gör är i överensstämmelse med din dröm. Har du omvandlat drömmen till mål? Om inte, gör det omgående. Följ sedan din övertygelse. Skapa ditt drömliv och lev det. Du kan styra det mesta, dock inte sjukdom (fullt ut).

Vill du ha fler tips om hur du gör detta, köp min bok ”FramgångsRIK & Lycklig”. Just nu får du som tack för att du läst mitt/mina blogginlägg boken för mitt inköpspris. Du betalar mig 65 kronor + frakt. Ordinarie pris är 229 kronor + frakt.

Lycka till med livet!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Skriva noveller – Viktiga punkter att tänka på

Vet du att novellskrivandet förr i tiden ansågs som en träningsfas för blivande författare. Stora författare som Ernest Hemingway, Leo Tolstoy, Mark Twain och Stephen King, har alla tränats via novellskrivandet. Genom att träna på att skriva noveller, kommer du långt inom det skönlitterära hantverket. Det är en av anledningarna till att jag nu ger ut antologin ”Lyckliga tider”. Här ser du omslaget som nu är hos förlaget.

Slutredigering pågår. Och inom kort ska samtliga noveller vara på förlaget.

1 A Omslaget i mall version med ISBN ändrad 3

Låt mig bjuda dig på några viktiga steg för inlärning av hantverket att skriva noveller.

Läs och detaljstudera andras noveller

Börja med att själv läsa noveller. Många, ofta och så fort du kommer åt. Jag läste, som barn, noveller i Hemmets Veckotidning och Allas. De var spännande och intressanta. Ibland avslutades de i samma tidning, ibland var de en slags följetong och jag fick vänta på fortsättningen i kommande nummer. Då avslutades de med en cliffhanger och det var långt att vänta en vecka på fortsättningen.

Min första publicerade novell kom i boken ”Kvinnan och Eken”, utgiven 2014 av Ariton förlag. Men redan som barn publicerade jag dikter i Sydsvenskan och i populärpressen.

Jag citerar Stephen King när han säger:

”Om du inte har tid att läsa, har du inte tid att skriva”

Passa på att detaljstudera några utvalda noveller som du läser – speciellt några som du tycker imponerar på dig.

Skapa en mening som sammanställer innehållet

Innan du börjar skriva din novell, skriv en enda mening som berättar om själva novellen. Den meningen ska innehålla följande byggstenar:

  • Din karaktär
  • Beskrivning av karaktären
  • Handlingen i korthet
  • Konflikten

Min novell i antologin ”Lyckliga tider” kan beskrivas så här:

Själsfränderna Elisabeth och Eva träffas och minnet av Lennart och hans begravning sköljer över dem.

Skriv

Fundera inte! Skriv! Låt orden få komma ut. Råmanuset kan du alltid redigera och ska så göra i flera omgångar.

Du behöver skriva novellen längre än vad den ska vara i slutet eftersom du ska gå hårt åt med ”suddgummit” vid redigeringen. Gärna 50-100 % längre än vad du tänkt dig. Låt oss anta att du ska skriva en novell på maximalt 4.000 ord. Skriv den gärna på 6.000-8.000 ord. Då har du möjlighet att finslipa och filtrera den till något riktigt bra.

Skriv om

Skriv, skriv om ...En bra novell är omskriven – många gånger.

Så snart du skrivit din novell, låt den ligga och mogna. Precis som en god ost eller ett gott vin, behöver den lagras. Ta sedan tag i den igen. Använd ett redigeringsschema, om du har något, och börja klippa bort oväsentligheter, rensa och radera överflödiga ord, fila och forma din novell tills den innehåller essensen av en god berättelse. Ibland kan en riktigt liten novell vara godare än en lång, utdragen. Ett exempel på detta är den här texten som jag vann med i tidningen Skriva nr 4, 2017:

Det luktade död, gammalt, instängt och den märkliga doft som gamla människor ibland får. Hon öppnade fönstret, vädrade ut ålderdom och trycksvärta. Etuiet startade gråten.

Redigeringsschema

Har du inget redigeringsschema, kan du köpa ett av mig. Hör av dig så får du pris. Skicka ett mail till mig genom att klicka här, ifall du vill veta mer.

Läs novellen högt

Innan du skickar den till en tävling, tidning eller förlag, läs den högt – många gånger. Det är då du märker om den ”flyter”. Vill du testa den, utan att skicka in den någonstans för utgivning, lägg upp den på någon gratissajt såsom Wattpad eller liknande. Här kan du läsa några av mina noveller:

 

Lycka till med ditt skrivande

Monica

Säkerhetskopiera din dator

Idag den 8 december tänker jag tipsa om en superviktig arbetsuppgift – att säkerhetskopiera. Det är en av alla de uppgifter som du borde ha planerat in i din kalender och därmed får påminnelse om vid varje tillfälle. Du vet väl att du kan spara massor med tid om du arbetar effektivt. Vill du kanske lära dig jobba smart? Jag erbjuder dig en kurs där du får ETT tips per dag i 88 dagar. Samtliga övningar är i form av 5-minuters-filmer. Kanske något att investera i och ge dig själv i julklapp. Onlinekursen heter Livet på en pinne – en om dan. Just nu får du ca 25% rabatt i julklapp av mig om du bokar den i december.

Läs mer här och boka den digitala kursen: Livet på en pinne – en om dan.
Ordinarie pris: 1.995 SEK. Ditt pris just nu: 1.500 SEK.

 

Design space on computer laptop screen

Skillnaden mellan att kopiera och säkerhetskopiera är att säkerhetskopian är ”för säkerhets skull”. Din säkerhetskopia är inget arkiv. Den ska finnas OM du skulle behöva återställa dokument och programvaror.

Placera aldrig dina säkerhetsfiler på samma hårddisk. Du måste ha en egen expansionsdisk eller så kan du kopiera till Molnet (typ Google+ och Dropbox).

Om du använder molnet kan du vara sårbar. Det finns möjlighet för hackers att ta sig in och knycka dina filer. Detta behöver du inte råka ut för om du kopierar till en egen separat disk.

Separat hårddiskDu kan antingen planera för din säkerhetskopiering manuellt eller genom att lägga in detta automatiskt.

Det kan vara så att du behöver hämta tillbaka en kopia av en fil som har skadats, eller kanske vill du hämta hem hela din hårddisk i det skick den befinner sig i just nu. Bra att veta att möjligheten finns vid en krasch. Det finns inget värre än om datorn kraschar och du inte har någon kopia. Eller om du av misstag raderar en fil. Det har jag lyckats med – flera gånger till och med. Sist jag lyckades med detta var för någon månad sen, då jag av misstag råkade spara ner en annan fil som den viktiga jag arbetade med. Som tur är hade jag en säkerhetskopia på min separata hårddisk. Den här använder jag på kontoret. Sedan har jag små bärbara som jag tar med mig på mina resor.

Metod 1 – Manuell kopiering

Så här backar du upp manuellt:

  1. Klicka på StartStart-knappen , sedan på Dator och dubbelklicka därefter på den enhet där du har installerat Windows.
  2. Öppna mappen Användare och därefter den mapp som innehåller de filer som du vill säkerhetskopiera.
  3. Kopiera de aktuella mapparna från användarmappen till en nätverksplats eller ett flyttbar, separat hårddisk.

Metod 2 – Använd Säkerhetskopiering och återställningscenter

Det finns även möjlighet att göra detta automatiserat. Och som du kanske vet, är jag effektivitetskonsult och rekommenderar allt som sker med automatik för att spara tid.

Använd Säkerhetskopierings- och återställningscenter i Windows, så här:

  1. Klicka på Start, välj Kontrollpanelen
    Säkerhetscenter
  2. Välj System och säkerhet
    System och säkerhet
  3. Sedan klickar du på Säkerhetskopiering och återställning
  4. Du väljer Konfigurera säkerhetskopiering och ställer in önskad kopiering, dvs var du vill ha kopian. Så här ser det exempelvis ut:
    Säkerhetskopia var
  5. OBS! Om du ombeds att stänga program, se till att spara eventuella öppna dokument och stäng därefter programmen. Eller klicka på Stäng program.
  6. OBS också! Tänk på att spara dina säkerhetskopior på flyttbara media eller på en plats i nätverket.
  7. Säkerhetskopian sparas på den plats du valde.

Lycka till med din säkerhetskopiering!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Gör din marknadsföring kontextbaserad

Marknadsföring

Enligt en stor undersökning som Adobe har gjort, framkommer följande.

”Marknadsföring i realtid är kampanjernas framtid. Men för att kunna skapa relevant och aktuellt innehåll behöver du stor kunskap om dina kunder.”

Detta är vad du behöver göra:

  • Förstå hur kunderna interagerar med ditt varumärke
  • Översätta data till en tydlig kundbild
  • Övergå från kampanjbaserad marknadsföring till kontextbaserad marknadsföring

Ta reda på följande om dina kunder:

  1. Hur ser dina kunder/följare ut?
  2. Vad vill de?
  3. Var är de (i sociala medier)?

Ett verktyg är CRM – Customer Relationship Management. Om du har ett dito, kan du göra mätningarna direkt i verktyget. Det spar mycket tid och pengar. Dessutom kan du förbereda dig för varje liten del av kundernas behov.

Succé består inte enbart av att skapa smart innehåll på din blogg eller i sociala medier. Det handlar om att tänka om för att få den fulländade marknadsföringen. Planera din marknadsföring och ta med eventuella förändringar i form av olika scenarier.

Skapa dina inlägg för en längre tid och tänk till ordentligt så att dina följare/läsare får upplevelsen av att de tar del av viktig information.

Mitt tips:

  • Mitt mest relevanta tips till dig är att skapa en Aktivitetsplan för sociala medier, bloggar och nyhetsbrev
  • Jämför med min bild nedan
  • Ta dig tid att planera in
  • Tänk igenom VAD du vill säga, VARFÖR och HUR
  • Vilka dagar ska du göra inlägg?
    • Jag har valt att göra ett inlägg VARJE dag i Facebook och på LinkedIn. Sedan gör jag inlägg i omgångar (serier) på samtliga mina FB-sidor och i de grupper som jag administrerar där. Jag lägger ut alla blogginlägg på Pinterest och Google+. En gång i kvartalet gör jag filmer som jag lägger ut på YouTube och som jag sedan länkar till övriga sociala medier eller till bloggen. Ett par gånger per vecka gör jag inlägg på Instagram. Dessa inlägg kopieras sedan med automatik till FB.
  • När ska du blogga?
    • Det är viktigt att veta. Själv har jag tre bloggar per vecka (måndag-onsdag-fredag). Varje måndag har jag en bokrecension eller ett lästips. Onsdagar och fredagar bjuder jag på något speciellt. Det kan vara allt från ett häftigt matrecept till effektivitets- eller skrivtips (som det här).
    • Jag bjuder också in gästbloggare med jämna mellanrum. Det höjer värdet för mina följare – att få läsa om andra, kanske likasinnade.
  • När ska du skriva nyhetsbrev?
    • Jag har valt att skriva ett nyhetsbrev per månad. Varje brev bör innehålla något attraktivt för mina kunder och de bör också få information om kommande kurser och böcker från mig.

Aktivitetsplan för bloggar och inlägg

Hur gör du och vad skriver du om?

Lycka till med din kontextbaserade marknadsföring
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Gästbloggare Madeleine Blomberg

Madeleine är en av deltagarna i onlinekursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”. Här får du ta del av Madeleines gästblogginlägg. Tack kära Madeleine för dina fina vitsord nedan.

Madeleine – en wannabe i gästbloggarljus!

Jag – en författarwannabe – som redan skrivit ett trettiotal böcker som säljer som smör i solsken, naturligtvis. Till exempel Boken om Lilla Mannen och Blomman, Mor Lisas bok del 1 – 3, Mina mödrar på spinnsidan, Röda små stugor, Boken om Barn och deras magiska krafter. Jag är publicerad i några tidningar och medskribent i sådär en fem böcker. Men jag gör som Pippi Långstrump och ljuger lite för det låter roligare så. Bara det sista – efter ”naturligtvis” är sant nämligen.

Alla mina böcker – utom en som är hos lektör – ligger i djup förvaring och väntar på att jag ska organisera mig och blåsa liv i dem. Vissa existerar endast som en idé, men de finns, det känner jag för de jagar mig!

Mor Lisa – eller boken om hur man som släktforskranovis bygger en höna av en fjäder den finns i ett helt exemplar och det är alltid en början.

Sen har jag förstås andra saker jag gör. Jag skriver om Medveten Andning på längden och tvären på svenska och engelska sidor och grupper, coachar och sammanväver folk med varandra. Jag bloggar på FreeFoots hemsida – om min Fotresa.  Har egen Andningspuff – Facebookgrupp för en liten daglig puff i rätt riktning – för den som vill lära sig andas för hälsa och välbefinnandes skull. Så skriver gör jag. Varenda dag.

Och så fotograferar jag förstås. Men det gör ju alla människor idag. Bland annat smygfotograferar jag mina intet ont anande medmänniskor.  Eller helt öppet. Du kan se nedan i min Youtubekanal vad jag hittade på med barnbarnet i Englands alla taekwon-dofoton! Jag kan ha väldigt roligt åt bilder! ”Det ska va gõtt å leva!”

Jag älskar att ta vara på det jag har, lära och lära ut. Därför är jag glad att Monica Ivesköld är allt det jag vill vara i form av produktivitet, effektivitet och ordning! Jag vill såklart att hon smittar av sig på mig så att jag kan organisera upp alla mina tankar och böcker och idéer – och få hjälp att nå ut till världens fyra hörn. Eller i alla fall i Sveriges långa land!

Monica, den kära struktur-människan i mitt liv ser till att vi aldrig har för lite att göra eller saknar instrument att göra det på. Jag önskar att denna kurs aldrig tar slut. Så många glada skratt, så mycket förståelse och tålamod. Och så många gratisprogram att sätta sig in i!! Men först tror jag att jag behöver mer ordning. Hur ska annars en stackars besökare på min blogg få kraft och energi att göra mer av sitt liv?

Det enkla är det stora och brister finns inte om man litar på Livet, har jag lärt mig Det saknas inget. Litar man på Livet, försöker se sig om med tro på det, och ta vara på det man har – då räcker det alltid till ett steg till! Det är rent förunderligt hur långt man kommer med lite kunskap om den skapelse man blivit född i! Visste alla det skulle läkemedelsföretagen troligen få lägga ner pillerrullningen.

Här – http://www.tavarlig.se/  – är sidan som ska fixas till så att den ger tro, hopp och energi! Gå gärna in och ge mig förslag på hur det ska bli krut i den! Med ett steg i taget kommer man fram!

Tack Monica för att du alltid så generöst delar med dig av dina kunskaper på ett sätt som stärker min vision om att nå ut – och ger mig lust och kraft att organisera upp mitt rika inre liv! :) Tack också alla glada meddeltagare varav jag lyckades föreviga några!

Deltagare vid webinar i onlinekursen Planera ditt skrivande

Kram och tack för att du läste mitt pladder! Det ger mig tro på kärleken, tålamodet och mänskligheten!

Med varma kramar på distans

Madeleine

Det finns inte en dag som inte du kan göra något bra av!

I länkarna nedan hittar du mig i full fart!

Mina egna sidor:

Andras sidor:

  • Medveten Andning Grupp https://www.facebook.com/groups/medvetenandning/Andningspuff

 

Dessutom har jag några andra mindre grupper, inom ovanstående områden mest, som jag styr och ställer med Och en som väntar – min förtattarhemsidawww.madeleineblomberg.se. Man ska aldrig ge upp hoppet, eller hur?

 

 

Skapa filmsnuttar som berör

Film som berörVideosnuttarna håller på att ta över världen. De flesta tittar och lyssnar dagligen på YouTube. Många köper ny TV för att kunna knyta an till internet direkt och därmed se YouTube-filmerna. Dessa filmer som håller på att ta över framförallt sociala medier.

Det är inte lätt att nå ut i bruset i sociala medier. Konkurrensen är förödande. Och alla har inte de pengar som behövs för att skapa film. Samma sak gäller för onlinekurserna. Det finns de som satsar 500.000 till 5 miljoner kronor på en onlineproduktion och så finns det sådana som jag, som satsar stort på det pedagogiska innehållet, kärleken till deltagarnas möjligheter att växa och lära.

Vad du däremot ska vara försiktig med är att göra direkta filmer, så kallade LIVE-film, på Facebook och liknande. Om du inte är van aktör framför kameran, kommer du att framstå som en okvalificerad amatör. Det kan skada din verksamhet mer än vad det tillför. Så min kärleksfulla uppmaning är: ”Tänk dig för”.

PitchGör gärna en inspelning av en pitch där du presenterar dig själv. Har du möjlighet, så klipp den i ett program för detta, innan du lägger upp den på YouTube eller i en plattform för onlinekurser.

Träna framför spegelnTräna framför spegeln, många gånger, innan du filmar. Du kan filma med en helt vanlig mobiltelefon, bara du vet hur. Till och med Sveriges Television använder idag mobiltelefoner när de filmar. Det visste du kanske inte?

Lär dig ditt manus utantill. Du kan förse dig med små textsnuttar som du sätter upp bakom kameran och kan läsa på avstånd. Det underlättar. Läs INTE innantill. Titta i kameran och ta kontakt med mottagaren. Var avslappnad. Träna på detta – återigen framför spegeln.

Pitch 60 sekKlocka din inspelning så att den tar minsta möjliga tid. En pitch får INTE överstiga 60 sekunder.

Att lära sig stå framför kameran, bli bekväm med oss själva och hur vi talar, är en konst som du kan träna dig till. Jag vet efter att ha stått som amatörskådespelare och –musikalartist i över 16 år. I början var det fruktansvärt att titta på gjorda inspelningar. Idag bekommer det mig inte.

LeTräna bort dina ”ödemarker”, dvs när du säger ”öööööhhhhh” medan du tänker, exempelvis. Eller gör som jag, klipp bort dem. Träna på att le. Allvarliga ansikten skapar inte lika mycket förtroende såvida du inte talar om sjukdom och död.

Åka berg-o-dalbanaSkaffa dig energi, innan du spelar in.

Din inneboende energi uppfattas av mottagaren.

Den är vägen till samförstånd.

Låt dina lyssnare få åka berg-och-dalbana tillsammans med dig.

Få dem att skratta, ropa, vråla, jubla.

Lycka till med din inspelning!
Monica

Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed