Kreativitet

Många människor kommenterar andras kreativitet i form av kvantitet hellre än HUR de är kreativ (dvs stilen). Kreativitetsforskaren Michael Kirten har gjort en modell för kreativitet där han har satt vad han kallar för ”adaptrar” (de som förbättrar befintliga saker) på ena sidan och ”innovatörer” (som kan uppfattas som störande för vissa människor, och som går djupare i förändringen) på andra sidan.

ENFJ ProtagonistEn person som enligt Myers Briggs-teorin (MBTI) är en protagonist, dvs en ENFJ-person (som jag är), och som ingår i gruppen Diplomater, ingår definitivt i gruppen ”innovatörer”, nästintill som revolutionerande.

Vid en MBTI-test får du veta vilken grupp du tillhör. Här ser du vilka som finns:

MBTI

Utmaningarna för en ENFJ-person som skriver är just redigeringen

  • Protagonister betraktar sig ibland mer som praktiska än kreativa.(Så är dock inte fallet med mig. Jag är övertygad om min kreativitet.)
  • Protagonister föredrar kreativa & konstnärliga jobb.
  • Om du blir ombedd att välja, är det mycket sannolikt att du, som ENFJ, väljer att skriva hellre än att redigera. För oss som ENFJ är redigering per definition en anpassningsövning, dvs en raffinering av något som redan har skapats. Ibland är ”tillräckligt bra”, tillräckligt bra. Så är det inte för mig, tyvärr. Jag vill gärna att allt ska vara perfekt och det tar tid.

Möjligheterna

Innovativa protagonister (ENFJ), kan ibland upptäcka att revolutionerande idéer aldrig beaktats. Detta kan göra dem till utpräglade ”idékläckare” under förutsättning att de är balanserade och har praktiska mål i åtanke.

Här är några tips för dig, som är protagonist (ENFJ) och ska balansera innovativa idéer:

  1. Samarbeta med någon som har praktisk läggning och kan balansera dina mer okonventionella idéer.
    Det innebär att du väljer någon i din omgivning som kan ”sälja in” idén till övriga.
  2. Kom ihåg att du, som personlighet, nästan per definition, är kontraproduktiv. Konventionella idéer är inte intressanta för dig, men de har förmodligen blivit detta av en anledning. Användbarhet och lämplighet tenderar att slå de stimulerande idéerna i många situationer.
  3. Å andra sidan blir det ingen framgång utan någon som ”trycker på knappen” eller går ”utanför ramen”. Så tryck på – men behåll effektiviteten som mål.

Identifierar du dig som en innovativ tänkare?

Vilken är den mest kreativa sak du någonsin gjort?

Hur blev den mottagen?

Jag har skapat mycket som ibland inte alls fått det mottagande jag hade önskat. Brukar säga att jag därmed är ”för tidigt ute”. Omgivningen har inte fattat detta – än. Och så är det. Alltför många gånger har jag hört ”det går inte”, ”det skulle aldrig funka”. Sedan har jag ändå genomfört projektet och alla har blivit varse att det gick.

En av mina stora framgångar var när jag jobbade inom ett världsledande IT-bolag. Vi skapade programvaror. Ca 60 programmerare jobbade med detta varje dag. För alla kunderna tillverkades en månadstidning där vi berättade om vad som förändrats och vad som var nytt. Denna tog lång tid att göra. Alla programmerare och systemerare var inblandade i uppgiften. Tidningen blev ofta 60 sidor lång och skulle därmed redigeras i ett antal omgångar innan den skickades till kunderna. När jag blivit anställd såg jag direkt effektivitetsmöjligheterna här. Jag programmerade upp vårt Lotus Notes-system som därmed själv hämtade in alla förändringar och nya funktioner och samlade detta i en färdig rapport. Vi sparade mängder med tid och pengar på projektet. Nu behövde 60 personer endast skriva en gång VAD de hade gjort, resten automatiserades. Ett enkelt projekt som inte kostade så mycket och som sedan sparade dagar.

Vill du också lära dig mer om dig själv och få veta hur du kan utvecklas?

Om du inte vet vilken personlighetstyp du är, kan du gå vår nya onlinekurs på 10 veckor där du får 5 övningar var fjortonde dag.

Gå in och boka dig på kursen i Personlig utveckling med personlighetstester. Du hittar länken här.

Välkommen och lycka till med din kreativitet!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Share →
0 comments
Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed