Det började med barnet av Ethel Hedström
Ethel som tidigare bloggat hos mig och berättat om sin debutbok, har nu lanserat den. Se länken Ethels blogginlägg här.
Jag fick äran att recensera. Tack för förtroendet, Ethel.
Boken handlar om tre generationer kvinnor; alla mycket intressanta. Så här står det på internet om boken:
”Jag har ett barn i magen. Det är ditt.”
”Hur vet du det?”
”Jag vet”, säger Karolina.
I december 1923 tvingas hon att ensam föda en son. Sviken av fadern till barnet.
Så börjar berättelsen om Karolina, Edith och Karin. Tre kvinnor från tre olika generationer som alla är offer för sin tids syn på kvinnor. Karolina är bara 16 år när hon sätter Per-Olof till världen i en by i det inre av Västmanland. I en tid när barn utanför äktenskap inte accepteras utan kallas oäktingar. Hon törstar efter kärlek och ömsinthet, men tillvaron präglas mest av känslokyla och arbete. Karolinas öde sätter avtryck på generationer framåt. Många år senare möter Edith Per-Olof i Stockholm. De får en sommar full av passion tillsammans och några år senare föds dottern Karin. Som pappa är han auktoritär och en obeveklig och fordrande make till Edith. Han är karriärist, har orubbliga ambitioner, men går en för tidig och våldsam död till mötes. Karin är under uppväxten en vilsen och otrygg själ. En förälskelse i tonåren blir kravfull och hon känner sig feg och obegåvad. Strax före Per-Olofs död får Edith ett brev från en okänd person. I det blottas en hemlighet, ett djupt och smärtsamt svek som förändrar både Ediths och tonårsdottern Karins liv för alltid.
Det är en härlig feelgood-bok full av händelser kring de tre kvinnorna. Jag är en stor fan av Ethels sätt att skriva och tycker att hon delvis har hittat sin egen unika röst. Efter att ha lärt känna Ethel under ett antal år och även deltagit i gemensamma utbildningar, har jag tidigare haft möjlighet att ge feedback på hennes texter. Jag hade därför stora förväntningar på boken när jag började läsa den. Dessa har Ethel till stor del levt upp till. Möjligen saknar jag några av hennes underfundigheter som jag vet hon är kapabel att skriva.
Kvinnornas händelser, som utspelar sig mellan åren 1923-1968, är i stora drag lika aktuella idag som tidigare. Med undantaget att barn utanför äktenskapet inte betraktas som oäktingar och att dagens kvinnor slipper skämmas för födandet.
Ethel har fått med både dramatik, sorg och glädje i boken. Det som händer där, kan fortfarande hända vilken kvinna som helst – och gör nog så också i många fall.
Under alla år som jag känt Ethel, har jag förstått att mycket i den här boken är plockat från hennes eget liv och de undersökningar som lett fram till texten.
Att få följa Karolina, Edith och Karins liv har varit mycket intressant, och jag har stundtals haft svårt att lägga boken ifrån mig. Språket flyter på bra. Dock undrar jag hur en förlags redaktör kan missa de grammatiska fel och besynnerligheter som jag upptäckt när jag läst. Att ett och annat fel kan ramla mellan stolarna, förstår jag, men här är flera saker som en redaktör borde ha sett och ändrat. De flesta förlag använder även språkgranskare och korrekturläsare. Detta för att slipa diamanten och eliminera alla de fel som vi författare bävar för att hitta efter tryckning och publicering. Jag vet att Ethel är noggrann. Ändå har det smugit in några fel. Jag tycker INTE att det är acceptabelt av förlagets redaktör att missa dem. Jag vet att Ethel har redigerat omsorgsfullt, haft fem testläsare och en lektör. Ingen av dessa tar tag i korrekturläsning eller grammatik. Det är något som förväntas av en redaktör. Ethel har även haft en skrivcoach till hjälp under processen.
En annan märklig sak är priset. Första gången jag checkade boken på Akademibokhandeln kostade den över 1.000 kronor. Vem betalar en tusenlapp för en häftad bok – oavsett hur bra den är? Nu är den prissänkt där och kostar 679 kronor. (Se Akademibokhandeln) När jag tittar på Bokus kostar boken 519 kronor. Den är prissänkt även här. Första gången jag kollade upp den kostade den 839 kronor. Horribelt! (Se Bokus) Fortfarande är det dock allt för mycket för en häftad bok, anser jag. Trist för författaren eftersom priset påverkar försäljningskvantiteten. E-boken kostar på Bokus hela 409 kronor och på Adlibris 341 kronor, även det på tok för högt. (Se Adlibris) Varför den inte finns i tryckt form på Adlibris är för mig en gåta.
Detta måste vara en stor besvikelse för Ethel, gissar jag. Själv hade jag blivit förlamad av sorg om mina böcker hade prissatts på liknande sätt. Jag upplever det mindre seriöst av ett förlag att inte göra en marknadsundersökning och jämföra priset med liknande böcker på marknaden. När jag tog mig friheten att göra en sökning på häftade feelgoodböcker på exempelvis Bokus, låg priserna mellan 89 och 255 kronor. Ett mycket stort steg mellan den prissättningen och Langes.
Första gången jag gick in på förlagets – Lange förlag – sida, trodde jag att mina ögon svek mig. Då kostade boken över åttahundra kronor. Fullständigt omöjligt. Märkligt är att ett förlag har en webbsida med foto på böckerna som i dagsläget inte går att klicka på för att få fördjupad info. En stor miss, anser jag, som utbildat i konsten att skapa webbsidor under många år. Dessutom har de en svart bakgrund med gul, tunn text. Hur kan ett förlag, som borde veta det mesta om layout och hur vi uppfattar text, ha en sådan oläslig hemsida? Alla (som jag utbildar) vet att om man – mot förmodan – använder svart bakgrund, måste textens storlek dras upp till det dubbla. Grundläggande faktorer som går att mäta med en liten kamera. Och som Boktugg skriver på sin sida; ”Tyvärr saknas information om förlaget”. Ja det står inte mycket om detta förlag någonstans.
Ethels bok är en finstämd feelgoodbok med ett innehåll som behöver berättas och jag ger den 3+ till 4- av 5 pennor. Ser verkligen fram emot fortsättningen och kommande böcker skrivna av Ethel, gärna utgivna på ett förlag som tillvaratar författarens intressen för prissättning och marknadsföring.
Vid pennan
Monica