Currently viewing the category: "Coachning"

Hur kan du undvika misstagen kring din webbsida?

Låta någon konsult koda i HTML?

Websidan monicaiveskoldFör ett tag sedan fick jag en förfrågan från en kund. Hon hade en webbsida som administrerades av en konsult. Den började kosta mycket pengar och nu ville hon ta över den själv. När vi, gemensamt, tittade på den visade det sig att den var hårdkodad – ett misstag som många gör utan att förstå eller veta. Smart drag av konsulten. Att ta över den sidan var en utopi för min kund som inte kunde HTML-programmering.

Ska du lägga ut uppdraget att låta någon göra din webbsida, se till att de använder sig av traditionella programvaror som exempelvis WordPress. Då kan du dels byta leverantör/konsult, dels själv ta över när du känner dig mogen för detta.

Namnet på sidan

Jag har under åren lagt ner många webbsidor. En del av dem har jag lagt ner eftersom jag har haft för få besökare till sidan. Som ägare till två företag; Milord Inspiration och Resultat Direkt, var det ganska självklart att jag skapade sidor med företagsnamnet. Efter något år visade det sig att mina kunder kände till mig – inte mina företag.

Många vet vem Monica Ivesköld är, men alla vet inte att jag har ett företag som heter Milord Inspiration som i sig ingår i ett paraply som heter Resultat Direkt.

Ska du skapa en sida rekommenderar jag därför att du använder ditt namn.

WordPress.com kontra WordPress.org

Som administratör för en webbsida på WordPress.com och som utbildare i att skapa webbsidor, kan jag verkligen rekommendera att du väljer WordPress.org. WordPress.com är en gratis plattform och som sådan begränsad. Du kan göra grundläggande saker på denna men inte knyta till finesser.

Här kan du se den sida som jag idag administrerar på gratisplattformen WordPress.com:

Länk till sidan

LinneaSols sida

 

Vill du lägga in vissa appar och göra lite mer avancerade saker, rekommenderas att du använder WordPress.org men då krävs det att du anlitar ett webbhotell. Och det i sig kostar givetvis pengar.

Ändå tycker jag att du – som har eget företag – borde satsa på detta. På samma sätt som att jag rekommenderar att betala för en ordentlig webbadress, gärna i Outlook via en server. Det är betydligt säkrare och ger en annan signal kring ditt varumärke.

Det finns även ett antal andra gratis webbsidesplattformar. En av dessa är Wix, som jag själv valde en gång i tiden och fortfarande utbildar i. Jag valde Wix för att göra en e-handelsplattform. Det kostade multum och gav inte alls så mycket som jag hade tänkt. Förra året la jag därför ner den. Wix är således gratis så länge du kör på deras plattform men när du kopplar till din egen domän, kostar det pengar. Och vill du dessutom skapa e-handel, flyger tusenlapparna iväg.

Och tillhör du dem som har företag men ingen webbsida, överhuvudtaget, då behöver du verkligen tänka om. En webbsida är idag som ett digitalt visitkort. Syns du inte – finns du inte! Så enkelt är det. Du kan inte springa ifrån verkligheten och idag finns den i sociala medier, där webbsidan och kanske en blogg är en stor del.

Hur kan du tänka annorlunda?

WebsidaEtt sätt är att själv skapa din webbsida. Det är inte svårt men kräver initialt lite tid av dig. Du behöver lära dig hantera programmet (WordPress) och skriva text samt lägga in bilder.

Detta kan du lära dig på fem (5) veckor om du går min onlinekurs. Vill du veta mer? Hör av dig till mig via mail eller boka dig för kursen på den här länken:

Skapa en professionell webbsida

Lycka till med din sida!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

 

 

Besluta är nr 1 för effektiviteten

Kreativitet

Kreativa människor har lätt för att fatta beslut. Det kan vara att starta upp något och beroende på hur din hjärna fungerar, kan det också vara svårt att avsluta. Administratörer, däremot, har ofta lätt för att avsluta men kan ha en viss tvekan till beslutet att starta.

Med andra ord avgör dels din kreativitet, dels din hjärna (dvs din personlighet) hur duktig du är på att besluta.

Viktigt att nämna är att utan beslut minskar din effektivitet. Att besluta är således nr 1 för effektiviteten. När du beslutar att göra något, har du tagit första klivet mot mål.

Nästa viktiga punkt för effektiviteten är att besluta om NÄR du ska starta eller avsluta. Det räcker således inte att säga eller tänka ”jag ska ….”. Du måste också bestämma dig för NÄR du ska göra detta. Nr 2 således för din effektivitet. Och viktigast av allt, lägg in det i din kalender. Tvåan handlar om planering.

Och tredje punkten är att besluta dig för var du ska förvara uppgiften tills det blir dags att påbörja eller avsluta den. Det handlar således om struktur.

Kreativitet handlar om förmågan att skapa något. Du kan skapa ditt liv, din framtid, dina resultat utifrån önskade mål och drömmar. Med andra ord, kan du skapa din tillvaro utifrån de resurser som du får dig tilldelade. Du kan inte skapa en samvaro med andra ifall de inte vill dela tillvaron med dig, men du kan skapa möjligheter för att de vill vara tillsammans med dig.

För att lyckas behöver du reflektera. Genom att reflektera kan du styra tillvaron. Tyvärr har vi alla en massa onödiga inbyggda hinder. Vi kommunicerar med oss själva på ett ibland negativt sätt. Se mitt förra inlägg som handlade om hur du kan synka din inre monolog och därmed förändra dina tankar.

De flesta beslut vi tar i livet är omedvetna. Jag brukade (som personlig coach) göra ett experiment med mina klienter. Så här går det till:
De får ett mynt av mig och de får bestämma vilken sida som betydde JA respektive NEJ.
Sedan får de lova mig att verkligen följa myntets väg.
Du anar inte hur många som lyser upp i ansiktet när det omedvetna valet blir synligt och hur många som mörknar när det omedvetna valet inte stämmer med myntet. Svaret blir självklart. Detta betyder att vi redan till 99,9999 % har fattat ett beslut i vårt omedvetna.

När saker ”går din väg” kan du uppleva dem som ödet eller att något bara sker. Så är det inte. Det är ditt undermedvetna som styr. Ju mer du lär dig om dig själv, desto mer kan du styra din framtid. Historien kan vi inte påverka. Den har redan hänt. Inte lönt att hänga kvar och gräma oss. Saker blir inte ogjorda även om vi tänker annorlunda nu. Gläd dig åt att du har utvecklats och förstår, inser och kan agera annorlunda nästa gång.

När du reflekterar behöver du vara i stillhet. Det kan vara via meditation, mindfulness, eller att du sitter ostört – utan radio, mobiltelefon, sociala medier eller mail.

Kanske är det känslan du ska leta efter – inte tanken.

Barnet inom dig lärde sig känna. Den vuxna människan inom dig har lärt via skolan att tanken har mer kraft än känslan. En rationell tanke, logik och liknande premieras och till slut glömmer vi bort känslan. För att fatta bra framtida beslut behöver du använda båda hjärnhalvorna, jobba med din intuition och känsla. Träna därför din högra hjärnhalva där kreativiteten sitter. Behöver du hjälp med detta, rekommenderar jag vår onlinekurs ”Nålsögat – lär dig stänga tankar och minimera stress”. Du kan klicka på länken för att boka.

Kom ihåg, som jag redan skrivit om i några blogginlägg, att du styrs av rädslor och av passion. Och tyvärr är det passionen som får stryka på foten många gånger.

Självkänslan behövs. Läs mer om den i tidigare blogginlägg.

Mitt råd till dig är att ge dig själv några minuters reflektion varje dag. Stanna upp! Fundera om det du gör är i överensstämmelse med din dröm. Har du omvandlat drömmen till mål? Om inte, gör det omgående. Följ sedan din övertygelse. Skapa ditt drömliv och lev det. Du kan styra det mesta, dock inte sjukdom (fullt ut).

Vill du ha fler tips om hur du gör detta, köp min bok ”FramgångsRIK & Lycklig”. Just nu får du som tack för att du läst mitt/mina blogginlägg boken för mitt inköpspris. Du betalar mig 65 kronor + frakt. Ordinarie pris är 229 kronor + frakt.

Lycka till med livet!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Skriva noveller – Viktiga punkter att tänka på

Vet du att novellskrivandet förr i tiden ansågs som en träningsfas för blivande författare. Stora författare som Ernest Hemingway, Leo Tolstoy, Mark Twain och Stephen King, har alla tränats via novellskrivandet. Genom att träna på att skriva noveller, kommer du långt inom det skönlitterära hantverket. Det är en av anledningarna till att jag nu ger ut antologin ”Lyckliga tider”. Här ser du omslaget som nu är hos förlaget.

Slutredigering pågår. Och inom kort ska samtliga noveller vara på förlaget.

1 A Omslaget i mall version med ISBN ändrad 3

Låt mig bjuda dig på några viktiga steg för inlärning av hantverket att skriva noveller.

Läs och detaljstudera andras noveller

Börja med att själv läsa noveller. Många, ofta och så fort du kommer åt. Jag läste, som barn, noveller i Hemmets Veckotidning och Allas. De var spännande och intressanta. Ibland avslutades de i samma tidning, ibland var de en slags följetong och jag fick vänta på fortsättningen i kommande nummer. Då avslutades de med en cliffhanger och det var långt att vänta en vecka på fortsättningen.

Min första publicerade novell kom i boken ”Kvinnan och Eken”, utgiven 2014 av Ariton förlag. Men redan som barn publicerade jag dikter i Sydsvenskan och i populärpressen.

Jag citerar Stephen King när han säger:

”Om du inte har tid att läsa, har du inte tid att skriva”

Passa på att detaljstudera några utvalda noveller som du läser – speciellt några som du tycker imponerar på dig.

Skapa en mening som sammanställer innehållet

Innan du börjar skriva din novell, skriv en enda mening som berättar om själva novellen. Den meningen ska innehålla följande byggstenar:

  • Din karaktär
  • Beskrivning av karaktären
  • Handlingen i korthet
  • Konflikten

Min novell i antologin ”Lyckliga tider” kan beskrivas så här:

Själsfränderna Elisabeth och Eva träffas och minnet av Lennart och hans begravning sköljer över dem.

Skriv

Fundera inte! Skriv! Låt orden få komma ut. Råmanuset kan du alltid redigera och ska så göra i flera omgångar.

Du behöver skriva novellen längre än vad den ska vara i slutet eftersom du ska gå hårt åt med ”suddgummit” vid redigeringen. Gärna 50-100 % längre än vad du tänkt dig. Låt oss anta att du ska skriva en novell på maximalt 4.000 ord. Skriv den gärna på 6.000-8.000 ord. Då har du möjlighet att finslipa och filtrera den till något riktigt bra.

Skriv om

Skriv, skriv om ...En bra novell är omskriven – många gånger.

Så snart du skrivit din novell, låt den ligga och mogna. Precis som en god ost eller ett gott vin, behöver den lagras. Ta sedan tag i den igen. Använd ett redigeringsschema, om du har något, och börja klippa bort oväsentligheter, rensa och radera överflödiga ord, fila och forma din novell tills den innehåller essensen av en god berättelse. Ibland kan en riktigt liten novell vara godare än en lång, utdragen. Ett exempel på detta är den här texten som jag vann med i tidningen Skriva nr 4, 2017:

Det luktade död, gammalt, instängt och den märkliga doft som gamla människor ibland får. Hon öppnade fönstret, vädrade ut ålderdom och trycksvärta. Etuiet startade gråten.

Redigeringsschema

Har du inget redigeringsschema, kan du köpa ett av mig. Hör av dig så får du pris. Skicka ett mail till mig genom att klicka här, ifall du vill veta mer.

Läs novellen högt

Innan du skickar den till en tävling, tidning eller förlag, läs den högt – många gånger. Det är då du märker om den ”flyter”. Vill du testa den, utan att skicka in den någonstans för utgivning, lägg upp den på någon gratissajt såsom Wattpad eller liknande. Här kan du läsa några av mina noveller:

 

Lycka till med ditt skrivande

Monica

Säkerhetskopiera din dator

Idag den 8 december tänker jag tipsa om en superviktig arbetsuppgift – att säkerhetskopiera. Det är en av alla de uppgifter som du borde ha planerat in i din kalender och därmed får påminnelse om vid varje tillfälle. Du vet väl att du kan spara massor med tid om du arbetar effektivt. Vill du kanske lära dig jobba smart? Jag erbjuder dig en kurs där du får ETT tips per dag i 88 dagar. Samtliga övningar är i form av 5-minuters-filmer. Kanske något att investera i och ge dig själv i julklapp. Onlinekursen heter Livet på en pinne – en om dan. Just nu får du ca 25% rabatt i julklapp av mig om du bokar den i december.

Läs mer här och boka den digitala kursen: Livet på en pinne – en om dan.
Ordinarie pris: 1.995 SEK. Ditt pris just nu: 1.500 SEK.

 

Design space on computer laptop screen

Skillnaden mellan att kopiera och säkerhetskopiera är att säkerhetskopian är ”för säkerhets skull”. Din säkerhetskopia är inget arkiv. Den ska finnas OM du skulle behöva återställa dokument och programvaror.

Placera aldrig dina säkerhetsfiler på samma hårddisk. Du måste ha en egen expansionsdisk eller så kan du kopiera till Molnet (typ Google+ och Dropbox).

Om du använder molnet kan du vara sårbar. Det finns möjlighet för hackers att ta sig in och knycka dina filer. Detta behöver du inte råka ut för om du kopierar till en egen separat disk.

Separat hårddiskDu kan antingen planera för din säkerhetskopiering manuellt eller genom att lägga in detta automatiskt.

Det kan vara så att du behöver hämta tillbaka en kopia av en fil som har skadats, eller kanske vill du hämta hem hela din hårddisk i det skick den befinner sig i just nu. Bra att veta att möjligheten finns vid en krasch. Det finns inget värre än om datorn kraschar och du inte har någon kopia. Eller om du av misstag raderar en fil. Det har jag lyckats med – flera gånger till och med. Sist jag lyckades med detta var för någon månad sen, då jag av misstag råkade spara ner en annan fil som den viktiga jag arbetade med. Som tur är hade jag en säkerhetskopia på min separata hårddisk. Den här använder jag på kontoret. Sedan har jag små bärbara som jag tar med mig på mina resor.

Metod 1 – Manuell kopiering

Så här backar du upp manuellt:

  1. Klicka på StartStart-knappen , sedan på Dator och dubbelklicka därefter på den enhet där du har installerat Windows.
  2. Öppna mappen Användare och därefter den mapp som innehåller de filer som du vill säkerhetskopiera.
  3. Kopiera de aktuella mapparna från användarmappen till en nätverksplats eller ett flyttbar, separat hårddisk.

Metod 2 – Använd Säkerhetskopiering och återställningscenter

Det finns även möjlighet att göra detta automatiserat. Och som du kanske vet, är jag effektivitetskonsult och rekommenderar allt som sker med automatik för att spara tid.

Använd Säkerhetskopierings- och återställningscenter i Windows, så här:

  1. Klicka på Start, välj Kontrollpanelen
    Säkerhetscenter
  2. Välj System och säkerhet
    System och säkerhet
  3. Sedan klickar du på Säkerhetskopiering och återställning
  4. Du väljer Konfigurera säkerhetskopiering och ställer in önskad kopiering, dvs var du vill ha kopian. Så här ser det exempelvis ut:
    Säkerhetskopia var
  5. OBS! Om du ombeds att stänga program, se till att spara eventuella öppna dokument och stäng därefter programmen. Eller klicka på Stäng program.
  6. OBS också! Tänk på att spara dina säkerhetskopior på flyttbara media eller på en plats i nätverket.
  7. Säkerhetskopian sparas på den plats du valde.

Lycka till med din säkerhetskopiering!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Gör din marknadsföring kontextbaserad

Marknadsföring

Enligt en stor undersökning som Adobe har gjort, framkommer följande.

”Marknadsföring i realtid är kampanjernas framtid. Men för att kunna skapa relevant och aktuellt innehåll behöver du stor kunskap om dina kunder.”

Detta är vad du behöver göra:

  • Förstå hur kunderna interagerar med ditt varumärke
  • Översätta data till en tydlig kundbild
  • Övergå från kampanjbaserad marknadsföring till kontextbaserad marknadsföring

Ta reda på följande om dina kunder:

  1. Hur ser dina kunder/följare ut?
  2. Vad vill de?
  3. Var är de (i sociala medier)?

Ett verktyg är CRM – Customer Relationship Management. Om du har ett dito, kan du göra mätningarna direkt i verktyget. Det spar mycket tid och pengar. Dessutom kan du förbereda dig för varje liten del av kundernas behov.

Succé består inte enbart av att skapa smart innehåll på din blogg eller i sociala medier. Det handlar om att tänka om för att få den fulländade marknadsföringen. Planera din marknadsföring och ta med eventuella förändringar i form av olika scenarier.

Skapa dina inlägg för en längre tid och tänk till ordentligt så att dina följare/läsare får upplevelsen av att de tar del av viktig information.

Mitt tips:

  • Mitt mest relevanta tips till dig är att skapa en Aktivitetsplan för sociala medier, bloggar och nyhetsbrev
  • Jämför med min bild nedan
  • Ta dig tid att planera in
  • Tänk igenom VAD du vill säga, VARFÖR och HUR
  • Vilka dagar ska du göra inlägg?
    • Jag har valt att göra ett inlägg VARJE dag i Facebook och på LinkedIn. Sedan gör jag inlägg i omgångar (serier) på samtliga mina FB-sidor och i de grupper som jag administrerar där. Jag lägger ut alla blogginlägg på Pinterest och Google+. En gång i kvartalet gör jag filmer som jag lägger ut på YouTube och som jag sedan länkar till övriga sociala medier eller till bloggen. Ett par gånger per vecka gör jag inlägg på Instagram. Dessa inlägg kopieras sedan med automatik till FB.
  • När ska du blogga?
    • Det är viktigt att veta. Själv har jag tre bloggar per vecka (måndag-onsdag-fredag). Varje måndag har jag en bokrecension eller ett lästips. Onsdagar och fredagar bjuder jag på något speciellt. Det kan vara allt från ett häftigt matrecept till effektivitets- eller skrivtips (som det här).
    • Jag bjuder också in gästbloggare med jämna mellanrum. Det höjer värdet för mina följare – att få läsa om andra, kanske likasinnade.
  • När ska du skriva nyhetsbrev?
    • Jag har valt att skriva ett nyhetsbrev per månad. Varje brev bör innehålla något attraktivt för mina kunder och de bör också få information om kommande kurser och böcker från mig.

Aktivitetsplan för bloggar och inlägg

Hur gör du och vad skriver du om?

Lycka till med din kontextbaserade marknadsföring
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Gästbloggare Madeleine Blomberg

Madeleine är en av deltagarna i onlinekursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”. Här får du ta del av Madeleines gästblogginlägg. Tack kära Madeleine för dina fina vitsord nedan.

Madeleine – en wannabe i gästbloggarljus!

Jag – en författarwannabe – som redan skrivit ett trettiotal böcker som säljer som smör i solsken, naturligtvis. Till exempel Boken om Lilla Mannen och Blomman, Mor Lisas bok del 1 – 3, Mina mödrar på spinnsidan, Röda små stugor, Boken om Barn och deras magiska krafter. Jag är publicerad i några tidningar och medskribent i sådär en fem böcker. Men jag gör som Pippi Långstrump och ljuger lite för det låter roligare så. Bara det sista – efter ”naturligtvis” är sant nämligen.

Alla mina böcker – utom en som är hos lektör – ligger i djup förvaring och väntar på att jag ska organisera mig och blåsa liv i dem. Vissa existerar endast som en idé, men de finns, det känner jag för de jagar mig!

Mor Lisa – eller boken om hur man som släktforskranovis bygger en höna av en fjäder den finns i ett helt exemplar och det är alltid en början.

Sen har jag förstås andra saker jag gör. Jag skriver om Medveten Andning på längden och tvären på svenska och engelska sidor och grupper, coachar och sammanväver folk med varandra. Jag bloggar på FreeFoots hemsida – om min Fotresa.  Har egen Andningspuff – Facebookgrupp för en liten daglig puff i rätt riktning – för den som vill lära sig andas för hälsa och välbefinnandes skull. Så skriver gör jag. Varenda dag.

Och så fotograferar jag förstås. Men det gör ju alla människor idag. Bland annat smygfotograferar jag mina intet ont anande medmänniskor.  Eller helt öppet. Du kan se nedan i min Youtubekanal vad jag hittade på med barnbarnet i Englands alla taekwon-dofoton! Jag kan ha väldigt roligt åt bilder! ”Det ska va gõtt å leva!”

Jag älskar att ta vara på det jag har, lära och lära ut. Därför är jag glad att Monica Ivesköld är allt det jag vill vara i form av produktivitet, effektivitet och ordning! Jag vill såklart att hon smittar av sig på mig så att jag kan organisera upp alla mina tankar och böcker och idéer – och få hjälp att nå ut till världens fyra hörn. Eller i alla fall i Sveriges långa land!

Monica, den kära struktur-människan i mitt liv ser till att vi aldrig har för lite att göra eller saknar instrument att göra det på. Jag önskar att denna kurs aldrig tar slut. Så många glada skratt, så mycket förståelse och tålamod. Och så många gratisprogram att sätta sig in i!! Men först tror jag att jag behöver mer ordning. Hur ska annars en stackars besökare på min blogg få kraft och energi att göra mer av sitt liv?

Det enkla är det stora och brister finns inte om man litar på Livet, har jag lärt mig Det saknas inget. Litar man på Livet, försöker se sig om med tro på det, och ta vara på det man har – då räcker det alltid till ett steg till! Det är rent förunderligt hur långt man kommer med lite kunskap om den skapelse man blivit född i! Visste alla det skulle läkemedelsföretagen troligen få lägga ner pillerrullningen.

Här – http://www.tavarlig.se/  – är sidan som ska fixas till så att den ger tro, hopp och energi! Gå gärna in och ge mig förslag på hur det ska bli krut i den! Med ett steg i taget kommer man fram!

Tack Monica för att du alltid så generöst delar med dig av dina kunskaper på ett sätt som stärker min vision om att nå ut – och ger mig lust och kraft att organisera upp mitt rika inre liv! :) Tack också alla glada meddeltagare varav jag lyckades föreviga några!

Deltagare vid webinar i onlinekursen Planera ditt skrivande

Kram och tack för att du läste mitt pladder! Det ger mig tro på kärleken, tålamodet och mänskligheten!

Med varma kramar på distans

Madeleine

Det finns inte en dag som inte du kan göra något bra av!

I länkarna nedan hittar du mig i full fart!

Mina egna sidor:

Andras sidor:

  • Medveten Andning Grupp https://www.facebook.com/groups/medvetenandning/Andningspuff

 

Dessutom har jag några andra mindre grupper, inom ovanstående områden mest, som jag styr och ställer med Och en som väntar – min förtattarhemsidawww.madeleineblomberg.se. Man ska aldrig ge upp hoppet, eller hur?

 

 

Skapa filmsnuttar som berör

Film som berörVideosnuttarna håller på att ta över världen. De flesta tittar och lyssnar dagligen på YouTube. Många köper ny TV för att kunna knyta an till internet direkt och därmed se YouTube-filmerna. Dessa filmer som håller på att ta över framförallt sociala medier.

Det är inte lätt att nå ut i bruset i sociala medier. Konkurrensen är förödande. Och alla har inte de pengar som behövs för att skapa film. Samma sak gäller för onlinekurserna. Det finns de som satsar 500.000 till 5 miljoner kronor på en onlineproduktion och så finns det sådana som jag, som satsar stort på det pedagogiska innehållet, kärleken till deltagarnas möjligheter att växa och lära.

Vad du däremot ska vara försiktig med är att göra direkta filmer, så kallade LIVE-film, på Facebook och liknande. Om du inte är van aktör framför kameran, kommer du att framstå som en okvalificerad amatör. Det kan skada din verksamhet mer än vad det tillför. Så min kärleksfulla uppmaning är: ”Tänk dig för”.

PitchGör gärna en inspelning av en pitch där du presenterar dig själv. Har du möjlighet, så klipp den i ett program för detta, innan du lägger upp den på YouTube eller i en plattform för onlinekurser.

Träna framför spegelnTräna framför spegeln, många gånger, innan du filmar. Du kan filma med en helt vanlig mobiltelefon, bara du vet hur. Till och med Sveriges Television använder idag mobiltelefoner när de filmar. Det visste du kanske inte?

Lär dig ditt manus utantill. Du kan förse dig med små textsnuttar som du sätter upp bakom kameran och kan läsa på avstånd. Det underlättar. Läs INTE innantill. Titta i kameran och ta kontakt med mottagaren. Var avslappnad. Träna på detta – återigen framför spegeln.

Pitch 60 sekKlocka din inspelning så att den tar minsta möjliga tid. En pitch får INTE överstiga 60 sekunder.

Att lära sig stå framför kameran, bli bekväm med oss själva och hur vi talar, är en konst som du kan träna dig till. Jag vet efter att ha stått som amatörskådespelare och –musikalartist i över 16 år. I början var det fruktansvärt att titta på gjorda inspelningar. Idag bekommer det mig inte.

LeTräna bort dina ”ödemarker”, dvs när du säger ”öööööhhhhh” medan du tänker, exempelvis. Eller gör som jag, klipp bort dem. Träna på att le. Allvarliga ansikten skapar inte lika mycket förtroende såvida du inte talar om sjukdom och död.

Åka berg-o-dalbanaSkaffa dig energi, innan du spelar in.

Din inneboende energi uppfattas av mottagaren.

Den är vägen till samförstånd.

Låt dina lyssnare få åka berg-och-dalbana tillsammans med dig.

Få dem att skratta, ropa, vråla, jubla.

Lycka till med din inspelning!
Monica

Att ge och få feedback

feedback

 

Att ge feedback är en konst. Det gäller att vara rak på sak, att hålla sitt fokus på att låta motparten växa, undvika att slänga skit på någon annan, och ge konstruktiv kritik. En viktig faktor är att aldrig ge feedback till någon som inte vill ta emot den. Vederbörande är då inte mottaglig och det kan leda till konflikt.

Att ta emot feedback är också en konst. Här gäller det att ta emot, smälta och bearbeta informationen som ska få dig att växa. Inte helt enkelt. Minst lilla felsteg från den som ger, kan leda till att mottagaren knäcks. För mig är feedback ”växtkraft” och som sådan måste du (som ger) tänka efter före. Utgå från dig själv och din upplevelse – aldrig från andra eller sladder. Göm dig inte bakom ord som ”det har jag hört att andra också tycker” eller liknande.

All feedback bör börja med orden:

”Min upplevelse är ….”

Ingen kan ta vår upplevelse ifrån oss. Men var saklig. Tala inte om att mottagaren är slarvig eller liknande, för då har du lagt in din värdering. Håll dig till fakta! Skulle du vilja informera personen om att du tycker vederbörande är slarvig, så säg hellre så här, exempelvis:

”När du slänger dina kläder omkring dig på golvet, upplever jag det som att du är slarvig och det stör mig.”

Fortsätt sedan med din önskan (som mottagaren kan strunta i men som du kan förmedla på ett diplomatiskt sätt). Exempelvis:

”…. Och jag skulle önska att ……”

Lycka till inför möjligheten att hjälpa någon annan växa. Någon som vill ta emot din värdefulla feedback. Eller om du får den själv av någon.

Glöm aldrig tacka för den värdefulla feedbacken!

Jag refererar också till denna pod där Pia Lerigon och Johannes Vivers talar om Hur hanterar man kritik(klicka på länken för att lyssna) och där Pia berättar och refererar till min onlinekurs ”Personlig utveckling”.

Lycka till med att ge och ta feedback!
Monica Ivesköld

 

Bra programvara för att testa brutna länkar

Idag testade jag en länk som i sig testade min webbsida. Mycket bra!

Att hitta länkar och sidor som inte fungerar, är en lisa för själen. Jag som bloggare har massor med sidor och kan absolut inte testa dessa i tid och otid. Givetvis har jag små program som testar åt mig. Exempelvis kommer det då ett mail till mig att någon länk har slutat att fungera.

Men jag tänkte att den här länken kunde vara intressant att testa. Den kommer jag att använda mig av fler gånger, kanske halvårsvis.

Jag började med att fylla i adressen till min webbsida och sedan en säkerhetskod. Programmet gick igång och gav mig omgående ett resultat.

Fyll i din URL

Sedan fick jag upp svaret och kunde åtgärda. Så här såg det ut:

Broken links

Jag noterade att jag hade två länkar vilka inte längre funkade att klicka på. De gav då server-responsen 404 vilket betyder att sidan inte längre finns eller är aktuell.

Någonstans hade jag också missat en länk till min tidigare sida för Resultat Direkt. Den har vi plockat ner från servern och således borde den inte finnas med. Nu gav den signalen ”time out”. Men jag vet att sidan inte finns. Mitt tidigare webbhotell såldes och sidan hamnade på en okänd server i England. Den var programmerad med en programvara som var ganska knepig och tidskrävande.

Genom att klicka på koden ”src” fick jag upp sidan i vilken länken var kodad. HTML-koden såg ut så här för en av länkarna:

Scr

Det innebar att jag med en enkel sökning, lätt kunde hitta sidan och därmed gå in i administratörsdelen och radera länken. Superbra!

Programmet (länken) analyserar obegränsat med sidor på din webb. Det är mycket användbart för SEO-optimering. Jag rekommenderar dig att testa. Här är länken till länken.

Optimerade hälsningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Layout handlar om läsbarhet

Med tanke på min nya bok ”Handbok i textproduktion” som nyligen lanserats, är det viktigt att förstå varför reglerna kring layout är viktigt. Det handlar om läsbarhet. Genom att känna till reglerna, kan du också tillåta dig att bryta mot dem. Grunden för att nå ut till dina läsare är att du vet hur de tar emot ditt budskap.

En stor del handlar om luft. Detta gäller både för textproduktion på papper och digitalt (bloggar, webbsidor och i sociala medier).

En annan viktig del är själva rubriceringen. Den kan du oftast inte påverka lika enkelt på våra bloggar och webbsidor. Här ligger styrningen i formatet. Däremot kan du styra rubriken för dina presentationsbilder, dina rapporter och dina texter i övrigt.

Layout handlar om mall, text och läsbarhet

Här nedan ser du några bilder som vid första ögonkastet kanske ser lika ut. Men så är inte fallet. Notera rubriken och sedan luften runt text och bild. Lägg märke till att rubriken är olika. Raderna är brutna på olika sätt. Det är detta som skiljer proffsen från amatörerna.

Layout jämför 1

Notera rubriceringen nedan! Du ser att den vänstra bilden är bäst med tanke på hierarkisk rubrik och den högra baserat på mer luft.

Layout jämför 2

Vill du veta mer? Få fler tips kring hur du bygger upp din text, skapar dina mallar, blir mer professionell? Då tycker jag att du ska investera i boken ”Handbok för textproduktion”. Där finns allt du behöver veta.

Du kan köpa den direkt av mig (om du vill) och få några kronors rabatt eller kan du köpa den i någon internetbokhandel. Här har du en länk till Adlibris, exempelvis, och länk till Bokus. Vill du köpa den direkt av mig, kan du beställa via den här länken. Då kostar den 300 kronor inkl frakt.

Vill du gå en kurs i ämnet, har vi en onlineutbildning (på 20 veckor) som lär dig allt det som står i boken. Kontakta mig för mer information.

Lycka till med ditt skrivande!

Monica Ivesköld

 

 

Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Pinterest