Currently viewing the category: "Digital utbildning"

5 steg för att skapa Nyhetsbrev

Detta är mina angelägna tips för att skapa nyhetsbrev. Jag önskar dig lycka till!

  1. Välj en e-mail-leverantör för Nyhetsbrev

    MailChimp exempelvis kostar inget förrän du kommer upp i över 2000 mottagare.

  2. Besluta ditt VARFÖR läsarna ska följa dig

    Marknaden gödslas med e-post och nyhetsbrev. Du måste därför fundera över VARFÖR ska de ansluta till dina brev. Ditt incitament måste vara trovärdigt och du måste ge av dig själv och din verksamhet. Tänk på att alla frågar sig ”Vad finns det i det för mig?”. Du måste skapa ”Give-aways” dvs gåvor till dina följare.

    Här är några idéer som du kan bjuda på:

    1. Någon bok
    2. En PDF med tips och tricks
    3. En gratiskurs
    4. Intervjuer som de uppskattar
  3. Skriv ditt första Nyhetsbrev

    Leta upp något som du tror kan intressera dem. Bjud dem på något (se ovan)!

  4. Skapa formulär eller länkar till sociala medier som du kan ha på websidan

    Titta här till höger, så ser du min optinruta (mitt formulär).

    Länkar kan vara till sociala medier, exempelvis. Titta till höger i skärmen och rulla ner så ser du länken till LinkedIn.

  5. Hur får du läsare till din sida?

    Genom att invitera dem och locka med någon give-away (se ovan) Skriv inte ”Anmäl dig till mitt nyhetsbrev” utan skriv i stället ”Vill du ha min PDF om ….” eller som du ser ovan att jag har skrivit ”Vill du ha gratis utvecklingstips?”. Posta detta som inlägg i sociala medier. Du kan lägga det på Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, Pinterest, Google+ osv. Lägg upp en länk som automatiskt anmäler dem för ditt nyhetsbrev.

Lycka till med dina nyhetsbrev. Hör gärna av dig om du vill ha hjälp med detta.
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Fem (5) steg till en egen blogg

Här får du mina fem steg till en egen professionell blogg.

  1. DomännamnVälj domännamn

    Lämpligt är att – som författare – ha ditt eget namn som domän.
    Jämför med min bloggsida, dvs www.monicaiveskold.se
    Du kan ha flera sidor med samma namn. Låt bara ändelserna variera, typ *.se, *.com osv. Så här kan det se ut om du söker på ditt namn. Du ser direkt vilka siter som är upptagna och kan även få en prisindikering. Ett webhotell kan även hjälpa dig ansöka om domänen (se punkt 2 nedan). På bilden nedan ser du att min com-sajt är upptagen. För att testa, klicka på den här länken.

  2. Hyr in dig på ett webhotell

    Vill du ha tips på säkra hotell och kanske få lite rabatt, så hör av dig till mig.
    Det är viktigt att du kan lita på ditt webhotell. 2008 fick jag en kalldusch, en upplevelse som jag sent ska glömma. Det var ett webhotell som via kriminella kontakter gick bakvägen och spionerade på en av mina närmaste kollegor. Trots polisanmälan blev det aldrig någon utredning. Det visade sig att det är många liknande historier. Därför är jag extremt noga med vem jag väljer och hur de hanterar mina sidor. Min rekommendation är att du bör göra detsamma.

  3. Välj rätt plattform och tema

    Det är viktigt att den plattform du väljer fungerar på alla ställen och är lättarbetad. Om du har en websida ska den kunna läsas lika bra på en dator som på en iPad eller mobil. Jag har, på mina onlinekurser ”Skapa en professionell websida” gjort valet att utbilda deltagarna i två olika plattformar; WordPress och Wix. Många gånger är det temat som avgör om den går att läsa på olika bärare (dator / iPad / mobil). Välj därför ett responsivt tema.
    Det finns både betalda teman och fria. Initialt kan du testa ett fritt tema.

  4. Skriv dina sidor och de inlägg som du vill ha

    Sidorna är ofta statiska, dvs du ändrar dem inte dagligen. Däremot bör dina blogginlägg komma utifrån en schemalagd plan. Du väljer hur ofta du vill blogga. Viktigt är att du är konsekvent. Skapa en rutin för ditt bloggande. Jag rekommenderar dig också att skapa Nyhetsbrev och att fånga in dina läsare via websidan med hjälp av ett formulär. Läs mer om detta i kommande blogginlägg. Troligtvis behöver du även skapa en Sidobar i vilken du kan lägga länkar till sociala medier.Några viktiga sidor som du bör skapa:

    1. Startsida (här kan du även lägga din blogg)
    2. Om (där du skriver om dig själv)
    3. Böcker (där du beskriver dina böcker)
    4. Kontakt (där du skapar ett formulär så att andra kan nå dig och kopplar detta till din e-post)
    5. Evenemang (om du exempelvis föreläser)
    6. Referenser (om du vill lägga ut bokrecensioner etc)
  5. Anpassa din sida med plug-ins

    Du behöver ha plug-ins för säkerheten (så att du inte får in hackers på din sida), för backup, för schemaläggning, för sökmotorer (SEO), för att kunna lägga in videos, optin (dvs formulär för att prenumerera eller ansluta till ditt nyhetsbrev), Google Analytics (så att du kan analysera besökarna på din sida) osv.

Vill du skapa en professionell sida på fem veckor? Anmäl dig till min onlinekurs genom att klicka på länken här. Du har tillgång till kursen i 3 månader men får övningar under fem veckor.

Varmt välkommen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Gästbloggare Madeleine Blomberg

Madeleine är en av deltagarna i onlinekursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”. Här får du ta del av Madeleines gästblogginlägg. Tack kära Madeleine för dina fina vitsord nedan.

Madeleine – en wannabe i gästbloggarljus!

Jag – en författarwannabe – som redan skrivit ett trettiotal böcker som säljer som smör i solsken, naturligtvis. Till exempel Boken om Lilla Mannen och Blomman, Mor Lisas bok del 1 – 3, Mina mödrar på spinnsidan, Röda små stugor, Boken om Barn och deras magiska krafter. Jag är publicerad i några tidningar och medskribent i sådär en fem böcker. Men jag gör som Pippi Långstrump och ljuger lite för det låter roligare så. Bara det sista – efter ”naturligtvis” är sant nämligen.

Alla mina böcker – utom en som är hos lektör – ligger i djup förvaring och väntar på att jag ska organisera mig och blåsa liv i dem. Vissa existerar endast som en idé, men de finns, det känner jag för de jagar mig!

Mor Lisa – eller boken om hur man som släktforskranovis bygger en höna av en fjäder den finns i ett helt exemplar och det är alltid en början.

Sen har jag förstås andra saker jag gör. Jag skriver om Medveten Andning på längden och tvären på svenska och engelska sidor och grupper, coachar och sammanväver folk med varandra. Jag bloggar på FreeFoots hemsida – om min Fotresa.  Har egen Andningspuff – Facebookgrupp för en liten daglig puff i rätt riktning – för den som vill lära sig andas för hälsa och välbefinnandes skull. Så skriver gör jag. Varenda dag.

Och så fotograferar jag förstås. Men det gör ju alla människor idag. Bland annat smygfotograferar jag mina intet ont anande medmänniskor.  Eller helt öppet. Du kan se nedan i min Youtubekanal vad jag hittade på med barnbarnet i Englands alla taekwon-dofoton! Jag kan ha väldigt roligt åt bilder! ”Det ska va gõtt å leva!”

Jag älskar att ta vara på det jag har, lära och lära ut. Därför är jag glad att Monica Ivesköld är allt det jag vill vara i form av produktivitet, effektivitet och ordning! Jag vill såklart att hon smittar av sig på mig så att jag kan organisera upp alla mina tankar och böcker och idéer – och få hjälp att nå ut till världens fyra hörn. Eller i alla fall i Sveriges långa land!

Monica, den kära struktur-människan i mitt liv ser till att vi aldrig har för lite att göra eller saknar instrument att göra det på. Jag önskar att denna kurs aldrig tar slut. Så många glada skratt, så mycket förståelse och tålamod. Och så många gratisprogram att sätta sig in i!! Men först tror jag att jag behöver mer ordning. Hur ska annars en stackars besökare på min blogg få kraft och energi att göra mer av sitt liv?

Det enkla är det stora och brister finns inte om man litar på Livet, har jag lärt mig Det saknas inget. Litar man på Livet, försöker se sig om med tro på det, och ta vara på det man har – då räcker det alltid till ett steg till! Det är rent förunderligt hur långt man kommer med lite kunskap om den skapelse man blivit född i! Visste alla det skulle läkemedelsföretagen troligen få lägga ner pillerrullningen.

Här – http://www.tavarlig.se/  – är sidan som ska fixas till så att den ger tro, hopp och energi! Gå gärna in och ge mig förslag på hur det ska bli krut i den! Med ett steg i taget kommer man fram!

Tack Monica för att du alltid så generöst delar med dig av dina kunskaper på ett sätt som stärker min vision om att nå ut – och ger mig lust och kraft att organisera upp mitt rika inre liv! :) Tack också alla glada meddeltagare varav jag lyckades föreviga några!

Deltagare vid webinar i onlinekursen Planera ditt skrivande

Kram och tack för att du läste mitt pladder! Det ger mig tro på kärleken, tålamodet och mänskligheten!

Med varma kramar på distans

Madeleine

Det finns inte en dag som inte du kan göra något bra av!

I länkarna nedan hittar du mig i full fart!

Mina egna sidor:

Andras sidor:

  • Medveten Andning Grupp https://www.facebook.com/groups/medvetenandning/Andningspuff

 

Dessutom har jag några andra mindre grupper, inom ovanstående områden mest, som jag styr och ställer med Och en som väntar – min förtattarhemsidawww.madeleineblomberg.se. Man ska aldrig ge upp hoppet, eller hur?

 

 

Novelltävlingen Lycka

Lyckan ligger i görandet - Novelltävlin_redigerad-1För att hjälpa deltagarna i onlinekursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring” har jag en idé om en antologi med noveller. Tanken är att släppa den till våren. Alla deltagarna har möjlighet att skicka in en novell. Sista datum för novellen är den 30 november 2018. På så sätt kan de få följa sina idéer till tryck och marknadsföring.

För att fylla på boken, inbjuder jag även dig att delta i tävlingen.

Oavsett om du skriver noveller eller bara är sugen på att testa, är du således välkommen med din novell.

Tävlingen slutar den 30 november då en utsedd jury kommer att läsa novellerna och välja ut de som går vidare.

Så här gör du: Novellen, som kan vara både fiktiv och sann, ska handla om Lycka. Du får även skicka in dikter om du vill. Däremot ska du inte skriva någon faktatext. Allt ska vara skönlitteratur.

Max 18.000 tecken inkl mellanslag.

Samtliga bidrag skickas via mail till mig – med rubriken ”Novelltävling Lycka”. Skriv en kort presentation av dig själv i mailet.

Bidragen ska vara skrivna i Word, Odt- eller Rtf-format. Du äger din text. Vi vill gärna ha noveller som inte tidigare har varit publicerade. Varje novell som kommer med, publiceras i författarens namn och du får skriva en kort presentation av dig själv i boken.
Det är min förhoppning att alla antagna skribenter köper tio (10) böcker till självkostnadspris för att på så sätt bekosta en del av tryckningen.

För dig som har Facebook kan du läsa mer här på denna länk.

Välkommen med ditt bidrag!

Monica Ivesköld
Milord Inpiration (ingår i Resultat Direkt)

Boken ”Mer än bara ord: På tal om framgångsrik kommunikation”

Mer än bara ordNyligen släpptes antologin om kommunikation. Jag är en av författarna i boken. Totalt är vi 28 kvinnor som skriver om våra värdefulla tips för ökad kommunikation i olika sammanhang.

Boken tar upp saker som att snacka snällt med sig själv, Nonviolent Communication, Extended DISC, sociolingvistik, kroppsspråk, i huvudet på en headhunter, att vara ny på jobbet, hur en flygledare tänker, att kommunicera i skrift, att kommunicera med tonårspojkar samt vad vi kan lära oss av naturen om kravlös kommunikation. I mitt avsnitt har jag skrivit om hur lätt det är att missförstå varandra, att kommunikationen inom ett äktenskap kan bli trettioåriga kriget.

Jag berättar lite om hur hjärnan tolkar information och ger min egen ”kommunikationshand” som ett stöd på vägen. Hur stor bör en grupp bör vara för att vara effektiv, tror du? Vad spelar roll i kommunikationen med andra? Jag tar även upp de olika typerna av kommunikation: verbal och skriftlig samt hur de skiljer sig, samt att e-post och sociala medier ofta blir envägskommunikation. Du får en hel del tips av både mig och övriga författare. Bland annat ger jag dig tips på hur NLPs (NeuroLingvistisk Programmering) logiska nivåer kan användas för att förbättra kommunikationen.

Något som jag tycker är extra viktigt är hur vi tar emot och ger feedback. Det tar jag också upp i mitt avsnitt. Dessutom tar jag upp hur personligheten påverkar oss när vi talar med varandra. Våra olikheter kan sätta många käppar i hjulet för framgångsrik kommunikation.

Konflikter baseras ibland på uteblivna förväntningar och ibland på försvarsmekanismer såväl som rädslor.

Missa inte att ta del av denna häftiga bok.

Under början av november kan du köpa boken från mig (begränsat antal) till rabatterat pris. Den kostar 229 kronor + frakt på vissa nätbokhandlare. Du får den för 180 kronor + frakt.

Anmäl ditt intresse för boken här (klicka på länken), så skickas den till dig omkring den 12 november.

Jag har även en onlinekurs som handlar om kommunikation. Den heter ”Bli en bättre kommunikatör – verbal övertygelse”. Vill du veta mer om kursen eller boka den, klicka här.

Välkommen!
Monica

 

Vill du kommunicera med mig?

Mer än bara ordBoken ”Mer än bara ord: På tal om framgångsrik kommunikation” har lanserats och du kan köpa den direkt av mig eller via nätbokhandeln.

En av tjejerna i boken – Annika Svensson – har tagit sig tid att göra den här filmen som berättar lite mer om boken. En stor eloge till Annika – TACK!

På måndag berättar jag mer om boken och hur du kan köpa den eller rent av gå en onlinekurs i Verbal övertygelse (kommunikation som når ut).

För hur är det egentligen? Hur ofta når du ut med ditt budskap och dina idéer? Jag har ständigt deltagare på mina kurser som berättar om hur hopplöst det är att vara ”profet på hemmaplan”. Har du också märkt det, någon gång? Ibland funkar det bara inte.

Finns det något som du kan tänka på eller förbättra i din kommunikation? Ja, det kan du ta reda på genom bokens fantastiska tips från 28 kvinnor.

Har du upplevt att det kan vara svårt att kommunicera i sociala medier? Konkurrensen är överväldigande. Åtminstone känner jag tusentals personer som tycker så. Kanske är du en av dem. I en av mina kurser (Planera ditt skrivande och din marknadsföring) tränar vi stenhårt på detta. Det räcker nämligen inte att bara skriva. Du måste samtidigt starta din marknadsföring, skapa intresse för vad du gör. Det här blogginlägget är ett sådant inlägg. Kanske når jag ut till dig, kanske inte. Det beror på om jag lyckas göra dig nyfiken eller intresserad. Vår personlighet i kommunikationen spelar en stor roll eftersom vi alla utgår från oss själva. En del är intresserade av att få lära, andra av att få fakta. Några tycker om att vi visar dem, andra att de får träna på saker och ting själva. Vissa är analytiska och behöver tänka i samband med kommunikation. En del är snabba som blixten och vill fatta beslut direkt. Allt detta påverkar din och min kommunikation. Ett av de svåraste begreppen handlar om att du måste utgå från den du kommunicerar med – inte från dig själv. Som du förstår innebär det att du måste släppa dina egna värderingar och föreställa dig den andre personens tankar, känslor och behov. Vilken utmaning!

Fundera över följande frågor:

  1. Varför ska du göra det?
    För att nå ut med ditt budskap, din kommunikation.
  2. Vad behöver du göra för att lyckas?
    Lära dig mer om hur andra tänker, känner och agerar.
  3. Hur ska du lyckas?
    Genom träning och initialt läsa denna bok där vi bjuder dig på ett stort antal möjligheter och tips.
  4. Vad händer om du kan öka din kommunikation och verkligen nå fler personer?
    Jag tror att du genast mår bättre. Du syns, hörs och upplevs. En av de viktigaste förutsättningarna för att du ska trivas och må gott.

Håll ögonen öppna på måndag, då jag berättar mer.

Välkommen!
Monica

Nå ut med din bok : marknadsföring för författare av Kristina Svensson

Recension

Nå ut med din bok av Kristina SvenssonDen här boken tyckte jag var direkt tråkig. Tilläggas bör att den innehåller en del av det som jag undervisar om gällande sociala medier i min onlinekurs. För mig blev det således gammal skåpmat.

Kanske berodde det på att den hade alltför litet radavstånd, vilket gjorde den mycket svårläst som e-bok.

Titta här hur det såg ut på min läsplatta. Textraderna försvann in i varandra.

Nå ut med din bok - texten 2Kanske var mina förväntningar för stora, eftersom Kristinas andra böcker är så bra.

Den här boken skrev Kristina som en del av en kurs, beskriver hon. Läs här vad Kristina själv skriver om boken:

Bakgrunden till att det blev en bok är att alla som deltog i kursen fick ett 7000 ords kompendium som stöd för minnet. Det var till största delen texter jag redan hade skrivit i andra sammanhang och klippte ihop. Jag lovade i ett svagt ögonblick att alla som inte hade möjlighet att gå kursen skulle få detta kompendium. Jag tänkte att jag lite snabbt och kvickt skulle ta kompendiet, fylla i luckorna och förvandla det till en e-bok. Hur svårt skulle det vara?

2 pennorJa, nog är det ett hopklipp alltid. Kvaliteten är inte i närheten av de övriga böcker som jag läst av Kristina. Tyvärr, får jag väl säga. Den känns verkligen som ett hastverk. Men det kan bara bli bättre. Kanske vid en uppdatering av boken.
Jag ger den här boken 2 av 5 pennor.

Nätbokhandeln skriver:

Vill du nå ut till läsare för att beröra, förändra eller underhålla? Har du skrivit en eller flera böcker och vill ha vägledning i marknadsföringsdjungeln? Här får du: Hjälp att vårda relationen med läsarna i sociala medier. Förslag på hur du kan marknadsföra dig på lokala marknader. Vägledning för media, annonser och samarbete. Boken blandar praktiska övningar med inspiration. Att nå ut med dina böcker har aldrig varit så roligt som nu.

 

Ska du läsa någon av Kristinas böcker rekommenderar jag i stället Författarboken. Här kan du klicka och läsa min recension för den boken som jag tycker är mycket bra och där Kristina får full pott av mig i bedömningen.

Vid pennan
Monica

Skapa filmsnuttar som berör

Film som berörVideosnuttarna håller på att ta över världen. De flesta tittar och lyssnar dagligen på YouTube. Många köper ny TV för att kunna knyta an till internet direkt och därmed se YouTube-filmerna. Dessa filmer som håller på att ta över framförallt sociala medier.

Det är inte lätt att nå ut i bruset i sociala medier. Konkurrensen är förödande. Och alla har inte de pengar som behövs för att skapa film. Samma sak gäller för onlinekurserna. Det finns de som satsar 500.000 till 5 miljoner kronor på en onlineproduktion och så finns det sådana som jag, som satsar stort på det pedagogiska innehållet, kärleken till deltagarnas möjligheter att växa och lära.

Vad du däremot ska vara försiktig med är att göra direkta filmer, så kallade LIVE-film, på Facebook och liknande. Om du inte är van aktör framför kameran, kommer du att framstå som en okvalificerad amatör. Det kan skada din verksamhet mer än vad det tillför. Så min kärleksfulla uppmaning är: ”Tänk dig för”.

PitchGör gärna en inspelning av en pitch där du presenterar dig själv. Har du möjlighet, så klipp den i ett program för detta, innan du lägger upp den på YouTube eller i en plattform för onlinekurser.

Träna framför spegelnTräna framför spegeln, många gånger, innan du filmar. Du kan filma med en helt vanlig mobiltelefon, bara du vet hur. Till och med Sveriges Television använder idag mobiltelefoner när de filmar. Det visste du kanske inte?

Lär dig ditt manus utantill. Du kan förse dig med små textsnuttar som du sätter upp bakom kameran och kan läsa på avstånd. Det underlättar. Läs INTE innantill. Titta i kameran och ta kontakt med mottagaren. Var avslappnad. Träna på detta – återigen framför spegeln.

Pitch 60 sekKlocka din inspelning så att den tar minsta möjliga tid. En pitch får INTE överstiga 60 sekunder.

Att lära sig stå framför kameran, bli bekväm med oss själva och hur vi talar, är en konst som du kan träna dig till. Jag vet efter att ha stått som amatörskådespelare och –musikalartist i över 16 år. I början var det fruktansvärt att titta på gjorda inspelningar. Idag bekommer det mig inte.

LeTräna bort dina ”ödemarker”, dvs när du säger ”öööööhhhhh” medan du tänker, exempelvis. Eller gör som jag, klipp bort dem. Träna på att le. Allvarliga ansikten skapar inte lika mycket förtroende såvida du inte talar om sjukdom och död.

Åka berg-o-dalbanaSkaffa dig energi, innan du spelar in.

Din inneboende energi uppfattas av mottagaren.

Den är vägen till samförstånd.

Låt dina lyssnare få åka berg-och-dalbana tillsammans med dig.

Få dem att skratta, ropa, vråla, jubla.

Lycka till med din inspelning!
Monica

De fantastiska deltagarna i onlinekursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”

Webinar Planera ditt skrivande 16

Här ser du några av mina fantastiska deltagare på webinariet i onlinekursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”. Vi har verkligen roligt i gruppen och jag bjuder på ett ”smörgåsbord” av möjligheter, mallar och övningar. Varje deltagare förser sig utifrån sitt behov.

Ibland är det någon deltagare som tipsar om något viktigt, så som du kan se i bilden där Kerstin tipsade om en roman.

Kursen är på 20 veckor eller rättare i 20 avsnitt. Ibland lägger vi in en paus-vecka så att alla hinner med. Samtliga avsnitt är inspelade och utlagda i en plattform som deltagarna har tillgång till. Övningar och avsnitt rullar ut i följd.

Att skriva kräver planering, mallar och en genomtänkt plan. Det är den röda tråden i kursen. Sedan går det inte att skriva först och marknadsföra sen. Du måste göra detta parallellt. Därför delar jag ut marknadsföringstips samtidigt. Deltagarna har fått lära sig några sociala medier så att de kan välja. De får lära sig ett antal erkända metoder och tekniker både för marknadsföring och skrivandet såväl som redigeringen.

Som exempel kan nämnas att de denna vecka har fått tre mallar för redigering; Mitt redigeringsschema, en mall för att ta reda på HUR bra deras manus är samt en Djupanalysmall som de kan använda för att utmärka sig som proffs på skrivandet.

För marknadsföringen har de fått tips om hur de utifrån ETT inlägg kan skapa FEM med hjälp av en berömd metod. Vi har en sluten Facebook-grupp som kallas för ”Testgruppen som ger varandra feedback” i vilken de kan lägga in inlägg (för test) såväl som textdelar ur sitt manus. Den här bilden hade en av deltagarna lagt upp i gruppen.

Skulle du också vilja gå en onlinekurs och lära dig allt detta? Anmäl dig här!

Välkommen till 20 givande veckor!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

10 steg till din första roman

Om du, precis som jag, önskar skriva romaner, vill jag dela med mig av följande till dig.

1 – Läs många böcker i den genre du tänker skriva

Läs många böckerDet ger dig ett hum om hur andra gör. Att skriva skönlitteratur är som att bestiga ett isberg. Du ser bara den delen som befinner sig ovan vattenytan.

Som jag säger till mina deltagare som går onlinekursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”:

”Planera noggrant både ditt skrivande och din marknadsföring. Att nå ut är ett tungt och iskallt jobb. Du kan aldrig förbereda dig tillräckligt. Jag vet, för jag har gett ut massor med facklitterära böcker men endast en barnbok inom skönlitteraturen. Nu skriver jag fyra romaner i en serie och min förhoppning är att de ska mottas med förtjusning. Men vi kan aldrig veta.”

Back to school2 – Anmäl dig till många kurser i skönlitteraturens konst

Det är stor kunskap som krävs för att du ska klara av hantverket.

3 – Lär dig förstå varför du skriver

FörståHur definierar du succé? Vad är framgång för dig? Om du är osäker, kan jag berätta att det handlar om lycka.

FramgångsRIK o LyckligLycka föder framgång men framgång föder sällan lycka. Vill du lära mer om detta, rekommenderar jag dig att köpa min bok ”FramgångsRIK & Lycklig” som du – just nu – får till extrapris (dvs samma som mitt eget tryckpris). Köp den här genom att klicka på länken.

För att nå din lycka i ditt skrivande måste du ha en brinnande passion. Om detta kan du läsa i ovanstående bok där missionen (drivet) är ett av dina viktigaste verktyg.

Vad är ditt syfte med boken?

Är det att skapa och få hålla en tryckt bok i din hand, eller att påverka andra människor med dina ord, eller att bli förmögen som författare?

Beroende på ditt val, formar du din framtid. Valet bestämmer VAD du skriver, HUR du skriver och om du kommer att uppnå LYCKA med ditt skrivande.

4 – Vem är din målgrupp?

MålgruppVem tror du kommer att välja din bok? Det beror givetvis på vilken genre du skriver i men också på det intresse du skapar bland dina följare och läsare i sociala medier.

Fundera över vilka böcker som har fått mest uppmärksamhet i den genre du skriver nu. Var finns böckerna? Rankning AmazonÄr det i bokhandeln, på nätet eller som ljudböcker eller e-böcker?

På Amazon syns tydligt hur boken rankats (om den finns där). Det kan se ut så här, exempelvis.

5 – Öka din kreativitet

Ökad kreativitetHur får du dina skrivar-idéer?

Själv bottnar mycket av det jag skriver i självupplevda historier eller någon annan närståendes story. Ibland kommer mina idéer från något som har intresserat mig. Så är det för en kommande bok som jag bestämt mig för att skriva. Redan rubriken eller titeln på boken får igång mig.

Ibland kan det vara att jag iakttar en konversation mellan några personer, eller att jag ser något som triggar igång min fantasi, alternativt läser om något som jag skulle vilja dokumentera.

För mina fackböcker handlar det alltid om att jag vill bjuda mina läsare på en upplevelse, en utveckling.

Vad intresserar dig?

Skriv ner dina idéer

Själv använder jag OneNote (ett fantastiskt gratisprogram) där jag dokumenterar mina idéer. Rätt som det är, hittar jag något som jag kan använda mig av i de anteckningar som jag har gjort.

Lita på dina läsare

Förmodligen har dina läsare ungefär samma typ av upplevelser som du. Det är därför som de följer dig i sociala medier – om du nu är där.

6 – Gestalta – berätta inte!

GestaltaMånga nyblivna författare skriver berättelser. De glömmer gestalta (att måla med ord). Då tappar läsaren intresset ganska snart. Lär dig därför att utnyttja hantverket och gestalta så att läsarens egen fantasi triggas igång.

Fundera över vad det är som tilltalar dig i de böcker du läser

Hur börjar din favoritbok och hur slutar den?

Varför har du svårt att lägga den ifrån dig?

Är det en serie böcker eller endast en?

Varför söker du dig till denna typ av genre?

Om du här på min blogg söker på ”bokrecension” får du upp ett antal böcker som jag recenserat eller enbart läst. Checka sidan och ta reda på vad jag tycker om olika typer av böcker. Kanske håller du med mig, kanske inte.

Jag gillar både feelgood, romance, deckare, spänningsromaner och thrillers. Tar jag de böcker som innehåller spänning handlar det ofta om en enda protagonist (huvudkaraktär) som räddar någon eller något och gör världen till en bättre plats. Oavsett genre, är det viktigt för mig att tydligt uppleva en framåtrörelse i boken. Det måste hända saker, gärna oväntade. I kärleksromanerna krävs – som i sagan – ett lyckligt slut.

Använd den dramatiska kurvan

Dramatiska kurvan
Använd kurvan för att expandera dina idéer.

Jämför boken ”Hungerspelen” eller ”Da Vinci-koden”. De flesta böcker har ungefär samma upplägg – åtminstone om de ska bli en bästsäljare.

 

 

7 – Låt din huvudkaraktär bli en person som läsaren gillar

I loveDu kan antingen låta huvudkaraktären vara en person som läsaren älskar eller en som läsaren kan liera sig med, kanske rent av drömma sig in i.

Karaktären måste engagera läsaren hela tiden och ha egenskaper som stämmer in på oss alla. Han/hon får inte vara för perfekt.

Använd helst endast EN huvudkaraktär

I ”Hungerspelen” finns många karaktärer men framförallt EN – Katniss Everdeen. Det är inte lätt att skriva om du har flera personer som vill ha fokus, men det går. Välj EN karaktär och ge järnet. Tänk på att du ändå kan byta perspektiv till någon annan som inte är huvudkaraktären.

Jämför succéer såsom ”50 nyanser av grått” eller ”Harry Potter”.

Fokusera på följande frågor

  • Vad vill din karaktär och varför?
  • Vad eller vem kan stoppa din karaktär?
  • Hur forcerar karaktären hindren på vägen?
  • Hur förändras och utvecklas din karaktär baserat på resan?

Gå nu tillbaka och titta på de böcker som du valt ut som dina favoriter och notera att ovanstående frågor förmodligen är de centrala i böckerna.

8 – Vad händer, varför och var?

Vad händerNär du valt karaktär och beslutat vad hen vill och varför, kan du börja fylla din text med detaljer av hinder som stoppar framfarten.

Besluta VAR dessa hinder ska komma. Låt det bli rejäl action kring dessa hinder.

 

Använd konflikter för att höja stämningen i boken

Det finns både små och stora konflikter. Allt behöver inte vara död och förintelse.

Kom ihåg att ju mer du går in i karaktärens hjärna, desto mer kommer läsaren att resonera kring och analysera. På så sätt fångar du läsaren.

9 – Skriv flera olika manus

Flera olika manusTänk på att en bra bok ofta har föregåtts av många olika manus, en enorm massa redigeringsarbete och förändringar, tillägg och raderingar.

Ernest Hemingway sa (fritt översatt):

”Första utgåvan av allt är skräp”

Det innebär att även du måste skriva om – flera gånger.

Min första roman har jag skrivit minst fem gånger, egentligen fler eftersom jag skrev första utkastet i ungdomsåren.

Planera in rutinen att skriva

Om du normalt planerar när du ska träna, barnens event i skolan, möten på jobb, är det lika självklart att du ska planera in NÄR du ska skriva.

Jag planerar normalt in två timmar per dag för mitt skrivande. Observera att det är bättre att du skriver tio minuter per dag än två gånger per vecka. Rutinen föder sig själv och drar automatiskt igång dig, triggar din fantasi.

Fokusera under den tid ditt skrivande pågår. Då gäller det att inte falla för frestelsen att kika på e-posten, läsa inlägg i sociala medier osv.

Skriv!

10 – Skrivandet och redigerandet

Writing is rewritingMichael Crichton, författaren till ”Jurassic Park” sa:

“Writing is rewriting”

 

Skriv först

Skriv ditt manus först – utan att redigera.

Lägg undan det någon tid.

Sedan påbörjar du redigeringsarbetet.

Blanda aldrig dessa båda processer.

Beställ yrkesmän

Tänk på att du själv inte kan hantera alla roller för ditt skrivande. Du måste kanske ha någon testläsare, en korrekturläsare, en lektör eller redaktör, en som gör omslag, en fotograf eller illustratör osv.

Lycka till! Du är nu igång med ditt manus och har påbörjat vägen till din första roman.

Vid pennan
Monica

 

 

 

 

Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed