Öva på att må bra

Övning ökar dina hälsoutsikter. 30 minuters träning, fem gånger i veckan, på en nivå som höjer din hjärtfrekvens, är att rekommendera. Människor som tränar och övar på detta, har lägre frekvenser av hjärtsjukdomar, cancer, diabetes och demens.

Du kan dock överdosera träningen. Intensiv träning kan utlösa inflammation och överdrivna fria radikaler.

Om du bär på övervikt, minska onödigt intag av fel mat på ett gradvis och hållbart sätt. Stöd varje viktminskning med tillägg som innehåller komplett utbud av antiinflammatoriska näringsämnen och växtnäringsämnen, eftersom de alla tenderar att vara låga i kaloribegränsade dieter.

Själv har jag beslutat att träna mer – varje dag – för att må bättre. Ett sätt är att gå stavgång vilket jag satsar på. Ett annat sätt är att dansa. Själv älskar jag linedans och zumba. Har tänkt testa zumba hemifrån via filmer. Det finns även många filmer för linedans på YouTube. Ett ytterligare sätt kan vara att cykla på motionscykel samtidigt som jag tittar på TV på kvällen. Väl värt att testa.

Qigong Linedans och Zumba

Och för dig som inte vet det redan, kan jag berätta att jag dagligen gör Chi Neng Qigong-övningar. Om du är sugen på att lära dig detta, erbjuder jag onlinekurser i ämnet. Under 10 veckor kan du för en liten investering lära dig direkt via din dator. Vill du hänga med? Anmäl dig här: Må bra-kurs med Qigong.

Må bra-hälsningar

Monica Ivesköld

 

 

 

Tagged with →  
Share →
0 comments
Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed