Currently viewing the category: "Digital utbildning"

Skrivartips: Gestalta – måla med ord

Gestalta - måla med ord

Det är stor skillnad på att gestalta och att berätta. Som bokrecensent brukar jag märka skillnaden på hur fångad jag blir av läsningen utifrån gestaltningen.

Gestalta går ut på att måla med ord, att visa i stället för att berätta, genom att skapa bilder i läsarens huvud, ofta baserat på känslor.

Jämför nedan:

  • Henrik var väldigt arg
  • Henrik stampade med foten och höjde rösten. Det slog gnistor om honom och hans ord. Gesterna var omfångsrika likväl som superlativen. Han tog upp hela rummet med kroppshyddan och ilskan. Luften vibrerade och personerna runt omkring kröp ihop.

Välj verb i stället för adjektiv när du gestaltar. Ordet ”väldigt” är ett adjektiv.

Använd framförallt dina sinnen när du gestaltar. Låt oss utgå från Henrik. Vad gör han när han är arg? Ser du hans beteende? Hör du honom? Tänker eller känner han något och vad tänker och känner omgivningen baserat på hans sinnesstämning?

Synliggör kroppsspråket och gesterna.

Lägg gärna till miljön men tänk på att använda den som en metafor eller liknelse. Du kan inte skriva om en vacker miljö när någon är arg. Snarare då att det blåste storm, träden böjde sig så djupt att de nästan bröt grenarna.

Genom att gestalta får du igång läsarens känslor. Texten blir intressant och din läsare vill veta mer.

I en spänningsroman kan du inte gestalta allt. Då tappar du tempo och spänningen uteblir. Vissa scener behöver vara korta och därmed mer beskrivande än gestaltande för att få upp tempot.

Lycka till med ditt gestaltande!

Monica Ivesköld

Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

 

Tips för att skriva komedi och kåseri

Här är några tips.

Du vet vad en roman är och startar med att skriva vad som kommer för dig. Vilket är din favoritgenre? Förmodligen börjar du skriva i den genren. Tänk: VAD händer om …?

Att vara roligVill du skriva komedi, ska du även vara rolig. Kanske är vardagen inte tillräckligt kul, men om du rotar i minnet får du upp någon dråplig historia. Det är jag övertygad om.

Dansade barfota

Ex vis, vad hände när jag fick dansa barfota på hotellet på Mallorca?

Jo det började med att vi skulle se en show. Hela gänget gick dit. Vi var uppstyltade till tänderna. Själv hade jag en offwhite ny sidenklänning och nya skor, som jag givetvis fick skoskav av att bära.

Väl på plats började vi diskutera. Skrattet steg vid bordet. Drinkarna kom in. Någon berättade en anekdot, en annan skulle visa. Maken som satt mitt emot mig, skrattade och slog händerna i bordsskivan. Det rangliga bordet skakade till och sedan lyfte hans glas som i ultrarapid och innehållet östes över mig och min nya fina klänning. Förtvivlad for han upp och rusade till baren.

  • Can you help me, frågade han bartendern. I need a papper.

Bartendern som inte riktigt fick grepp om situationen plockade långsamt fram ett block och en penna som han överräckte till maken.

  • No, no, not that kind of paper. I need to clean up.

Aha, nu fattade killen bakom disken och gav honom en trasa och lite hushållspapper.

Maken fejade och torkade upp.

Efter en stund anslöt sig ytterligare ett par till oss vid bordet. Då skulle maken förklara vad som hänt. För att demonstrera gjorde han synbart om manövern och till allas förtjusning åkte även nästa drink i knät på mig. Jag var nu sjöblöt. Klänningens material (siden) gjorde att den dessutom blev genomskinlig.

En kväll på MallorcaDansmusiken startade och alla rusade ut på golvet för att hinna släpa sig en runda innan showen skulle starta. Givetvis for även vi upp och ut på golvet. Skorna kastade jag av mig under bordet. Så upp på golvet stegade denna kvinna, barfota och med genomskinlig klänning – till mångas förtjusning.

Spela revy eller fars

I åtta år stod jag på scen och spelade revy. Då lärde jag mig mycket om hur tokigheter är uppbyggda. Ju mer överdrifter eller underdrifter, desto roligare blev det. Tokerierna avlöste varandra. En av de svåraste roller jag hade var att som ”fin dam” köpa en elektrisk potatisskalare som av någon anledning löpte amok. Den dansscenen kommer jag sent att glömma. Folk skrattade så de skrek och själv var jag tvungen att träna på att vara totalt allvarlig. Inte helt enkelt, kan jag lova.

Efter mina åtta år på revy-scenen, började jag spela musikaler och liknande samt en och annan fars. I farsen ”Inte nu älskling” som är en förvecklingskomedi, skrattade vi alla så vi fick magont. Den var lika rolig, kväll efter kväll.

Musikaler och fars

Komedi är motsatsen till tragedi. Balansen är tunn mellan de båda. Men det gäller att karaktären går från ett mindre bra tillstånd till ett bättre (eller ännu sämre). Skillnaden mellan dessa båda genrer är att komedi alltid har ett lyckligt slut.

Lite bakgrund

Redan på Shakespears tid skapades komedier (lustspel) men de hade andra förväntningar då än vad vi har idag.

I filmens början skapades stumfilmer. Skämten var helt utan verbal påverkan. Karaktärernas kroppsspråk och ansiktsuttryck fick stå för skratten. Detta fram till ca 1930. Många ”slapsticks” förekom, dvs ”att dratta på ändan”. Kända filmer med Helan och Halvan eller Bröderna Marx är exempel på detta. Slapsticks fortsatte in på 1950-talet och till och med på 1990-talet finns de med i framförallt Jim Carreys filmer.

Parodi handlar om att förlöjliga och driva med någon. Satir (påminner om parodi) är mer subtilt. Belyser ett ämne där verktyget är lustigheten.

En komedi gör avkall på realism. Ofta handlar det om karaktärer med problem, någon som vi kan skratta åt eller med. En av de ständiga lustigheterna handlar om förväxlingar eller förvecklingar. Beroende på uppbyggnaden av storyn, kan båda begreppen vara roliga.  Situationskomedin påvisar tokigheten i vad som händer i en situation.

Lycka till med lustigheterna!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Skapa övertygande dramatisk karaktärsbåge

Du har en god idé. Kan den bli en bladvändare?

Planera din berättelse som om du planerar en semester. De flesta människor planerar vart de ska resa (målet), vad de ska göra där och när de ska åka tillbaka hem. På samma sätt kan du kartlägga din dramatiska båge – en plan för att stötta dig när du skriver.

Vad är en dramatisk båge?

Det är för romanen vad skelettet är för kroppen. Bågen utformas för att fånga läsarna från början och hålla dem kvar till slutet.

Strukturera din dramatiska båge

Det finns flera olika dramatiska strukturer att välja mellan. Nedan ser du några. Samtliga har använts av bästsäljande författare.

  1. Dean Koontzs klassiska berättelsestruktur
  2. I händelsernas mitt
  3. The Hero’s Journey
  4. 7-punktsstrukturen
  5. Randy Ingermansons snöflingametod
  6. Tre-lagersstruktur
  7. James Scott Bell’s Störningar and två öppningar

Alla har mycket gemensamt.

Dean Koontzs klassiska berättelsestruktur

För alla som inte vill arbeta med dispositioner, behövs en grundstruktur. Den här är enkel och består av fyra steg:

  1. Kasta direkt in huvudpersonen i enorma problem, beroende på genre. Skriv om det värsta möjliga dilemma du kan tänka ut för din huvudperson. För en thriller kan det vara på liv och död. I en kärleksroman kan det vara att en ung kvinna måste bestämma mellan två friare – och sedan avslöjar hennes val en katastrof. Problemet ska vara så stort att det bär hela romanen. Tillåt läsaren att bli fäst vid huvudkaraktären.
  2. Allt som karaktären gör för att komma ur det fruktansvärda problemet ska göra sakerna värre. Undvik frestelsen att göra livet lätt för huvudpersonen. Varje komplikation måste fortsätta logiskt från den tidigare, och saker måste växa gradvis sämre tills det verkar fullständigt hopplöst.
  3. Situationen är hopplös. Det ska vara så illa att du själv börjar undra hur du ska fixa till det.
  4. Slutligen lyckas eller misslyckas (om du väljer ett sorgligt slut) hjälten mot alla odds. Belöna läsarna och ge dem det som de förväntade sig.

I händelsernas mitt

Starta med att något händer. Det behöver inte vara extemt utan beror på genren. Läsaren ska uppleva att hen befinner sig mitt i något. Slösa inte bort två eller tre sidor på bakgrundshistoria utan låt den komma successivt. För att få detta att funka måste du kroka läsaren. Tvinga läsaren att fortsätta läsa. Tänk på:

  1. Stigande åtgärd
  2. Förklaring (bakgrundshistoria)
  3. Klimax
  4. Fallande handling
  5. Upplösning

Hjältens resa

Så här ser den dramatiska kurvan ut:

Hjältens resa

Författaren Joseph Campbell använder ofta denna metodik för att strukturera fantasy, science fiction och skräckromaner. J.R.R. Tolkien använder den och då blir upplägget så här:

Steg 1: Bilbo Baggins lämnar den vanliga världen. Baggins är nöjd med sitt liv i Shire och vägrar initialt uppmanas till äventyr. Baggins föredrar att stanna hemma. Guiden Gandalf (hans blivande mentor) får honom att acceptera. Baggins lämnar bekvämligheten i sitt Hobbit-liv och startar mot ett farligt uppdrag över Mellanjorden med alla slags problem längs vägen.

Steg 2: Baggins upplever olika prövningar och utmaningar. Bilbo bygger ett team och kopplar ihop sig med dvärgar och alver för att besegra fiender som drakar och orker. På vägen står han inför en serie tester som påverkar hans mod och förmågor utöver vad han trodde var möjligt. Till slut, mot alla odds, når Bilbo den inre grottan, den skrämmande draken Smaug där det slutliga målet för hans uppdrag finns. Bilbo måste stjäla dvärgarnas skatt tillbaka från Smaug. Bilbo finner snart att han måste övervinna sin största rädsla för att överleva.

Steg 3: Bilbo försöker återvända till sitt liv i The Shire. Smaug har besegrats men dvärgarna inleder en annan strid mot andra och en armé. I slutet av romanen får Bilbo ett slag mot huvudet under den sista striden och antas vara död. Men han lever och får återvända till Shire. Han är inte längre samma Hobbit som hatade äventyr.

7-punktsstrukturen

Förespråkare för detta tillvägagångssätt rekommenderar att du börjar med din upplösning och arbetar bakåt. Det garanterar en dramatisk karaktärbåge för din hjälte. J.K. Rowling använde 7-punktsstrukturen för Harry Potter och filosofens sten. Så här ser den ut:

  1. Kroken: Utgå från huvudpersonens utgångspunkt. I Harry Potter och filosofens sten är det när läsaren möter Harry som bor under trappan.
  2. Plott 1: Introducera konflikten som flyttar läsaren till berättelsens mittpunkt, dvs när Harry upptäcker att han är en trollkarl.
  3. Pinpunkt 1: Tillämpa tryck på huvudpersonen i processen att uppnå målet mot antagonisten. När trollen attackerar inser Harry och hans vänner att de är de enda som kan rädda dagen.
  4. Mittpunkten: Låt karaktären svara på konflikten med handling. Harry och hans vänner lär sig mer om filosofens sten och bestämmer sig för att hitta den före Voldemort.
  5. Pinpunkt 2: Trycket gör det svårare för karaktären att uppnå målet. Harry måste ensam möta skurken efter att ha förlorat Ron och Hermonie under strävan att hitta stenen.
  6. Plott 2: Flytta berättelsen från mittpunkten till upplösningen. Huvudpersonen har allt han behöver för att uppnå målet. När spegeln avslöjar att Harry Potters avsikter är goda får han filosofens sten.
  7. Upplösningen: Klimax. Allt i berättelsen leder till detta ögonblick, dvs en kontrast till hur karaktären började resan. Harry besegrar Voldemort.

Snöflingemetoden

Om du gillar att skapa disposition för berättelsen älskar du förmodligen Snöflingemetoden som du ser nedan. Börja med en central idé och lägg systematiskt till fler idéer för att skapa din båge.

  1. Skriv en sammanfattning bestående av en enda mening om din roman (tar ca 1 timme)
  2. Expandera meningen till en fullständig sammanfattning av avsnittet med detaljerade händelser (1 timme)
  3. Skriv en sammanfattning på en sida för varje karaktär (1 timme vardera)
  4. Expandera varje mening i nr 2 i en styckesammanfattning (flera timmar)
  5. Skriv en berättelse på en sida om berättelsen ur varje huvudpersons perspektiv (1-2 dagar)
  6. Expandera varje stycke du skrev för nr 4 till en helhetssynopsis (1 vecka)
  7. Utöka dina karaktärsbeskrivningar till ett stort karaktärsdiagram (1 vecka)
  8. Använd sammanfattningen från nr 6 och lista alla scener du behöver för att avsluta romanen
  9. Skapa en beskrivning med flera stycken för varje scen
  10. Skriv ditt första utkast

3-lagersstruktur – den grekiska dramatiska bågen

Denna metod användes av forntida greker och det är en av Hollywood-filmens favoriter. Den enklaste metoden av alla.

Akt I: Presentera huvudpersonerna och etablera konflikten. Metoden kallas ibland för ”den uppmuntrande incidenten”, dvs problemet förflyttar huvudkaraktären ur komfortzonen och påvisar historiens riktning.

Akt II: Konfrontationen. Skapa ett problem som verkar litet på ytan men som sedan blir mer komplext. Ju mer din huvudperson försöker få det hen vill, desto omöjligare verkar det att lösa problemet.

Akt III: Resultatet. Ett bra slut ska innehålla följande:

  • Höga insatser: Läsaren måste uppleva att ytterligare ett misstag kommer att leda till katastrof för huvudpersonen.
  • Utmaningar och tillväxt: I slutet måste huvudpersonen ha vuxit som person genom att övervinna otaliga hinder.
  • Lösningen: Alla turer som karaktären har utstått hjälper till att lösa problemet.

I boken Hungerspelen används denna struktur.

James Scott Bell’s Störningar och två dörröppningar

  • En störning direkt i inledningen hotar allt i huvudpersonens vanliga liv.
  • Dörröppning 1 driver karaktären till mitten av historien. När hen går igenom dörren finns ingen återvändo.
  • Dörröppning 2 leder till den sista striden. Det är en annan dörr utan återvändo men leder vanligtvis till en katastrof.

Gerard Way använder denna berättelsestruktur: Efter att ha hört att adoptivfadern har dött (störningen) återvänder sex syskon till barndomshemmet. Här lär de sig att världen kommer att gå under om några dagar (dörröppning 1). Medan syskonen testar allt som står i deras makt för att stoppa den potentiella globala apokalypsen, skapar de omedvetet ett annat hot mellan sig, vilket leder till en sista strid (dörröppning 2).

Jag hoppas att detta hjälper dig i ditt skrivande. Vill du lära mer, rekommenderar jag någon av våra onlinekurser eller boken ”Börja skriva framgångsRIKT” som är på väg ut på marknaden.

Lycka till!

Monica Ivesköld

Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Svar på intressanta skrivar-frågor

Tänk på solen i vårt planetsystem när du skriver. Din hjälte (huvudkaraktär) i berättelsen ska vara som solen.

Vem är din hjälte

Under åren som utbildare för författare har jag fått en del härliga frågor. Här ser du några av dem och svaren.

  • I vilken riktning driver du din plott och hur många behövs? Varje scen bör ha en plott och allt ska drivas framåt.
    • Oavsett riktningen bör du leda din hjälte mot den ultimata bågen. Tänk på din röda tråd. Hjälten ska bli inspirerad att lära nytt utifrån de konflikter som uppstår.
  • Vad är en plott?
    • Svaret är att det är den konflikt/intrig som skapar din story. Din story är den handling som löser konflikten/intrigen.
  • Hur mycket och vad ska du klippa bort när du redigerar?
    • Själv fick jag besked av redaktören att klippa bort ungefär 20% av texten i manuset i romanen ”Porten till friheten”. Och jag klippte utan barmhärtighet.
    • Oavsett hur mycket du klipper bort, ska varje scen tillföra något nytt i historien. Handlingen ska drivas framåt. Gör den inte det i scenen, klipp bort hela scenen. Tänk på att hjälten ständigt ska lära nytt i livets spel. Tänk så här: Om du klipper bort en scen, behöver du göra en större redigering då eller fungerar fortfarande din historia? Om svaret är JA, klipp bort scenen.
  • Hur beskriver du världen runt din huvudkaraktär? Du har både yttre och inre världar.
    • Se genom hjältens ögon och känn genom hens hjärta. Vad är viktigt för hen? Vilka detaljer lägger hen märke till? Spelar den någon roll för hjältens utveckling eller för intrigen. Behöver du skriva om den? Genom att hela tiden tänka utifrån hjälten, hjälper du läsaren att förstå karaktären och skapar ett vinna-vinna-system.
  • Hur kan du finslipa din författarröst?
    • Genom att ständigt lära nytt. Själv har jag gått ett hundratal olika utbildningar sedan 2013 i skönlitteraturens hantverk. Och jag stoppar inte. Nu fortsätter jag exempelvis att lära mig skriva reseskildringar.
    • Fånga hjältens röst. Hur pratar hen? Hur ser hen på världen? Vilken övertygelse har hen? Hur hanterar hen goda respektive dåliga nyheter? Tänk hela tiden utifrån karaktären. OBS att det inte är ett reportage du skriver utan en berättelse, gestaltad utifrån en levande person.
  • Hur fångar du läsaren?
    • Genom att kasta in läsaren i handlingen. Ett exempel kan vara följande inledning: ”När han öppnade dörren konstaterade han att Tobias hade varit död i två veckor.” Här har läsaren krokats fast ögonblickligen genom att följande frågor uppstår:
      • Vem är Tobias?
      • Vem har dödat honom?
      • Varför har han dödats?
    • Ovan exempel behöver inte vara en deckare. Det kan lika gärna vara en feelgood-roman. Tobias är kanske katten som ligger död i en sommarstugan. Om detta avslöjas, får läsaren kanske följande frågor:
      • Har någon bragt livet av Tobias?
      • Vem äger katten?
      • Varför var katten där?

Det viktiga är att du slänger ut kroken redan i första meningen/stycket.

I min roman Porten till friheten, börjar prologen med följande mening:

”Blicken irrade omkring i det lilla utrymmet.”

Läsaren ställer sig förhoppningsvis direkt följande frågor:

  • Vems blick?
  • Var finns personen?
  • Varför irrade blicken?
  • Vad har hänt?

Läsaren älskar att vara detektiv, oavsett genre. Ge läsaren subtila ledtrådar som får hen att vilja fortsätta läsa och ta reda på vad som hänt.

Hemligheten med dynamiska karaktärer är inte hur de är utan hur du som författare avslöjar deras resa. Som författare blir vi kanske begeistrade i våra hjältar. Frågan är hur vi ska få läsaren att älska karaktären.

Och vill du lära dig mer om att skriva med spänning, tycker jag att du ska skicka in en intresseanmälan (inte bindande) eftersom jag går igång med en ny onlinekurs i att skriva spänning inom kort. Här är länken till anmälan:

Intresseanmälan: Pilottestare för onlinekursen ”Skriva spänning”



Lycka till med att fånga läsaren!

Monica Ivesköld

Stormsystern av Lucinda Railey – bokrecension

StormsysternFormat: Storpocket

Serie: De sju systrarna (del 2)

Antal sidor: 579

Utgivningsdatum: 2019-10-14

Förlag: Strawberry Förlag

ISBN: 9789189057036

Recensionsex: Nej

 

Detta är andra delen i serien om de sju systrarna. Första delen har jag recenserat här. Klicka på länken om du vill läsa recensionen för De sju systrarna.

Jag fick de tre första delarna i serien av mina döttrar med familjer på min födelsedag i fjol. Gillar dem verkligen. Har sparat på dem och som du förstår, har jag fortfarande inte läst del 3. Men jag lovar återkomma till den när jag läst den också.

Även denna bok var mycket intressant och jag gillar Lucinda Raileys författarröst och skrivargrepp. Det är så intressant att få läsa böcker skrivna i ”fläta” (som vi säger), dvs böcker där du varvar då- med nutid. Själv skriver jag gärna mina romaner på samma sätt. Det skapar – tycker jag – dynamik i storyn. Den här boken tilltalade mig ännu mer än den första, speciellt som jag är historiskt intresserad och en stor del av handlingen berör Edvard Grieg. Norge ligger mig också varmt om hjärtat eftersom min ena dotter med familj (och älskade barnbarn) bor i Norge. Det gör även mina två systrar med familjer. Och musiken är en viktig del i allas våra liv. Älskar Griegs musik, inte minst.

Så här står det om boken på nätbokhandeln och på baksidan:

”Stormsystern är den andra delen i succéserien De sju systrarna som har förtrollat en hel värld. Den framgångsrika seglaren Ally D Aplièse återvänder till sitt barndomshem när hon nås av nyheten om sin adoptivfars hastiga bortgång. Där tilldelas hon och hennes fem systrar varsin ledtråd som fadern efterlämnat. En pusselbit ska hjälpa dem att finna sina rötter. Ally reser till Norge, och där upptäcker hon en etthundra år gammal historia om en sångerska som inte bara har kopplingar till kompositören 4,5 pennorEdvard Grieg, utan också till henne själv. Ju mer Ally lär sig om den bortglömda Anna Landvik, desto mer förstår hon sitt förflutna.”

Jag ger den här underbara boken 4,5 pennor (en halv mer än första boken i serien). Min allra bästa rekommendation till dig som gillar feelgood, kärlek och historiska romaner.

Vid pennan

Monica

 

 

Att skriva kåseri – användbara tips

SkrattaJust nu är jag inne i en fas där jag tränar mig i att skriva kåserier. Att skriva humoristiskt är inte lätt. Framförallt eftersom vi alla har olika humor. Det som roar en person, roar kanske inte någon annan. Men det finns några tricks. Här delar jag med mig av dem.

 

Hitta någon som skriver på ett sätt som får dig att skratta

Skratta2Komedi är svårt. Men det är ännu svårare är att hitta rätt personer för dina kåserier. Om du vill skriva lysande måste du hitta någon som delar samma humor. Själv älskar jag engelsk humor och är förtjust i P J Woodhouse’s sätt att skriva, exempelvis. Jag har även hittat några böcker i ämnet. Tyvärr känner jag mig ofta mätt på kåserierna efter ett tag. Därför tror jag, personligen, att jag måste variera mitt skrivande.

 

Delta i skriv-tävlingar

VinnarenDet finns många skrivtävlingar. Varför inte skicka in kåserier till någon av dessa tävlingar? Själv har jag deltagit i ca 20 antologier med mina noveller sedan 2014.

Kanske kommer du inte med eller vinner, men du får erfarenhet. Det är motiverande att någon ska läsa det som du skrivit.

Läs kåserier

LäsGenom att läsa lär vi oss. Lägg tid på läsandet och iaktta hur andra skriver. Detta hjälper dig att förstå strukturen, tempo och rytm som du bör följa. Kopiera inte vad någon annan skriver men tillåt dig att inspireras.

Ha kul när du skriver

Skratta3Skriv av glädje och om du tror att effekten kan förbättras med en punchline (en komisk slutkläm), skriv in den. Viktigast av allt är att ha kul och njuta under tiden. Kom ihåg att om du skrattar, finns det kanske någon annan som upplever samma känsla. Var naturlig men lär dig grunderna i att skriva kåseri.

Titta på komedier på TV och film

Det finns många serier och filmer som bygger på komedi. Titta på dem och notera deras punchlines. Vad är det för knorr som får dig att skratta?

Nyckeln är uthållighet

Ju mer positiv du är, desto mer återspeglas det i ditt kåseri.

Skapa en noggrann planering

PlaneraFörhalar gör de flesta människor. Undvik detta genom att skapa en tydlig planering. Sätt tidsfrister!

Undvik att bli frustrerad vid omskrivningar och redigering

Förvänta dig inte att allt blir perfekt första gången. Även om du ansträngt dig i ditt skrivande finns det utrymme till förbättring. Själv redigerar jag oftast mina manus ca 15 gånger. Och jag låter dem alltid ligga ett bra tag innan jag tar fatt i dem igen.

Tillåt den slutliga produkten att förvandla dig till en stjärna. Var inte frustrerad över omskrivningarna. De är en del av processen. (Behöver du redigeringsstöd? Då rekommenderar jag min bok Redigera framgångsRIKT. Om du kontaktar mig, kan jag erbjuda dig lite rabatt på den. Det är en häftad bok på 64 sidor som fungerar som en checklista. Dessutom får du ett antal färdiga mallar som du hämtar från en sluten sida.)

Tidpunkten för lustigheten är viktig

När du skriver ett kåseri behöver du inte vara rolig på varje rad. Lär dig när du ska vara lustig och när du ska vara allvarlig. Hitta balansen mellan dessa båda ytterligheter.

Be om feedback

Feedback, eller som jag säger ”växtkraft”, förbättrar ditt skrivande, oavsett vilken genre du skriver i. Tillåt dig att justera utifrån de återkopplingar du får.  Även om du inte köper allt som du får till dig, grunna på hur du kan förbättra.

Ta hand om idéerna

Att skriva kan lätt bli ett heltidsjobb. Men även om du bara skriver stundtals, så ta vara på idéerna när de kommer. De kan till och med komma på natten, när du sover. Ha alltid möjlighet att skriva ner dem, antingen genom att du har tillgång till block och penna eller – som jag brukar göra – spelar in eller skriver ett inlägg till mig själv i kalendern.

Och tänk på att, även om du inte blir någon kändis, så kommer din omgivning att tacka dig för att du får dem att skratta.

Ett av mina kåserier

FiskmåsIdag har jag skickat in ett kåseri till en novelltävling. Håll tummarna!

För ett tag sedan skrev jag den här texten om fiskmåsen som jag bjuder dig på.

***

Fiskmåsen

Vädret verkar inte kunna bestämma sig. Inte lätt att parera när solen slåss med kastvindarna. Vad tror den att jag är? Ett löv?

Jag tittar ner. Grannens röda fina katt, Måns heter den, strosar långsamt in mot hus nr fem. Där sparkar två norska barn fotboll. Det måste vara barnbarnen som kommit på besök. Jo jag ser att det sitter fyra vuxna vid bordet och förlustar sig på frallor och massor med pålägg. Inte lönt att försöka sno något där inte. De vaktar maten som vakterna utanför apburarna på zoo.

Annat var det när min kusin flög en tur till San Fransisco. Jag minns det som igår. Hon berättade att hon hade varit nere i Fishermans Warf. Där satt folket på rad på balkongerna till barerna och gosade i gassande solsken. Kusinen är en tjockis och hon vet hur hon ska få till det. Ett, tu, tre, kom det en elegant dam med en stor härlig glasstrut med tre kulor i olika färger. Kusinen flög fram och knep den översta kulan till damens stora förskräckelse. Sedan kom kusinens man flaxande. Han tog den andra kulan precis i ögonblicket när tanten förvånat följde kusinen med blicken. Hon hoppade högt av rädsla och sen blev hon förbannad för hon hötte med näven åt honom. Det syntes att hon tvekade att äta den sista kulan men hon behövde inte bry sig. En kompis till kusinen dök elegant ner och ryckte loss den sista kulan från struten. Nu stod kvinnan där med en tom rånstrut. Titt ut, vrålade kusinen med anhang, men det begrep hon inte. Hon ryckte på axlarna och marscherade bort till närmaste papperskorg, väste något med hopknipna läppar och tryckte hårdhänt ner struten bland det övriga avfallet. Sen borstade hon av handflatorna, suckade tungt och stegade vidare.

Sådan tur har inte jag. Det är lika bra att ge upp och flyga ut mot åkrarna vid E65:an. En av bönderna sår, så några frön ska jag väl kunna unna mig. Men det är trängsel där. Precis som på Medelhavsstränderna i tider innan Corvidan. Ack ja, det är tur det inte regnar. Smack, smack. Nu tar jag sats och sällar mig till alla mina trettio kompisar som alla jagar korn i åkerns gottebord.

Solong!

***

Hoppas du gillade den!

I onlinekursen Börja skriva framgångsRIKT och boken med samma namn, finns ett kapitel som handlar om att skriva kåseri.

Nu ska jag fortsätta träna på att vara rolig … (träning ger färdighet, hoppas jag).

Monica Ivesköld

 

Sista avsnittet i boken Börja skriva framgångsRIKT

Nu är min bok klar, bortsett från de sista redigeringsrundorna. I sista avsnittet går jag igenom skrivprocessen. Här ser du en tydlig bild av den.

Skrivprocessen

Den börjar med en projektplan och slutar med lansering och marknadsföring. I varje del finns ett antal viktiga element. Saker som du bör vara medveten om. Givetvis är de olika beroende på vilken typ av förlag du väljer. Det kan vara allt från egenutgivning till traditionellt förlag och dina arbetsuppgifter varierar såväl som kostnader för professionell hjälp.

Som författare kan du inte förvänta dig att du ska kunna allt såvida du inte är utbildad i de olika yrkena som krävs för att skapa en professionell utgåva av din bok.

I onlinekursen Planera ditt skrivande och din marknadsföring (20 veckors utbildning), hjälper jag författare och skribenter, steg-för-steg, i processen. Om du är sugen, kan du boka dig här nedan. Du kan köpa hela kursen eller endast betala handpenning och sedan fakturerar jag dig resterande.

Planera ditt skrivande
1995 kr
Handpeng, resten faktureras
125 kr


Kursen kostar, som du ser, utslaget ca 100 kronor i veckan. Pengar som du kommer att tjäna in när du lärt dig allt om planeringen och marknadsföringen.

Vill du lyssna på ett inspelat webinar om kursen, kan du klicka här. Webinar som berättar mer om kursen Planera ditt skrivande och din marknadsföring.

Jag önskar dig lycka till med ditt skrivande, din planering och din marknadsföring

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Den där golfen …

Kan inte leva utan den. Och det verkar som om jag inte klarar av den. Eller …?

ObserveraLördagen den 22 augusti var det golftävling. Nationell Damdag på Hinton (Rönnebäck). Ett fantastiskt arrangemang. TACK till arrangörerna och sponsorerna XXL m fl.

Initialt spelade jag bra. Sen tappade jag spelet – igen!

Trots mental träning och egna golfkurser. Lättare att lära andra, som jag även hört duktiga mentala tränare säga tidigare. Så är det. Min kropp vill helt enkelt inte. Men samtidigt mår jag bra av golfen. Dock inte idag. Jag gjorde nog något skumt när jag swingade.

Beslutade att det får bli golf på TV idag den 23e. Ska titta på både damernas och herrarnas tävling och njuta av det i stället.

Onlinekursen i spänning

Mellan varven ska jag faktiskt – även om det är söndag – jobba. Onlinekursen i spänning går igång i morgon den 24e och jag behöver göra ytterligare förberedelser. 260 presentationsbilder är klara. Utskick till webinariet är klart. Informationen med film är upplagd i plattformen. Men det är ytterligare lite som ska fixas. DET ska bli så roligt – ja du anar inte …

Är så spänd på vad alla deltagarna kommer att skriva. Vi har en sluten Facebook-grupp i vilken vi kan lägga ut scenerna och be om feedback. Så roligt!

Målet är att skriva en spänningsroman i 31 kapitel.

Eget pluggande

Sen behöver jag själv fylla på inspirationen. Det gör jag genom de onlinekurser som jag bokat mig för. Just nu pluggar jag spanska, mental träning med meditation och konsten att skriva reseskildringar. Ska inleda mina övningar med att skapa en bok om Kina. Vi var där för 13 år sedan och jag skapade härliga fotoalbum med utförliga beskrivningar till övriga i gänget. Dock glömde jag bort oss själva. Så det får bli inledningen och övningen till den kursen.

Vad studerar du just nu? Berätta!

Ha en fortsatt härlig vecka!

Monica

 

 

 

 

Teckna utemiljöer

1 augLördagen den 1 augusti (förra lördagen) skulle jag varit med Urban Sketchers i Malmö och tecknat gatumiljöer. Men på grund av pandemin, valde jag att teckna hemifrån. Snacka om att vara ringrostig. Det var länge sedan jag tecknade. Men det blev en teckning med färgpenna av Slagthuset i Malmö och en akvarell av vår egen husgavel. Inga lysande exempel men dock. Tanken var att vi skulle träffas vid centralen och sedan teckna något från Vintergatan i Malmö.

Det blev många fina teckningar, såg jag i den slutna gruppen på Facebook.

Mina alster är egentligen inget att skryta med, men här får du ta del av dem. Kanske kan det inspirera någon – som är sugen på att teckna och måla – att våga. Själv har jag onlinekurs i måleri (tro det eller ej …). Jag har målat och tecknat i de flesta tekniker och delar med mig av den kunskapen i kursen. Varje vecka går jag igenom en ny teknik i kursen. Den startar med grundteknik. Sedan lär jag ut lite om kroki, akvarell, pastell, akryl och olja. Samtidigt får deltagarna även lära sig bildanalys, vilket är en viktig del i målandets konst.

Här ser du bilderna av Slagthuset och min husgavel. I veckan som gick kom dessutom vår trädgårdskille och klippte ner tujorna som täcker det lilla badrumsfönstret. Och då såg vi … Gaveln behöver målas, puh! Så nu hamnade ännu en punkt på ”husets att göra-lista”. Undrar vem vi ska anlita för detta? Någon som känner sig manad?

Slagthuset Husgaveln

 

Försökte mig även på ett självporträtt med pastell. Men det blev så vidrigt att jag inte vill dela det med dig.

Vid pennan och penseln

Monica

Boken Börja skriva framgångsRIKT och onlinekursen med samma namn

Den här onlinekursen är på 20 veckor. Fullständigt unik och värdefull för alla författare, både för dig som vill börja skriva och för dig som vill öka framgången.

I nästsista avsnittet går vi igenom redigering. Här får deltagarna och läsarna värdefull information och tips på hur de kan redigera sitt manus.

Redigering

I kursen och givetvis även i boken finns följande delar med:

Redigering2

Boken Redigera FramgångsRIKTOch för den som vill fördjupa redigeringen finns möjlighet att köpa min 64-sidiga häftade lilla bok med checklista – Redigera framgångsRIKT – med tydliga anvisningar för dig som skriver romaner, noveller eller fackböcker. Om du är sugen på den, erbjuder jag dig extra rabatt. Kontakta mig för rabatten.

Redigering3Boken Börja skriva framgångsRIKT är omfattande, precis som kursen. Just nu redigerar jag boken för tionde gången. Jag måste skära rejält i den för att den ska bli mer lätthanterlig. Så nu kommer saxen fram.

Således … Några redigeringsrundor till, sen skickar jag manuset till förlaget.

Monica Ivesköld

Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Pinterest