Effektiva team 2 – Undvik fallgropar

Den här veckan tänkte jag berätta om några fallgropar som finns och som skapar mindre effektiva grupper, samt hur du kan göra för att undvika otillräckliga tillvägagångssätt.

Effektiva team

Zhuge Liang, en kinesisk general som verkade åren 101-200, skrev följande viktiga punkter som än idag är lämpliga när vi lägger upp projekt för att skapa effektiva team (fritt översatt):

  • Planera först allt som ligger nära i tiden, sedan det som ligger längre fram
  • Organisera allt som handlar om det inre (administrationen mm), sedan det yttre (personal, rutiner, projekt och processer)
  • Strukturera det basala först, sedan allt som har att göra med hur du kan gena, hejda, stoppa och avleda
  • Organisera och ta reda på alla styrkor, sedan svagheterna
  • Planera in det stora först, sedan alla detaljerna
  • Organisera dig själv först, sedan alla andra

Tiden det tar att skapa effektiva grupper kan vara både besvärlig och hektisk. Var noga med att följa tydliga Att-göra-listor och bocka av. Var säker på din sak och tillåt alla att känna till befogenheter och ansvar. Alla måste veta VAD de ska göra och gärna också HUR de ska göra det, men ledaren behöver inte informera om HUR:et. Tillåt var och en att lösa uppgiften på sitt sätt. Någon ”quick-fix” finns inte för framgång. Fallgroparna är många. Låt oss kika på några hinder som kan uppstå.

Hinder för framgång

Nedanstående hinder kan ställa till det rejält.

  • Göra något endast om tid finns
    Hantera något i teamet endast om tid finns. Den här typen av aktivitet leder ofta till vad vi kallar ”hungersnöd” för gruppen. Att fallera att leda ett team med dagliga uppföljningar skapar ointresse i gruppen eftersom medlemmarna känner sig negligerade.
  • Bekväma åtgärder
    Att som ledare agera felaktigt baserat på egen bekvämlighet, kan få katastrofala följder. Gruppen och dess ledare måste ha tydligt fokus på alla aktiviteter som ska göras såväl som målet och tiden.
  • Underkontrakt
    Att låta någon annan göra det som du är tillsagd att göra, får synbara negativa effekter. Var noga med att följa upp VEM som ska göra VAD och NÄR detta görs samt exakt VAD som gjorts. Det är mycket viktigt för ett effektivt team att se att 25% av aktiviteten är genomförd och att veta exakt när resterande del genomförs.
  • Tänk framåt
    Att arbeta med mottot ”så har vi alltid gjort” är en riktig ”looser”. Få igång ett nytänk i gruppen. Diskutera och låt det vara högt i tak. Tillåt innovation och nya sätt att agera på.
  • Färdigheter
    Det är mycket viktigt att i gruppen veta varandras färdigheter och gärna också vad som motiverar respektive gruppmedlem. Ärlighet varar längst. Om någon inte vet HUR en viss aktivitet ska göras, ställ upp och hjälp varandra.
  • Panik
    Om panik utbryter eller stress, bör ni omgående ta tag i detta i gruppen. Det är självfallet ledaren för gruppen som bör vara mest observant. När jag lär ut Psykogeometri (som är en metod för personlig utveckling), kan deltagarna enkelt se om någon hamnar i stress-spiralen.

Koordinera alla aktiviteter

Ledarskapet får aldrig vara snävt. Ge gruppmedlemmarna fria tyglar under ansvar och det blir ett mer självgående team.

Nå toppen

En mix av hur ni löser problem måste få finnas. Ledarskapet är till stor del en konst såväl som vetenskap. Koordinera alla aktiviteter och visa upp dem synligt för gruppen. Konsolidera de aktiviteter som behöver detta. Med konsolidering menas att slå ihop eller förstärka sådant som hänger ihop.

 

 

I nästa blogginlägg ska jag berätta lite om hur ni kan planera för att få ett effektivt team.

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Tagged with →  
Share →
0 comments
Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Pinterest