Navigera direkt – 10 effektivitetstips för att bli smartare i vardagen

NavigeraÄven de personer som normalt känner sig effektiva, kan ha problem med beslutsfattandet, eller som vi säger Navigera Direkt.

Här kommer mina effektivitetstips som jag delat ut under mina 30 år som effektivitetskonsult. Alla har dock inte funnits med hela tiden.

 

 

 

  1. Att ta beslut får alltid konsekvenser. En konsekvens är första steget på ditt nya liv.
    Tar du inget beslut (utan kanske säger ”jag gör det sen”), är avsaknaden av beslut också ett beslut. Det innebär att du omgående skapar dig onödig stress via belastning i hjärnan.
  2. BeslutaBestäm dig för NÄR du ska göra något!
    Skriv genast upp det i kalendern.
    Det skapar kontroll. Kontroll innebär att du eliminerat en av våra största rädslor.
  3. Använd alltid digital kalender och ha allt på ETT ställe, även privata aktiviteter!
  4. Skriv in ALLT i kalendern.
    På så sätt glömmer du inget och kan känna dig fri att glömma bort det som ska göras om någon dag eller vecka. Belasta din hjärna med de aktiviteter som ska utföras nu.
  5. KalenderDela upp dina aktiviteter baserat på tid!
    Små = saker som tar mindre än 30 minuter, Stora = saker som tar mer än 30 minuter.
    Ibland kallar vi dem för korta respektive långa uppgifter.
    Stora uppgifter ska ALLTID vara tidsatta i kalendern.
    Små uppgifter lägger du lämpligen som en heldagsaktivitet (eller i en digital att-göra-lista).
  6. Skapa en homogen struktur, dvs det ska se likadant ut fysiskt, i din dator, i din e-post OCH i din hjärna!
  7. Din struktur ska fungera hela livet – inte bara detta år.
    Skapa därför din struktur baserad på dina viktigaste arbetsområden.
  8. Börja dagen med dina viktigaste arbetsuppgifter.
    Viktigheten får du ut genom att utgå från metoden EDV (E det viktigt) som baserar sig på graden av viktighet, dvs du kan skriva en prioriteringslista som innehåller 5 viktighetsgrader. Om du svarar JA på alla, då är uppgiften synnerligen viktig.
  9. PlingStäng av allt pling i datorn och e-posten. Det är störningar för hjärnan.
  10. Skapa mallar för allt du gör, dvs mallar för Word-dokument, mallar för Excel-kalkyler, mallar för PowerPoint-presentationer, mallar för e-post osv.
    Spara dem i en egen mapp som du benämner ”Mallar”.

Lycka till!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Tagged with →  
Share →
0 comments
Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed