Gör en ful-tavla eller ett ful-manus

Ful-tavlor

Nyligen gick jag två kurser i en Vedic Art-utbildning för den fantastiska Ania Witwitzka. Kurserna var online och jag kommer definitivt att fortsätta på den tredje, sista delen samt hennes övriga onlinekurser. Fick så mycket inspiration. Det som var den allra största upplevelsen på kurs nr 1, var att måla miniatyrer. Här kan du se några som jag skapade.

Miniatyrer i akryl

Dessa är små, dvs mindre än 5 cm i bredd och målade i akryl. Så underbart att få leka och att måla fort och snabbt.

Nästa stora upplevelse var när Ania sa att vi skulle ”göra ful-tavlor”. Vi behövde inte skapa fina alster utan ha MOD att VÅGA leka. Oh så roligt skapandet blev.

Ful-manus

Detta tog jag fasta på ordentligt. Och i min nya onlinekurs ”Skriva spänning” vill jag att deltagarna ska ta till sig samma budskap. Att våga skapa ”ful-manus” och ”ful-texter”, leka fram romanerna. Min förhoppning är att detta verkligen ska lyckas. Våga skriv USELT!

När du tillåter dig att leka, hittar du kanske det allra innersta barnet som har så mycket kreativitet att dela med sig av.

I onlinekursen har jag gått igenom arketyperna, skapat trovärdiga karaktärer, logglinje och synopsis och nu skriver alla för fullt på de fyra första kapitlen. Detta är mitt utkast. Jag skriver nämligen parallellt med deltagarna. Så här börjar min nya roman med arbetsnamnet Nils Kalv.

***

Ljusstrimman letade sig in genom persiennerna mot det dunkla golvet där en figur låg hopkrupen. Huvudet vilade i en blodpöl. Det röda hade skvätt upp mot den blåmålade väggen som ett abstrakt konstverk. Bredvid, på den indigoblåa heltäckningsmattan, låg den tunga brevpressen som normalt brukade stå på det mörka mahognyskrivbordet. Kontorsstolen i svart läder hade kasat iväg mot bortre delen av det stora kontorsrummet, in i hörnan. Tystnaden var kompakt. Inte ens fågelsången utanför hördes i den tidiga timman. Kontoret var nersläckt, nästan som om det väntade på något eller någon. Snart randades en ny dag. Vem skulle bli den förste som låste upp ytterdörren?

***

Som du kanske märker, skriver jag utifrån ett allvetande perspektiv. I nästa scen börjar presentationen av de inblandade karaktärerna och då går jag över på tredje person och skriver i dåtid. Det gillar jag allra bäst i mitt författande. OCH jag tillåter mig att leka fram, att våga skriva dåligt. Allt går att förändra – både måleri och skrivande. Viktigt är att låta texten vila innan någon redigering påbörjas. Varför? Jo för att du använder olika hjärnhalvor när du skapar respektive redigerar.

Låt inte den analytiska delen ta över. Då missar du det roliga, det kreativa och det skapande inneboende geniet i dig.

Eftersom vi skriver spänning behöver vi ha några frågor i fokus; VEM är skurken (VEM gjorde det?) och hur ska romanen sluta? Kan vi överraska läsaren?

Lycka till med målande och skrivande!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår Resultat Direkt)

 

Tagged with →  
Share →
0 comments
Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Pinterest