Omslagen till böckerna skapas

Handbok för textproduktion

Omslagsförslag Handbok i textproduktion 2Den här boken, som alla som skriver behöver ha – Handbok för textproduktion – Layout / Design / Formgivning – Vad gör skillnad? – är snart klar och ska gå till tryck. Nu jobbar jag med att skapa ett omslag till boken. Exemplet på omslaget här är i stort klart, utom att fotot ska bytas ut.

Några verktyg är givna på omslaget; Dator, dokument, linjal, bok. Samtidigt vill jag att omslaget ska signalera professionalism. Vilka idéer har du? Skriv gärna i kommentarrutan nedan och dela med dig av dina tips och hur du ser på en sådan här bok.

Vill också passa på att tacka alla er som inkom med tips på hur baksidestexten skulle formuleras. Vilken underbar hjälp jag fick. Tusen tack!

Så här blev resultatet:

Hur når du på bästa sätt din läsare med hjälp av rätt layout, format och typografi? Den här boken ger dig grundläggande kunskap och tips till det mesta inom pappers- och digital produktion. Du får lära dig hantera bilder och text, veta mer om läsbarhet, färger, upphovsrätt och lagar. Vill du nå ut med ditt nyhetsbrev, skapa ett visitkort som fastnar i minnet, skapa broschyrer eller presentationer, formge en bok, en rapport eller en websida? Kanske vill du nå ut i sociala medier. Då är det här boken för dig.

Porten till friheten

Romanen om Henrietta – Porten till friheten – går in i sista redigeringsvändan. Jag analyserar varje scen utifrån en metod som heter ”Story grid” av Shawn Coyne. Det tar tid men är något som varje författare borde göra. Enligt metoden bör varje scen ha ett tydligt syfte och en vändpunkt. Adjektiven bör bytas ut mot gestaltning. Samtidigt passar jag på att rensa texten från onödiga ord och eliminera personliga pronomen som distanserar läsaren.

Parallellt med slutredigeringen jobbar jag på omslaget. Detta ska vara en illusionistisk bild där vi samtidigt ser Henrietta, porten och djävulen. En riktig utmaning! Som några av er vet, har jag jobbat med måleri en del av mitt liv och har numera även onlinekurser i detta. Jag har bestämt mig för att skapa omslaget själv och i nästa månad börjar jag med illustrationen.

Jag behöver förmodligen din hjälp och kommer, när skissen är klar, att lägga ut versionerna, för att höra din åsikt. Det hoppas jag att du vill stötta mig med.

Viktigt att tänka på vid skapandet av omslag

Bokomslaget är ofta läsarens första möte med en bok och det är därför viktigt att bokomslaget tilltalar och sänder ut rätt signaler till läsaren. Enligt Svenska Förläggareföreningen ökade bokutgivningen med 4,2% under 2017 och den fysiska bokhandeln minskar sin försäljning av böcker med 4,5% (vilket motsvarar 63 miljoner kronor). Det betyder att den digitala försäljningen har tagit rejäl fart. Det gäller att synas i vimlet av böcker.

Den bäst säljande skönlitterära boken under 2017 var Mannen som sökte sin skugga av David Lagercrantz. Den bäst säljande facklitterära boken var Hur jag lärde mig förstå världen av Fanny Härgestam och Hans Rosling. Den bäst säljande barnboken var Slottsmysteriet av Martin Widmark, som dessutom skrivit fem av de tio bäst säljande barnböckerna under 2017. Ingen av dessa böcker har – i mina ögon – något tilltalande omslag, så det måste vara något annat som sålt böckerna. Förmodligen bra marknadsföring och massor med försäljningsknep.

Bäst säljande böcker 2017

Ett omslag ska vara tydligt, läsaren ska förstå vad för typ av bok det är och ett intresse väckas. Enligt några kända designers är det viktigt att omslaget väcker habegär hos läsaren. Några tycker att en scen ska lyftas ut och visas på omslaget, andra att omslaget ska följa handlingen. Färg är ett redskap för att väcka känslor hos betraktaren. Viktigt att tänka på är att reaktionen på färg varierar beroende på kultur och personliga associationer (kanske rentav utifrån personlighetstyp). Primärfärgerna (blå, gul, röd och grön) används ofta i ett syfte att snabbt nå ut. Jämför vi detta med ovanstående böcker, kan vi inse att detta möjligen gäller för barnboken. Färgen på bokomslaget bör spela en stor roll i genrebestämning. Enligt en nyligen gjord observation visas att genren deckare mestadels är mörka till färgen samtidigt som ”Chick-lit” är ljusa, gärna i pastell. Vi påverkas även av traditioner såsom att använda grönt och rött inför julen.

Rubriksättningen på böckerna bör utgå från typografiska regler. Seriffer och mekaner (läs mer i Handbok för textproduktion om dessa) bör endast användas vid större sättning. Teckensnittet på omslaget ska spegla titeln och förmedla en känsla.

En illustration kan ha olika uttryck och kan vara verklighetstrogen, abstrakt, konstnärlig eller som ett collage. Användning av fotografier ger ett tidsbundet uttryck och fotografier är identitetsskapande.

Mycket av ovanstående får du lära dig om du läser Handbok i textproduktion. Och nu har jag således fokus på detta under april månad.

Konstnärliga författarhälsningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Tagged with →  
Share →
0 comments
Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed