För mycket sömn leder till döden

Sömn för mycketVanligtvis pratar vi om hälsoriskerna med att sova för lite, men detsamma gäller om du sover för mycket. Här har du några viktiga tankar kring sömn och vad som kan hända. Det är också svårt att påverka någon som drabbats av stora sömnproblem, vilket i sig kan vara sjukdomsrelaterat.

 

Sömn-baksmälla

Inre klockaDet är inte bara sömnbrist som förvandlar oss till vandrande zombies. Att sova för mycket och för länge kan skapa ett bakfylleliknande tillstånd som i forskarvärlden går under namnet ”sleep drunkeness” eller ”sömnfylla”. Anledningen kan vara att din kropps naturliga inre klocka rubbas.

 

 

Insomni

InsomniNär din dygnsrytm rubbas kan detta i sin tur leda till kroniska sömnproblem. Om du sover för länge på morgonen eller tar en lite för lång tupplur under dagen kan det bli mycket svårare att somna när kvällen återvänder.

Insomni handlar om att inte kunna sova. Antingen att inte kunna somna på kvällen, att vakna under natten och få upphackad sömn eller att vakna för tidigt på morgonen och inte kunna somna om. Det är också vanligt med blandningar av de här tre varianterna.

Insomni är mycket vanligt och nära en miljon svenskar lider av det.

 Ökad risk för sjukdomar

Ny forskning publicerad i Journal of the American Heart Association visar att översovande ökar risken att dö i förtid – i synnerhet om du sover mer än tio timmar per dygn. Forskarna hittade bland annat ett samband mellan långa sömnintervaller och hjärtrelaterade sjukdomar och stroke.

Depression

Sömnbrist har en stark koppling till depression och detsamma gäller för det omvända. I det här fallet kan det emellertid vara svårt att avgöra vad som är hönan och vad som är ägget – översovande kan lika gärna vara ett symtom på exempelvis depression snarare än orsaken.

Ökad risk för diabetes

Enligt forskning publicerad i tidskriften Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism kan risken för diabetes typ 2 öka både om du sover för länge eller för lite. Forskarna menar att ditt sömnmönster kan påverka kroppens glukosnivåer vilket öppnar dörren för sjukdomen. Studien i fråga såg främst denna utveckling hos män.

Ta aldrig en tupplur på mer än 30 minuter

Fara uppstår om du sover längre. Ställ klockan och STIG UPP!

Varför blir du trött av att sova länge?

Det beror på att vi inte ständigt sover lika mycket. Vår sömn skall stämma överens med vår inbyggda biologiska klocka, som tickar i dygn. Den ser till att kroppen är fysiologiskt inställd på antingen vila eller aktivitet. Hormonproduktion, kroppstemperatur och nervsystem följer detta fasta mönster dygnet runt. När vi stiger upp samma tid varje morgon, nollställs den biologiska klockan, och vi fungerar optimalt. Sover vi längre, bringar vi oreda i systemet och får sömn av dålig kvalitet, eftersom kroppen är inställd på aktivitet. När vi vaknar sent på dagen, till exempel efter en fest, väger de extra timmarna sömn på förmiddagen alltså inte fullt ut upp den sömn vi gått miste om under natten. Vår kroppstemperatur vid den tidpunkten är på nedåtgående. Temperaturen rör sig upp och ned under dygnet. Den toppar runt lunch och faller därefter under eftermiddagen och kvällen, tills vi går och lägger oss. Temperatur och sömnighet har alltså ett samband. Ju lägre temperatur, desto sömnigare blir vi.

Balans mellan sömn och vakenhet

Den andra biologiskt styrda mekanismen i kroppen handlar om homeostas (balans) mellan vaken, aktiv, energiförbrännande tid och återuppbyggande sovtid. Vi skulle inte klara av att vara vakna hela dygnet, och inte heller att sova hela dygnet. Vi har ett biologiskt system som för att vara aktivt behöver vila – och för att kunna vila behöver vara aktivt.

Sömnstadiernas funktion

Man skiljer på fem sömnstadier – de lättare sömnstadierna 1 och 2, den djupa sömnen i stadiet 3 och 4 samt drömsömn (REM-sömn). Läs gärna mina inlägg om hypnos som också berör olika sömnstadier. Vi behöver dessa olika sömnstadier. Den djupare sömnen i stadierna 3 och 4 har enligt forskningen en återställande effekt på de kroppsliga funktionerna och drömsömnen tycks vara relaterad till psykologiska (bearbetning av känslor) och kognitiva funktioner (minne).

Men du får ALDRIG sova för mycket. Det leder till döden.

För mycket sömn är utan tvekan skadligt

Det finns en tydlig koppling mellan sömn i medelåldern och chansen att bli friska åldringar. De som sover runt sju timmar per natt minimerar sin risk att dö i förtid och det är faktiskt farligare att sova för mycket än för lite, även om det är en stor stressfaktor att sova för lite och i sig också kan leda till döden.

–Det finns väldigt tydliga samband mellan åldrande och sömn, säger Torbjörn Åkerstedt, som är professor vid Karolinska institutet och föreståndare för Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

–Till slut drar hjärnan ned på verksamheten och det är därför ingen slump att minnesstörningar är ett tidigt symtom baserat på för mycket sömn.

Med en önskan om en god natts sömn och en utvilad, aktiv dag

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Tagged with →  
Share →
0 comments
Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Pinterest