Gör din marknadsföring kontextbaserad

Marknadsföring

Enligt en stor undersökning som Adobe har gjort, framkommer följande.

”Marknadsföring i realtid är kampanjernas framtid. Men för att kunna skapa relevant och aktuellt innehåll behöver du stor kunskap om dina kunder.”

Detta är vad du behöver göra:

  • Förstå hur kunderna interagerar med ditt varumärke
  • Översätta data till en tydlig kundbild
  • Övergå från kampanjbaserad marknadsföring till kontextbaserad marknadsföring

Ta reda på följande om dina kunder:

  1. Hur ser dina kunder/följare ut?
  2. Vad vill de?
  3. Var är de (i sociala medier)?

Ett verktyg är CRM – Customer Relationship Management. Om du har ett dito, kan du göra mätningarna direkt i verktyget. Det spar mycket tid och pengar. Dessutom kan du förbereda dig för varje liten del av kundernas behov.

Succé består inte enbart av att skapa smart innehåll på din blogg eller i sociala medier. Det handlar om att tänka om för att få den fulländade marknadsföringen. Planera din marknadsföring och ta med eventuella förändringar i form av olika scenarier.

Skapa dina inlägg för en längre tid och tänk till ordentligt så att dina följare/läsare får upplevelsen av att de tar del av viktig information.

Mitt tips:

  • Mitt mest relevanta tips till dig är att skapa en Aktivitetsplan för sociala medier, bloggar och nyhetsbrev
  • Jämför med min bild nedan
  • Ta dig tid att planera in
  • Tänk igenom VAD du vill säga, VARFÖR och HUR
  • Vilka dagar ska du göra inlägg?
    • Jag har valt att göra ett inlägg VARJE dag i Facebook och på LinkedIn. Sedan gör jag inlägg i omgångar (serier) på samtliga mina FB-sidor och i de grupper som jag administrerar där. Jag lägger ut alla blogginlägg på Pinterest och Google+. En gång i kvartalet gör jag filmer som jag lägger ut på YouTube och som jag sedan länkar till övriga sociala medier eller till bloggen. Ett par gånger per vecka gör jag inlägg på Instagram. Dessa inlägg kopieras sedan med automatik till FB.
  • När ska du blogga?
    • Det är viktigt att veta. Själv har jag tre bloggar per vecka (måndag-onsdag-fredag). Varje måndag har jag en bokrecension eller ett lästips. Onsdagar och fredagar bjuder jag på något speciellt. Det kan vara allt från ett häftigt matrecept till effektivitets- eller skrivtips (som det här).
    • Jag bjuder också in gästbloggare med jämna mellanrum. Det höjer värdet för mina följare – att få läsa om andra, kanske likasinnade.
  • När ska du skriva nyhetsbrev?
    • Jag har valt att skriva ett nyhetsbrev per månad. Varje brev bör innehålla något attraktivt för mina kunder och de bör också få information om kommande kurser och böcker från mig.

Aktivitetsplan för bloggar och inlägg

Hur gör du och vad skriver du om?

Lycka till med din kontextbaserade marknadsföring
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Share →
0 comments
Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed