De flesta har en tryckpress i fickan

2 män arbetar med papper och pennaJo så är det. Många av oss har mobiltelefoner som kan så mycket mer än att bara tala i telefon och de flesta har tillgång till internet. Vi har med andra ord ständigt ett gigantiskt möte – vi som är uppkopplade (och det är mer än 3 miljarder människor samtidigt, dygnet runt).

Förr handlade det enbart om papper och penna som den här bilden där två män arbetar vid en skrivpulpet.

Gutenberg uppfann boktryckarkonsten vid 1400-talets mitt. Idag skapas böcker på annat sätt. Reklam trycks och sprids i våra brevlådor men också via inlägg i sociala medier och bloggar.

Med hjälp av all ny teknik, måste vi – var och en – förändras. Både du och jag behöver ramverk för hur vi ska nå ut och vad vi vill satsa på.

Som du kanske har läst har jag en ny onlinekurs på gång ”Skriv attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg i sociala medier”. I den kursen kommer jag att tipsa deltagarna om hur de kan nå ut och även automatisera för att slippa lägga en massa onödig tid på detta.

Vilka potentiella scenarier har du framför dig? Når du ut i bruset?

Eftersom du har en egen tryckpress via din telefon eller padda kombinerad med internet, kan du ständigt nå ut. Frågan är hur du gör.

I onlinekursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring” betonar jag vikten av att börja marknadsföra redan när du skriver ditt råmanus – om du är författare. Marknadsföring handlar om att ständigt förnya dig och bli bättre.

Fortsätt att utvecklas! Om du vill vara professionell på något, måste du hela tiden ligga i fronten. Det räcker inte att säga att jag har gjort si eller så. Låt mig ta ett exempel. Jag har skrivit 61 fackböcker sedan 80-talet. 2014 kom jag med i den första antologin. Totalt har jag deltagit med mina noveller i 6 antologier. Jag har gett ut en barnbok 2017. Sedan 2013 har jag gått mängder med utbildning i konsthantverket ”Skönlitteratur”. Trots att jag kan skriva, är detta hantverk något helt annat än att skriva en fackbok (som i sig också är ett hantverk). Jag har studerat metoder, teknik och den ädla konsten. Hur ska jag annars bli bättre och utveckla mig?

Bara i år har jag köpt sex nya utbildningar och går just nu utbildning nummer 2 i hantverket.

FotspårVad går du för utbildningar just nu? Hur gör du för att utvecklas och hitta nya möjligheter i vardagen?

Det är ett enda stort brus i sociala medier idag. Flertalet personer med egna företag eller verksamheter har stor kunskap om både marknadsföring och varumärken. Vad ska du göra för att synas och höras genom det bruset?

Vilka fotspår vill du lämna efter dig?

Mäter du vad som fungerar?

Det finns viktiga faktorer för att mäta vad som funkar. De tre viktigaste är:

  1. Räckvidden
  2. Engagemanget
  3. Resultatet

När du skickar nyhetsbrev exempelvis, behöver du ta reda på hur många som läser ditt brev, hur många som öppnar det mm.

När du lägger ut inlägg i sociala medier måste du ta reda på hur många ”gilla” du får och hur många kommentarer samt delningar.

När du skriver bloggar, behöver du ta reda på vilket resultat ditt inlägg får baserat på antalet artiklar du lägger ut.

Allt detta måste du följa upp. Gör du det?

För att mäta behöver du utgå från mål som du skapar. Börja därför med att definiera målen. Skapa exempelvis nyckeltal utifrån målen. Har du verktyg som hjälper dig analysera? Det finns många typer av verktyg. Google Analytics är ett av dem.

BloggaVill du veta mer? Boka dig för den nya onlinekursen ”Skriva attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg i sociala medier”.

Vi startar den 4 mars.

Bloggande hälsningar från

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

 

Share →
0 comments
Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed