Kunskap är allt dyrare och allt mindre värd

Troed TroedsonDen 27 oktober var jag på ännu ett av MiMs (Marknadsföreningen i Malmö) otroliga möten. Det här är en förening som jag varmt rekommenderar för dig som dels vill skapa nätverk, dels vill lyssna på spännande föredrag.

Jakten på kunskapsövertag har pågått sedan mitten av 1800-talet, enligt Troed Troedson. Vad händer när alla kan allt, när kostnaden för att skaffa bara lite, lite kunskap bir allt högre, och när resultatet av den kunskapen har ett allt lägre värde?

Ett mycket intressant föredrag av en kunnig estradör som till fullo behärskade att hantera publiken.

Troedson sa att antingen tävlar vi till döds eller också gör vi innovation till vår paradgren. Att finna sådant som ingen tidigare har gjort. Sverige hade tidigare 150 års försprång när det gällde kunskap men nu är resten av världen ifatt oss. Vad gör vi då? Troedson visade med tydliga bilder vad som hänt och hur framtiden bör gestaltas.

Själv har jag varit en av entreprenörerna för detta under 10 års tid. Jag har talat mig varm om vikten av att förstå förändringar, att skapa sina egna framtida system som därmed kan förändras på en kafferast. Men aldrig tidigare har jag stött på en like, som var lika insatt som jag i detta – ja förmodligen ännu mer, eftersom Troedson inte bara är analytiker (som jag) utan samhälls- och framtidsanalytiker.

Utvecklingskurvan kallas av Troedson för Traditionssystemet. Systemet fokuserar på kunskap, produkter, specialisering och långsiktighet. Kurvan är konkav och gradvis avstannande, se nedan.

Inför framtiden behöver vi förflytta oss till en utvecklande konvex kurva, ett Innovationssystem som gradvis ökar och byggs av perception, situationsfokus, komplexitet och agilitet. Agilt innebär kortsiktigt och är ett ledord i den nya framgången. För att Innovationssystemet ska fungera för dig, måste du ha tydliga mätvärden där du enkelt kan se att du verkligen gör gradvis ökning.

Ovanstående har jag propagerat för sedan 2008 men få verksamheter har tyvärr lyssnat.

I traditionella systemet har bankerna fått konkurrens av Klarna, vårdcentraler av Kry och Mercedes av Tesla, dvs företagare som kommer utifrån och som ser helt andra framtida möjligheter. Ett annat exempel är mackarna. Du köper visserligen fortfarande bensin där, men det är inte det de tjänar sina pengar på. De lyckades överleva genom att omvandla bensinstationen till en biliststation med kaffeservering, korvutskänkning och en massa spel för att hålla ungarna i baksätet lugna under färden.

Google Air BudsTroed nämnde också innovationen Google Air Buds som är en helt ny språköversättare. Du kan tala med en utländsk person och på några sekunder få allt översatt genom att använda Buds. Vad innebär detta för kunskapen världen över? Vi kommer betydligt enklare att kunna konversera varandra – utan språkförbistring. Och vi behöver inte längre lära oss nya språk. Spännande! Här kan du se mer om dessa Google Air Buds. (Klicka på länken)
Redan vid lanseringen nu i november kan dessa översätta 40 språk.

Många stora företag har förstått detta men inte nått fram i sitt tänkande utan hamnat i det som Troedson benämner ”Cheating point”, dvs lösningar som inbegriper fusk.

Summering

Med konkava utvecklingskurvor, Traditionssystem, kommer alla ikapp. Vi upprepar samma sak om och om igen.

  • KonkavLångsiktighet
  • Kunskap
  • Produktfokus
  • Specialisering

 

En konvex – Innovativ – utvecklingskurva innebär gradvis ökning där vi lovar göra mer nästa år än i år

  • KonvexSituationsfokus
  • Perception
  • Komplexitet
  • Agilitet

 

Troedson nämnde också att vissa kommuner fortfarande, år 2017, talar om möjligheten att faxa, dvs en metod som har varit utdöd de senaste 10 åren i framstående verksamheter. Varför skulle någon, överhuvudtaget, köpa en fax idag när allt annat fungerar digitalt rakt in i systemen?

Du behöver öka din perception:

  1. Se vad som händer utanför den egna sfären
  2. Värdera vad som är värdefullt
  3. Ta in det och implementera nya möjligheter

Själv har jag de senaste två åren kört kurser för Digiratis, dvs de som vill lära sig tänka för framtiden. Tyvärr verkar det fortfarande vara få som har fattat hur viktigt detta är.

Jag har sedan 2008 visat mina kunder hur de på tre ynka arbetsdagar kan skapa sitt egna IT-system. Ett system som de sedan kan ändra på en ”kafferast” när behovet kommer. Och det gör det!
Jag har varit ute hos företag där vi skapat system för att i realtid följa vad som händer överallt i deras verksamhet över hela världen. De verksamheter som hoppat på tåget är idag världsledande. Några har tyvärr inte fattat vikten av detta och de kommer successivt att få lägga ner sin verksamhet, frågan är bara NÄR.

En verksamhet kan helt enkelt inte överleva om den inte är transparent. Därför är det oerhört viktigt att arbetsledningen går främst i tåget mot nytänkandet. Att allt som sker i verksamheten syns, dvs varje litet mail, varje telefonsamtal, varje aktivitet måste synas i ett flöde. På så sätt kan också ledningen ta ställning till flaskhalsar, stötta de som har behov och överbelastning, så som en duktig ledare bör göra. Utan verktyg blir det bara en massa lösa antaganden, gissningar – som på ett barnkalas.

Framgångsönskningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Share →