Currently viewing the category: "Föreläsning"

Middag på Via Lorenzo och soundhealing med Peter Wiklund

Det var en häftig upplevelse med soundhealing på Livsfilosofiskt Forum i onsdags den 29 januari. Peter Wiklund arbetar som musiklärare på en kulturskola större delen av veckan med pianoundervisning och barnteater. Peter skulle avsluta med seans men det blev inte någon upplevelse utan mest frågor kring detta ämne.

Jag var där med min bästis.

Och innan meditationen var vi på en härlig restaurang Via Lorenzo där vi åt grillade tigerräkor mm. Trevlig restaurang som vi gärna besöker på nytt. Så här gott åt vi!

Tigerräkor och vitlöksbröd

Karin och jag

Monica

 

9 tips för en professionell presentation

Här är några användbara tips för dig som ska göra ett professionellt framförande och skapa en professionell presentation i PowerPoint.

Professionell presentation

  1. Faktaurval – vad behöver dina åhörare veta? Presentera dig! Berätta vad du ska prata om, åskådliggör och sluta med att summera vad du talat om.
  2. Förbered dig! När din presentation är klar, kör den på tid, klocka den. Spela upp den och titta dig själv i spegeln när du gör detta. Tänk på kroppsspråket.
  3. Skapa Powerpointpresentation utifrån dispositionen. Bild i bilden läggs in i efterhand. En bild som lyfter presentationen. Använd mallar när du skapar, mallar med logotype. Var försiktigt med grafiken. Den får inte bli alltför lättsam. Då upplevs du som oseriös.
  4. Tänk på läsbarheten av presentationsbilderna. Aldrig mer än 5 rader med max 5 ord på varje. Skriv med linjär stil i storlek 36 punkter så att det syns på avstånd.
  5. Använd kroppsspråket. Dina händer, ditt leende och din utstrålning stödjer dig. Tänk på att vi alla är olika och har olika ”VAK”-behov, dvs en del är visuella (behöver bilden), andra är auditiva (behöver höra) och resten är kinestetiska (behöver känna med händerna). Gör därför tydliga bilder, tala tydligt och förstärk med kroppsspråk samt ge åhörarna något att känna på.
  6. Håll tiden. Du förbrukar ditt förtroendekapital hos åhörarna efter några minuters försening.

Tråkiga presentationer är värdelösa

Alla har vi varit med om dem. Tråkiga presentationer och framföranden där presentatören med entonig röst har mässat sig igenom mängder av Powerpointbilder eller bilder med massor av text och kanske även siffror som ingen kan se. När presentatören står vänd mot duken och innantill mumlar vad som står på bilden. Eller pratar om annat. Långa texter i liten stil som åhörarna längst bak i lokalen inte kan se. Kanske säger hen ”Frågor på det?” Men ingen orkar fråga.

Professionell presentation 2Kanske har presentatören delat ut åhörarkopior av bilderna i förväg. Gör ALDRIG det! Då sitter åhörarna och bläddrar i dessa. Du som presentatör tappar fokus.

Eller den presentatören som upptäcker att tiden börjar rinna iväg och fortfarande har 30 bilder kvar som måste visas. För att hinna med, tjattrar han som änderna i dammarna. Kanske är några av bilderna detaljerade diagram med mycket siffror.

Känner du igen scenariot? Detta går att åtgärda med tre viktiga punkter.

  1. Bestäm syftet med din presentation. Välj max tre huvudbudskap. Formulera dina budskap i korta, kärnfulla meningar. Ställ dig själv frågan: Om åhörarna bara kommer ihåg en enda sak från min presentation, vad vill jag förmedla? Lyft fram DET budskapet tydligt.

 

  1. Ha målgruppen i fokus. Vilka förväntningar och förkunskaper kan de ha? Hur motiverar du dem? Varför ska de lyssna på dig? Vad vill du inspirera till?

 

  1. Förstärk ditt budskap! Rita och förklara på blädderblock. Tänk på syftet och plocka fram idéer över hur du bäst når din publik. Använd bilder och andra hjälpmedel för att förtydliga, konkretisera och förstärka ditt budskap.

Sju steg till bättre muntlig kommunikation – IDEMAP

En metod som de gamla grekerna använde var IDEMAP. Tänk ”idé-map”. Här ser du vad IDEMAP betydelser:

  • Inventio. Tänk ut och hitta argument samt fakta som kan intressera lyssnarna.

 

  • Dispositio. Fundera över dispositionen för din presentation. Vilken är den mest pedagogiska ordningen att presentera ditt buskap?

 

  • Elocutio (ursprunget till engelskans ord eloquent = vältalig). Bestäm stilnivå och hur budskapet kan förstärkas med lämpliga figurer (metaforer) och retoriska frågor.

 

  • Professionell presentation 3 manusMemoria. Lär dig presentationen utantill. Behöver du använda manus, gör Anteckningssidor.

 

  • Actio (latin för framförande). Planera ditt framträdande. Tänk på rörelse i rummet, dina gester och kontakten med publiken.

 

  • Pronuntiatio. Använd rösten för att skapa intresse och uppmärksamhet hos publiken genom att variera röststyrka och tonläge, betona viktiga nyckelord eller budskap. Öva framför spegel

Dagens adventskalender lottar ut onlinekursen i PowerPoint. Värde ca 2.000 kronor. Här kan du tävla! Motivera varför du ska vinna den. Vinnaren meddelas vid årets slut.

Lycka till med din presentation!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

 

Tanke och känsla skapar våra erfarenheter

Tanken att klara utmaningen i Nanowrimo var den som startade känslan av att nå framgång. Och jag lyckades. Nu har jag endast två kapitel kvar att skriva. Sedan ska mitt manus få vila. Kanske ett helt år.

Så här blev resultatet:

Nanowrimo slut

Nanowrimo slut 2

Varje tanke skapar kemi, säger Dr Joe Dispenza. Jag har köpt hans onlinekurs ”Making your mind matter”. En mycket intressant kurs, även om jag kan tycka att den är mest föreläsning initialt. Inga övningar kommer förrän längre fram.

Här är några tänkvärdheter:

Om du har en glad eller kreativ tanke skapar du kemi för att du ska känna exakt så som du precis tänkt – stor, obegränsad eller glad. Har du en negativ, olycklig eller skyldig tanke slår du på en annan uppsättning kretsar i hjärnan med andra mönster, kombinationer osv som skapar en annan nivå av sinnet som signalerar till hjärnan att skapa en annan kemi för att du ska känna exakt vad du tänker.

När du börjar känna vad du tänker, eftersom hjärnan ständigt övervakar kroppen, börjar du tänka så som du känner.

Detta är inget nytt. Det handlar om kognitiv beteende-terapi, något som jag jobbat mycket med de senaste 20 åren. Som beteende-kreatör arbetar vi dagligen med detta.

”Kemin i hjärnan upprepar och ger dig tankar på hur du känner som ger dig känslor på hur du tänker. Detta fortsätter i åratal och skapar ditt tillstånd. Tillståndet är när ditt sinne och din kropp samarbetar, när dina tankar och känslor anpassar sig till ditt öde. Tankar är hjärnans språk och känslor är kroppens. Och hur du tänker och känner skapar ditt tillstånd.”, säger dr Dispenza. Så är det! Vi använder t o m en färdig modell för detta och när vi coachar kör vi frågorna utifrån en färdig mall som hjälper klienten hitta svaren inom sig.

Håller du med om att du om du tänker en osäker tanke börjar du (inom några sekunder) känna dig osäker? Samtidigt som du känner dig osäker skapas fler tankar om osäkerhet som får dig att känna dig ännu mer osäker. Efter ett tag kan du bevisligen säga: Jag är osäker. När du säger detta, befaller du ditt sinne och din kropp att uppfylla vad du säger.

När kroppsminnet är homogent med sinnet, blir ditt beteende ”en vana”. 95 % av vem du är när du fyllt 35 år är en uppsättning memorerade beteenden, känslomässiga reaktioner, övertygelser, uppfattningar och attityder, som fungerar som ett undermedvetet datorprogram. Du blir ett omedvetet sinne för tillståndet.

Själv lever jag just nu i en mardröm. Jag ska inte gå in på den nu, men jag kan bevisa att jag måste ta till alla medel för att styra mina tankar så att jag orkar med vardagen. Så hur gör jag?

Jag använder 5 % av mitt medvetna sinne för att tänka positivt och måste åter-betinga kroppen till ett nytt sinne. En vana är en omedveten automatisk uppsättning av tankar, beteenden och känslor som förvärvas genom frekvent upprepning. Detta har jag jobbat med i över 30 år; att hjälpa andra ändra beteenden så att de kan bilda nya vanor och eliminera ovanor. Framförallt för att få tid att göra sådant som de tycker är roligt, att skapa sin framtid framgångsRIKT.

Dr Dispenza säger exempelvis: ”Om du inte medvetet kommer ihåg din PIN-kod efter tre glas vin, kan du genom att titta på tangentbordet låta dina fingrar trycka fram siffrorna. Det beror på att du har praktiserat det så många gånger att din kropp vet bättre än din hjärna.” Sant! Kroppsminnet minns och det är därför som vi – trots att vi skapar nya celler i kroppen – låter de nya cellerna ärva gamla minnen.

Känslor är slutprodukten av dina tidigare erfarenheter. Du kommer ihåg erfarenheter eftersom du kommer ihåg hur de känns. I erfarenheten kopplar du ofta alla dina fem sinnen. Eftersom du är mitt i händelsen rusar alla data tillbaka till hjärnan genom de fem sensoriska vägarna. I det ögonblick som informationen når din hjärna organiserar neuronerna sig. I det ögonblicket tillverkar en annan del av din hjärna kemi för känslan. Det är därför, säger dr Dispenza, som känslor tenderar att vara längre, långsiktiga minnen, vilket gör att du kommer ihåg din första kyss, när du tog studenten, en befordran, bröllopsdagen, frieriet, födelsen av dina barn, en semester, en måltid med dina vänner, ett gott vin, känna vinden mot ansiktet och se solnedgången. Men problemet är att du inte minns vad du åt till middag igår vilket beror på att rutinen vaggar hjärnan till sömn.

”Om känslor är slutprodukten av tidigare erfarenheter och du känner på samma sätt varje dag, betyder det att inget nytt händer i ditt liv. Om känslor är slutprodukten av tidigare erfarenheter och du inte kan tänka större än hur du känner, har dina känslor blivit vad du tänker.”

Tänker du i framtiden eller tänker du i det förflutna?

Själv har jag en förmåga att skapa mitt liv, bortsett från sjukdom och elände som jag inte kan styra.

Så länge du skapar känslor baserat på hur du tänkte i det förflutna, skapar du mer av ditt förflutna. Kvantummodellen av verkligheten fungerar så. Och många av tankarna vi har är faktiskt dessutom rena fantasier. Du skapar således en verklighet baserad på fantasier.

Så om du tänker och känner i en loop, tror din kropp detta 24 timmar per dygn, 7 dagar i veckan, 365 dagar per år. Kroppen är i ditt förflutna, i dina tankar.

Amy CuddyDu kan INTE skapa en ny framtid medan din kropp lever i det förflutna. Kroppen skapar också känslor baserat på rörelse. Det är därför som socialpsykologen Amy Cuddy vill att vi ska lura kroppen att känna annorlunda, något som jag ofta gör på de kurser som jag håller.

VinnargestSäger du att du är trött, blir du det. Säger du att du är uttråkad, blir du det. MEN om du samtidigt gör en rörelse som motbevisar detta, då kan du få kroppen att le.

En vinnargest säger en del till din kropp.
Så sträck händerna i luften – som en vinnargest – le med hela ansiktet och ropa ”Fy sjutton vad jag är trött”. Funkar det?

Vill du vinna en gratis coachning med Beteendekompassen? Anmäl dig här och motivera varför du ska vinna. Värde ca 2000 kronor. Vinnaren meddelas i slutet av året.

Lycka till och börja skapa din framgång

Monica

 

 

 

 

Behandla varandra med respekt

Idag har jag skrivit 42.984 ord. Med den här takten beräknar jag vara klar med de målinriktade 50.000 orden redan till helgen.

20 nov

En del av min text handlar om respekt och därför tänkte jag att det kan vara ett tips att komplettera med den här artikeln.

Det är möjlighet till en bättre värld OM vi visar varandra respekt och kärlek.

Titta på den här underbara filmen och tänk till. Klicka på bilden så kommer filmen upp!

I struggled in school

Jonathan Mooney var alltid det mest långsamma barnet i klassen. Han kallades ”dum” och ”lat” större delen av sitt liv och trodde att han var sekundär och bristfällig eftersom han var annorlunda. Hans inspirerande historia kommer att få dig att återskapa lågorna som brinner i dig och hitta din gåva.

Hitta barnens och dina styrkor och förstärk dem!

Hitta din styrka och kompensera din svaghet!

Underbart uttryckt. Titta och begrunda!

Jag blir rörd när jag hör honom tala. Precis som min kinesiske mentor Li Hongshi säger, använd hjärtat och inte hjärnan när du talar med andra såväl som dig själv.

Öppna upp ditt hjärta och ta världen med storm. Ge kärlek och du får mångfalt igen.

Hjärtevarma hälsningar

Monica

Storydagen i Malmö den 18 maj

Jag är medlem i Författarcentrum. De bjöd på en fantastiskt trevlig skrivardag i Malmö i våras. Här kommer några riktigt bra tips från denna.

Storydagen var ett inspirations- och fortbildningsarrangemang med fokus på skrivande och manusutveckling. Syftet med Storydagen var att skapa en arena där både yrkesverksamma och aspirerande berättare och storytellers kunde mötas, inspireras och lära av varandra.

Här ser du föredragshållarna:

Storydagens föredragshållare 18 maj 2019

Så här såg programmet ut:

  • Soni Jörgensen höll en masterklass om Want/Need. Soni är manusförfattare och manuskonsult. Hon skriver och utvecklar manus för film/tv och dataspel. Dessutom arbetar hon som dramaturg. Hon är utbildad inom filmmanus-skrivandet i Los Angeles på USC, University of Southern California. Det var en av de bättre föreläsningarna som jag deltagit i.
  • Christofer Emgård föreläste om World-building. Christofer är story designer som utvecklat världarna till flera internationella dataspelsframgångar.
  • Klas Östergren berättade om sitt skrivande i ett samtal med journalisten Thérèse Ahlbeck. Författaren, manusförfattaren och översättaren Klas berättade bland annat om vad som händer när han kommer i flow och hur många gånger han skriver om inledningen till en bok. Han har nu, äntligen, börjat skriva på dator. Tidigare var allt med manuell skrivmaskin.
  • Mats Strandberg berättade sedan om sitt, också i samtal med Thérèse. Mats är författaren som översatts till 27 språk. Han har även skrivit barnböcker och filmmanus.
  • Vi hade gruppövningar i Manus-jam. Flera olika och i olika konstellationer.

Som åhörare fick jag lyssna på etablerade manusförfattare som delade med sig av sina erfarenheter och processer, jag fick ta del av föreläsningar där jag både fick verktyg för att organiskt utveckla samspelet mellan den yttre storyn (ploten) och den inre storyn (huvudkaraktärens inre resa) samt lära mig mer om World-building och konsten att skapa ett unikt universum till min historia.  Förutom att lyssna och ställa frågor fick jag som åhörare också aktivt ta del i ett så kallat Manus-Jam. Ett manus-jam är en gruppövning där deltagarna i mindre grupper spånar fram idéer och utvecklar karaktärer efter några givna förutsättningar och frågeställningar. Tanken var att övningen på ett lustfyllt sätt skulle inspirera oss som kreatörer att ta fram ett enklare koncept med arena, karaktärer och premiss färdigt att presenteras.

Några av de frågor som vi jobbade med under manus-jam var följande:

  1. VEM är din karaktär/din hjälte i novellen?
  2. VAD handlar din novell om?
  3. Vilken ”krok” lägger du ut som fångar läsaren?
  4. VILKEN konflikt finns i novellen?
  5. VAD står i vägen för karaktären/hjälten?

Det var en mycket givande dag. En hel del spännande insikter tog jag med mig och de kommer att finnas i min kommande, nya bok om skrivandet – ”Börja skriva framgångsRIKT” som ska släppas nästa år. Samtidigt med boken kommer jag också att släppa en helt ny onlinekurs i ämnet.

Jag är så tacksam för möjligheten att få vara med om detta!
Monica Ivesköld

 

Skriva filmmanus

Idag har jag avslutat en av de onlinekurser som jag gett mig själv i present – utbildning i att skriva filmmanus. Min förhoppning var att genom att lära mer om detta, kanske jag kunde förbättra min gestaltning avsevärt.

Skriva filmmanus

Onlinekursen var mycket pedagogiskt upplagd. Ändå blev den en besvikelse eftersom ett av kapitlen i den hänvisade till en gratis app för filmmanusskrivandet. Den appen fanns inte längre. Således kunde jag inte testa och använda det kapitlet för egen utveckling.

Men som av en händelse upptäckte jag att det finns en modul – i programmet Scrivener – som är förprogrammerad för filmmanus. Wow! Hoppas denna modul även finns i PC-versionen av programmet, som jag har. Den finns i Mac-versionen konstaterade jag.

Kursen gav mig ändå det som jag ville hitta kring gestaltning, för att därigenom förbättra mitt sätt att gestalta i mina böcker. Så tiden som jag la ner var inte meningslös.

Finns det något som jag kan dela med mig av efter denna utbildning?

Ja, men du vet redan att du – genom att iaktta filmer – kan förbättra din gestaltning. Att som utmaning tillåta dig att gestalta via dialog, exempelvis.

När vi skriver har vi möjlighet att synliggöra karaktärernas tankar. Det går däremot inte i en film. Ska vi veta vad som ryms i aktörens huvud, måste hen uttala detta högt.

Vad händer nu?

Nu fortsätter jag min utveckling och utbildning kring filmmanus. Nästa onlinekurs som jag har köpt handlar om att hitta inspirationen för skrivandet. Det funkar även avseende böcker, noveller osv och behöver inte nödvändigtvis handla om film. Handledaren i den kursen är en av mina favoriter – Paul Castro – som skrivit originalmanuset för filmen ”August Rush” (en av de bästa filmer som finns).

Jag återkommer när jag läst in mig på nästa film.

Ha en givande vecka!

Monica

 

Storytactics – Storybaserad strategi för sociala medier

Anders Hallberg på Actionform om StorytacticsDet är inte längre någon tvekan. Vi MÅSTE synas i sociala medier om vi vill säkra marknadsföring och framtid. 90% av Sveriges befolkning har SmartPhone och syns mer eller mindre på sociala medier.

En spännande föreläsning i våras av Anders Hallberg på Actionform, gav den här insikten.

Hur skapar man intresse i en värld av fake news, med målgrupper där man måste skapa intresse de första 3 sekunderna, annars blir man förbiscrollad, var en av de frågor som Anders ställde.

Här får ni vårens heta siffror över hur sociala medier används:

  • 76% – FB
  • 60% – Instagram (vilket har ökat med 7% senaste året)
  • 38% – Snapchat
  • 30% – LinkedIn
  • 22% – Twitter
  • 21% – Pinterest

Själv är jag aktiv på FB, Instagram, LinkedIn och Pinterest (samt YouTube men där kör vi filmer).

Dock är det inte lätt att synas i bruset där ute. Vi måste vara mycket klippska och ni ska – så småningom – få några av de viktigaste tipsen av mig eftersom vi måste hjälpas åt att synliggöra vår gemensamma antologi.

Som du kanske förstår av rubriken räcker det inte längre med att jobba med ”Content Marketing”. Vi måste arbeta med att skapa berättelser för att få intresse i sociala medier. Storytactics är en storybaserad strategi för sociala medier som skapar värde för din publik och konverterar följare till riktiga fans.

Jag har fått lära mig de viktigaste redskapen för detta. Saker som jag i och för sig – som författare – kunde tidigare, men inte alltid praktiserar i sociala medier.

Anders har bl a utformat storystrategi för IKEA m fl, undervisat på Hyper Island (kreatörsskolan i Landskrona), Folkuniversitetet och Internet i Fokus.

Här är några av de rekommendationer som Anders gav oss:

  1. En person som tar sig ut på en resa – en faktisk eller inre resa med utveckling för personen
  2. Berätta omgående vad personen vill uppnå. Precis som när du skriver eller läser en bok – vad vill huvudkaraktären mest i hela världen?
  3. Huvudpersonen behöver synliggöra olika styrkor, egenskaper, som hjälper hen framåt när hen ska sitt mål och resultat.
  4. Men du ska även påvisa svagheter för personen. Då känner läsaren igen sig och personen blir mänsklig. Samma sak som i en bok, således.
  5. Avslutningsvis (precis som i en bok) måste det finnas motstånd och hinder. Detta gör att huvudpersonen ställs inför olika val, vilket skapar dramatik i berättelsen.

 

Lycka till med ditt arbete i sociala medier!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Emotionell intelligens (EI) – verktyg för kraftfull kommunikation

Mer än bara ordSom du säkert vet, är jag en av författarna i boken ”Mer än bara ord – På tal om framgångsrik kommunikation”. Boken har blivit nominerad till priser.

Jag kommer också i april att köra en specialbeställd kurs i kommunikation. Med anledning av detta, vill jag berätta lite mer om vad Emotionell Intelligens (EI) gör för vår kommunikation, både med oss själva och andra.

DarwinEmotionell intelligens är en annan typ av intelligens som krävs för att prestera något utöver det vanliga. Det har forskats en del på denna typ av intelligens under åren. Darwin kom underfund med att EI krävdes för att förbättra vår överlevnad. Det finns många faktorer kring EI men för att förklara emotionell intelligens kan vi säga att det är förmågan att känna in egen och andras emotionella behov. Om vi utnyttjar erfarenheten kring detta, kan vi förbättra vår framgång och lösa upp många blockerade situationer.

Alla med höga EI-värden har förmågan att förstå psykiska, mentala och sociala aspekter som påverkar oss såväl som negativa känslor och vad dessa gör för vår kropp, vårt sinne, våra relationer och våra möjligheter att uppnå mål. Dessa personer kan också modifiera sina egna känslor så att de får ut mer av aktiviteterna som leder till ett bättre liv.

Om du har höga EI-värden är du mer framgångsrik eftersom du förstår dina känslor och varför du beter dig som du gör. Du kan också lättare förstå andra människor. Detta verktyg gör att de enklare kan lösa eventuella konflikter som uppstår. Denna typ av människor är stabila vid kriser, starka kommunikatörer, och framgångsrika där andra fallerar.

Låt oss titta lite djupare på EI.

Teorier om multipla intelligenser

Tidigare har förståelsen för intelligens varit förknippad med kognitiva funktioner såsom minne, inlärning och problemlösning. Men sedan 1900-talets början har forskningen insett att det finns andra typer av intelligens.

Howard GardnerHoward Gardner publicerade 1983 en bok om Multipla intelligenser. Den låg till grund för ett gigantiskt projekt som jag var involverad i, nämligen det som kallades för Merlin (efter trollkonstnären). Merlin-projektet blev så framgångsrikt i slutet av 1980-talet att det rullades ut på alla universitet i Sverige och även på en del andra skolor. Gardners modell fokuserade främst på:

  • Intrapersonell intelligens, dvs förmågan att förstå någons känslor, motivation och rädslor
  • Interpersonell intelligens, dvs förmågan att förstå andra och deras önskemål, behov, motivationer och intentioner

En del av Gardners forskning lade grunden för EI men själva begreppet kom inte förrän 1985. 1995 kom Daniel Golemans modell som fortfarande ligger till grund för EI-konceptet. Goleman hänvisar till att människor har ”två hjärnor” en som arbetar med det rationella och en annan som arbetar med det emotionella (dvs IQ och EQ), och att de båda spelar en stor roll när vi talar om att nå framgång i livet och arbetet. Enligt Goleman är det viktigt med högt EI, dvs en samling egenskaper som hjälper oss använda och hantera känslor på ett intelligent sätt. Han presenterar fem begrepp inom EI:

  1. Att lära känna sina känslor, dvs via självkännedom
  2. Att hantera känslorna
  3. Att motivera sig själv
  4. Att känna igen andras känslor (empati)
  5. Att hantera relationer vilket inkluderar färdigheten att hantera andras känslor och är grundläggande för framgångsrik kommunikation

Vikten av känslor

GrälPrecis som Darwin kom underfund med, är känslor viktiga för vår biologi. De signalerar till oss om något är fel eller om något inte lever upp till våra förväntningar och grundläggande behov. När vi inte uppnår något som vi verkligen behöver, skapar vi en negativ tanke som leder till en negativ känsla. Den kan vara ilska, rädsla, besvikelse, depression eller något liknande.

Under många år har jag arbetat med att lära andra stänga tankar. Detta är något som en av mina kinesiska mentorer har forskat mycket kring under väldigt många år. I min onlinekurs ”Nålsögat – lär dig stänga tankarna”, lär jag människor stänga tankarna som föder negativa känslor, stress och annat. Vill du veta mer eller gå kursen, klicka på länken. Det går således att lära sig stänga av negativa tankar. Enligt den österländska visdomen är det tankarna som startar känslorna men inom den kognitiva visdomen talar vi om att det kan vara både ock. I österland säger de att alla känslor kommer från hjärtat (inte hjärnan) och därmed i grund en är goda.

Enligt forskarna finns det sociala, mentala och fysiska konsekvenser som påverkar våra känslor. Våra känslor är kroppens sätt att tala till oss. Ofta ignorerar vi dem, tyvärr. När vi negligerar våra känslor säkerställer vi vår egen olycka och det kan leda till psykisk ohälsa, till och med död. Människor med högt EI är ofta framgångsrika i karriären, gladare, mår bättre, och trivs mer med relationer med andra.

Smiley gladEn person med högt EI-värde upplever en hälsosam balans av följande goda känslor:

  • Motivation
  • Vänskap
  • Fokusering
  • Självuppfyllelse
  • Lugn i sinnet
  • Medvetenhet
  • Balans
  • Självkontroll
  • Frihet
  • Bra autonomi
  • Belåtenhet
  • Uppskattning
  • Bra förbindelser
  • Önskemål

Barn ledsenEn person med lågt EI-värde upplever däremot många negativa tankar som leder till:

  • Ensamhet
  • Rädsla
  • Frustration
  • Dåligt samvete
  • Tomhet
  • Bitterhet
  • Depression
  • Instabilitet
  • Håglöshet
  • Besvikelse
  • Tvång
  • Förbittring
  • Ilska
  • Beroende
  • Mobbning
  • Misslyckande

Vi styrs dagligen av våra tre stora rädslor. Rädslan av att inte vara älskade, inte få tillhöra och inte ha kontroll.

Därför behöver vi ständigt jobba med vår EI, vår glädje och vår livskvalitet. Genom att förstå det grundläggande för EI och dina känslor, kan du enklare lära dig förstå och hantera tankar och känslor i olika situationer. Du kan lära dig välja bort negativa tankar som skapar olustkänslor och i stället välja lyckliga känslor.

Jag återkommer till detta i ett senare blogginlägg och lovar tipsa dig om hur du kan påverka dig själv för att må bättre.

Vid pennan
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Ny kurs ”Skriv attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg i sociala medier”

Blogga

Idag vill jag slå ett slag för vår nya kurs ”Skriv attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg i sociala medier”.

Den 4 mars startar vår nya kurs.

Jag kommer att lära dig hur du bygger upp alla nyhetsbrev, bloggar och inlägg i sociala medier för en lång tid, kanske rentav ett helt år. Du får massor med användbara verktyg av mig, verktyg som inte kostar dig något. Du får lära dig automatisera så arbetsinsatsen blir mindre än vad du hade tänkt.

Just nu har vi ett specialerbjudande. Du får kursen för endast 1.500 kronor inkl moms OCH dessutom ingår webinarier helt utan kostnad (normalt kostar webinar ytterligare 1.500 kronor). Ordinarie pris för en liknande kurs brukar ligga på ca 10.000 kronor.

Möjlighet att påverka kursen finns också. Häng med! Varmt välkommen!

Anmäl dig här:

Onlinekursen ”Skriv attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg i sociala medier”

Vilka förväntningar kan du då ställa? Jo att få tips om hur du ska strukturera upp dina inlägg och bloggar, skapa förutsättningar för att locka läsaren och schemalägga dina bloggar och inlägg i sociala medier.

Är du riktigt flitig kan du skapa inlägg för ett helt år framåt.

Du kommer att få lära dig exakt VAD det är som fångar en större publik. Några tips får du redan här:

  1. Attraktiva rubriker
  2. Spännande text
  3. Häftiga bilder

För att skriva bloggar, krävs att du vet vad du talar om. Att skriva text handlar om att nå ut i skrivprocessen. För att göra detta måste du ha:

  1. Mål för ditt skrivande och din målgrupp
  2. Skapa känsla baserat på upplevelser för läsaren
  3. Få läsaren att tänka vidare och därmed fatta beslut

Ovan gäller både för bloggar, inlägg och nyhetsbrev.

I onlinekursen kommer vi att diskutera:

  1. Hur du strukturerar och spånar
  2. Hur du planerar
  3. Textinnehåll och hur du kan jobba med detta

Det gäller att veta VAD du ska skriva VAR du ska skriva det och NÄR det ska lanseras. Med andra ord behöver du tänka ”projekt”. Som internationellt certifierad PMI-manager (Project Management Institute), kan jag ge dig de tipsen. (Det visste du kanske inte att jag var?)

Här ser du ett av mina gantscheman över blogginlägg i februari. Du får lära dig göra sådana scheman. Du kommer att få tips om var du kan hitta information för dina inlägg och hur du med hjälp av en metod som kallas ”Nockout” kan bygga upp dem.

Gantschema

Onlinekursen Skapa attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg

Du får lära dig skapa attraktiva nyhets­brev, bloggar och inlägg, via videofilmer och instruktioner. Du får grundläggande tips för att öka kommuni­ka­tionen så att du når ut med ditt budskap. Målet är att du ska ha skapat alla nyhetsbrev bloggar och inlägg för lång tid framåt – kanske ett helt år.

Du får lära dig att:

  • Skapa attraktiva nyhetsbrev med hjälp av ett program som är gratis upp till 2000 mottagare
  • Öka kommunikationen och nå ut med ditt budskap
  • Skapa blogginlägg som din målgrupp vill läsa
  • Skapa inlägg i sociala medier, med inriktning mot målgrupp
  • Skapa fyndiga rubriker – som slår
  • Hantera bilder i sociala medier mm

Förkunskaper 

  • Inga

Tidsåtgång

5 veckor är den digitala kursen och du har tillgång till plattformen och övningarna lite längre, så att du hinner repetera.

Genomförande

Utvecklingsprogrammet innebär att du arbetar utifrån övningar i form av filmer och instruktioner. Dessa finns på en plattform som du får inloggning till. Du ar­be­tar i ”skarpt läge. Utvecklingen sker direkt i din dator. Vi varvar teori och prak­tiska övningar för att få ett snabbt och bestående resultat.

Via webinar stämmer vi av – varje vecka – och ger varandra inspiration.

Hur?

Du loggar in i studieplattformen där det finns ett nytt avsnitt med övningar varje vecka. Varje modul innehåller video­filmer, pre­sentationer, filmade instruktioner, övningar mm. Du får även mallar som underlättar och tips om gratisprogram för att kunna automatisera. Du studerar i din egen takt under 5 veckor. Du får lära dig automatisera och schemalägga dina inlägg så att du slipper tänka på hur du ska få ut dem. På så sätt kan du begränsa din tid i sociala medier. Du kommer att njuta av ditt resultat.

 

Du kommer exempelvis att få jobba med:

  • att skapa en individuell mindmap – utifrån direktiven – för dina blogginlägg, nyhetsbrev och inlägg i sociala medier
  • att skapa en aktivitetsplan som synliggör lansering och schemaläggning av bloggar, nyhetsbrev och inlägg i sociala medier
  • att skapa dispositioner som gör det enkelt att bygga upp och länka via hyperlänkar till andra program för redigering
  • att skapa inläggen utifrån övningarna samt lära dig lägga upp sändlistor och mallar i MailChimp för nyhetsbrev
  • att skapa blogginlägg och inlägg i sociala medier i form av serier och knyta ihop dessa
  • att automatisera med hjälp av gratisprogram och systematiskt arbete för korsbefruktning mellan de sociala medierna

 

Sugen? Det hoppas jag. I så fall ses vi på kursen den 4 mars. Välkommen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

HjärnstarkMediciner är inte allt – Fysisk aktivitet kan vara allt

Idag blir det ett boktips som jag själv ännu inte läst.

Överläkaren i psykiatri, Anders Hansson, har tydligt uttalat sig i SVT Norrbotten att ”Fysiskt aktivitet är dundermedicin för hjärnan”. Han har skrivit boken ”Hjärnstark” som jag precis laddat hem. Jag återkommer med mer information om den, längre fram.

Lyssna här på Anders Hansson och vad han säger om vikten av vardagsmotion:

Enligt Anders Hansson spelar det ingen roll vad du gör utan ATT du GÖR något. Så frågan är VAD gör du för att må bra kring motion? Själv har jag beslutat mig för att öka min Chi Neng Qigong-träning och mina promenader initialt.

Dessutom minskar vi med 3,3 kg fett per år bara genom några få smarta övningar. Här är Anders förslag:

Aktivitet Tid Fett per år
500 m promenad 4 min 0,4 kg
Gå 4 trappor 1 min 0,3 kg
Stå upp och arbeta 60 min 1,5 kg
Promenadmöten 1 gång per vecka 60 min 1,1 kg

– Vi blir mer koncentrerade, vi minns bättre, blir mer kreativa och tål stress bättre. Fysisk aktivitet är verkligen en dundermedicin för hjärnan. Det är som en mental uppgradering, säger Anders Hansen, överläkare i psykiatri.

Fysisk aktivitet– Fysisk aktivitet gör att vi blir mer toleranta mot stress. Jag brukar säga att man bygger upp ett slags mentalt underhudsfett mot stress, säger Anders Hansen.

Här kan du läsa mer om ett inslag i SVT Norrbotten.

Enligt Anders Hansson finns det blytung forskning bakom hans påstående och inget wellness-påstående.

Vill du lyssna på Anders föreläsning, gör det här:

På filmen berättar Anders Hansson om ett test som heter ”Selektiv uppmärksamhet” och som i all sin enkelhet innebär en komplex procedur för hjärnan. Vi måste nämligen utesluta en massa av det som vi ser på bilderna för att fokusera på en enda sak. Detta är ett koncentrationstest. I USA har man gjort forskning genom att jämföra koncentrationstestet med kondition. De undersökte även med magnetkamera och tittade då på områden i frontalloben. Personer med bra koncentration hade bra kondis och ökad aktivitet i frontalloben.

Man gjorde en studie genom att dela upp ett hundratal personer i två grupper. Första gruppen fick i 45 minuter tre gånger i veckan gå promenader, och i den andra gruppen fick personer 45 minuter tre gånger i veckan långsamma stretchövningar. De som promenerade hade bättre koncentration och ökad aktivitet i hjärnan. Den studien kom 2003 och blev startskottet för fortsatt forskning.

Vid fortsatt forskning kunde man även göra promenadtester som bevisade att områden i Hippocampus (som normalt krymper och förser oss med sämre minne) förbättrades och gav oss en slags föryngring.

I hjärnan har du tre viktiga ämnen för välmående:

Ämnen i hjärnan

  • Serotonin påverkar lugn och harmoni såväl som inre styrka.
  • Brist på Serotonin ger ångest och tvångsmässighet.
  • Noradrenalin är vakenheten.
  • Dopaminet är lustkänslorna och de som påverkar din motorik.

Brist på dessa ämnen ger depression. Antidepressiva läkemedel påverkar ämnen i olika utsträckning. De vanligaste läkemedlen påverkar framförallt serotonin. Läkemedlen höjer således nivåerna av ämnena. Om du springer eller cyklar, ökar nivåerna också. Ökningen sker i högre utsträckning efter fysisk aktivitet. Det är därför de flesta mår bra när de rör på sig.

Man kan således behandla depressioner med fysisk aktivitet. Då räcker det inte med att promenera utan du måste springa 5-6 gånger i veckan och det tar minst 6 veckor innan det fungerar. Problemet är att en depressiv människa inte ens kommer ur sängen.

Anders Hansson betonar att för att få ut budskapet krävs att folk tjänar pengar på detta. I Sverige tar 920.000 vuxna personer antidepressiva läkemedel, dvs var nionde vuxen.

Jag återkommer med fler tips längre fram!

Nu ska jag ut och röra på mig.
Styrkekramar
Monica

 

 

 

 

 

Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Pinterest