Julkalendern 9 december – Vet du hur du skapar ett bokprojekt?

JulklapparIdag är det den 9 december och ny utlottning i julkalendern.

Vi närmar oss med stormsteg självaste julafton. I år blir det säkert – för de flesta – en Corona-säker jul. Om du inte köpt in alla julklappar är det kanske dags att lägga lite tid på dessa.

Dagens utmaning är att skriva två (2) julklappsrim:

  1. Skriv för en klapp innehållande pärlor och liknande för att skapa smycken etc, och
  2. Skriv för en klapp innehållande en clown-dräkt.

De som skriver bästa rimmen, vinner ett webinar av mig där jag kommer att inspirera dig att måla. Skicka rimmen till monica@resultat-direkt.se. Skriv ”Julklappsrim” i rubriken.

Vet du hur du skapar ett bokprojekt?

I min onlinekurs ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring” går jag igenom steg-för-steg hur du skapar ett projekt. (Klicka på länken för att läsa mer om kursen.)

Som internationellt certifierad projektledare, har jag massor av tips till dig. Här tänkte jag ge dig några som du kan börja med.

Du kanske vill skriva dina kapitel i en ologisk följd? Då behöver du spara dem med kapitelrubriker i separata dokument. För att kunna göra detta vettigt, behöver du börja med att skapa en mapp för dina bokprojekt.

Skapa en egen mapp för dina projekt

Exempelvis har jag en mapp i datorn (och givetvis även i e-posten) som heter Böcker 2020. I den finns sedan de bokprojekt som jag jobbar med just nu (eller redigerar för ny version). Så här ser den ut:

Böcker-mappen

Ställ in sökvägen till dina dokumentmappar

Viktigt är också att du ställer in sökvägen till dina dokument i ditt system. Jobbar du på en PC och i Word, kan du göra detta under Alternativ–Spara, dvs här:

Ställ in sökvägen

Skapa en projektplan

Därefter behöver du skapa en handlings- eller projektplan i vilken du kan skriva in dina kapitel och länka de dokument som du redan skrivit klart. Så här kan den se ut (mallen får mina deltagare i onlinekursen ”Skriva spänning” också ta del av):

Projektplan

Som du kan se har jag tydliga länkar till respektive dokument. Det innebär att jag ENDAST behöver hålla reda på min projektplan i vilken allt finns samlat utifrån elektronisk innehållsförteckning.

Planera tiden för skrivandet i din elektroniska kalender

Effektivitetskonsulten inom mig (har jobbat med detta i 30 år), kräver att jag gör en planering i min kalender för mitt skrivande. Därför bokar jag in tid med mig själv i min digitala kalender, minst en gång per vecka, ibland varje dag. Och i den bokningen lägger jag en länk till projektplanen.

När jag då jobbar, behöver jag endast utgå från min kalender. Där finns således allt. Jag kan glömma bort min struktur eftersom den är noga uppbyggd.

Så här ser det ut i min kalender och om jag öppnar bokningen ser jag projektplanen:

Planera skrivprojekt i kalendern

Oerhört praktiskt och effektivt, som du förstår.

Så för mig återstår nu endast att hålla koll på min kalender och öppna bokningen, klicka på länken och få upp projektet i vilket jag har länkar till de dokument som jag skriver eller har skrivit. Dokumenten är samlade på en och samma plats i datorn.

Smidigare kan det inte vara.

Vill du lära mer, boka dig på kursen ”Planera ditt skrivande …”. Du får veta mer om den kursen om du klickar på länken här.

Onlinekursen ”Planera ditt skrivande”.

Vill du läsa mer om onlinekursen ”Skriva spänning”, kan du klicka på länken här:

Onlinekursen ”Skriva spänning”

Vill du läsa om onlinekursen ”Börja skriva framgångsRIKT”, kan du klicka här:

Onlinekursen ”Börja skriva framgångsRIKT

Via ovan länkar kan du även boka dig eller lyssna på en inspelning av ett webinar.

Varmt välkommen och lycka till med ditt projekt!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Tagged with →  
Share →
0 comments