Lucka 20 – Planera för att minska stressen

Stress är ett stort växande problem. Tempot i dagens verksamheter ökar och informationsflödet är kraftfullt och svårt att sålla ur. E-post och internet är ett par av våra värsta fiender om vi inte hanterar dem rätt.

DatumOrganisera ditt arbete med en bättre struktur. Se mitt tips i gårdagens kalender. Planera så att hjärnan får njuta och du därigenom frigör tid och mår gott.

Vill du lära dig planera för ett gott 2019? Då bjuder jag på vår onlinekurs ”Skapa en hållbar planering”. Klicka på länken för att boka dig. Du får 500 kronor i rabatt fram till Annandagen, dvs en tredjedel av priset i julklappsrabatt.

Ordinarie pris: 1.500 kronor

Ditt pris t o m Annandagen: 1.000 kronor

Neurovetenskapen har revolutionerat vår syn på planering. Om du hade haft tillgång till ett mikroskop som kunnat visa dig hur din hjärna sorterar information, hade du säkert blivit orolig. Hjälp därför din hjärna att sortera och prioritera på rätt sätt. Om du jobbar smart, kommer du att ha energi även när du går hem från jobbet. Energi till dina egna intressen, familj och hem.

Här får du några av mina bästa tips för planering som minskar stress:

  1. Utgå från din biologiska klocka! Är du en morgonmänniska, ska du göra alla de svåra uppgifterna på morgonen, till skillnad från om du är en kvällsmänniska. Då kan du lugnt vänta. Tyvärr gör flertalet inte så. De allra flesta kommer till jobbet, startar datorn och börjar med e-posten. Den kan du göra med förbundna ögon. Vänta därför med den tills de stora krävande uppgifterna är klara.
  2. Prioritera rätt! I vår onlinekurs lär vi ut ett riktigt dynamiskt sätt att prioritera genom att utgå från fem frågor. Vi har döpt metoden till EDV – E det viktigt. Men du kan redan nu ställa dig frågan om det du tänker göra är VIKTIGT.
  3. Avsluta allt du kan! Genom att du avslutar avlastar du hjärnan. Gör klart så mycket som möjligt och planera in resten.
  4. Arbeta med EN sak i taget – inte flera. Hjärnan blir splittrad av att du hoppar mellan arbetsuppgifter. Glöm inte bokföra din tid. Det är inget onödigt moment utan tvärtom mycket nödvändigt för att din hjärna ska få ”en klapp på axeln” som säger att den är duktig. Vi behöver beröm – även din hjärna.
  5. Skriv lista – se gårdagen kalendertips!

Jag önskar dig lycka till med planeringen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Tagged with →  
Share →
Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed