Currently viewing the category: "Personlig utveckling"

Fem (5) steg till en egen blogg

Här får du mina fem steg till en egen professionell blogg.

  1. DomännamnVälj domännamn

    Lämpligt är att – som författare – ha ditt eget namn som domän.
    Jämför med min bloggsida, dvs www.monicaiveskold.se
    Du kan ha flera sidor med samma namn. Låt bara ändelserna variera, typ *.se, *.com osv. Så här kan det se ut om du söker på ditt namn. Du ser direkt vilka siter som är upptagna och kan även få en prisindikering. Ett webhotell kan även hjälpa dig ansöka om domänen (se punkt 2 nedan). På bilden nedan ser du att min com-sajt är upptagen. För att testa, klicka på den här länken.

  2. Hyr in dig på ett webhotell

    Vill du ha tips på säkra hotell och kanske få lite rabatt, så hör av dig till mig.
    Det är viktigt att du kan lita på ditt webhotell. 2008 fick jag en kalldusch, en upplevelse som jag sent ska glömma. Det var ett webhotell som via kriminella kontakter gick bakvägen och spionerade på en av mina närmaste kollegor. Trots polisanmälan blev det aldrig någon utredning. Det visade sig att det är många liknande historier. Därför är jag extremt noga med vem jag väljer och hur de hanterar mina sidor. Min rekommendation är att du bör göra detsamma.

  3. Välj rätt plattform och tema

    Det är viktigt att den plattform du väljer fungerar på alla ställen och är lättarbetad. Om du har en websida ska den kunna läsas lika bra på en dator som på en iPad eller mobil. Jag har, på mina onlinekurser ”Skapa en professionell websida” gjort valet att utbilda deltagarna i två olika plattformar; WordPress och Wix. Många gånger är det temat som avgör om den går att läsa på olika bärare (dator / iPad / mobil). Välj därför ett responsivt tema.
    Det finns både betalda teman och fria. Initialt kan du testa ett fritt tema.

  4. Skriv dina sidor och de inlägg som du vill ha

    Sidorna är ofta statiska, dvs du ändrar dem inte dagligen. Däremot bör dina blogginlägg komma utifrån en schemalagd plan. Du väljer hur ofta du vill blogga. Viktigt är att du är konsekvent. Skapa en rutin för ditt bloggande. Jag rekommenderar dig också att skapa Nyhetsbrev och att fånga in dina läsare via websidan med hjälp av ett formulär. Läs mer om detta i kommande blogginlägg. Troligtvis behöver du även skapa en Sidobar i vilken du kan lägga länkar till sociala medier.Några viktiga sidor som du bör skapa:

    1. Startsida (här kan du även lägga din blogg)
    2. Om (där du skriver om dig själv)
    3. Böcker (där du beskriver dina böcker)
    4. Kontakt (där du skapar ett formulär så att andra kan nå dig och kopplar detta till din e-post)
    5. Evenemang (om du exempelvis föreläser)
    6. Referenser (om du vill lägga ut bokrecensioner etc)
  5. Anpassa din sida med plug-ins

    Du behöver ha plug-ins för säkerheten (så att du inte får in hackers på din sida), för backup, för schemaläggning, för sökmotorer (SEO), för att kunna lägga in videos, optin (dvs formulär för att prenumerera eller ansluta till ditt nyhetsbrev), Google Analytics (så att du kan analysera besökarna på din sida) osv.

Vill du skapa en professionell sida på fem veckor? Anmäl dig till min onlinekurs genom att klicka på länken här. Du har tillgång till kursen i 3 månader men får övningar under fem veckor.

Varmt välkommen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Gör din marknadsföring kontextbaserad

Marknadsföring

Enligt en stor undersökning som Adobe har gjort, framkommer följande.

”Marknadsföring i realtid är kampanjernas framtid. Men för att kunna skapa relevant och aktuellt innehåll behöver du stor kunskap om dina kunder.”

Detta är vad du behöver göra:

  • Förstå hur kunderna interagerar med ditt varumärke
  • Översätta data till en tydlig kundbild
  • Övergå från kampanjbaserad marknadsföring till kontextbaserad marknadsföring

Ta reda på följande om dina kunder:

  1. Hur ser dina kunder/följare ut?
  2. Vad vill de?
  3. Var är de (i sociala medier)?

Ett verktyg är CRM – Customer Relationship Management. Om du har ett dito, kan du göra mätningarna direkt i verktyget. Det spar mycket tid och pengar. Dessutom kan du förbereda dig för varje liten del av kundernas behov.

Succé består inte enbart av att skapa smart innehåll på din blogg eller i sociala medier. Det handlar om att tänka om för att få den fulländade marknadsföringen. Planera din marknadsföring och ta med eventuella förändringar i form av olika scenarier.

Skapa dina inlägg för en längre tid och tänk till ordentligt så att dina följare/läsare får upplevelsen av att de tar del av viktig information.

Mitt tips:

  • Mitt mest relevanta tips till dig är att skapa en Aktivitetsplan för sociala medier, bloggar och nyhetsbrev
  • Jämför med min bild nedan
  • Ta dig tid att planera in
  • Tänk igenom VAD du vill säga, VARFÖR och HUR
  • Vilka dagar ska du göra inlägg?
    • Jag har valt att göra ett inlägg VARJE dag i Facebook och på LinkedIn. Sedan gör jag inlägg i omgångar (serier) på samtliga mina FB-sidor och i de grupper som jag administrerar där. Jag lägger ut alla blogginlägg på Pinterest och Google+. En gång i kvartalet gör jag filmer som jag lägger ut på YouTube och som jag sedan länkar till övriga sociala medier eller till bloggen. Ett par gånger per vecka gör jag inlägg på Instagram. Dessa inlägg kopieras sedan med automatik till FB.
  • När ska du blogga?
    • Det är viktigt att veta. Själv har jag tre bloggar per vecka (måndag-onsdag-fredag). Varje måndag har jag en bokrecension eller ett lästips. Onsdagar och fredagar bjuder jag på något speciellt. Det kan vara allt från ett häftigt matrecept till effektivitets- eller skrivtips (som det här).
    • Jag bjuder också in gästbloggare med jämna mellanrum. Det höjer värdet för mina följare – att få läsa om andra, kanske likasinnade.
  • När ska du skriva nyhetsbrev?
    • Jag har valt att skriva ett nyhetsbrev per månad. Varje brev bör innehålla något attraktivt för mina kunder och de bör också få information om kommande kurser och böcker från mig.

Aktivitetsplan för bloggar och inlägg

Hur gör du och vad skriver du om?

Lycka till med din kontextbaserade marknadsföring
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Gästbloggare Madeleine Blomberg

Madeleine är en av deltagarna i onlinekursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”. Här får du ta del av Madeleines gästblogginlägg. Tack kära Madeleine för dina fina vitsord nedan.

Madeleine – en wannabe i gästbloggarljus!

Jag – en författarwannabe – som redan skrivit ett trettiotal böcker som säljer som smör i solsken, naturligtvis. Till exempel Boken om Lilla Mannen och Blomman, Mor Lisas bok del 1 – 3, Mina mödrar på spinnsidan, Röda små stugor, Boken om Barn och deras magiska krafter. Jag är publicerad i några tidningar och medskribent i sådär en fem böcker. Men jag gör som Pippi Långstrump och ljuger lite för det låter roligare så. Bara det sista – efter ”naturligtvis” är sant nämligen.

Alla mina böcker – utom en som är hos lektör – ligger i djup förvaring och väntar på att jag ska organisera mig och blåsa liv i dem. Vissa existerar endast som en idé, men de finns, det känner jag för de jagar mig!

Mor Lisa – eller boken om hur man som släktforskranovis bygger en höna av en fjäder den finns i ett helt exemplar och det är alltid en början.

Sen har jag förstås andra saker jag gör. Jag skriver om Medveten Andning på längden och tvären på svenska och engelska sidor och grupper, coachar och sammanväver folk med varandra. Jag bloggar på FreeFoots hemsida – om min Fotresa.  Har egen Andningspuff – Facebookgrupp för en liten daglig puff i rätt riktning – för den som vill lära sig andas för hälsa och välbefinnandes skull. Så skriver gör jag. Varenda dag.

Och så fotograferar jag förstås. Men det gör ju alla människor idag. Bland annat smygfotograferar jag mina intet ont anande medmänniskor.  Eller helt öppet. Du kan se nedan i min Youtubekanal vad jag hittade på med barnbarnet i Englands alla taekwon-dofoton! Jag kan ha väldigt roligt åt bilder! ”Det ska va gõtt å leva!”

Jag älskar att ta vara på det jag har, lära och lära ut. Därför är jag glad att Monica Ivesköld är allt det jag vill vara i form av produktivitet, effektivitet och ordning! Jag vill såklart att hon smittar av sig på mig så att jag kan organisera upp alla mina tankar och böcker och idéer – och få hjälp att nå ut till världens fyra hörn. Eller i alla fall i Sveriges långa land!

Monica, den kära struktur-människan i mitt liv ser till att vi aldrig har för lite att göra eller saknar instrument att göra det på. Jag önskar att denna kurs aldrig tar slut. Så många glada skratt, så mycket förståelse och tålamod. Och så många gratisprogram att sätta sig in i!! Men först tror jag att jag behöver mer ordning. Hur ska annars en stackars besökare på min blogg få kraft och energi att göra mer av sitt liv?

Det enkla är det stora och brister finns inte om man litar på Livet, har jag lärt mig Det saknas inget. Litar man på Livet, försöker se sig om med tro på det, och ta vara på det man har – då räcker det alltid till ett steg till! Det är rent förunderligt hur långt man kommer med lite kunskap om den skapelse man blivit född i! Visste alla det skulle läkemedelsföretagen troligen få lägga ner pillerrullningen.

Här – http://www.tavarlig.se/  – är sidan som ska fixas till så att den ger tro, hopp och energi! Gå gärna in och ge mig förslag på hur det ska bli krut i den! Med ett steg i taget kommer man fram!

Tack Monica för att du alltid så generöst delar med dig av dina kunskaper på ett sätt som stärker min vision om att nå ut – och ger mig lust och kraft att organisera upp mitt rika inre liv! :) Tack också alla glada meddeltagare varav jag lyckades föreviga några!

Deltagare vid webinar i onlinekursen Planera ditt skrivande

Kram och tack för att du läste mitt pladder! Det ger mig tro på kärleken, tålamodet och mänskligheten!

Med varma kramar på distans

Madeleine

Det finns inte en dag som inte du kan göra något bra av!

I länkarna nedan hittar du mig i full fart!

Mina egna sidor:

Andras sidor:

  • Medveten Andning Grupp https://www.facebook.com/groups/medvetenandning/Andningspuff

 

Dessutom har jag några andra mindre grupper, inom ovanstående områden mest, som jag styr och ställer med Och en som väntar – min förtattarhemsidawww.madeleineblomberg.se. Man ska aldrig ge upp hoppet, eller hur?

 

 

Boken ”Mer än bara ord: På tal om framgångsrik kommunikation”

Mer än bara ordNyligen släpptes antologin om kommunikation. Jag är en av författarna i boken. Totalt är vi 28 kvinnor som skriver om våra värdefulla tips för ökad kommunikation i olika sammanhang.

Boken tar upp saker som att snacka snällt med sig själv, Nonviolent Communication, Extended DISC, sociolingvistik, kroppsspråk, i huvudet på en headhunter, att vara ny på jobbet, hur en flygledare tänker, att kommunicera i skrift, att kommunicera med tonårspojkar samt vad vi kan lära oss av naturen om kravlös kommunikation. I mitt avsnitt har jag skrivit om hur lätt det är att missförstå varandra, att kommunikationen inom ett äktenskap kan bli trettioåriga kriget.

Jag berättar lite om hur hjärnan tolkar information och ger min egen ”kommunikationshand” som ett stöd på vägen. Hur stor bör en grupp bör vara för att vara effektiv, tror du? Vad spelar roll i kommunikationen med andra? Jag tar även upp de olika typerna av kommunikation: verbal och skriftlig samt hur de skiljer sig, samt att e-post och sociala medier ofta blir envägskommunikation. Du får en hel del tips av både mig och övriga författare. Bland annat ger jag dig tips på hur NLPs (NeuroLingvistisk Programmering) logiska nivåer kan användas för att förbättra kommunikationen.

Något som jag tycker är extra viktigt är hur vi tar emot och ger feedback. Det tar jag också upp i mitt avsnitt. Dessutom tar jag upp hur personligheten påverkar oss när vi talar med varandra. Våra olikheter kan sätta många käppar i hjulet för framgångsrik kommunikation.

Konflikter baseras ibland på uteblivna förväntningar och ibland på försvarsmekanismer såväl som rädslor.

Missa inte att ta del av denna häftiga bok.

Under början av november kan du köpa boken från mig (begränsat antal) till rabatterat pris. Den kostar 229 kronor + frakt på vissa nätbokhandlare. Du får den för 180 kronor + frakt.

Anmäl ditt intresse för boken här (klicka på länken), så skickas den till dig omkring den 12 november.

Jag har även en onlinekurs som handlar om kommunikation. Den heter ”Bli en bättre kommunikatör – verbal övertygelse”. Vill du veta mer om kursen eller boka den, klicka här.

Välkommen!
Monica

 

Vill du kommunicera med mig?

Mer än bara ordBoken ”Mer än bara ord: På tal om framgångsrik kommunikation” har lanserats och du kan köpa den direkt av mig eller via nätbokhandeln.

En av tjejerna i boken – Annika Svensson – har tagit sig tid att göra den här filmen som berättar lite mer om boken. En stor eloge till Annika – TACK!

På måndag berättar jag mer om boken och hur du kan köpa den eller rent av gå en onlinekurs i Verbal övertygelse (kommunikation som når ut).

För hur är det egentligen? Hur ofta når du ut med ditt budskap och dina idéer? Jag har ständigt deltagare på mina kurser som berättar om hur hopplöst det är att vara ”profet på hemmaplan”. Har du också märkt det, någon gång? Ibland funkar det bara inte.

Finns det något som du kan tänka på eller förbättra i din kommunikation? Ja, det kan du ta reda på genom bokens fantastiska tips från 28 kvinnor.

Har du upplevt att det kan vara svårt att kommunicera i sociala medier? Konkurrensen är överväldigande. Åtminstone känner jag tusentals personer som tycker så. Kanske är du en av dem. I en av mina kurser (Planera ditt skrivande och din marknadsföring) tränar vi stenhårt på detta. Det räcker nämligen inte att bara skriva. Du måste samtidigt starta din marknadsföring, skapa intresse för vad du gör. Det här blogginlägget är ett sådant inlägg. Kanske når jag ut till dig, kanske inte. Det beror på om jag lyckas göra dig nyfiken eller intresserad. Vår personlighet i kommunikationen spelar en stor roll eftersom vi alla utgår från oss själva. En del är intresserade av att få lära, andra av att få fakta. Några tycker om att vi visar dem, andra att de får träna på saker och ting själva. Vissa är analytiska och behöver tänka i samband med kommunikation. En del är snabba som blixten och vill fatta beslut direkt. Allt detta påverkar din och min kommunikation. Ett av de svåraste begreppen handlar om att du måste utgå från den du kommunicerar med – inte från dig själv. Som du förstår innebär det att du måste släppa dina egna värderingar och föreställa dig den andre personens tankar, känslor och behov. Vilken utmaning!

Fundera över följande frågor:

  1. Varför ska du göra det?
    För att nå ut med ditt budskap, din kommunikation.
  2. Vad behöver du göra för att lyckas?
    Lära dig mer om hur andra tänker, känner och agerar.
  3. Hur ska du lyckas?
    Genom träning och initialt läsa denna bok där vi bjuder dig på ett stort antal möjligheter och tips.
  4. Vad händer om du kan öka din kommunikation och verkligen nå fler personer?
    Jag tror att du genast mår bättre. Du syns, hörs och upplevs. En av de viktigaste förutsättningarna för att du ska trivas och må gott.

Håll ögonen öppna på måndag, då jag berättar mer.

Välkommen!
Monica

Gästbloggare Ann-Mari Malmberg

PendelJag tycker att det är inspirerande att låta Ann-Mari få berätta om hur hon använder pendeln i sin mediala värld eftersom jag själv har använt mig och kommer att använda mig av detta redskap enligt nedan.

  1. Jag ska skriva en ny barnbok tillsammans med ett av mina barnbarn och att han får använda en pendel
  2. Jag har under min yrkestid som hypnoterapeuth använt mig av pendel för att checka hur mottagliga mina klienter var av hypnos

Här kommer Ann-Maris berättelse som lett fram till boken hon har skrivit. Tyvärr har jag ännu inte läst boken och kan därför inte recensera den.

Svåra frågor och lättsamma svar av Ann-Mari

A-M företagslogoKan det bli lätta svar på svåra frågor? Ja absolut, svarar Ann-Mari.

Vad är svåra frågor?

Det beror på vem du är som person.
De största frågorna brukar röra sig om det som rör dig själv, såsom:

  • Vad är meningen med livet,
  • Varför tänker jag som jag gör,
  • Varför beter sig andra så konstigt,
  • Vad händer när jag dör,
  • Vad är andar och själar,
  • Finns de och i så fall var är de,
  • Om man nu föds om på nytt igen – får man välja sina föräldrar.

Lite sådär kan det snurra i huvudet ibland, eller hur?

Ann-Mari Malmberg 2Jag är en småstadstjej som i senare år börjat ”pendla”. Inte mellan hemmet och jobbet som du kanske tror, utan jag har fått kontakt med andra sidan genom att använda mig av en pendel. Det kan säkert låta lite flummigt för en del, men för mig har det varit helt fantastiskt.

För mig var detta perfekt, trots att jag inte är religiös, har inga direkta kunskaper i medialitet och kan inte lägga tarot. Faktum är att det här med att använda pendel, trodde jag mig inte kunna heller, innan jag provade. Men när jag gjorde det så blev jag helt tagen!

Medialt intresserad har jag varit ganska länge och drömmen om att kunna komma i kontakt med min mamma på andra sidan var stark. När jag sa det till en vän, som för övrigt är betydligt mer utvecklad inom det mediala så sa han:

  • Rita upp en cirkel,
  • dela in den i tårtbitar,
  • skriv i bokstäverna och
  • använd en pendel.
  • Då blir det kul att prata med andra sidan.

Jag trodde honom inte riktigt, för vad jag visste om pendling var att det bara gick att få fram ja och nej och lite till, inte att det skulle gå att konversera. Efter några dagar så gjorde jag i alla fall som han sagt och satte mig med min pendel. Så här gick det till.

– Mamma är du där?

– Ja visst lilla gumman är jag det, svarade pendeln.

Jag får fortfarande ståpäls på armar och ben, bara av att berätta om det. Det var så mäktigt. Efter det har det blivit enormt många timmar med pendeln i handen. Allt eftersom tiden gått, har jag lärt mig att inte lyssna och tro på allt, att förstå att det är oerhört många som vill komma till tals och att alla gör allt för att få prata en stund.  Ibland skyr de inga medel utan kan bli riktigt obehagliga i sina energier.

Nu har det lugnat ner sig betydligt och jag har lärt mig höja min egen energinivå, för att kunna konversera på ett högre plan.

Första gången jag kom i kontakt med energierna var helt otroligt. Jag kunde för mitt liv inte fatta att det var sant och det tog ganska lång tid innan jag kunde ta in det. Energierna var så starka att vem som helst skulle bli skräckslagen av känslan. Men allt eftersom har jag lärt mig, att när man arbetar med energier genom en pendel, räcker det att tänka försiktigt.

Ann-Mari MalmbergJag kom i kontakt med andra sidan våren 2015 och sommaren 2017 frågade mina guider om jag var intresserad av att skriva en bok. En bok där de fick möjlighet att berätta om hur det förhåller sig. Hur sambandet mellan människa och ande fungerar, vad som händer när man går över och lite annat. Det är synd att det finns så mycket rädslor i onödan. Nu 2018 är boken klar!

Boken heter Direktkontakt med Gud, den är på 176 sidor, innehåller reflektioner, introduktion och avslut med egna ord.

Jag är otroligt stolt och tacksam att ha fått den här gåvan, att kunna hjälpa till med att sprida budskap och jag hoppas att läsaren kommer att kunna se med nya ögon. För den som undrar så är boken skriven under pseudonym – Maria S Lind. Orsaken är min rädsla för olika religiösa uppfattningar. Jag vill kunna vara anonym, för det är inte berömmelse jag är ute efter, och jag är ingen författare men otroligt glad över den här möjligheten. Boken finns att köpa i min egen webshop (klicka på länken).

Där finns också boken ”Som man pendlar får man svar” för den som vill testa något liknande.

Kram till er alla
A-M

 

 

 

Skapa filmsnuttar som berör

Film som berörVideosnuttarna håller på att ta över världen. De flesta tittar och lyssnar dagligen på YouTube. Många köper ny TV för att kunna knyta an till internet direkt och därmed se YouTube-filmerna. Dessa filmer som håller på att ta över framförallt sociala medier.

Det är inte lätt att nå ut i bruset i sociala medier. Konkurrensen är förödande. Och alla har inte de pengar som behövs för att skapa film. Samma sak gäller för onlinekurserna. Det finns de som satsar 500.000 till 5 miljoner kronor på en onlineproduktion och så finns det sådana som jag, som satsar stort på det pedagogiska innehållet, kärleken till deltagarnas möjligheter att växa och lära.

Vad du däremot ska vara försiktig med är att göra direkta filmer, så kallade LIVE-film, på Facebook och liknande. Om du inte är van aktör framför kameran, kommer du att framstå som en okvalificerad amatör. Det kan skada din verksamhet mer än vad det tillför. Så min kärleksfulla uppmaning är: ”Tänk dig för”.

PitchGör gärna en inspelning av en pitch där du presenterar dig själv. Har du möjlighet, så klipp den i ett program för detta, innan du lägger upp den på YouTube eller i en plattform för onlinekurser.

Träna framför spegelnTräna framför spegeln, många gånger, innan du filmar. Du kan filma med en helt vanlig mobiltelefon, bara du vet hur. Till och med Sveriges Television använder idag mobiltelefoner när de filmar. Det visste du kanske inte?

Lär dig ditt manus utantill. Du kan förse dig med små textsnuttar som du sätter upp bakom kameran och kan läsa på avstånd. Det underlättar. Läs INTE innantill. Titta i kameran och ta kontakt med mottagaren. Var avslappnad. Träna på detta – återigen framför spegeln.

Pitch 60 sekKlocka din inspelning så att den tar minsta möjliga tid. En pitch får INTE överstiga 60 sekunder.

Att lära sig stå framför kameran, bli bekväm med oss själva och hur vi talar, är en konst som du kan träna dig till. Jag vet efter att ha stått som amatörskådespelare och –musikalartist i över 16 år. I början var det fruktansvärt att titta på gjorda inspelningar. Idag bekommer det mig inte.

LeTräna bort dina ”ödemarker”, dvs när du säger ”öööööhhhhh” medan du tänker, exempelvis. Eller gör som jag, klipp bort dem. Träna på att le. Allvarliga ansikten skapar inte lika mycket förtroende såvida du inte talar om sjukdom och död.

Åka berg-o-dalbanaSkaffa dig energi, innan du spelar in.

Din inneboende energi uppfattas av mottagaren.

Den är vägen till samförstånd.

Låt dina lyssnare få åka berg-och-dalbana tillsammans med dig.

Få dem att skratta, ropa, vråla, jubla.

Lycka till med din inspelning!
Monica

Veckans skrivartips – rutin utifrån ord

Skapa rutinBörja med att få in en rutin där du skriver varje dag. Det är bättre att skriva 15 minuter per dag än att förhala och hoppa över skrivarstunden. Rutiner skapar kreativitet. Hjärnan lär sig.

Ett av mina egna tips är att skriva en lista över ord. Här får du mitt värdefulla tips.

 

Skriv en egen ordlista att använda varje dag för att skapa rutin

Egen ordlistaGör så här:

Välj tio substantiv. Skriv dem i en lista. Du kan snabbt hitta ord om du tittar dig omkring. Exempelvis har jag just nu följande framför mig:

    1. Flaska
    2. Glas
    3. Ljusstakar
    4. Flugsmällare
    5. Kork
    6. Medicinförpackning
    7. Dator ´
    8. Duk
    9. Stolar
    10. Krukväxt

Välj sedan ut tio verb och skriv dem på samma lista. Om jag tänker på vad jag gjort under dagen får jag fram följande:

  1. Stavgå
  2. Äta
  3. Dricka
  4. Städa
  5. Putsa
  6. Laga mat
  7. Sola
  8. Bada
  9. Läsa bok
  10. Skriva

Sist väljer du tio adjektiv. Dessa blir lite knepigare för de ska du INTE skriva i din text. Skriv dem på listan och sedan GESTALTAR du dem i själva texten. Idag har jag stött på följande adjektiv:

  1. Svettig
  2. Varm
  3. Trött
  4. Sliten
  5. Våt
  6. Sömnig
  7. Glad
  8. Mätt
  9. Hungrig
  10. Törstig

Böcker

Ta sedan listan och sätt framför dig. Använd ETT ord varje dag i en liten text på 100-300 ord. Längre fram kan du kanske använda delar av det du skrivit i en novell eller roman.

Lycka till!
Monica

Kroppen och knoppen behöver tänjas

Kropp-knoppJag inser det nu. Det räcker inte att jag tränar min intelligens och skriver varje dag. Nej, jag måste träna min kropp också. Reumatismen tar överhanden. Inflammationerna bråkar med mig. Hälsenan vägrar töjas ut. Nu får det vara slut.

Från och med i måndags började det. En stavgångspromenad fick inleda dagen. Därefter blev det frukost. Sedan några timmar framför datorn då orden fick poppa fritt. De bankade för att komma ut. Gick inte att hålla inne. Som du kanske vet, håller jag på att slutredigera första romanen i min serie. Men samtidigt skriver jag på roman nummer fyra. Lite varje dag och utan större ansträngning fladdrar sidorna förbi.

Jag är inte ensam om att tänka kombination kropp och knopp. Stephen King såväl som Haruki Murakami skriver varje morgon och de ägnar sig även åt kroppen. De verkar faktiskt ha lyckats. Om jag vill nå ut till läsare, behöver jag förmodligen också träna både knopp och kropp. Varför chansa?

Rutiner är viktiga. Det propagerar jag för deltagarna i kursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”. Därför gäller det att initialt planera för att lyckas och att hålla sig till planeringen – inte förhala. Din kropp och knopp förbereder sig. Det måste du också göra. Låt själen vara med såväl som hjärtat. Det är bättre att skriva femton minuter om dagen än att låta bli att skriva på grund av stress eller oförutsedda händelser. Att skapa en bok är som att skapa film. I slutänden sitter någon och tar emot, någon som vill låta sig förfasas eller roas.

Skapa bok som film

Julia Cameron föreslår att vi ska inleda dagen med att skriva morgonsidor. Se min recension till hennes bok här.

Som Julia skriver:

Hoppa – och nätet kommer att vara där”.

Jag håller med henne om att självkritiken inte ska spela in under tiden vi skriver. Skriv utan reflektion och låt redigeringen komma senare. Bry dig inte om ifall det blir bra eller mindre bra. Bara skriv! Lägg sedan undan det du har skrivit och när tiden känns gynnsam, redigera ditt manus.

En filmregissör filmar. Klippningen av filmen sker i efterhand – inte under tiden. Samma sak borde gälla för oss som skriver.

Skriv-redigera

Så fatta pennan eller tangenterna och sätt igång. Sätt dig i regissörsstolen och låt kreativiteten blomstra.

Sätt dig i regissörsstolenLycka till!

Monica

Att ge och få feedback

feedback

 

Att ge feedback är en konst. Det gäller att vara rak på sak, att hålla sitt fokus på att låta motparten växa, undvika att slänga skit på någon annan, och ge konstruktiv kritik. En viktig faktor är att aldrig ge feedback till någon som inte vill ta emot den. Vederbörande är då inte mottaglig och det kan leda till konflikt.

Att ta emot feedback är också en konst. Här gäller det att ta emot, smälta och bearbeta informationen som ska få dig att växa. Inte helt enkelt. Minst lilla felsteg från den som ger, kan leda till att mottagaren knäcks. För mig är feedback ”växtkraft” och som sådan måste du (som ger) tänka efter före. Utgå från dig själv och din upplevelse – aldrig från andra eller sladder. Göm dig inte bakom ord som ”det har jag hört att andra också tycker” eller liknande.

All feedback bör börja med orden:

”Min upplevelse är ….”

Ingen kan ta vår upplevelse ifrån oss. Men var saklig. Tala inte om att mottagaren är slarvig eller liknande, för då har du lagt in din värdering. Håll dig till fakta! Skulle du vilja informera personen om att du tycker vederbörande är slarvig, så säg hellre så här, exempelvis:

”När du slänger dina kläder omkring dig på golvet, upplever jag det som att du är slarvig och det stör mig.”

Fortsätt sedan med din önskan (som mottagaren kan strunta i men som du kan förmedla på ett diplomatiskt sätt). Exempelvis:

”…. Och jag skulle önska att ……”

Lycka till inför möjligheten att hjälpa någon annan växa. Någon som vill ta emot din värdefulla feedback. Eller om du får den själv av någon.

Glöm aldrig tacka för den värdefulla feedbacken!

Jag refererar också till denna pod där Pia Lerigon och Johannes Vivers talar om Hur hanterar man kritik(klicka på länken för att lyssna) och där Pia berättar och refererar till min onlinekurs ”Personlig utveckling”.

Lycka till med att ge och ta feedback!
Monica Ivesköld

 

Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed