Hur du skapar din bok i 10 steg

Det är lätt att skapa en bok själv. Svårt att däremot sälja den. Men det är en annan historia.

Här får du en sammanfattning på hur du skapar din bok i 10 steg.

Skapa din egen bok

Det finns många sätt att göra detta på. Jag har publicerat 61 facklitterära böcker sedan 80-talet, en barnbok, och deltagit i många antologier med mina noveller. Bara i år har jag utkommit med i fyra antologier och en diktsamling. Inte illa.

Att själv publicera en bok kommer inte att göra dig till någon Stephen King eller att skriva romaner i klass med Harry Potter och du får inte heller några marknadstips här eller veta hur du skapar ett antal följare och blivande läsare. Nej, jag vill ge dig tio punkter på hur du hämtar orden i skallen och får dem på pränt i en egen bok.

Detta behöver du veta. Och skulle du vilja tackla det mer på djupet, rekommenderar jag vår omtyckta onlinekurs ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”.

1 Dokumentera din idé

hjarnan-idenAlla böcker, både romaner och fackböcker, startar med en idé. Skriver du en roman, kan den börja med en karaktär och något specifik som denne person får uppleva.

Viktigt är att du skriver ner dina idéer, bit för bit, i ett dokument. Det kan vara i Words eller PowerPoints dispositionsläge eller i ett Excel-kalkylblad.

2 Skriv boken

Investera din tid och energi i att skriva. Skyll inte på att du inte har tid. Du måste kanske försaka något. Det kan vara TV-tittande eller sociala medier eller något annat. Planera i din kalender för skrivtiden. Viktigt är att lägga in återkommande tid. Även om du bara kan skriva femton minuter eller en halv timme per dag, är det bättre än ingenting. Din bok växer sakta fram. Skrivandet kräver disciplin.

Skriva 5 tipsDu kan använda Word eller Google Docs (som är gratis) för att skriva. Vill du investera i en programvara rekommenderar jag Scrivener.

Själv skriver jag ett råmanus varje år genom att delta i NaNoWriMo (National Novel Writing Month) som alltid är i november. För att få certifikat krävs att du skriver 50.000 ord. Jag brukar hamna på 80.000. Det är stommen till ett manus.

3 Redigera boken

Om du tycker att skrivandet är tidskrävande, är redigeringen det i ännu högre grad. Jag har skrivit tre manus de senaste tre åren. Nu, äntligen, är mitt manus för första romanen nästan klart och ska ges ut. Det har tagit mig tre år att redigera och fjorton rundor för att få ordning på manuset.

Har du pengar, investera i en lektör som går igenom ditt manus. Det har jag gjort och då får du underlag för redigeringen, framförallt gällande det totala innehållet. Vill du få den sakgranskad och djupare återkoppling, ska du investera i en redaktör.

Viktigt är att skaffa testläsare som är ärliga och ger dig vettiga synpunkter till förbättring.

Kanske vill du ha en korrekturläsare. Vi hittar sällan våra egna fel och grammatiska ankor.

Oavsett vilket, bör du köra din text genom ett redigeringsprogram i datorn. Sedan kan du testa det ur läsbarhetssynpunkt via LIX-programmet.

4 Skaffa testläsare

Det är superviktigt att du får ett antal testläsare, som jag skrev ovan. De kommer underfund med om du skrivit förståeligt eller ifall du behöver förtydliga. Givetvis behöver vi inte ändra enbart på förslag från testläsare men det ligger alltid något bakom deras återkopplingar.

Välj testläsare som är intresserade av den genre du skrivit inom.

5 Bestäm format på boken

Ska du publicera en e-bok, en tryckt bok eller en ljudbok?

Ta reda på hur formatet behöver skicks till tryckeriet/leverantören, baserat på vilket format du väljer. Många print-on-demand-bolag vill ha manus på ett sätt och andra på ett annat. Jag har jobbat med några stycken som har valt att få det i PDF-format. Det betyder att du själv eller någon annan måste sätta boken, innan den går till tryck.

Men några vill ha den i sättningsprogram som exempelvis InDesign. Då behöver du köpa programmet eller tjänsten.

Gör du en e-bok, kan du publicera den gratis. Här är några länkar till dessa gratistjänster:

Kindle: https://kdp.amazon.com/en_US/

Draft Digital: https://www.draft2digital.com/

Båda dessa är amerikanska och Kindle funkar bäst för svenska förhållanden.

6 Skapa omslag

Omslaget är viktigt. Många förstår inte att det är ditt första visitkort till boken. Färg och form påverkar, likaså layouten på texten. Självfallet behöver du en kraftfull baksidestext som gör boken intressant för läsaren.

Om du behöver veta mer om layout, rekommenderar vi vår onlinekurs i ämnet ”Layout, design och formgivning”.

Har du råd så anlita en professionell designer för detta. Det är värt pengarna. Ska du skapa det själv behöver du programvaror som exempelvis Photoshop Elements.

7 Formatera texten

Har du enbart skrivit text, är den ganska lätt att formatera. Använd formatmallar i exempelvis Word. Då kan du enkelt ändra i efterhand. Rubrikerna bör vara i teckensnitt för sans seriff (utan fötter) och texten kan vara med fötter eller annat lättläst snitt. En rad får aldrig överstiga tretton (13) centimeter om du vill uppnå läsbarhet.

Mer information kan du få om du köper min bok ”Handbok i textproduktion” som innehåller all information om detta.

8 Ladda upp och publicera boken

Om du väljer ett print-on-demand-tryckeri, får du pris för tryckkostnaden av dem, ofta via färdiga kalkyler. De skapar ofta även e-bok direkt.

Vill du bara publicera din e-bok, utan kostnad, välj någon av ovanstående leverantörer.

Tryck på knappen och publicera din bok, när du är säker på att den är felfri och ser professionell ut.

9 Dags för marknadsföring – berätta för alla att du ger ut en bok

Det är ingen mening med att publicera en e-bok eller trycka en bok som ingen läser. Meddela därför alla att den finns. Använd sociala medier och sprid ditt budskap på alla håll och kanter.

10 Fira din bok

Om du ger ut boken fysiskt, kanske du ska ha ett releaseparty. Oavsett vilket, glöm inte fira att du är klar och att boken är tillgänglig.

Lycka till!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

Tagged with →  
Share →
0 comments
Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed