Currently viewing the category: "Digital utbildning"

Gör en ful-tavla eller ett ful-manus

Ful-tavlor

Nyligen gick jag två kurser i en Vedic Art-utbildning för den fantastiska Ania Witwitzka. Kurserna var online och jag kommer definitivt att fortsätta på den tredje, sista delen samt hennes övriga onlinekurser. Fick så mycket inspiration. Det som var den allra största upplevelsen på kurs nr 1, var att måla miniatyrer. Här kan du se några som jag skapade.

Miniatyrer i akryl

Dessa är små, dvs mindre än 5 cm i bredd och målade i akryl. Så underbart att få leka och att måla fort och snabbt.

Nästa stora upplevelse var när Ania sa att vi skulle ”göra ful-tavlor”. Vi behövde inte skapa fina alster utan ha MOD att VÅGA leka. Oh så roligt skapandet blev.

Ful-manus

Detta tog jag fasta på ordentligt. Och i min nya onlinekurs ”Skriva spänning” vill jag att deltagarna ska ta till sig samma budskap. Att våga skapa ”ful-manus” och ”ful-texter”, leka fram romanerna. Min förhoppning är att detta verkligen ska lyckas. Våga skriv USELT!

När du tillåter dig att leka, hittar du kanske det allra innersta barnet som har så mycket kreativitet att dela med sig av.

I onlinekursen har jag gått igenom arketyperna, skapat trovärdiga karaktärer, logglinje och synopsis och nu skriver alla för fullt på de fyra första kapitlen. Detta är mitt utkast. Jag skriver nämligen parallellt med deltagarna. Så här börjar min nya roman med arbetsnamnet Nils Kalv.

***

Ljusstrimman letade sig in genom persiennerna mot det dunkla golvet där en figur låg hopkrupen. Huvudet vilade i en blodpöl. Det röda hade skvätt upp mot den blåmålade väggen som ett abstrakt konstverk. Bredvid, på den indigoblåa heltäckningsmattan, låg den tunga brevpressen som normalt brukade stå på det mörka mahognyskrivbordet. Kontorsstolen i svart läder hade kasat iväg mot bortre delen av det stora kontorsrummet, in i hörnan. Tystnaden var kompakt. Inte ens fågelsången utanför hördes i den tidiga timman. Kontoret var nersläckt, nästan som om det väntade på något eller någon. Snart randades en ny dag. Vem skulle bli den förste som låste upp ytterdörren?

***

Som du kanske märker, skriver jag utifrån ett allvetande perspektiv. I nästa scen börjar presentationen av de inblandade karaktärerna och då går jag över på tredje person och skriver i dåtid. Det gillar jag allra bäst i mitt författande. OCH jag tillåter mig att leka fram, att våga skriva dåligt. Allt går att förändra – både måleri och skrivande. Viktigt är att låta texten vila innan någon redigering påbörjas. Varför? Jo för att du använder olika hjärnhalvor när du skapar respektive redigerar.

Låt inte den analytiska delen ta över. Då missar du det roliga, det kreativa och det skapande inneboende geniet i dig.

Eftersom vi skriver spänning behöver vi ha några frågor i fokus; VEM är skurken (VEM gjorde det?) och hur ska romanen sluta? Kan vi överraska läsaren?

Lycka till med målande och skrivande!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår Resultat Direkt)

 

Grön ärtsoppa

Grön ärtsoppaDen här rätten är en liten avart på ett viktväktarrecept. Mycket god som jag varmt rekommenderar, och lättlagad.

För dig som är viktväktare blir det 7 blå points om du väljer att ha med brödet.

Ingredienser för 4 personer

  • Lök 1 st
  • Vitlök 2 klyftor
  • Surdegsbröd, 1 rostad skiva per person (2 sp)
  • Flytande margarin 2 tsk (1 sp)
  • Matlagningsvin, vitt 1½ dl (0 sp)
  • Gröna ärter 500 g (0 sp)
  • Grönsaksbuljongtärning 1 st
  • Matlagningsgrädde 2½ dl (4 sp)

Gör så här:

  • Finhacka lök och vitlök.
  • Rosta brödet och skär det i små fyrkanter.
  • Stek löken och vitlöken i flytande margarin.
  • Häll på vin och låt det koka bort nästan helt.
  • Tillsätt ärter och vatten så att det täcker.
  • Lägg i en buljongtärning.
  • Låt koka upp och häll över matlagningsgrädde.
  • Koka upp och smaka av med salt och peppar.
  • Kör allt med en stavmixer.
  • Servera med de rostade krutongerna.

Smaklig måltid!

Monica

 

Var vill du synas med din bok?

Det är viktigt att synas. Du bör välja platsen med omsorg. Var finns din målgrupp?

Var vill du synas

Ibland måste du kanske även delta i mässor och andra event för att synas. Vilka ska du satsa på?

portentillfriheten_bookeaSka du kontakta bokhandeln? Annonsera i någon tidning?

Det gäller verkligen att fundera över hur du ska nå ut. Och jag menar inte att du ska spamma med ditt budskap. Tänk på att ständigt förnya det. Du kan inte lägga ut samma bild om och om igen. Det tråkar ut läsarna. Gör ett större material där du har många olika bilder. Låt dina läsare få vara med och dela vad som händer med dig.

Just nu bearbetar förlaget exempelvis omslaget till min tryckta roman. Den kom i juli i ljud- och e-bok. Då så omslaget ut så här.

Om du klickar på den här länken – Porten till friheten – når du Bokus sida. Strax under bilden står det ”Provlyssna”. Klicka där. Då får du höra början av min roman.

Porten till friheten – ljudbok

Här kan du se omslaget för den tryckta boken som kommer inom kort.

Omslag tryckt bok

Detta är något som jag gärna dela med dig. Nu väntar jag andaktsfullt på att få se hur omslaget till den tryckta boken blir. Det ska vara liknande det som finns på e- och ljudboken.

Och innan jul lär de släppa min tryckta roman. Oj så spännande detta är.

Samtidigt har jag skickat iväg mitt fackboksmanus ”Börja skriva framgångsRIKT” till ett antal förlag. Jag hoppas innerligt att något av dem är intresserade av att producera min bok. Om inte, kommer jag att själva lägga ut dem med hjälp av print-on-demand-förlaget Books on Demand.

Jag lovar att berätta mer så snart jag vet!

Ha det ljuvligt så länge

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Broccoli- och ostpaj

Den här veckan bjuder jag på en god paj. Jag köpte färdiga frysta pajdegsskal på ICA. Ett skal är ganska stort, så om du inte är väldigt hungrig kan du dela det med någon annan. En god sallad till förhöjer.

BroccolipajPer portion för hela pajen 11 blå points eller 6 om du delar den.

Ingredienser

Färdiga pajskal, frysta, Hattings (finns på ICA)

  • Broccoli 1 stånd
  • Ägg, 3 st
  • Creme Fraiche 5%, 1 dl
  • Senap (dijon), 1 tsk
  • Riven ost, 50 g
  • Sallad
  • Rökt skinka, 1 paket

Instruktioner

  1. Sätt ugnen på 200°.
  2. Förgrädda pajskalen enligt instruktion på förpackningen
  3. Dela broccoli i små buketter. Koka dem några minuter
  4. Vispa ihop ägg, creme fraiche, senap, det mesta av osten, salt och peppar
  5. Lägg broccolin i pajskalet och häll över äggstanningen
  6. Toppa med resterande ost
  7. Grädda ca 25 minuter tills pajen stelnat.
  8. Servera med sallad och strö över rökt skinka som du skurit i småbitar

Smaklig måltid!

Monica

 

Avsnitt 5-7 i kursen Skriva spänning

Denna oerhört populära kurs har nu nått sjunde veckan och deltagarna ska – utifrån mina direktiv och tips – skriva kapitel 3. Du kan se nedan hur upplägget ser ut för vecka 5-6. Vecka 7 får deltagarna unika tips på hur de kan skriva korta scener med extra mycket spänning. Sex olika scener kan de skriva i kapitel 3, om de vill och vågar. För att lyckas med detta får de exempelvis en färdig mindmap som stöttar dem i deras skrivande av kapitel 3.

Dessutom lär jag dem analysera utifrån små mordgåtor som vi arbetar med.

Målet med den här kursen är att varje deltagare ska ha ett färdig manus efter 35 veckor. Jag håller samtliga i handen och lär dem (steg-för-steg) skriva spänning på ett sätt som fångar läsaren.

Avsnitt 5-7 i Skriva spänning

Vill du läsa mer om denna nya onlinekurs? Klicka på länken nedan!

”Skriva spänning” – onlinekurs på 35 veckor

Jag hoppas du blir sugen, om du är en skrivande person.

Varmt välkommen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Skrivartips: Gestalta – måla med ord

Gestalta - måla med ord

Det är stor skillnad på att gestalta och att berätta. Som bokrecensent brukar jag märka skillnaden på hur fångad jag blir av läsningen utifrån gestaltningen.

Gestalta går ut på att måla med ord, att visa i stället för att berätta, genom att skapa bilder i läsarens huvud, ofta baserat på känslor.

Jämför nedan:

  • Henrik var väldigt arg
  • Henrik stampade med foten och höjde rösten. Det slog gnistor om honom och hans ord. Gesterna var omfångsrika likväl som superlativen. Han tog upp hela rummet med kroppshyddan och ilskan. Luften vibrerade och personerna runt omkring kröp ihop.

Välj verb i stället för adjektiv när du gestaltar. Ordet ”väldigt” är ett adjektiv.

Använd framförallt dina sinnen när du gestaltar. Låt oss utgå från Henrik. Vad gör han när han är arg? Ser du hans beteende? Hör du honom? Tänker eller känner han något och vad tänker och känner omgivningen baserat på hans sinnesstämning?

Synliggör kroppsspråket och gesterna.

Lägg gärna till miljön men tänk på att använda den som en metafor eller liknelse. Du kan inte skriva om en vacker miljö när någon är arg. Snarare då att det blåste storm, träden böjde sig så djupt att de nästan bröt grenarna.

Genom att gestalta får du igång läsarens känslor. Texten blir intressant och din läsare vill veta mer.

I en spänningsroman kan du inte gestalta allt. Då tappar du tempo och spänningen uteblir. Vissa scener behöver vara korta och därmed mer beskrivande än gestaltande för att få upp tempot.

Lycka till med ditt gestaltande!

Monica Ivesköld

Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

 

Tips för att skriva komedi och kåseri

Här är några tips.

Du vet vad en roman är och startar med att skriva vad som kommer för dig. Vilket är din favoritgenre? Förmodligen börjar du skriva i den genren. Tänk: VAD händer om …?

Att vara roligVill du skriva komedi, ska du även vara rolig. Kanske är vardagen inte tillräckligt kul, men om du rotar i minnet får du upp någon dråplig historia. Det är jag övertygad om.

Dansade barfota

Ex vis, vad hände när jag fick dansa barfota på hotellet på Mallorca?

Jo det började med att vi skulle se en show. Hela gänget gick dit. Vi var uppstyltade till tänderna. Själv hade jag en offwhite ny sidenklänning och nya skor, som jag givetvis fick skoskav av att bära.

Väl på plats började vi diskutera. Skrattet steg vid bordet. Drinkarna kom in. Någon berättade en anekdot, en annan skulle visa. Maken som satt mitt emot mig, skrattade och slog händerna i bordsskivan. Det rangliga bordet skakade till och sedan lyfte hans glas som i ultrarapid och innehållet östes över mig och min nya fina klänning. Förtvivlad for han upp och rusade till baren.

  • Can you help me, frågade han bartendern. I need a papper.

Bartendern som inte riktigt fick grepp om situationen plockade långsamt fram ett block och en penna som han överräckte till maken.

  • No, no, not that kind of paper. I need to clean up.

Aha, nu fattade killen bakom disken och gav honom en trasa och lite hushållspapper.

Maken fejade och torkade upp.

Efter en stund anslöt sig ytterligare ett par till oss vid bordet. Då skulle maken förklara vad som hänt. För att demonstrera gjorde han synbart om manövern och till allas förtjusning åkte även nästa drink i knät på mig. Jag var nu sjöblöt. Klänningens material (siden) gjorde att den dessutom blev genomskinlig.

En kväll på MallorcaDansmusiken startade och alla rusade ut på golvet för att hinna släpa sig en runda innan showen skulle starta. Givetvis for även vi upp och ut på golvet. Skorna kastade jag av mig under bordet. Så upp på golvet stegade denna kvinna, barfota och med genomskinlig klänning – till mångas förtjusning.

Spela revy eller fars

I åtta år stod jag på scen och spelade revy. Då lärde jag mig mycket om hur tokigheter är uppbyggda. Ju mer överdrifter eller underdrifter, desto roligare blev det. Tokerierna avlöste varandra. En av de svåraste roller jag hade var att som ”fin dam” köpa en elektrisk potatisskalare som av någon anledning löpte amok. Den dansscenen kommer jag sent att glömma. Folk skrattade så de skrek och själv var jag tvungen att träna på att vara totalt allvarlig. Inte helt enkelt, kan jag lova.

Efter mina åtta år på revy-scenen, började jag spela musikaler och liknande samt en och annan fars. I farsen ”Inte nu älskling” som är en förvecklingskomedi, skrattade vi alla så vi fick magont. Den var lika rolig, kväll efter kväll.

Musikaler och fars

Komedi är motsatsen till tragedi. Balansen är tunn mellan de båda. Men det gäller att karaktären går från ett mindre bra tillstånd till ett bättre (eller ännu sämre). Skillnaden mellan dessa båda genrer är att komedi alltid har ett lyckligt slut.

Lite bakgrund

Redan på Shakespears tid skapades komedier (lustspel) men de hade andra förväntningar då än vad vi har idag.

I filmens början skapades stumfilmer. Skämten var helt utan verbal påverkan. Karaktärernas kroppsspråk och ansiktsuttryck fick stå för skratten. Detta fram till ca 1930. Många ”slapsticks” förekom, dvs ”att dratta på ändan”. Kända filmer med Helan och Halvan eller Bröderna Marx är exempel på detta. Slapsticks fortsatte in på 1950-talet och till och med på 1990-talet finns de med i framförallt Jim Carreys filmer.

Parodi handlar om att förlöjliga och driva med någon. Satir (påminner om parodi) är mer subtilt. Belyser ett ämne där verktyget är lustigheten.

En komedi gör avkall på realism. Ofta handlar det om karaktärer med problem, någon som vi kan skratta åt eller med. En av de ständiga lustigheterna handlar om förväxlingar eller förvecklingar. Beroende på uppbyggnaden av storyn, kan båda begreppen vara roliga.  Situationskomedin påvisar tokigheten i vad som händer i en situation.

Lycka till med lustigheterna!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Skapa övertygande dramatisk karaktärsbåge

Du har en god idé. Kan den bli en bladvändare?

Planera din berättelse som om du planerar en semester. De flesta människor planerar vart de ska resa (målet), vad de ska göra där och när de ska åka tillbaka hem. På samma sätt kan du kartlägga din dramatiska båge – en plan för att stötta dig när du skriver.

Vad är en dramatisk båge?

Det är för romanen vad skelettet är för kroppen. Bågen utformas för att fånga läsarna från början och hålla dem kvar till slutet.

Strukturera din dramatiska båge

Det finns flera olika dramatiska strukturer att välja mellan. Nedan ser du några. Samtliga har använts av bästsäljande författare.

  1. Dean Koontzs klassiska berättelsestruktur
  2. I händelsernas mitt
  3. The Hero’s Journey
  4. 7-punktsstrukturen
  5. Randy Ingermansons snöflingametod
  6. Tre-lagersstruktur
  7. James Scott Bell’s Störningar and två öppningar

Alla har mycket gemensamt.

Dean Koontzs klassiska berättelsestruktur

För alla som inte vill arbeta med dispositioner, behövs en grundstruktur. Den här är enkel och består av fyra steg:

  1. Kasta direkt in huvudpersonen i enorma problem, beroende på genre. Skriv om det värsta möjliga dilemma du kan tänka ut för din huvudperson. För en thriller kan det vara på liv och död. I en kärleksroman kan det vara att en ung kvinna måste bestämma mellan två friare – och sedan avslöjar hennes val en katastrof. Problemet ska vara så stort att det bär hela romanen. Tillåt läsaren att bli fäst vid huvudkaraktären.
  2. Allt som karaktären gör för att komma ur det fruktansvärda problemet ska göra sakerna värre. Undvik frestelsen att göra livet lätt för huvudpersonen. Varje komplikation måste fortsätta logiskt från den tidigare, och saker måste växa gradvis sämre tills det verkar fullständigt hopplöst.
  3. Situationen är hopplös. Det ska vara så illa att du själv börjar undra hur du ska fixa till det.
  4. Slutligen lyckas eller misslyckas (om du väljer ett sorgligt slut) hjälten mot alla odds. Belöna läsarna och ge dem det som de förväntade sig.

I händelsernas mitt

Starta med att något händer. Det behöver inte vara extemt utan beror på genren. Läsaren ska uppleva att hen befinner sig mitt i något. Slösa inte bort två eller tre sidor på bakgrundshistoria utan låt den komma successivt. För att få detta att funka måste du kroka läsaren. Tvinga läsaren att fortsätta läsa. Tänk på:

  1. Stigande åtgärd
  2. Förklaring (bakgrundshistoria)
  3. Klimax
  4. Fallande handling
  5. Upplösning

Hjältens resa

Så här ser den dramatiska kurvan ut:

Hjältens resa

Författaren Joseph Campbell använder ofta denna metodik för att strukturera fantasy, science fiction och skräckromaner. J.R.R. Tolkien använder den och då blir upplägget så här:

Steg 1: Bilbo Baggins lämnar den vanliga världen. Baggins är nöjd med sitt liv i Shire och vägrar initialt uppmanas till äventyr. Baggins föredrar att stanna hemma. Guiden Gandalf (hans blivande mentor) får honom att acceptera. Baggins lämnar bekvämligheten i sitt Hobbit-liv och startar mot ett farligt uppdrag över Mellanjorden med alla slags problem längs vägen.

Steg 2: Baggins upplever olika prövningar och utmaningar. Bilbo bygger ett team och kopplar ihop sig med dvärgar och alver för att besegra fiender som drakar och orker. På vägen står han inför en serie tester som påverkar hans mod och förmågor utöver vad han trodde var möjligt. Till slut, mot alla odds, når Bilbo den inre grottan, den skrämmande draken Smaug där det slutliga målet för hans uppdrag finns. Bilbo måste stjäla dvärgarnas skatt tillbaka från Smaug. Bilbo finner snart att han måste övervinna sin största rädsla för att överleva.

Steg 3: Bilbo försöker återvända till sitt liv i The Shire. Smaug har besegrats men dvärgarna inleder en annan strid mot andra och en armé. I slutet av romanen får Bilbo ett slag mot huvudet under den sista striden och antas vara död. Men han lever och får återvända till Shire. Han är inte längre samma Hobbit som hatade äventyr.

7-punktsstrukturen

Förespråkare för detta tillvägagångssätt rekommenderar att du börjar med din upplösning och arbetar bakåt. Det garanterar en dramatisk karaktärbåge för din hjälte. J.K. Rowling använde 7-punktsstrukturen för Harry Potter och filosofens sten. Så här ser den ut:

  1. Kroken: Utgå från huvudpersonens utgångspunkt. I Harry Potter och filosofens sten är det när läsaren möter Harry som bor under trappan.
  2. Plott 1: Introducera konflikten som flyttar läsaren till berättelsens mittpunkt, dvs när Harry upptäcker att han är en trollkarl.
  3. Pinpunkt 1: Tillämpa tryck på huvudpersonen i processen att uppnå målet mot antagonisten. När trollen attackerar inser Harry och hans vänner att de är de enda som kan rädda dagen.
  4. Mittpunkten: Låt karaktären svara på konflikten med handling. Harry och hans vänner lär sig mer om filosofens sten och bestämmer sig för att hitta den före Voldemort.
  5. Pinpunkt 2: Trycket gör det svårare för karaktären att uppnå målet. Harry måste ensam möta skurken efter att ha förlorat Ron och Hermonie under strävan att hitta stenen.
  6. Plott 2: Flytta berättelsen från mittpunkten till upplösningen. Huvudpersonen har allt han behöver för att uppnå målet. När spegeln avslöjar att Harry Potters avsikter är goda får han filosofens sten.
  7. Upplösningen: Klimax. Allt i berättelsen leder till detta ögonblick, dvs en kontrast till hur karaktären började resan. Harry besegrar Voldemort.

Snöflingemetoden

Om du gillar att skapa disposition för berättelsen älskar du förmodligen Snöflingemetoden som du ser nedan. Börja med en central idé och lägg systematiskt till fler idéer för att skapa din båge.

  1. Skriv en sammanfattning bestående av en enda mening om din roman (tar ca 1 timme)
  2. Expandera meningen till en fullständig sammanfattning av avsnittet med detaljerade händelser (1 timme)
  3. Skriv en sammanfattning på en sida för varje karaktär (1 timme vardera)
  4. Expandera varje mening i nr 2 i en styckesammanfattning (flera timmar)
  5. Skriv en berättelse på en sida om berättelsen ur varje huvudpersons perspektiv (1-2 dagar)
  6. Expandera varje stycke du skrev för nr 4 till en helhetssynopsis (1 vecka)
  7. Utöka dina karaktärsbeskrivningar till ett stort karaktärsdiagram (1 vecka)
  8. Använd sammanfattningen från nr 6 och lista alla scener du behöver för att avsluta romanen
  9. Skapa en beskrivning med flera stycken för varje scen
  10. Skriv ditt första utkast

3-lagersstruktur – den grekiska dramatiska bågen

Denna metod användes av forntida greker och det är en av Hollywood-filmens favoriter. Den enklaste metoden av alla.

Akt I: Presentera huvudpersonerna och etablera konflikten. Metoden kallas ibland för ”den uppmuntrande incidenten”, dvs problemet förflyttar huvudkaraktären ur komfortzonen och påvisar historiens riktning.

Akt II: Konfrontationen. Skapa ett problem som verkar litet på ytan men som sedan blir mer komplext. Ju mer din huvudperson försöker få det hen vill, desto omöjligare verkar det att lösa problemet.

Akt III: Resultatet. Ett bra slut ska innehålla följande:

  • Höga insatser: Läsaren måste uppleva att ytterligare ett misstag kommer att leda till katastrof för huvudpersonen.
  • Utmaningar och tillväxt: I slutet måste huvudpersonen ha vuxit som person genom att övervinna otaliga hinder.
  • Lösningen: Alla turer som karaktären har utstått hjälper till att lösa problemet.

I boken Hungerspelen används denna struktur.

James Scott Bell’s Störningar och två dörröppningar

  • En störning direkt i inledningen hotar allt i huvudpersonens vanliga liv.
  • Dörröppning 1 driver karaktären till mitten av historien. När hen går igenom dörren finns ingen återvändo.
  • Dörröppning 2 leder till den sista striden. Det är en annan dörr utan återvändo men leder vanligtvis till en katastrof.

Gerard Way använder denna berättelsestruktur: Efter att ha hört att adoptivfadern har dött (störningen) återvänder sex syskon till barndomshemmet. Här lär de sig att världen kommer att gå under om några dagar (dörröppning 1). Medan syskonen testar allt som står i deras makt för att stoppa den potentiella globala apokalypsen, skapar de omedvetet ett annat hot mellan sig, vilket leder till en sista strid (dörröppning 2).

Jag hoppas att detta hjälper dig i ditt skrivande. Vill du lära mer, rekommenderar jag någon av våra onlinekurser eller boken ”Börja skriva framgångsRIKT” som är på väg ut på marknaden.

Lycka till!

Monica Ivesköld

Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Svar på intressanta skrivar-frågor

Tänk på solen i vårt planetsystem när du skriver. Din hjälte (huvudkaraktär) i berättelsen ska vara som solen.

Vem är din hjälte

Under åren som utbildare för författare har jag fått en del härliga frågor. Här ser du några av dem och svaren.

  • I vilken riktning driver du din plott och hur många behövs? Varje scen bör ha en plott och allt ska drivas framåt.
    • Oavsett riktningen bör du leda din hjälte mot den ultimata bågen. Tänk på din röda tråd. Hjälten ska bli inspirerad att lära nytt utifrån de konflikter som uppstår.
  • Vad är en plott?
    • Svaret är att det är den konflikt/intrig som skapar din story. Din story är den handling som löser konflikten/intrigen.
  • Hur mycket och vad ska du klippa bort när du redigerar?
    • Själv fick jag besked av redaktören att klippa bort ungefär 20% av texten i manuset i romanen ”Porten till friheten”. Och jag klippte utan barmhärtighet.
    • Oavsett hur mycket du klipper bort, ska varje scen tillföra något nytt i historien. Handlingen ska drivas framåt. Gör den inte det i scenen, klipp bort hela scenen. Tänk på att hjälten ständigt ska lära nytt i livets spel. Tänk så här: Om du klipper bort en scen, behöver du göra en större redigering då eller fungerar fortfarande din historia? Om svaret är JA, klipp bort scenen.
  • Hur beskriver du världen runt din huvudkaraktär? Du har både yttre och inre världar.
    • Se genom hjältens ögon och känn genom hens hjärta. Vad är viktigt för hen? Vilka detaljer lägger hen märke till? Spelar den någon roll för hjältens utveckling eller för intrigen. Behöver du skriva om den? Genom att hela tiden tänka utifrån hjälten, hjälper du läsaren att förstå karaktären och skapar ett vinna-vinna-system.
  • Hur kan du finslipa din författarröst?
    • Genom att ständigt lära nytt. Själv har jag gått ett hundratal olika utbildningar sedan 2013 i skönlitteraturens hantverk. Och jag stoppar inte. Nu fortsätter jag exempelvis att lära mig skriva reseskildringar.
    • Fånga hjältens röst. Hur pratar hen? Hur ser hen på världen? Vilken övertygelse har hen? Hur hanterar hen goda respektive dåliga nyheter? Tänk hela tiden utifrån karaktären. OBS att det inte är ett reportage du skriver utan en berättelse, gestaltad utifrån en levande person.
  • Hur fångar du läsaren?
    • Genom att kasta in läsaren i handlingen. Ett exempel kan vara följande inledning: ”När han öppnade dörren konstaterade han att Tobias hade varit död i två veckor.” Här har läsaren krokats fast ögonblickligen genom att följande frågor uppstår:
      • Vem är Tobias?
      • Vem har dödat honom?
      • Varför har han dödats?
    • Ovan exempel behöver inte vara en deckare. Det kan lika gärna vara en feelgood-roman. Tobias är kanske katten som ligger död i en sommarstugan. Om detta avslöjas, får läsaren kanske följande frågor:
      • Har någon bragt livet av Tobias?
      • Vem äger katten?
      • Varför var katten där?

Det viktiga är att du slänger ut kroken redan i första meningen/stycket.

I min roman Porten till friheten, börjar prologen med följande mening:

”Blicken irrade omkring i det lilla utrymmet.”

Läsaren ställer sig förhoppningsvis direkt följande frågor:

  • Vems blick?
  • Var finns personen?
  • Varför irrade blicken?
  • Vad har hänt?

Läsaren älskar att vara detektiv, oavsett genre. Ge läsaren subtila ledtrådar som får hen att vilja fortsätta läsa och ta reda på vad som hänt.

Hemligheten med dynamiska karaktärer är inte hur de är utan hur du som författare avslöjar deras resa. Som författare blir vi kanske begeistrade i våra hjältar. Frågan är hur vi ska få läsaren att älska karaktären.

Och vill du lära dig mer om att skriva med spänning, tycker jag att du ska skicka in en intresseanmälan (inte bindande) eftersom jag går igång med en ny onlinekurs i att skriva spänning inom kort. Här är länken till anmälan:

Intresseanmälan: Pilottestare för onlinekursen ”Skriva spänning”



Lycka till med att fånga läsaren!

Monica Ivesköld

Stormsystern av Lucinda Railey – bokrecension

StormsysternFormat: Storpocket

Serie: De sju systrarna (del 2)

Antal sidor: 579

Utgivningsdatum: 2019-10-14

Förlag: Strawberry Förlag

ISBN: 9789189057036

Recensionsex: Nej

 

Detta är andra delen i serien om de sju systrarna. Första delen har jag recenserat här. Klicka på länken om du vill läsa recensionen för De sju systrarna.

Jag fick de tre första delarna i serien av mina döttrar med familjer på min födelsedag i fjol. Gillar dem verkligen. Har sparat på dem och som du förstår, har jag fortfarande inte läst del 3. Men jag lovar återkomma till den när jag läst den också.

Även denna bok var mycket intressant och jag gillar Lucinda Raileys författarröst och skrivargrepp. Det är så intressant att få läsa böcker skrivna i ”fläta” (som vi säger), dvs böcker där du varvar då- med nutid. Själv skriver jag gärna mina romaner på samma sätt. Det skapar – tycker jag – dynamik i storyn. Den här boken tilltalade mig ännu mer än den första, speciellt som jag är historiskt intresserad och en stor del av handlingen berör Edvard Grieg. Norge ligger mig också varmt om hjärtat eftersom min ena dotter med familj (och älskade barnbarn) bor i Norge. Det gör även mina två systrar med familjer. Och musiken är en viktig del i allas våra liv. Älskar Griegs musik, inte minst.

Så här står det om boken på nätbokhandeln och på baksidan:

”Stormsystern är den andra delen i succéserien De sju systrarna som har förtrollat en hel värld. Den framgångsrika seglaren Ally D Aplièse återvänder till sitt barndomshem när hon nås av nyheten om sin adoptivfars hastiga bortgång. Där tilldelas hon och hennes fem systrar varsin ledtråd som fadern efterlämnat. En pusselbit ska hjälpa dem att finna sina rötter. Ally reser till Norge, och där upptäcker hon en etthundra år gammal historia om en sångerska som inte bara har kopplingar till kompositören 4,5 pennorEdvard Grieg, utan också till henne själv. Ju mer Ally lär sig om den bortglömda Anna Landvik, desto mer förstår hon sitt förflutna.”

Jag ger den här underbara boken 4,5 pennor (en halv mer än första boken i serien). Min allra bästa rekommendation till dig som gillar feelgood, kärlek och historiska romaner.

Vid pennan

Monica

 

 

Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Pinterest