Marknadsföring och skrivande går hand i hand

I onlinekursen ”Planera ditt skrivande (och din marknadsföring)” betonar jag vikten av att starta marknadsföringen samtidigt med skrivandet. Det är viktigt. Att skriva är njutning, att sälja kan vara ångest. Och boken säljer sig inte självt. Alla har inte turen att ha ett kraftfullt förlag bakom ryggen. Det är krävande att vara författare.

SkrivandetJag skriver ofta mina romaners råmanus i en följd under en intensiv månad. Sedan får boken ligga till sig. Då blir den bäst. Det är som att tillaga en gryta. Den är oftast godare värmd, dagen efter.

Ibland ligger romanen ett år och väntar. Sedan tar jag itu med det digra redigeringsarbetet. Det kan ta flera år.

Och ändå kommer vi inte undan kritiken. Allt rosas inte! Om tio personer ger mig full pott, finns det alltid någon som vill såga. Det gäller att ha järnmage för att orka.

SågandetDärför kan det vara bra att från början marknadsföra boken samtidigt med skrivandet eller åtminstone redigerandet.

Alla gillar inte marknadsföring trots att den är viktig. En del känner sig obekväma med att ”sälja”. Men försäljning innebär att hjälpa andra. I detta fall ska du hjälpa andra få vetskap om din bok, så att de vet om den kan vara intressant för dem.

Börja således alltid i tid att berätta om din bok och det du skriver. Det kan du göra via din blogg eller i sociala medier. Har du ingen blogg, kan du gästblogga hos någon annan. Några av mina deltagare i kursen kommer att gästblogga här på min sida. Det är roligt att låta någon annan få uttrycka sig, att vara ett lag som hjälper varandra.

Skriv om hur arbetet fortskrider, dina tankar kring skrivandet, ge tips för andra i liknande situationer, och få följare som gillar det du gör.

Jag skriver på min blogg, på fem olika sidor i Facebook och i många olika grupper där, på LinkedIn, Instagram, Pinterest, Google+ och lägger ut filmer på YouTube. Vill du leta bokbloggare inför din kommande utgivning, sök på hashtaggar (#).

Själv är jag bokrecensent varje måndag. Då berättar jag om en bok som någon bett mig läsa eller en som jag själv valt. Genom att skriva om vad jag läser, ger jag andra lästips. Det brukar vara uppskattat.

Hitta likasinnade. Leta efter grupper där de som läser din typ av genre, finns. Delta i så många diskussioner du hinner. Du kan inte enbart lägga ut inlägg i sociala medier, du måste också gilla och kommentera andras. Lär dig synas!

Glöm inte vikten av att gå kurs. Du kan ständigt förkovra dig i ämnet, lära mer. Själv har jag gått kurser i skönlitterärt skrivande sedan 2015. Det har blivit många kurser, konstant inmatning som har lärt mig massor. Att skriva facklitterärt har jag gjort sedan 80-talet och jag kan det mesta om detta, vilket jag också delar med mig i mina fackböcker såsom böckerna ”FramgångsRIK & Lycklig” eller ”Handbok för textproduktion”.

Om du är sugen på någon av dem, finns länkarna för inköp här.

FramgångsRIK & Lycklig (specialerbjudande)

Handbok för textproduktion (med lite rabatt)

Lycka till med din marknadsföring och ditt skrivande
Monica

 

 

 

Tagged with →  
Share →
0 comments
Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed