Currently viewing the category: "Digital utbildning"

Marknadsför din bok

Du måste arbeta med marknadsföringsplaner. Hur ska du annars kunna skapa ett varumärke och öka din bokförsäljning, att nå din målgrupp?

Det finns många sätt att marknadsföra på. Här kommer några användbara tips.

Identifiera din läsare

Vilken målgrupp har du för boken? Ta reda på var de befinner sig när de är online. De flesta av mina läsaren finns i sociala medier såsom Facebook och Instagram. Var är dina?

Är det en barnbok behöver du fundera över hur du ska nå föräldrar, mor-/farföräldrar, förskolor, skolor/lärare osv.

Skriver du för ungdomar, behöver du ta reda på var de befinner sig. Kanske finns du idag inte på Tiktok men ungdomarna är där.

Övning målgrupp

Ställ dig ständigt dessa frågor kring läsaren:

  • VEM kommer att läsa den?
  • VEM kan ha nytta av din bok?
  • VAR finns dina läsare?

Sätt SMARTa mål

Sätt SMARTa mål, dvs

  • Specifika
  • Mätbara
  • Acceptabla
  • Realistiska
  • Tidsatta

Låt det vara ett levande dokument som du hela tiden följer upp. Du behöver mål för att driva dig framåt. Är målet att sälja ett antal böcker eller nå ut till en viss tidpunkt, skriv det. Kanske behöver du komplettera med en handlingsplan. Det brukar jag göra.

Övning SMARTa mål

Skriv ner dina mål. Skapa handlingsplan med detaljer om hur du ska nå dit. Vet du inte, fråga någon som vet och kan. Kanske måste du lägga in tider för att nå ut i sociala meder, skriva nyhetsbrev, pressmeddelanden, skapa webbsida och eventuellt annonsera. Glöm inte skriva in VILKA sociala medier du tänker använda dig av osv.

Skapa marknadsföringsbudget

Att marknadsföra är förenat med kostnader. Hur mycket pengar kan du avsätta? Tänk på att tiden också är en kostnad. Planera därför in i kalendern så att du inte låter det hela glida dig ur händerna. Hur mycket tid ska du lägga på marknadsföringen per vecka? Själv väljer jag att skriva blogginlägg och inlägg i sociala meder samt nyhetsbrev EN dag per vecka. Den tiden har jag planerat i kalendern. Vill du annonsera (kanske på FB eller Instagram), beräkna vilken kostnad detta får ha.

Domäner kostar pengar. Jag betalar ca 2.000 kronor för webbhotell och numera två domäner per år. Tidigare hade jag fyra.

Övning marknadsföringsbudget

Skriv ner kostnaden och tiden för de program och de tjänster som du måste skapa eller köpa för din marknadsföring.

Välj plattform för sociala medier

Välj den plattform där dina läsare befinner sig. Bygg upp sidor och grupper där. Behöver du göra någon form av research, kan du börja med att granska den här sidan:

Sociala medier | Svenskarna och internet

Marknadsför

Själv använder jag mig av bland annat följande plattformar:

Om du vill lära dig mer om detta, rekommenderar jag min kurs ”Nå ut i sociala medier”. Den är på fem veckor och just nu får du köpa den för endast 50 % av värdet. Jag lägger nämligen ner min verksamhet till nyår.

Här kan du läsa mer om kursen:

Nå ut i sociala medier – Monica Iveskölds blogg (monicaiveskold.se)

Du får den således NU för endast 750 kronor + moms.

OBS att den INTE innehåller Instagram – enbart övriga delar.

Tänk på att det tar tid att skapa följare i de olika sociala medierna.

Jag har många olika sidor på Facebook, två olika sidor på Instagram osv. Varje vecka skriver jag inlägg som jag schemalägger med hjälp av andra verktyg. Verktyg som du får lära dig i min onlinekurs.

Varje program har sina för- och nackdelar. FB exempelvis har stor tillgång till annonser. På instagram kan du lägga in bilder på dina böcker. I Pinterest kan du söka (de har en gigantisk sökmotor). På YouTube kan du lägga filmer.

Vill du nå ut med faktaböcker och vända dig till företag, är LinkedIn en bra plattform.

Sedan finns det ännu fler såsom:

  • Twitter
  • Snapchat
  • TikTok osv

Snapchat och TikTok används framför allt av ungdomar. På Twitter finns journalisterna.

Bygga en websida och blogg

Bygg en webbsida och blogga. Behöver du hjälp, kan du gå min onlinekurs ”Skapa en professionell websida”. Den är på fem veckor och även den får du just nu 50 % rabatt på, dvs du betalar inte mer än 750 kronor + moms.

På sidan kan du – som jag har gjort – lägga upp både böcker, bloggar, referenser och annat. Se mina bloggar/websidor:

www.monicaiveskold.se

www.resultat-direkt.se

Du kan kika i menyerna för att få veta mer.

Det brukar vara rekommendation att ha en färdig websida ca 6 månader innan din bok kommer ut.

Skaffa helst ett domännamn som är ditt författarnamn (typ monicaiveskold). På så sätt hittar dina läsare dig.

Skicka nyhetsbrev

Börja bygga upp följare/läsare via en nyhetsbrevssida. Det finns många olika men MailChimp är gratis upp till 2000 mottagare. Jag rekommenderar verkligen det programmet.

Vill du lära dig mer om att skriva nyhetsbrev, rekommenderar jag också min onlinekurs ”Attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg” som du givetvis också får köpa med 50 % rabatt just nu. Den kostar just nu endast 750 kronor + moms.

Här kan du läsa mer om den kursen:

Attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg – Monica Iveskölds blogg (monicaiveskold.se)

Samla alla adresser till dina läsare/följare. Skicka sedan nyhetsbrev till dem och håll dem underrättade om vad som sker i ditt skrivar-liv. Var de kan köpa dina böcker, om du ska ha ett fysiskt eller digitalt release-party osv.

Jag skriver även fackböcker. Har skrivit 67 stycken fram tills nu. För mig är det viktigt att få in frågor från mina läsare så att jag kan besvara dessa i fackböckerna. Också ett tips till dig som skriver.

 

Jag hoppas att du hittar något som är positivt för dig i samband med din marknadsföring. Stort lycka till!

Monica

Fem tips för att komma igång med skrivandet

Skriva

Tillåt dig inspireras genom att gå kurser, läsa böcker

Du behöver bli inspirerad. Detta sker bäst genom att du går kurser. Många, ofta och ständigt. Själv har jag gått ett hundratal innan jag började skriva skönlitteratur. Jag började med att läsa litteraturhistoria i slutet av 80-talet och sedan har jag gått både fysiska och onlinekurser. Jag har gått allt från endags-kurser till årslånga. Och jag fortsätter göra detta. Tro det eller ej! Ikväll exempelvis ska jag delta i en inspirationskurs för oss författare och i morgon och nästa vecka i en annan.

Samla upplevelser

När du skriver ska du gestalta. Det innebär att du behöver använda alla sinnena. Hur låter det, hur ser det ut, hur doftar/luktar det, hur känns det och hur smakar det? Öva dig att beskriva dina upplevelser UTAN att använda sinnesorden (hör, ser, doftar/luktar, känns och smakar).

Vilket budskap vill du förmedla?

Vilket budskap ska finnas i din text? Har du någon känsla som du vill förmedla? Tänk dig att all text är som ett foto. Varje scen ska fånga några ögonblick i din karaktärs liv. I min roman ”Porten till friheten” vill jag ge alla budskapet att INTE ge upp. Livet är tufft ibland (kanske ganska ofta) men det finns ljus i tunneln. Romanen handlar om Henrietta som ligger på sjukhuset och kanske inte överlever. Hon går tillbaka i minnet till den tuffa barndomen och ungdomen och hur hon tog sig ur den.

Samma sak gäller min nästa roman med arbetsnamnet ”ELVIRA”. Den handlar om en ung kvinna som vid 34 års ålder blir änka med tre små pojkar.

Skriv, lägg undan och redigera senare

Kom ihåg att du använder olika hjärnhalvor när du skriver respektive redigerar. Därför är det av största vikt att du skriver ditt råmanus utan att redigera. Redigeringen gör att logiken går igång. Du börjar analysera. Detta kan – om du gör det samtidigt som du skriver – bli skrivandets undergång. Många av mina deltagare har under åren berättat hur de då börjar tvivla på sig själva och sitt skrivande. Kom ihåg att du alltid kan redigera ett råmanus – oavsett hur dåligt det är.

Tänk som en hantverkare

Du behöver lära dig hantverket kring skrivandet för att få ihop ditt manus. Därför är det viktigt att du går kurs.

Läs högtSedan behöver du lära dig redigeringens konst. Läs gärna din text högt för dig själv eller använda exempelvis Words automatiska uppläsningsfunktion. Då märker du om det inte flyter.

 

Och du, glöm inte att njuta och ha kul när du skriver. Lycka till!

Monica

 

Nå fler med dina texter av Ylva Bjelle – recension

Nå fler med dina texterFormat: Häftad (Danskt band)

Antal sidor: 107

Utgivningsdatum: 2022-05-20

Förlag: LAVA Förlag

ISBN: 9789189269972

Recensionsex: Ja

 

Tusen tack Ylva för recensionsexemplaret!

 

 

Typ av bok: Fackbok

Hur fångade inledningen mig: Tyvärr saknade jag motivationen, dvs frågeställningen som gör att jag griper tag i en fackbok och gladeligen läser den. Dessutom stegrade jag mig när jag direkt i första stycket insåg att den var skriven med ett teckensnitt som hade streck i nollorna (siffror). Även baksidan är tyvärr skrämmande. Att börja med förkortningar skapar inte rätt förutsättning. Så här inleds den här boken:

”Kan alla förstå en allmän handling idag?
’Jag har en begäran om att ta del av en offentlig handling.’ Det var en nyckelmening jag memorerade från Journalisthögskolan 2003, för att på så sätt kunna begära ut allmänna handlingar från olika offentliga instanser. För mig som både statsvetare och journalist är offentlighetsprincipen en guldgruva.”

 

Baksidestexten – tagen från nätet

Nästan varannan vuxen har svårt att läsa och förstå texter från myndigheter och kommuner. I Sverige klassas 42 procent som icke goda läsare, enligt den stora undersökningen PIAAC. Om du som skribent vill nå alla läsare, så är detta boken för dig.

På ett pedagogiskt vis förklarar författaren hur du konkret gör för att få till en lättläst text, klarspråk och tillgänglig formgivning. Här finns tips och bilder, samt ord och önskemål från de människor som behöver dessa texter allra mest.

Det är inte bara personer med funktionsnedsättning som har nytta av lättläst och klarspråk. Alldeles för ofta ringer privatpersoner in till myndigheter och kommuner för att de inte förstår vad som står i brev de fått utskickade.

Enligt Språklagen ska den offentliga svenskan vara vårdad, enkel och begriplig för den som berörs av texten. Här finns stor förbättringspotential; inte minst för att öka intresset för val och politik. I denna bok lär du dig att använda klarspråk, lättläst svenska och att göra innehållet aptitligt genom tillgänglig information.”

 

Nedan kan du se bokens fördelar såväl som de mindre positiva delarna. Jag har valt att hänvisa till vissa sidor där så är möjligt.

 

Mest positivt

  • Sid 20 – Ord på svarta listan
    Bra exempel
  • Sid 84 – sammanställningen
    Tydlig och klar checklista
  • Typsnitt
    Bra förklaring även om jag saknade förtydligandet till vikten av att använda seriffer. Hade varit bra om författaren förklarat VARFÖR dessa ska användas. Gäller även för teckenstorlek.
  • Teckenstorlek
  • Fetstil
    Bra med att tala om att inte skriva VERSALER (eftersom det betyder att vi skriker)
    Hade önskat att det även tog upp svårigheten att läsa VERSALER, något som inte nog kan poängteras
  • Radlängden 6-13 cm
  • Ojämn högermarginal
  • Tydliga rubriker
  • Dödens kontrast: Färgen vit på gul
    Borde dock inte rekommenderat gul/vit text på svart bakgrund UTAN att förstora teckensnitt och göra detta extra tydligt
  • Matt papper
  • Tjockt papper
    Bra rekommendation men dålig förklaring att hänvisa till tätheten. Bättre att förklara genomskinligheten
  • DU-tilltal – Bra!
  • Att undvika bindestreck
  • Att dela upp långa ord
  • Att förklara svåra meningar
  • Konkreta tips/förklaringar på vissa ställen
  • Förklara liknelser/metaforer och uttryck
  • Att text och bild ska höra ihop
  • Tips om att förklara på två sätt
  • Aktiv form = VEM och att passiv form är att gömma sig och slippa ta ansvar
  • Att definiera själva grejen
  • Visualisera svåra ord (tänka rekvisita), ger kognitivt stöd
    Bra tips med scen-rekvisita. Har själv stått 16 år på scen i revyer och musikaler och håller fullständigt med om dessa tips. En av mina huvudregissörer sa alltid att vi i alla lägen skulle ha med rekvisitan och inte låtsas i blindo
  • Att stryka och korta ner
  • Hjälpmedels-avsnittet
  • Bra med tips på uppläsnings-appar
  • Luftens viktighet för texten
    Här hade det varit bra att återge exempelvis radlängden maximalt 13 cm

Minst positivt

  • Boken som är häftad kostar 232 kronor på Bokus.
  • Många onödiga upprepningar av IQ och IF
  • Tråkig inledning (text)
  • Mycket snack om kurser
    Blev som ett marknadsföringsmaterial
  • Går emot egna tips som är positiva: Rakt på rödlöken funkar inte i denna bok
  • Talar om HUR men finns egentligen inte instruktionen för HUR det ska göras – bara att det ska göras
  • Kapitlet Disponera saknar HUR detta görs
  • Understrykning av rubrik
    Detta är TABU när det gäller lättläst text och ändå har författaren själv understrykningar
  • Synd att information om PowerPoint-textens storlek och teckensnitt inte finns med på sidan 71
  • Onödig kommentar på sidan 73 om grafen
    Det är lätt att använda grafer från exempelvis program som Excel

 

Summering

2 pennorBoken är liten och behändig. Även om tipsen onekligen är många och väldigt bra, saknar jag en disposition i det hela. Jag ger den därför 2 av 5 pennor.

Vid pennan

Monica

Sätt ord på idén, var modig och våga ändra under resans gång

changeNär du skriver och har identifierat vad du ska skriva om, startar själva skriv-fasen.

Som du vet, bloggar jag fem dagar i veckan och har inlägg i sociala medier sju dagar i veckan. Det gör att jag tränar mig minst en gång per vecka kring detta.

Skriver du noveller eller romaner eller kanske fackböcker, kan du skapa liv i berättelsen. Kanske har du tänkt dig vissa intriger men när du sedan börjar skriva inser du att de inte är tillräckligt kraftfulla. I en av mina romaner var jag exempelvis tvungen att ändra slutet och ta död på en person för att romanen skulle bli tillräckligt skarp.

Även när du skriver fackböcker behövs ibland justering. Just nu skriver jag två nya fackböcker och jag inser hela tiden hur jag måste ta bort och lägga till.

Våga vara modig och ändra utifrån magkänslan.

Och som jag skrev om i förrgår, det krävs träning för att lära dig förändra. Annars lever du din framtid i gårdagen.

Lycka till!

Monica

 

 

Förändring är svårt

Att förändra våra dagliga rutiner är mycket svårt. Allra värst är det om de gäller religion eller mat – tro det eller ej …

Forandring

Varför undrar du kanske?

Jo, du måste nämligen kliva in i det okända.

Om du lever av stresshormoner, är det extra tufft. Men om du övervinner rädslan, kommer det okända att bli ett äventyr. Du kommer att längta efter det. Åtminstone om du har hög flexibilitet – och DET, kära du, är något som går att mäta. Så med hög flexibilitet inför det okända, blir du mer levande och medveten eftersom din kropp inte klamrar sig fast vid det förflutna.

Om du kombinerar en klar intention med en förhöjd känsla kommer du att påverka din materia. Dina tankar är den elektriska laddningen i kvantfältet. Hur du tänker och hur du känner, skickar ut en elektromagnetisk signatur som påverkar varje atom i din värld. Visste du det?

Vakna till en NY dag varje morgon

Då går det inte att utföra dina traditionella vanor varje morgon. Nej, när du vaknar, måste du bryta invant mönster.

Som du förstår, är det inte helt lätt.

OM du gör exakt som du brukar, från det att du stiger upp ur sängen (duschar, äter samma frukost, åker till jobb på samma sätt, gör ditt jobb, åker hem, tittar på tv osv) är det en vana. Detta är återkommande automatiska tankar, beteenden och känslor som förvärvas genom frekvent upprepning.

När du gjort så minst 8 månader går din kropp på autopilot.

Du kan tro jag har jobbat mycket med detta under mina 40 yrkesverksamma år. Att få andra människor att förändra sig – det kostar givetvis på HOS DEM.

Din framtid baserar sig på ditt förflutna

Om du följer dina vanor, är det tryggt, givetvis. Men då ska du veta att din framtid hela tiden baserar sig på ditt förflutna. Du upprepar ditt mönster och det finns inte plats till förändring.

Det spelar ingen roll vad du vill förändra, fortsätter du i samma spår, blir det samma resultat.

Jag vill verkligen förändra delar av min framtid. Så är det! Jo jag vill slippa känna stress, oro och annat som plågar mig dagligen. Då MÅSTE jag därmed också bryta mina mönster.

Det är inte lönt att du frågar dig:

― Varför händer detta mig?

Svaret är:

― Du upprepar dina mönster.

Du producerar samma verklighet, om och om igen.

Kan du bryta mönstret?

Klart du kan. Du måste starta dagen med att meditera och besluta dig för hur annorlunda den ska bli. Att meditera är inte svårt men du måste ta till din fantasi för att gå igång.

När du mediterar kan du inte tänka på frukosten, eller hur du ska hantera en besvärlig kollega/chef, vad du ska laga till middag eller handla hem, vad du ska göra när du kommer hem osv.

Du får inte vara i framtiden utan i NUET! Om du lägger uppmärksamheten på det kända, skapar du mer av samma sort.

Så tänker du på elände, får du mer av detta.

Men självfallet är det här inte helt enkelt. Jag har tränat och tränat nu i ca fyra år och börjar så smått kunna detta. Och det är jag innerligt glad och tacksam för.

Lycka till!

Monica

Isbergstekniken

Isbergsteknikens fader är Ernest Hemingway. Han skrev korthugget och lät adjektiven hagla.

Hemingway

Isbergstekniken

Isbergstekniken är en minimalistisk berättarstil som först definierades av den amerikanske författaren.

Tekniken innebär en återhållen prosa där berättelsens djupare och sekundära inslag utelämnas, förutsatt att de i stället kan utläsas av den knapphändiga text som återstår.

Hemingway liknade dessa utelämnanden vid ett isbergs värdiga rörelse, som antyder att det till större delen befinner sig under vattenytan.

Här får du tre tips på hur du kan använda dig av isbergstekniken:

  1. Beskriv det yttre skeendet, vad som händer.
  2. Skriv kortfattat med aktiva verb.
  3. Använd korta meningar och ett levande språk.

Tyvärr bryter Hemingway ofta själv mot devisen ”korta meningar”. Här kan du se en mening ur hans roman ”Klockan klämtar för dig”:

– Så vi böjer väl knä, sa den förste, och alla fyra föll på knä, och de såg oviga ut med ansiktena mot väggen och armarna utefter sidorna, och Pablo gick längs efter raden och sköt dem i tur och ordning i bakhuvudet med pistolen, från den ene till den andre och körde pistolmynningen i nacken på dem, och en efter en sjönk de ihop när han sköt.”

Enligt Hemingway är tipset för att skriva känslor att INTE skriva vad någon känner utan vad som faktiskt händer.
När du känner något ska du spåra känslan tillbaka till ursprunget för att se vilka händelser som ledde till den specifika känslan. När du hittat dem kan du använda dessa för att gestalta och få läsaren att uppleva samma sak som du själv upplevt och i bästa fall känna samma sak som du själv känt.

Hemingway skrev gärna i perspektivet ”Flugan på väggen” vilket innebär att du skriver om vad som händer men aldrig varför. En fluga vet inte varför det sker. Detta är grunden för isbergstekniken, enligt Hemingway. Allt utom det du ser, ligger dolt mellan raderna. Precis på samma sätt som att stora delar av ett isberg ligger dolt under vattenytan. Läsaren får själv lista ut detta.

Du vet kanske också att Hemingway skrev världens kortaste novell. Här kan du läsa den:

”Barnskor säljes. Aldrig använda.”

Du ska således skriva det som du/karaktären SER. Toppen på isberget.

Isberg

Men aldrig varför eller det som ligger dolt under ytan.

Övning

Om du vill testa Hemingways sätt att skriva, utgå från nedanstående bild och skriv en kort text med många adjektiv, känslosamt och med mycket dramatik.

Karusell

Lycka till!

Monica

 

 

Halva priset på onlinekursen RESAN

Resan halva prisetRESAN är en onlinekurs som hjälper dig skapa din framtid. Genom kursen får du lära dig hur du sätter mål och skapar resultat. Alla som vill uppnå något, kan gå den.

Eftersom jag lägger ner verksamheten till nyår, slår jag ett slag för den här kursen ifall du är sugen på att lära dig tänka annorlunda och verkligen leva din dröm.

Ordinarie pris för denna onlinekurs som pågår i tolv (12) veckor och där du får ett avsnitt med övningar var fjortonde dag, är 1.369 kronor inkl moms.

Om du vill gå den nu för halva priset, är kostnaden endast 685 kronor.

Passa på! Du kommer att ha enorm nytta av den. Jag lovar!

För att få rabatten, använder du koden BILJETTRESAN.

Anmäl och betal här. Glöm inte koden.

Halva priset på onlinekursen RESAN som hjälper dig leva din dröm

Varmt välkommen till kursen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Välkommen att boka dig för ytterligare en inspirationskurs

Jag har lovat några av mina deltagare att köra ytterligare en inspirationskurs. Det blir en kurs med ett antal övningar för att ”Skriva en story i 28-30 steg”.

Om du är sugen på att hänga med, boka dig omgående.

Så här går det till …

Vi startar med ett webinar på två timmar. Då förklarar jag i detalj vad som händer och du får även se övningarna (eller åtminstone en del av dem).

Sedan rullar jag ut övningarna under lika många dagar som det är övningar. Du får tips på en scen som du ska skriva. Givetvis väljer du själv dina karaktärer och hur de är. Övningen kan exempelvis se ut så här:

Skapa en story 3

Utifrån övningen går din fantasi i gång. Du kan skapa en scen utifrån någon sann historia som du varit med om eller använda fantasin.

Jag kommer självfallet också att delta. Vem vet, kanske kan vi få ihop ett antal kortare historier och skapa en antologi baserad på dessa övningar. Men det är inget som jag lovar. Vi låter tiden utvisa. Och alla ska välja – om jag tycker detta blir kul.

Samtligas berättelser kommer att läsas. Jag delar upp kursdeltagarna och de får då ge varandra respons. Detta innebär att alla får alla att växa och samtliga kan också få tips (om de ber om det).

― Detta borde vara jättedyrt, sa en deltagare till mig.

― Nej, du får allt det här för endast 300 kronor inkl moms.

Kika på filmen så får du kanske en känsla för kursen.

Varmt välkommen! Du swishar dina pengar till mig. Sedan får du – via mail – mer information.

PS! Om du undrar vilket program jag har använt för att skapa animeringsfilmen, kan jag berätta att det är Doodly.

 

Monica Ivesköld
Milord Inspiration

Äntligen har jag fått boken från Fantasy-dagen den 19 februari

ViskarenEfter många missförstånd har jag fått min efterlängtade bok.

Det ingick nämligen en bok i bokningsavgiften för utbildningsdagen.

Det blev många påminnelser.

Till slut skrev jag direkt till författarna – Johanna Krebs och Alice Johansson. Tusen tack till er och ert snabba agerande! Det ska bli spännande att läsa VISKAREN. Återkommer med recension längre fram.

 

Fantasy-dagens utbildning

Denna spännande Fantasy-dag fick jag många idéer kring min kommande barnbok AXEL OCH SJÖODJURET FNURK som nu skickats till förlaget. Jag hoppas du vill hjälpa mig hålla tummen för att förlagsredaktören tycker den är värd att satsa på.

Den handlar om mina barnbarn Axel och Erik som upptäcker ett sjöodjur i dammen på baksidan av tomten. Sedan händer dramatiska saker. Att hjälpa andra har alltid varit min mission och i boken hjälper Axel sjöodjuret Fnurk samtidigt vill jag göra barn uppmärksamma på att våga lita på de vuxna.

Fnurk är ett lila sjöodjur med tre ögon. Allt startade med att mitt barnbarn Axel ville skriva en bok med mig. Boken är för åldersgruppen 6-12 år. Axel hittade en pendyl som jag använt när jag testat mina klienters förmåga att ta emot hypnos mm. Jag visade Axel hur han skulle göra och sedan använde han pendeln till svaren om hur Fnurk såg ut.

Axel var således med på inledningen av boken som vi diskuterade tillsammans. När han tappade intresset fortsatte jag på egen hand.

Jag hoppas du blir sugen på att läsa min barnbok när den väl kommer ut.

Dessförinnan hoppas jag att romanen ELVIRA ska publiceras. Men mer om detta längre fram.

Monica

 

Checka din outline/disposition

Förra veckan berättade jag om vikten av disposition. Idag vill jag ge dig några fler tips kring denna. Jag hoppas innerligt att du har testat dispositionen nu.

När du hittar delar i din outline/disposition som inte uppfyller kraven, gå tillbaka och fixa det. Nedan redigeringscykel fungerar för alla faser av skrivandet, inklusive utvecklingen av din disposition.

Redigeringsprocessen

Vad händer sen?

Efter att du utvecklat en disposition som är vattentät, kan du öka antalet evenemang och antalet kapitel. På så sätt kan din disposition bli en levande process som andas struktur och som fångar din berättelse när du skriver framåt.

Kanske vill du hänga med på min sista Inspirationskurs med temat Redigering?

Vi startar via två timmars webinar den 24 april kl 15-17 (spelas även in). Sedan får du tillgång till en sluten grupp på Facebook i vilken mina övningar rullas ut. Du kan dela och få respons på vissa saker av både mig och övriga deltagare.

Investeringskostnaden för hela denna gigantiska kurs är endast 300 kr inkl moms.

Ja tack jag vill gärna delta i kursen! Klicka på länken så kan du boka dig.

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)