Lucka 19 – Struktur, ordning och reda

Idag är det den 19 december och jag tänkte tala lite om struktur. Snart är det även nyår och då är det viktigt att du bygger upp strukturen för nästa år – 2019. Hur du bör göra, kommer jag att berätta om på det nya året.

Lite användbara strukturtips får du nedan.

Skulle det inte räcka, får du även rabatt på vår populära onlinekurs i Struktur. Kursen kostar normalt 1.595 kronor och du får rabatt på den fram till och med annandagen. Ditt pris blir då endast 1.200 kronor.

Klicka på länken nedan och beställ!

Skapa en hållbar struktur för 2019

Motsatsen till ordet struktur är kaos. Sedan snart 30 år tillbaka har jag varit ute på företag och i verksamheter och lärt ut begrepp som gör att det blir ordning och reda. Att ha ett tomt skrivbord är ett nyckelbegrepp – oavsett vad du tror och tänker. Att ha en parallell struktur i ditt fysiska material såväl som i datorn och i e-posten är ett annat grundfenomen som gör att du kan vinna tid.

Kaos på skrivbordet, i datorn eller i e-posten skapar kaos i hjärnan. Stressen är given.

Som du kanske vet är det två stora män som kommit på metoderna för struktur. Den ene heter David Allen och är mannen bakom GTD – Get things done. Den andre är Kerry Gleeson som skapat metoden Gör Det Nu och PEP. Jag har arbetat för Kerry Gleeson i över fyra år.

Sedan dess har jag utvecklat metoden ytterligare och utifrån den skapat en egen metod som vi kallar för Navigera Direkt.

Genom att strukturera upp, slipper du lägga 6-9 timmar per vecka på att leta efter dokument och liknande. Tycker du det låter mycket? Det är bevisat med hjälp av statistik. Jag har kört utbildningar i effektivitet i över tjugo år och har träffat tusentals människor som får mäta sitt letande initialt och när vi är klara, gör vi om mätningen. Differensen däremellan är tydlig. Du kan spara många timmar per vecka genom att ändra din struktur.

En god struktur ger dig energi att avsluta aktiviteter. Du får helt enkelt mer gjort.

Det finns även en del tidstjuvar kopplade till strukturen. Att skjuta upp saker är förödande. Din hjärna jobbar konstant med det som du borde ha gjort i stället för det som du ska göra. Att skapa en massa listor fyller på stressen, även om det är bra att notera vad som ska göras och därmed slippa belasta huvudet med detta.

Men att ha en massa listor som inte minskas skapar oöverkomlig stress.

Här får du ett av mina allra bästa tips – som funkar klockrent nu till jul.

Skriva listor

Börja med att göra ett dokument med tre kolumner. Notera allt som du har att göra i mittersta kolumnen.

Ex tips på lista 1

När allt är nerskrivet, skriver du in ett K för kort uppgift och L för lång uppgift i den vänstra kolumnen. K = allt som tar mindre än 30 minuter och L = allt som tar över 30 minuter.

Ex tips på lista 2

Slutligen skriver du in datum i kolumnen till höger. Du skriver SLUT-datum för korta uppgifter (dvs NÄR ska de vara klara) och START-datum för långa uppgifter (dvs NÄR ska du starta projektet). Långa uppgifter som är längre än fyra (4) timmar hanteras som ett projekt. Du måste då starta med att skapa en enkel projektplan i vilken du lägger in alla de uppgifter som ingår i projektet. Exempelvis om jag ska göra en animerad film, gör jag en liten projektplan där jag berättar om vilka delar som ska ingå.

Ex tips på lista 3

Lycka till med att frigöra tid och skapa en ny struktur!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Tagged with →  
Share →
0 comments
Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed