Hur skapar du en pitch?

Idag är det den 7 december och mitt tips till dig handlar om att skapa en pitch, en kort presentation som du kan använda. Den får inte ta mer än 60 sekunder och ska hjälpa dig nå ut med din kommunikation och förmedla ett intresse för dig som person eller för det du gör.

Mer än bara ordSjön - bokSom du kanske vet har jag skrivit ett avsnitt i boken ”Mer än bara ord” (en antologi som utkom i augusti). Där talar jag mycket om vikten av kroppsspråket för kommunikationen. De exemplar som jag hade av boken är slutsålda och jag kan därför inte erbjuda dig den med rabatt. Men det kommer andra erbjudanden, jag lovar. Du kan köpa boken i nätbokhandeln, om du är sugen.

Vad jag däremot kan erbjuda dig är antologin Sjön som innehåller ett antal fiktiva noveller – alla handlar om en sjö. Jag är en av författarna. Det är härliga berättelser som du kan njuta av till jul eller ge bort i julklapp. Boken innehåller 44 noveller. Du får köpa den till mitt inköpspris. Här kan du läsa mer om den och beställa den kraftigt rabatterad.

Boken Sjön – beställ här!

KroppsspråkKroppsspråket är synnerligen viktigt om du ska skapa en pitch. Ofta vill vi spela in den och kanske lägga filmen på YouTube. Tänk då på hur du agerar framför kameran. Ett stelt uttryck i ansiktet skapar inte förtroende för dina lyssnare.

Nyligen var jag och lyssnade på en läkare som talade om kommunikation. Hon ställde sig i en talarpulpet som avskärmade henne från auditoriet. Men vi kunde alla se hur hon kråmade sig med kroppen bakom pulpeten och jag tror att de hundratal åskådarna var mer fascinerade av hennes kroppsspråk än av vad hon sa. I själva verket var hon inte trovärdig för fem öre.

Kroppsspråk 2Jag minns också ett av mina första stora framträdande som föreläsare. Allt var kontrollerat, från ljudanläggningen till overheadapparat och persondator. Femhundra personer skulle komma och lyssna på mig. Längst fram satt en av mina mycket goda vänner som arbetade som HR-chef. Hon frågade mig om jag ville ha kritik efter framförandet. Det ville jag.

När allt var slut, berättade hon att jag hade imponerat på henne bortsett från en liten detalj. Och den var viktig för den tog bort mitt seriösa intryck, sa hon. Jag hade reumatism men det visste jag inte då. För att avlasta kroppen, lät jag ofta en benet vila mot andra benets knä. På så sätt uppstod en ”kobent” hållning av mina ben. Denna ställning minskade min trovärdighet. Av den fina återkopplingen och feedbacken lärde jag mig mycket.

Kroppsspråk 3Att stå med benen förankrade i golvet, stabilt och låta kroppsspråket tala, ger ett helt annat uttryck i föreläsningen. Samma sak om du vill skapa en pitch. Det är också viktigt att inta en styrkeposition (power pose som den berömda Amy Cuddy säger).

RöstenFörutom kroppen i kommunikativa sammanhang är rösten viktig. Inte orden du säger utan själva styrkan i din röst. Den får inte vara för gäll eller för tyst. Lägg ner luften i magen. Jag har i flera år fått hjälp med min röst av logopeder eftersom jag även under mer än sexton år stod på scen som amatörskådespelerska. Rösten ska ha pondus.

När jag framförallt förr i tiden utbildade säljare, brukade jag säga till dem att klä upp sig som om de skulle besöka kunderna, gärna i kostym och slips, innan de ringde samtal via telefon. Många undrade varför. Sanningen var att när de var uppklädda påverkades deras röst. De fick en annan säkerhet vilket förmedlades till den som de talade med.

Tänk på att andas lugnt. Kanske behöver du meditera en stund före ett framträdande eller göra andningsövningar. Tala långsamt och tydligt. Spotta konsonanter som vi fick lära när vi stod på scen. Visa ditt lugn utåt. Det skapar också förtroende för publiken.

FilmSkapa en hisspitch som du kan använda i alla sammanhang eller skapa flera. Tänk på mottagaren när du skapar dem. Det du säger är till för dem, inte för dig. De är inte intresserade av dig utan vad du har som kan hjälpa dem.

Frågor för att skapa pitchen:

  • Vad erbjuder du? Skriv tre punkter som gör dig unik. Var konkret. Vilka är dina fördelar? Hur levererar du? Jämför med mina två påståenden nedan. Du ser skillnaden, eller hur? Det första är en ointressant presentation av mitt yrke, den andra vänder sig till mottagaren och skapar ett intresse, en nyfikenhet. Syftet är att leda omgivningen till handling. Hur ska du få dem till att agera?
    • Jag arbetar som effektivitetskonsult, eller
    • Jag hjälper dig frigöra 6 timmar i veckan
  • Vem är du? Vilken är din målgrupp?
  • Vilken nytta tillför du eller din produkt/tjänst för dina kunder? Vilka problem hjälper du till att lösa? Skapa en historia kring detta.

Att skapa en pitch handlar om:

  1. Fånga intresset (kanske genom en träffande fråga)
  2. Behåll det (berätta att det finns något att vinna på att lyssna)
  3. Leverera fakta (viktigt för de som är mer analytiska så att de kan utvärdera det du säger/gör)
  4. Hänvisa till känslor (berätta historier som får mottagaren att uppleva något)
  5. Ge förslag på en lösning
  6. Skriv eventuellt om konkurrensen, utan att namnge konkurrenten
  7. Avsluta med en uppmaning. Vad vill du att mottagaren ska göra?

Lycka till!
Monica

Tagged with →  
Share →
0 comments
Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Pinterest