Currently viewing the category: "Försäljning"

Publicering – det sista steget i att skapa en bok

Det sista steget i processen för att skapa en bok, är själva publiceringen. Frågan är hur du har tänkt dig att denna ska gå till.

Själv har jag under åren valt både traditionella förlag, hybridförlag, egenutgivning och print-on-demand.

Du kan läsa mer om detta i något av mina tidigare inlägg på mina bloggar, dvs

www.monicaiveskold.se

www.resultat-direkt.se

Har du gjort en publicerings-plan? Om inte kanske det är just den du ska börja med. I min onlinekurs ”Planera ditt skrivande” ingår detta. Nu kan du få kursen till halva priset eftersom jag lägger ner min verksamhet till nyår.

Här kan du läsa mer om kursen:

https://www.monicaiveskold.se/planera-ditt-skrivande-och-din-marknadsforing/

På sidan kan du även lyssna på ett gratis webinar som jag hade kring den här problemställningen.

Och du, det räcker inte att publicera boken – du måste även marknadsföra den!

Vet du hur?

HP

Det är lönsamt att gå en kurs. Välkommen med frågor till mig.

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Design av inlaga i din roman

För dig som väljer print-on-demand, behövs ingen avancerad programvara för att sätt inlagan. Du kan faktiskt skapa den i Word.

Adobe PhotoshopMen du behöver programvaror för att skapa omslag. De kan inte göras i Word utan kräver ett grafiskt program. Själv har jag valt Adobes Photoshop Elements som är en enklare variant än det stora programmet.

Sedan kan du – om du exempelvis väljer Books-on-Demand, välja deras mallar för omslag.

Handbok för textproduktionNär du skapar design av inlagan, krävs att du har kunskap om layout. Vill du lära dig mer om formgivning, kan du köpa min bok – Handbok i textproduktion – till en rabatterad kostnad. Kontakta mig för att få veta mer om detta. Du kan även beställa den direkt på BoD:s hemsida. Här är länken till den (ifall du vill läsa mer om den): https://www.bod.se/bokshop/handbok-foer-textproduktion-layout-design-och-formgivning-monica-iveskoeld-9789176998892

Jag har även onlinekurser i Layout, design och formgivning.

Det är viktigt att förstå VAD som ska göras och ibland även HUR detta görs.

Lycka till med designen av inlagan!

Monica

Att prissätta böcker och målningar

Ofta får jag frågan hur jag prissätter.

Prissätta böcker

Böckerna brukar inte vara något problem. Använder jag traditionellt förlag, står de för prissättningen. Använder jag print-on-demand, finns det tydliga mallar som hjälper mig. Exempelvis har förlaget BoD (Books on Demand) en ypperlig prisberäkningsmall. Här kan du se hur den ser ut.

prisberäkning

Jag fyller i uppgifterna och klickar sedan på knappen BERÄKNA.

Då får jag upp förslag på prissättning, se nedan. Samtidigt ser jag hur mycket jag kommer att tjäna på varje bok.

prisberäkning 2

Prissätta målningar

Som du kanske vet, ställde jag ut under tio år (åren 1996-2006). Då sålde jag oftast hela kollektionen. Det blev sällan några bilder kvar efter en utställning.

Prissättningen är givetvis också beroende av vilken metod jag använt. Jag har målat med de flesta tekniker, och sålt både oljor, akryler, akvareller, pastell, litografier osv.

Ett tips som jag fick av en erkänd konstnär, när jag första gången skulle ställa ut var följande (då hade jag mest akryler till försäljning).

  1. Börja med att utgå från en faktor, exempelvis siffrorna 20-100 som består av följande:
    20 = nybörjare (vilket jag var den gången)
    30 = målat ett tag
    40 = målat och ställt ut några år
    50 = etablerat mig som utställare
    75 = har utbildningar såsom konstskola bakom mig och målat samt ställt ut i flera år
    osv
  2. Mät målningen utan ram (låt oss anta att den är 40 x 30 cm)
  3. Skapa en formel baserat på storleken och faktorn, exempelvis
    40 + 30 = 70 x 20 = 1.400 kronor

Visst blev det enkelt nu?

Mina första målningar vid första utställningen kostade med andra ord inte så mycket. Men när jag hade ställt ut i tio år kunde jag ta mer betalt. Dessutom hade jag utbildningar att luta mig emot.

(Idag har jag onlinekurser i måleri ifall du är sugen på att testa möjligheterna.)

Så målningen som kostade 1.400 kronor vid första utställningstillfället, kostade över 5.000 kronor efter ca 10 år.

 

Kanske kan detta hjälpa dig när du ska prissätta?

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

Hur duktig är du på att sälja?

Sälja böcker

Om du är författare, tycker du kanske det är jobbigt att sälja. Det är inte ovanligt. Men att sälja är att hjälpa andra att hitta dina böcker. Och du vill kanske roa eller upplysa med dem.

Det finns barn som är duktiga på att sälja jultidningar exempelvis. Varför kan då inte vi vuxna klara av att sälja våra böcker? Det är få författare som är duktiga försäljare. Men de som verkligen ägnar sig åt detta, säljer mer än övriga.

Dessa jobbar när vi andra sover och är alltid på språng för att hitta nya lösningar för att sälja sina böcker.

Den riktigt duktige försäljaren avskyr oftast administrationen, vilket tyvärr inte är en framgångsfaktor. Det är viktigt att du registrerar vad du säljer. Jobbar du som säljare i vardagen behöver du dessutom ett kraftfullt CRM-verktyg (CRM = Customer Relation Management).

Du behöver synas där dina köpare finns. För egen del är detta i sociala medier, på mässor och liknande.

Här kan du se några viktiga egenskaper som du behöver för att sälja:

  1. Energi
  2. Lyssna in kundens problem och önskemål.
  3. Skapa nätverk och förtroende.
  4. Var inte rädd för ett ”Nej”.
  5. Anpassa utifrån kundens krav.
  6. Tillåt dig att synas på olika plattformar från telefon, mejl, sociala medier såväl som vid fysiska och digitala möten.

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)