HjärnstarkMediciner är inte allt – Fysisk aktivitet kan vara allt

Idag blir det ett boktips som jag själv ännu inte läst.

Överläkaren i psykiatri, Anders Hansson, har tydligt uttalat sig i SVT Norrbotten att ”Fysiskt aktivitet är dundermedicin för hjärnan”. Han har skrivit boken ”Hjärnstark” som jag precis laddat hem. Jag återkommer med mer information om den, längre fram.

Lyssna här på Anders Hansson och vad han säger om vikten av vardagsmotion:

Enligt Anders Hansson spelar det ingen roll vad du gör utan ATT du GÖR något. Så frågan är VAD gör du för att må bra kring motion? Själv har jag beslutat mig för att öka min Chi Neng Qigong-träning och mina promenader initialt.

Dessutom minskar vi med 3,3 kg fett per år bara genom några få smarta övningar. Här är Anders förslag:

Aktivitet Tid Fett per år
500 m promenad 4 min 0,4 kg
Gå 4 trappor 1 min 0,3 kg
Stå upp och arbeta 60 min 1,5 kg
Promenadmöten 1 gång per vecka 60 min 1,1 kg

– Vi blir mer koncentrerade, vi minns bättre, blir mer kreativa och tål stress bättre. Fysisk aktivitet är verkligen en dundermedicin för hjärnan. Det är som en mental uppgradering, säger Anders Hansen, överläkare i psykiatri.

Fysisk aktivitet– Fysisk aktivitet gör att vi blir mer toleranta mot stress. Jag brukar säga att man bygger upp ett slags mentalt underhudsfett mot stress, säger Anders Hansen.

Här kan du läsa mer om ett inslag i SVT Norrbotten.

Enligt Anders Hansson finns det blytung forskning bakom hans påstående och inget wellness-påstående.

Vill du lyssna på Anders föreläsning, gör det här:

På filmen berättar Anders Hansson om ett test som heter ”Selektiv uppmärksamhet” och som i all sin enkelhet innebär en komplex procedur för hjärnan. Vi måste nämligen utesluta en massa av det som vi ser på bilderna för att fokusera på en enda sak. Detta är ett koncentrationstest. I USA har man gjort forskning genom att jämföra koncentrationstestet med kondition. De undersökte även med magnetkamera och tittade då på områden i frontalloben. Personer med bra koncentration hade bra kondis och ökad aktivitet i frontalloben.

Man gjorde en studie genom att dela upp ett hundratal personer i två grupper. Första gruppen fick i 45 minuter tre gånger i veckan gå promenader, och i den andra gruppen fick personer 45 minuter tre gånger i veckan långsamma stretchövningar. De som promenerade hade bättre koncentration och ökad aktivitet i hjärnan. Den studien kom 2003 och blev startskottet för fortsatt forskning.

Vid fortsatt forskning kunde man även göra promenadtester som bevisade att områden i Hippocampus (som normalt krymper och förser oss med sämre minne) förbättrades och gav oss en slags föryngring.

I hjärnan har du tre viktiga ämnen för välmående:

Ämnen i hjärnan

  • Serotonin påverkar lugn och harmoni såväl som inre styrka.
  • Brist på Serotonin ger ångest och tvångsmässighet.
  • Noradrenalin är vakenheten.
  • Dopaminet är lustkänslorna och de som påverkar din motorik.

Brist på dessa ämnen ger depression. Antidepressiva läkemedel påverkar ämnen i olika utsträckning. De vanligaste läkemedlen påverkar framförallt serotonin. Läkemedlen höjer således nivåerna av ämnena. Om du springer eller cyklar, ökar nivåerna också. Ökningen sker i högre utsträckning efter fysisk aktivitet. Det är därför de flesta mår bra när de rör på sig.

Man kan således behandla depressioner med fysisk aktivitet. Då räcker det inte med att promenera utan du måste springa 5-6 gånger i veckan och det tar minst 6 veckor innan det fungerar. Problemet är att en depressiv människa inte ens kommer ur sängen.

Anders Hansson betonar att för att få ut budskapet krävs att folk tjänar pengar på detta. I Sverige tar 920.000 vuxna personer antidepressiva läkemedel, dvs var nionde vuxen.

Jag återkommer med fler tips längre fram!

Nu ska jag ut och röra på mig.
Styrkekramar
Monica

 

 

 

 

 

Tagged with →  
Share →
0 comments
Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed