En deltagares roman och allmänna skrivartips

Som kursledare fick jag äran att läsa en roman skriven av deltagaren Lars Micael Adrian – ”Hemligheterna de bär på”.

Lars Micael har gått min stora onlinekurs Skriva spänning som är på 35 veckor.

Det är alltid lika roligt att få möjlighet att läsa romaner/böcker som deltagarna skrivit. Oftast gör jag det i egenskap av redaktör, lektör eller testläsare. Då tar jag betalt för detta. Författaren får en gedigen rapport med allt som behöver ändras, baserat på vilken profession jag blir engagerad för.

Men den här romanen var jag nyfiken på och ville läsa utan att åta mig någon fackkunskap.

Det var en bra roman.

Tips för böcker som stöttar dig

Precis som för de flesta blivande författare fanns det en del förbättringsmöjligheter. Tänk på att noga göra olika redigeringsrundor när du skriver.  I min bok Redigera framgångsRIKT har jag lagt in ett antal rundor som en checklista och samtidigt kan författaren plocka ner mallar för redigeringen, framförallt för djupanalysen som brukar vara den sista redigeringsrundan. Behöver du stöd för redigeringsrundan, kan du välja den.

Redigera framgångsRIKTLänk till boken Redigera framgångsRIKT: https://www.bod.se/bokshop/redigera-framgangsrikt-monica-iveskoeld-9789177855798

Behöver du som författare stöd, kan du välja handboken Börja skriva framgångsRIKT. Här är länken till den:

Börja skriva framgångsRIKT framsidanLänk till fackboken Börja skriva framgångsRIKT: https://www.bod.se/bokshop/boerja-skriva-framgangsrikt-monica-iveskoeld-9789179690380

 

Handbok för textproduktionBehöver du stöd för uppställningar och layout, finns handboken för detta.

Länk till Handbok för textproduktion: https://www.bod.se/bokshop/handbok-foer-textproduktion-layout-design-och-formgivning-monica-iveskoeld-9789176998892

 

Redigeringstips

Några tips som jag ständigt stöter på, får du här.

De flesta behöver jobba med inledningen. Förlagen läser kanske bara de första sidorna och sätter du då inte hela romanen i inledningen, utan en massa bakgrundsinformation, finns risken att de väljer bort din roman.

Perspektivet är en annan sak som behöver åtgärdas. Själv har jag en tendens att missa perspektivpersonen så en runda i mitt redigeringsarbete ägnar jag åt detta. Du kan INTE vara inne i huvudet på mer än en person i varje scen, exempelvis. Väljer du Allvetande perspektiv (typ flugan på väggen) kan du inte ens komma in i någons huvud.

Gestaltningen är viktig. Du behöver givetvis inte gestalta allt men om du faller för refererande text eller berättande, kan läsaren tappa intresset för din roman.

Tempus är nästa viktiga runda. Du måste hålla dig till ett och samma tempus genomgående. Har du valt att tala i nutid (presens) ska detta framgå genom hela romanen. Väljer du dåtid, bör du hålla dig till det.

Dialogerna behöver en egen runda. Hur skriver du dialog? Talstreck eller citationstecken? Är de tillräckligt drivna och leder din berättelse framåt?
Slutligen brukar en del ha med dialoger på annat språk. Detta är inte vad jag rekommenderar. Om en person inte är bevandrad i språket, tappar läsaren alltför mycket information. Då är det bättre att du översätter alla dialoger, även om de är på ett annat språk.

Lyckas du ge din berättelse ett överraskande slut, vilket kan vara värt att lägga tid på, är det ett extra plus.

Lycka till med ditt skrivande och dina kanske sjutton redigeringsrundor!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Tagged with →  
Share →
0 comments