Currently viewing the category: "Digital utbildning"

Kroppen och knoppen behöver tänjas

Kropp-knoppJag inser det nu. Det räcker inte att jag tränar min intelligens och skriver varje dag. Nej, jag måste träna min kropp också. Reumatismen tar överhanden. Inflammationerna bråkar med mig. Hälsenan vägrar töjas ut. Nu får det vara slut.

Från och med i måndags började det. En stavgångspromenad fick inleda dagen. Därefter blev det frukost. Sedan några timmar framför datorn då orden fick poppa fritt. De bankade för att komma ut. Gick inte att hålla inne. Som du kanske vet, håller jag på att slutredigera första romanen i min serie. Men samtidigt skriver jag på roman nummer fyra. Lite varje dag och utan större ansträngning fladdrar sidorna förbi.

Jag är inte ensam om att tänka kombination kropp och knopp. Stephen King såväl som Haruki Murakami skriver varje morgon och de ägnar sig även åt kroppen. De verkar faktiskt ha lyckats. Om jag vill nå ut till läsare, behöver jag förmodligen också träna både knopp och kropp. Varför chansa?

Rutiner är viktiga. Det propagerar jag för deltagarna i kursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”. Därför gäller det att initialt planera för att lyckas och att hålla sig till planeringen – inte förhala. Din kropp och knopp förbereder sig. Det måste du också göra. Låt själen vara med såväl som hjärtat. Det är bättre att skriva femton minuter om dagen än att låta bli att skriva på grund av stress eller oförutsedda händelser. Att skapa en bok är som att skapa film. I slutänden sitter någon och tar emot, någon som vill låta sig förfasas eller roas.

Skapa bok som film

Julia Cameron föreslår att vi ska inleda dagen med att skriva morgonsidor. Se min recension till hennes bok här.

Som Julia skriver:

Hoppa – och nätet kommer att vara där”.

Jag håller med henne om att självkritiken inte ska spela in under tiden vi skriver. Skriv utan reflektion och låt redigeringen komma senare. Bry dig inte om ifall det blir bra eller mindre bra. Bara skriv! Lägg sedan undan det du har skrivit och när tiden känns gynnsam, redigera ditt manus.

En filmregissör filmar. Klippningen av filmen sker i efterhand – inte under tiden. Samma sak borde gälla för oss som skriver.

Skriv-redigera

Så fatta pennan eller tangenterna och sätt igång. Sätt dig i regissörsstolen och låt kreativiteten blomstra.

Sätt dig i regissörsstolenLycka till!

Monica

Att ge och få feedback

feedback

 

Att ge feedback är en konst. Det gäller att vara rak på sak, att hålla sitt fokus på att låta motparten växa, undvika att slänga skit på någon annan, och ge konstruktiv kritik. En viktig faktor är att aldrig ge feedback till någon som inte vill ta emot den. Vederbörande är då inte mottaglig och det kan leda till konflikt.

Att ta emot feedback är också en konst. Här gäller det att ta emot, smälta och bearbeta informationen som ska få dig att växa. Inte helt enkelt. Minst lilla felsteg från den som ger, kan leda till att mottagaren knäcks. För mig är feedback ”växtkraft” och som sådan måste du (som ger) tänka efter före. Utgå från dig själv och din upplevelse – aldrig från andra eller sladder. Göm dig inte bakom ord som ”det har jag hört att andra också tycker” eller liknande.

All feedback bör börja med orden:

”Min upplevelse är ….”

Ingen kan ta vår upplevelse ifrån oss. Men var saklig. Tala inte om att mottagaren är slarvig eller liknande, för då har du lagt in din värdering. Håll dig till fakta! Skulle du vilja informera personen om att du tycker vederbörande är slarvig, så säg hellre så här, exempelvis:

”När du slänger dina kläder omkring dig på golvet, upplever jag det som att du är slarvig och det stör mig.”

Fortsätt sedan med din önskan (som mottagaren kan strunta i men som du kan förmedla på ett diplomatiskt sätt). Exempelvis:

”…. Och jag skulle önska att ……”

Lycka till inför möjligheten att hjälpa någon annan växa. Någon som vill ta emot din värdefulla feedback. Eller om du får den själv av någon.

Glöm aldrig tacka för den värdefulla feedbacken!

Jag refererar också till denna pod där Pia Lerigon och Johannes Vivers talar om Hur hanterar man kritik(klicka på länken för att lyssna) och där Pia berättar och refererar till min onlinekurs ”Personlig utveckling”.

Lycka till med att ge och ta feedback!
Monica Ivesköld

 

Struktur som håller

Struktur e-postenBörja med att strukturera din dator, din e-post och din bokhylla på ett sätt som är likvärdigt.

Så här ser det ut i min e-post.

Jag har byggt upp en exakt likadan struktur för 2018 som jag hade för 2017, baserat på mina viktigaste arbetsuppgifter.

Under varje delstruktur, finns ett antal mappar som leder mig vidare och gör att jag aldrig behöver lägga tid på att leta.

På samma sätt är mitt kontor strukturerat – oavsett om jag har pärmar eller hängmappar.

Datorn är givetvis exakt lika.

Vill du läsa mer, rekommenderar jag boken ”FramgångsRIK & Lycklig” som du kan köpa nu till mitt inköpspris genom att klicka på länken.

Lycka till med strukturen

Monica

 

 

 

Mental träning – Ändra din inre dialog

Inte bara ordDe senaste tre månaderna har varit en mardröm i mitt liv. Som hypnoterapeut och mental coach har jag fått träna mig själv att tänka annorlunda. Det handlar om kommunikation med mig själv vilket passar bra nu när boken ”Mer än bara ord” samtidigt släpps. Det är en antologi med tips om kommunikation och jag är en av författarna.

När du talar med dig själv, påverkar du din hjärna. Du startar tankar som hindrar dig eller tankarna startar dina hinder – vilket du vill.

För att ändra ditt sätt att tänka, kan du använda min bild nedan.

Mental konversation

 

 

 

Själv har jag normalt en filosofi.

Det finns inget som heter
”jag kan inte”
endast det som innebär
”jag vill inte”

Den parollen lever jag efter.

Men …

De senaste månaderna har jag stött på patrull. Saker som hänt i min närhet har helt begränsat mig. Jag fick börja lära mig leva utifrån mina motton igen. Det lyckades.

Önskar dig en riktigt härlig framtid

Monica

 

 

Gratis skrivövning

Ibland är det ensamt att vara författare. Om du känner likadant, tycker jag att vi alla ska träffas en kort stund och skriva tillsammans. Jag bjuder på en härlig skrivövning som jag hoppas tilltalar dig.
Den 18 september kl 18.00 träffas vi via datorn.

Under ca 1 timme arbetar vi tillsammans. Du får information i förväg så att du kan förbereda dig. Sedan kör vi digitalt.

Det är min förhoppning att vi gemensamt kan få till lite roliga berättelser.

Om du vill delta, anmäl dig här via bifogade länk.

Länk till anmälan – Gratis skrivövning via webinar

Nu skriver vi tillsammans

Jag lovar dig också ETT av mina allra bästa verktyg för att skriva och gestalta.

Ser fram emot att få träffa dig digitalt.

Varma skrivhälsningar
Monica

 

Ingrid Giselsson gästbloggar

Nu är det dags för tredje deltagaren i onlinekursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring” att presentera sig. Den här gången är det Ingrid Giselsson som berättar.

***

Vem är jag och vad och varför skriver jag?

Ingrid GiselssonJag heter Ingrid Giselsson och har under mitt långa lärarliv i Malmö mött minst två balkongflickor, flickor som kastats ut från balkonger för att familjen har tyckt att flickorna inte tagit hänsyn till familjens heder. I en hederskultur är det inte den enskildes liv som väger tyngst, utan familjens och släktens rykte är viktigare. Har en individ i kollektivet fått dåligt rykte, drabbar det alla. De får gifta sig sämre, får inga vänner, inget socialt nätverk. Speciellt i länder med krig eller en svag stat är de utlämnade till släktens hjälpande hand, för där finns inga bidrag och ingen social jourverksamhet. Pressen på sönerna att korrigera sina systrars liv är ofta stor och hetsen från pojkarnas kamrater om att hålla systrarna hårt, är en vanlig manlig upplevelse. Det högsta priset för detta tänkande betalas naturligtvis av flickorna, för det är de som inte får välja sitt eget liv, inte välja sina vänner, inte välja vem de ska gifta sig med, och inte utbilda sig så länge de vill . De är underordnade det manliga ”beskyddet” som de inte har valt och som inskränker hela deras frihet.

Jag har också i min undervisning mött många historier från pojkar som upplevt krig, flykt och brutalitet. Dessa berättelser försöker jag fläta ihop till en historia om en afghansk familj som har flytt till Malmö och bosatt sig i en lägenhet vid Möllevångstorget. Även i denna familj finns ett hederstänkande.

Själv har jag växt upp i en strängt frireligiös familj och upplevt ett eget hederstänkande om vad som passar sig och vem det passar att det inte passar sig. I min släkt fanns ingen risk att bli dödad, men utesluten, skuldbelagd och dömd till evig förtappelse om man inte följde de sociala normerna, som hade kommit från Gud.

Jag ska försöka varva berättelsen om den afghanska familjen med en berättelse om mina egna erfarenheter av starka begränsningar i den egna familjen, av en mycket kärleksfull far som förvandlades till en hård kontrollant när jag kom i den farliga puberteten. Både i direkta hederskulturer och i min frireligiösa släkt är sexualiteten mycket laddad, på ett sätt som jag hoppas kunna förstå bättre under skrivandets gång. Det är många stopp på min väg. Hur mycket kan jag lämna ut, hur oförsonlig får man vara, är frågor som ständigt dyker upp.

Nedan har Ingrid valt att berätta om en film inom genren hederskultur.

Filmen ”Vad ska folk säga”

En film med hopp om förändring.
Regissören Irma Hag kommer från Pakistan och har skildrat egna erfarenheter av hedersförtryck. Filmen vann publikens pris för Bästa Nordiska film på Göteborgs filmfestival i år. Denna film kom till min glädje till Kiviks bio och den visade sig vara mycket sevärd.

Huvudpersonen heter Nisha och hon och hennes familj har flytt till Sverige.
I filmens början får man se Nisha spela basket med norska pojkar och flickor. Hon försöker leva ett vanligt norskt tonårsliv. En kille i gänget har en intensivare kontakt med henne och han följer henne hem. När Nischa får syn på en kvinna från Pakistan lämnar hon pojkvännen och går ensam vidare. Man får inte bli sedd med pojkar om de inte är ens bröder.

Pappan brukar gå in i sina barns sovrum och släcka lampan, stoppa om dem och visa ömhet på olika sätt. Han är snäll, hård och förtvivlad i en och samma person. Han har en affär, en liten minilivs och med den försörjer han sin familj , men skickar även pengar till hemlandet. Mamman arbetar inte utanför hemmet.

En kväll efter en fest klättrar pojkvännen in till Nischa över balkongen och de ligger i hennes säng, när dörren plötsligt öppnas. Fadern slår Nisha över örat och pojkvännen får några knytnävar i magen.

Filmtrailer Vad ska folk säga

Nischa går till socialen och får skyddat boende. Hon möter senare pojkvännen på en bänk och han säger att han kommer att slå ihjäl Nishas far om han rör honom en gång till. Nischa känner det hopplösa i situationen och lämnar bänken och pojkvännen. Det finns inget utrymme för förståelse någonstans, varken hos machonormer från Pakistan eller liknande normer i Norge. Som ung flicka är hon helt ensam.

Efter Nishas kontakt med socialen hamnar hon på ett skyddat boende. Om Nischa ska få komma hem så måste hon gifta sig med sin pojkvän, eftersom pappan menar att de hade sex. Nisha förnekar detta, men det hjälper inte, ingen tror henne. Hon är en skam för sin familj. Hon stannar därför på det skyddade boendet.

Ryktet om Nishas dåliga beteende går runt bland andra pakistanier i staden och pappans vänner menar att om han inte straffar Nischa hårt kommer alla andra pakistanska ungdomar att bete sig lika dåligt och då har papporna förlorat kontrollen över sin familj. Kontroll är viktigt och likaså skvaller. Skvallret är själva drivmedlet i den motor som hederstänkandet är. Det uttryck som hederstänkandet tar sig är skam och uteslutning. Ingen hälsar på Nishas familj när den går på stan och folk handlar inte längre i pappans affär. Utan släkt, vänner och bekanta blir man isolerad, både i hemlandet och i det nya landet. Det är Nischas mamma som verkar lida mest av detta. Hon är hårdare mot Nischa än pappan. Hon ringer till det skyddade boendet och menar att Nischa är välkommen hem.

Flickan blir glad och rusar nerför trapporna ut till den väntande bilen med Nishas far och storebror. De kör i en riktning som Nisha inte alls känner igen och hon försöker rymma från bilen när den står stilla vid ett rödljus.

”Tänker du på någon annan än dig själv? ”frågar hennes far när hon infångats.” Jag dödar dig om du gör så en gång till.” Hans fråga är central för hur han upplever att världen är beskaffad.

Jag ska inte berätta hela filmen, för har du en möjlighet att gå och se den, så gör det! Men trots alla problem, trots att Nischa blir skickad till släkten i Pakistan, trots att hennes familj ska arrangera ett äktenskap för henne i Kanada och trots att hon då inte ska få studera, hon som är studiebegåvad, så slutar filmen hoppfullt. När Nisha rymmer hemifrån för att inte bli bortgift, mitt i natten, så öppnar hennes lillasyster sina ögon och ler förstående.

När Nischa i tunna skor springer iväg i snön, kastar hon ett öga upp mot köksfönstret. Där står hennes pappa och bara ser på henne. Det finns trots allt insikt, sorg och kärlek i den blicken.

En film, som nyanserat skildrar både den utsattes och förövarens svårigheter på ett mycket fint sätt, av en kvinnlig debutant från Pakistan är bara det en sällsynthet. Se den om du har möjlighet!

Vid pennan
Ingrid Giselsson

 

Hur du kan skapa webinar och video-kampanjer

Webinar och video

Idag tänkte jag berätta lite om webinar. Under åren har jag hållit mängder med webinar. Det började faktiskt redan på 80-talet då jag tillsammans med Nordiska Ministerrådet skapade videos för tvåhundra personer ute i Stockholms skärgård. De skulle läras sig arbeta med datorer utan att ha någon handledare närvarande. På den tiden fanns inte internet. Och ändå fick vi igång dem. Varenda en lärde sig. Utmaningarna var således ännu större än om jag hade haft tillgång till internet där jag direkt, numera, kan visa hur du ska göra i ett program.

First Class-prgNej, då fick jag tänka ut finurliga saker. Hur lär man en person hantera en datormus? De hade aldrig sett varken datorer eller styrdon. Taxibåtar körde ut med datorerna och tillbehören till dem. Genom skriftliga instruktioner och ritade bilder (typ IKEA-instruktioner) satte de ihop datorerna. Sedan fick de stoppa in en liten diskett i stationen och den fick vi programmera så att den startade sig själv. På den berättade jag om hur de skulle hantera datormusen. Vi hade filmat detta och ritat med hjälp av multimediaprogram. När de väl var igång, fick de inlärningarna inspelade som videos på disketter. Sedan hade de tillgång till konferenssystem via First Class-programmet som även fungerade som ett slags mailprogram. Det används fortfarande på diverse universitet och skolor i Sverige.

Med hjälp av uppringd förbindelse kunde jag kolla trafiken på nätet. Den var ibland hög på nätterna, visade det sig.

Efter att internet hade gjort sitt intåg på marknaden, fick vi så småningom program för webinar och även egna små studioprogram för att kunna redigera filmer. Idag är dessa utvecklade och mycket mer användarvänliga. Själv har jag många olika program som jag använder när jag tillverkar videos. Och jag erbjuder totalt 27 olika onlinekurser idag med hjälp av denna teknik.

Inledande frågor

Om du vill köra webinar eller skapa videos behöver du ställa dig några viktiga inledande frågor:

  1. Ger det värde för dina tittare? Ger du dem kunskap?
  2. Kan du uppmärksamma dem på ett gemensamt problem som du kan lösa åt dem (med hjälp av produkter eller tjänster)?
  3. Vill de titta på dina program eller delta i ditt webinar? Har det någon unik vinkel? Är det engagerande och underhållande? Triggar du deras nyfikenhet och fantasi så att de vill fortsätta?
  4. Är du bekväm och professionell när du spelar in, dvs har du skapat proffsiga PowerPoint-presentationer, gjort tydliga inspelningar, är avslappnad och tillitsfull framför kameran?

Skapa ditt projektmål

Vilket är ditt mål med webinariet eller video-inspelningen? Är det att öka trafiken till din webbsida, att öka din försäljning eller kännedom om ditt varumärke? Du måste vara tydlig med vad du vill. Det är viktigt.

Identifiera din målgrupp – din publik

Är de som deltar i webinariet redan familjära med dina produkter? Har de självmant valt att titta på din video? Du kanske behöver presentera dig själv och ditt företag. Glöm inte att det du gör ska vara underhållande och utbildande.

Att skapa videokurser – onlinekurser

Detta kräver professionalitet. Hur lång ska varje video vara? Hur många ska du ha i en serie? Har du delat upp varje del i teman? Hur ofta ska ett avsnitt släppas? Har du valt plattform om du har tänkt dig en kurs?

Skriva manus

skriva-målaOm du är van att skriva för ögat men inte för örat, behöver du träna på detta. Börja alltid med ett manus.

Nyckeln till framgångsrik onlinekurs, videos eller webinar, är att börja med grunden.

Ställ dig frågorna:

  • Vad är syftet med videon/webinariet?
  • Kommer jag att ge mina lyssnare något gratis som de kan använda sig av?

Träna dig själv framför spegeln eller gå en kurs i framställning eller scenvana. Läs ditt manus högt framför spegeln så ser och hör du. Du blir bekant med ditt sätt att uttrycka dig. Undvik upprepningar och vad vi kallar ”ödemarker” (det är när du säger ”öööööhhh”). Dessa måste klippas bort vid inspelningar.

Gör klart ditt manus i en PowerPoint-presentation med tydlig uppställning, logotype osv. Vet du inte hur du ska ställa upp en presentation, rekommenderar jag min bok ”Handbok för textproduktion” som innehåller tydliga förklaringar för detta.

Använd tidsinspelningen i PowerPoint och testkör. Då ser du längden på ditt föredrag.

Filma/spela in eller köra webinar

Mobilen är en kameraDu kan enkelt själv spela in dina videos. Detta är vad du behöver:

  • En mobiltelefon eller iPad
  • Ett program som spelar in i datorn om du ska visa hur saker fungerar där
  • Ett program för att klippa dina filmer (gratisprogram som iMovie finns)

 

Lycka till!
Monica

 

 

Linda Broberg gästbloggar

Flera av deltagarna i onlinekursen kommer att presentera sig här på min blogg. Syftet är dels att de behöver synas i sociala medier, dels att de med hjälp av min blogg får följa automatiseringen i övriga sociala medier.

Här presenteras Linda Broberg. Tack Linda, för dina fina vitsord.

*******

Författarporträtt Linda Broberg

Om:

Linda BrobergJag, Linda Broberg föddes 1977, ca 4 mil från Stockholm. Jag bor fortfarande kvar på min barndomsort och arbetar som banktjänsteman i en närliggande kommun. Vid sidan av arbetet skriver jag dikter, noveller och romaner sedan ett antal år tillbaka och blev utgiven i tête-bêche-antologin ’Fuck mobbning’ under 2017. Ämnet är viktigt och boken har sålts till skolor över hela landet.

Favoritgenren har sedan barnsben varit skräck. Favoritförfattaren är Dean R. Koontz.

Jag brinner för texter om relationer och fasa, både inom traditionell skönlitteratur och science fiction. I facebookgruppen ’Författare söker testläsare’ har jag läst ett antal texter och tycker det är givande och lärorikt att ta del av andras texter och ge input till skribenterna.

Aktuellt:

Via instagramkontot @lindabroberg77 skriver jag kortare texter och dikter.

Linda Brobergs instagramdikter
Jag har flera idéer på gång parallellt och är i redigeringsstadiet på min första roman. Det är ett skönlitterärt relationsdrama som handlar om ett kvinnligt tvillingpars med- och motgångar genom livet.

Romanen skrevs till största delen i mobilen på tåget på väg till och från jobbet. Inspirationen kommer när man minst anar det och det gäller att vara beredd!

I år är jag kursmedlem i Ann Ljungbergs Författarateljen och har gått ett par webkurser för Monica Ivesköld.

Jag funderar på att ta tjänstledigt och gå en heltidskurs i skrivande framöver, med målet att utvecklas i skrivandets konst. Just nu går jag kursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring” i Monica Iveskölds regi. Under 20 veckor kommer jag tillsammans med gruppen att göra uppgifter som gynnar projektplanering och marknadsföring.

Det är inte lätt att sälja sina texter och böcker och det gäller att informera läsarna parallellt med att man skriver via exempelvis sociala medier. Kursen är lärorik med många tips för effektivisering av planeringen. Precis vad jag behöver för att få struktur på mina projekt och komma vidare i mitt skrivande, tack Monica!

Vid pennan
Linda Broberg

 

Så här gör du för att överlista Facebooks nya algoritm

Sociala medier är viktigt. Det är vårt absoluta nätverkande i realtid. Som du kanske vet erbjuder jag en onlinekurs i sociala medier. Den heter ”Nå ut – Lär dig använda i sociala medier professionellt”. (Just nu till extrapris! 6 veckors övningar. Du har tillgång till kursen i 3 månader.)

Trots att du blir oerhört duktig på att använda sociala medier, behöver jag förtydliga att du måste överlista algoritmerna som ständigt ändras i de olika medierna.

Sociala medierDet är ett tag sedan de kom men de ställer fortfarande till mycket problem för användarna.

Facebook-teamet bröt ner algoritmerna i fyra delar:

  • Tillgängligt innehåll
  • Signaler (överväganden om innehåll)
  • Förutsägelser (överväganden om person)
  • Totala poängen

Signaler är varumärken och marknadsföring.

Facebook prioriterar inlägg från familj och vänner eftersom de tror att en person-till-person-anslutning är mer värdefull än en person-till-sida-anslutning. Det betyder att du som har företagssidor måste arbeta hårdare för att få kontakt med läsare/gillare. I stället för att fokusera på vad läsaren uppfattar som populärt och intressant, måste vi fokusera på vad som gör innehållet personligt. Att förstå var och en av signalerna och rankingfaktorerna i Facebook-algoritmen är det första steget i att skapa innehåll som rankas bra.

När du överväger olika typer av innehåll som Facebook kommer att gynna i nyhetsflödet, är det viktigt att du skiljer mellan ”aktiva” och ”passiva” interaktioner. Aktiva interaktioner som att dela, kommentera och reagera skapar större vikt än ”passiva” interaktioner som att klicka och visa.

Skapa därför sådant innehåll som du tror att dina läsare kan dela vidare. Som till exempel detta innehåll. Om du verkligen vill ha hjälp med algoritmerna, så hjälp till att dela innehåll med varandra.

Vad ska du göra?

Här är några värdefulla tips för att överlista algoritmerna:

  1. Du ska först och främst vara mer aktiv. Svara och kommentera de inlägg som du läser.
  2. Dela så mycket du kan. På så sätt sprids informationen och fler läsare får ta del av det intressanta.
  3. Skriv kvalitativa innehåll, sådana som dina läsare verkligen har nytta av. Fokusera på inlägg som knyter samman personer. Sprid dem i olika grupper och på olika sidor. Tänk igenom vilka läsarnas utmaningar är, vad motiverar dem, vem älskar de att interagera med, och slutligen vad och vem bryr de sig om? Posta inlägg som verkligen skapar interaktion och mening för läsarna.

Har du flera sidor på FB, glöm inte dela dina egna inlägg i grupperna. Hjälp till att sprida informationen så att kunskapen ökar för alla.

Själv har jag i skrivande stund många olika FB-sidor (förutom min privata) och har även startat ett antal grupper. Här ser du några av dem samt länkar till övriga sociala medier:

LinkedIn: https://se.linkedin.com/in/monicaiveskold
Facebook-länkar: https://www.facebook.com/MilordInspiration/,
https://www.facebook.com/ResultatDirekt/,
https://www.facebook.com/Nycklar-i-vardagen-digitala-utbildningar-1506477816277818/,
https://www.facebook.com/MonicaIveskold.forfattare/
Pinterest: https://se.pinterest.com/monicaiveskold/
YouTube-kanal: https://www.youtube.com/channel/UCemn9EdhCtXONf3htNGSEmw/videos?shelf_id=0&sort=dd&view=0
Instagram: https://www.instagram.com/monicaiveskold/

Stort lycka till med din kommunikation i sociala medier
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Hur du skapar din bok i 10 steg

Det är lätt att skapa en bok själv. Svårt att däremot sälja den. Men det är en annan historia.

Här får du en sammanfattning på hur du skapar din bok i 10 steg.

Skapa din egen bok

Det finns många sätt att göra detta på. Jag har publicerat 61 facklitterära böcker sedan 80-talet, en barnbok, och deltagit i många antologier med mina noveller. Bara i år har jag utkommit med i fyra antologier och en diktsamling. Inte illa.

Att själv publicera en bok kommer inte att göra dig till någon Stephen King eller att skriva romaner i klass med Harry Potter och du får inte heller några marknadstips här eller veta hur du skapar ett antal följare och blivande läsare. Nej, jag vill ge dig tio punkter på hur du hämtar orden i skallen och får dem på pränt i en egen bok.

Detta behöver du veta. Och skulle du vilja tackla det mer på djupet, rekommenderar jag vår omtyckta onlinekurs ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”.

1 Dokumentera din idé

hjarnan-idenAlla böcker, både romaner och fackböcker, startar med en idé. Skriver du en roman, kan den börja med en karaktär och något specifik som denne person får uppleva.

Viktigt är att du skriver ner dina idéer, bit för bit, i ett dokument. Det kan vara i Words eller PowerPoints dispositionsläge eller i ett Excel-kalkylblad.

2 Skriv boken

Investera din tid och energi i att skriva. Skyll inte på att du inte har tid. Du måste kanske försaka något. Det kan vara TV-tittande eller sociala medier eller något annat. Planera i din kalender för skrivtiden. Viktigt är att lägga in återkommande tid. Även om du bara kan skriva femton minuter eller en halv timme per dag, är det bättre än ingenting. Din bok växer sakta fram. Skrivandet kräver disciplin.

Skriva 5 tipsDu kan använda Word eller Google Docs (som är gratis) för att skriva. Vill du investera i en programvara rekommenderar jag Scrivener.

Själv skriver jag ett råmanus varje år genom att delta i NaNoWriMo (National Novel Writing Month) som alltid är i november. För att få certifikat krävs att du skriver 50.000 ord. Jag brukar hamna på 80.000. Det är stommen till ett manus.

3 Redigera boken

Om du tycker att skrivandet är tidskrävande, är redigeringen det i ännu högre grad. Jag har skrivit tre manus de senaste tre åren. Nu, äntligen, är mitt manus för första romanen nästan klart och ska ges ut. Det har tagit mig tre år att redigera och fjorton rundor för att få ordning på manuset.

Har du pengar, investera i en lektör som går igenom ditt manus. Det har jag gjort och då får du underlag för redigeringen, framförallt gällande det totala innehållet. Vill du få den sakgranskad och djupare återkoppling, ska du investera i en redaktör.

Viktigt är att skaffa testläsare som är ärliga och ger dig vettiga synpunkter till förbättring.

Kanske vill du ha en korrekturläsare. Vi hittar sällan våra egna fel och grammatiska ankor.

Oavsett vilket, bör du köra din text genom ett redigeringsprogram i datorn. Sedan kan du testa det ur läsbarhetssynpunkt via LIX-programmet.

4 Skaffa testläsare

Det är superviktigt att du får ett antal testläsare, som jag skrev ovan. De kommer underfund med om du skrivit förståeligt eller ifall du behöver förtydliga. Givetvis behöver vi inte ändra enbart på förslag från testläsare men det ligger alltid något bakom deras återkopplingar.

Välj testläsare som är intresserade av den genre du skrivit inom.

5 Bestäm format på boken

Ska du publicera en e-bok, en tryckt bok eller en ljudbok?

Ta reda på hur formatet behöver skicks till tryckeriet/leverantören, baserat på vilket format du väljer. Många print-on-demand-bolag vill ha manus på ett sätt och andra på ett annat. Jag har jobbat med några stycken som har valt att få det i PDF-format. Det betyder att du själv eller någon annan måste sätta boken, innan den går till tryck.

Men några vill ha den i sättningsprogram som exempelvis InDesign. Då behöver du köpa programmet eller tjänsten.

Gör du en e-bok, kan du publicera den gratis. Här är några länkar till dessa gratistjänster:

Kindle: https://kdp.amazon.com/en_US/

Draft Digital: https://www.draft2digital.com/

Båda dessa är amerikanska och Kindle funkar bäst för svenska förhållanden.

6 Skapa omslag

Omslaget är viktigt. Många förstår inte att det är ditt första visitkort till boken. Färg och form påverkar, likaså layouten på texten. Självfallet behöver du en kraftfull baksidestext som gör boken intressant för läsaren.

Om du behöver veta mer om layout, rekommenderar vi vår onlinekurs i ämnet ”Layout, design och formgivning”.

Har du råd så anlita en professionell designer för detta. Det är värt pengarna. Ska du skapa det själv behöver du programvaror som exempelvis Photoshop Elements.

7 Formatera texten

Har du enbart skrivit text, är den ganska lätt att formatera. Använd formatmallar i exempelvis Word. Då kan du enkelt ändra i efterhand. Rubrikerna bör vara i teckensnitt för sans seriff (utan fötter) och texten kan vara med fötter eller annat lättläst snitt. En rad får aldrig överstiga tretton (13) centimeter om du vill uppnå läsbarhet.

Mer information kan du få om du köper min bok ”Handbok i textproduktion” som innehåller all information om detta.

8 Ladda upp och publicera boken

Om du väljer ett print-on-demand-tryckeri, får du pris för tryckkostnaden av dem, ofta via färdiga kalkyler. De skapar ofta även e-bok direkt.

Vill du bara publicera din e-bok, utan kostnad, välj någon av ovanstående leverantörer.

Tryck på knappen och publicera din bok, när du är säker på att den är felfri och ser professionell ut.

9 Dags för marknadsföring – berätta för alla att du ger ut en bok

Det är ingen mening med att publicera en e-bok eller trycka en bok som ingen läser. Meddela därför alla att den finns. Använd sociala medier och sprid ditt budskap på alla håll och kanter.

10 Fira din bok

Om du ger ut boken fysiskt, kanske du ska ha ett releaseparty. Oavsett vilket, glöm inte fira att du är klar och att boken är tillgänglig.

Lycka till!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed