Gör en bedömning av dig själv

Kom ihåg att vi oftast upplever mer än en tanke/känsla samtidigt. Men var och en av dem ger dig information som gör att du kan lära mer om dig själv.

För att ytterligare utöka din självmedvetenhet, bör du undersöka hur dina känslor påverkar din prestation, ditt beteende, och dina relationer. Såvida du inte arbetar helt ensam, bör du undersöka hur dina känslor påverkar andra personer i din omgivning. Du vet vad det innebär om du i din omgivning har personer som ständigt ”byter kappa”, personer med dåligt humör. Helst undviker du kanske dem. Detta är speciellt viktigt ifall du har en roll i form av ledare, inte nödvändigtvis chef. Om du har någon form av ledande roll, måste du förstå att ditt beteende kan sabotera framgången för hela teamet om de inte är medvetna om vad deras känslor skapar hos varandra.

Självbedömning

Vad innebär självbedömning?

Under mina år som certifierad handledare för Försvarshögskolan i Sverige, har jag sett hur många personer har utvecklats och växt baserat på olika självbedömningstester. Numera har jag skapat en egen kurs för självutveckling. Den heter ”Utveckla dig själv (eller dina karaktärer – om du skriver)”. Vill du verkligen utvecklas rekommenderar jag dig att gå den. Du får tillgång till 33 tester som samtliga kommer att påvisa saker som du kan utveckla hos dig själv. Vill du boka dig? Klicka på länken ovan. Den här onlinekursen har för tillfället ett fantastiskt pris. Motsvarade tester hade kostat dig närmare 50.000 kronor om du skulle göra dem i samband med andra utbildningar.

Självbedömning inbegriper tester och förståelse för dina styrkor och svagheter. Om du läst mina tidigare blogginlägg, har du kanske redan kommit underfund med vad du kan förbättra och eliminiera hos dig själv.

Människor med stark förmåga att utvecklas lär ständigt av nya erfarenheter eftersom de vet att de kan förbättra vissa områden. De ser på sina svagheter som möjligheter till självförbättring och utveckling. De kan skratta åt sig själva och accepterar svagheten som ett nuvarande tillstånd – inte som någon ofrånkomlig realitet. De är öppna för förändring och proaktiva sökare av feedback från andra för att de verkligen vill få all information som möjliggör självutveckling.

Verktyg

Verktyg

Det finns mängder med tester för EI (emotionell intelligens). Tester som hjälper dig ta reda på var du befinner dig i utvecklingskurvan. Bara genom att vara medveten om möjligheterna kommer detta att utveckla dig. Här får du några frågor att starta med. Svara så ärligt du kan på var och en av dem. Utgå helt från dig själv och den uppfattning du har om dig själv. Vill du fördjupa kunskapen kring frågorna så ställ dem till andra och be dessa personer svara på hur de upplever just dig.

  1. Du känner dig deprimerad och en vän frågar dig hur du mår. Du svarar:
    1. Storartat!
    2. Bra, tack!
    3. Jag vet inte
    4. Inte så bra
    5. Jag känner mig deprimera
  2. Om din närmaste person säger något sårande vill du:
    1. Bryta upp
    2. Gå din väg
    3. Försöka ge tillbaka
    4. Säger du: ”Du sårar mig”
    5. Säger du: ”När du säger så som du precis sa, sårar du mig verkligen”
  3. När någon upptäcker att du har gjort ett misstag, händer följande:
    1. Du förnekar det
    2. Skyller på någon annan
    3. Försvarar dig
    4. Påminner dem om när de gjorde ett misstag
    5. Tackar dem
  4. När du är rädd och orolig för något, händer följande:
    1. Du oroar och oroar och oroar dig
    2. Försöker att inte tänka på det
    3. Ignorerar det och hoppas att det försvinner av sig självt
    4. Funderar allvarligt på möjligheten att det blir verklighet och vilka alternativ som då yppar sig
  5. Om någon talar om för dig att du gör dem upprörda, säger du:
    1. Äsch, du är alltför känslig
    2. Ja men jag skojade ju bara
    3. Jag är verkligen ledsen (och sedan ställer du frågor till dem för att försöka förstå vad det egentligen var du sa som gjorde dem upprörda)

Som du förstår av ovan frågor är det sista svaret det som visar på den högsta nivån av emotionell intelligens. Om du väljer ett annat svar: GRATTIS! Du har identifierat ett område som du kan förbättra hos dig själv. Var medveten om vad som händer dagligen och vilka svar du ger.

Glöm inte fråga andra om hur de upplever dig. Det är helt gratis att få feedback som gör att du växer även om svaren kan göra lite ont initialt. Men ställ frågorna till människor som du litar på och som bryr sig om dig. Du kan exempelvis fråga din chef, dina barn, din närmaste relation, dina vänner. Låt dem veta att du försöker lära dig hur du interagerar med andra och att de får vara ärliga i sina svar.

Två regler måste du vara medveten om när du använder dig av detta:

  1. Först och främst måste du lyssna aktivt. Du kan ställa följdfrågor såsom ”kan du förtydliga?”. Visa tydligt att du uppfattar vad de säger.
  2. Gå inte i försvar, förklaring eller förnekande! Ha ett öppet sinne och lyssna allvarligt för att förstå vad de berättar för dig. Kom ihåg att detta inte handlar om VEM du är utan HUR och VAD du gör i relation till dem, dvs ditt beteende. Saker som du kan ändra på – om du vill. Så, även om du inte gillar vad de säger, ta emot med öppna armar. Märker du att du skulle behöva be om förlåtelse för något – gör det! Rensa upp i relationen, så att säga.

Förutse dina känslor

När du utvecklar din emotionella självmedvetenhet kommer du att kunna identifiera dina ”triggers” såväl som inse vilka tankar/känslor som påverkade dig i en viss situation. Att bråka med någon kanske ger dig olustkänslor medan ett besök på SPA får dig att slappna av.

SPA

Du kan förutse hur du i framtiden vill känna i en bestämd situation. Förbered detta i lugn och ro. Lyssna på din egen inre dialog och praktisera förändringen.

I nästa blogginlägg kommer jag att berätta mer om självförtroende.

Vid pennan

Monica

Share →
0 comments
Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Pinterest