Hur du bör använda en post-it-lapp?

Oavsett vad och hur du lärt dig använda en post-it-lapp, får du här mitt allra bästa tips.

Sortera allt på skrivbordet. Placera i plastfickor på följande sätt.

Eliminera lösa post-it-lappar som fladdrar omkring och därmed kan försvinna i blåsten. Ditt skrivbord ska vara rent.

Jag rekommenderar en brevkorg för de plastfickor som du behöver ha tillgängliga – MED post-it-lappar som talar om datum NÄR du ska påbörja eller avsluta uppgiften. Skillnaden ligger i att små korta uppgifter som tar mindre än 30 minuter ska innehålla SLUTDATUM och längre uppgifter (mer än 30 minuter) ska innehålla STARTDATUM.

Gör så här:

  1. post it 1Dra av post-it-lappen och vänd den så att klisterdelen kommer upp
  2. post it 2Känn att klistret är uppåt genom att limma fast fingrarna 😉
  3. post it 3Skriv datum på lappen (med klistersidan upp). Du skriver SLUT-datum för små uppgifter (som tar mindre än 30 minuter att göra) och START-datum för längre projekt (mer än 30 minuter). Alternativt kan du göra så här som jag har gjort för en resa den 6 september. Jag har samlat alla resedokument i en mapp med resedatum på .
  4. post it 4Sätt in lappen till höger i en plastficka så att den fäster med limmet
  5. post it 5Du ska kunna stoppa i papper och dokument i fickan utan att lappen lämnar sig plats
  6. post it 6Nu kan du lägga in dokumenten i mappen. Därefter lägger du mappen i datumordning i brevkorgen med de som har dagens datum överst.

Lycka till med sorteringen! Genast har du en bättre ordning. Gör så med alla dokument du har på skrivbordet och du slipper högar med ofullständig information eller röra som hjärnan har problem med att hantera.

Tipsar effektivitetscoachen
Monica

 

 

 

Tagged with →  
Share →
0 comments
Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed