Currently viewing the category: "Personlig utveckling"

Formge inlagan

Handbok för textproduktionMånga frågar mig om layout. Jag har utbildat i ämnet i över 30 år. I min bok Handbok i textproduktion finns massor med tips. Du kan köpa den här – klicka på länken!

Länk till Handbok för textproduktion

Att sätta en bok kräver många sorters yrkeskunskap. Ändå vill många författare göra detta själv. Grafisk formgivning och layout är ett hantverk. Typografi handlar om teckensnitt, storlek och radavstånd. Brödtexten bör vara i ett teckensnitt med fötter (seriffer) som lämpar sig för böcker och ökar läsbarheten. Våra ögon gillar den typ av snitt. De vanligaste snitten är Bookman och Garamond. Lägg märke till att 12 punkters storlek i dessa båda skiljer sig åt. Det beror på att de är tillverkade i två olika system; Didot respektive amerikansk point.

TeckensnittSe skillnaden i bilden här. Didot-punkten är 0,376 mm medan en point är 0,351 mm. Väljer du Garamond blir således texten mindre.

 

Teckensnitt 2Rubrikerna i din bok bör lämpligen vara i sanseriff, dvs utan fötter, typ Arial eller Lucinda. Här ser du bild på dem:

Tänk på att ALDRIG skriva rubriker med versaler. Det minskar läsbarheten.

Radavståndet är viktigt och jag brukar rekommendera att tänka på multiplar (dvs delbarhet med siffran 6).

Det gäller även att tänka på marginalerna och sidnumreringen. Ensamma rader (eller som de kallas på fackspråk – beroende på om de är uppe eller nere på sidan – ”Änkor” och ”Horungar”) är en typografisk dödssynd. Vita maskar, dvs för stort tomrum mellan orden, kan bli effekten av marginaljusterad text. Då måste du knipa respektive kerna texten.

Alla stycken i en skönlitterär roman kan med fördel vara indragna utom första stycket i varje scen eller kapitel. I fackböcker är det inte alltid indrag. Ett fyrkantsindrag är att rekommendera, dvs lika mycket indrag som teckenstorlek. OBS att detta görs med hjälp av formatmallar i Word eller sättningsprogrammen.

Lycka till!

Monica Ivesköld

Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Tips för att skriva komedi och kåseri

Här är några tips.

Du vet vad en roman är och startar med att skriva vad som kommer för dig. Vilket är din favoritgenre? Förmodligen börjar du skriva i den genren. Tänk: VAD händer om …?

Att vara roligVill du skriva komedi, ska du även vara rolig. Kanske är vardagen inte tillräckligt kul, men om du rotar i minnet får du upp någon dråplig historia. Det är jag övertygad om.

Dansade barfota

Ex vis, vad hände när jag fick dansa barfota på hotellet på Mallorca?

Jo det började med att vi skulle se en show. Hela gänget gick dit. Vi var uppstyltade till tänderna. Själv hade jag en offwhite ny sidenklänning och nya skor, som jag givetvis fick skoskav av att bära.

Väl på plats började vi diskutera. Skrattet steg vid bordet. Drinkarna kom in. Någon berättade en anekdot, en annan skulle visa. Maken som satt mitt emot mig, skrattade och slog händerna i bordsskivan. Det rangliga bordet skakade till och sedan lyfte hans glas som i ultrarapid och innehållet östes över mig och min nya fina klänning. Förtvivlad for han upp och rusade till baren.

  • Can you help me, frågade han bartendern. I need a papper.

Bartendern som inte riktigt fick grepp om situationen plockade långsamt fram ett block och en penna som han överräckte till maken.

  • No, no, not that kind of paper. I need to clean up.

Aha, nu fattade killen bakom disken och gav honom en trasa och lite hushållspapper.

Maken fejade och torkade upp.

Efter en stund anslöt sig ytterligare ett par till oss vid bordet. Då skulle maken förklara vad som hänt. För att demonstrera gjorde han synbart om manövern och till allas förtjusning åkte även nästa drink i knät på mig. Jag var nu sjöblöt. Klänningens material (siden) gjorde att den dessutom blev genomskinlig.

En kväll på MallorcaDansmusiken startade och alla rusade ut på golvet för att hinna släpa sig en runda innan showen skulle starta. Givetvis for även vi upp och ut på golvet. Skorna kastade jag av mig under bordet. Så upp på golvet stegade denna kvinna, barfota och med genomskinlig klänning – till mångas förtjusning.

Spela revy eller fars

I åtta år stod jag på scen och spelade revy. Då lärde jag mig mycket om hur tokigheter är uppbyggda. Ju mer överdrifter eller underdrifter, desto roligare blev det. Tokerierna avlöste varandra. En av de svåraste roller jag hade var att som ”fin dam” köpa en elektrisk potatisskalare som av någon anledning löpte amok. Den dansscenen kommer jag sent att glömma. Folk skrattade så de skrek och själv var jag tvungen att träna på att vara totalt allvarlig. Inte helt enkelt, kan jag lova.

Efter mina åtta år på revy-scenen, började jag spela musikaler och liknande samt en och annan fars. I farsen ”Inte nu älskling” som är en förvecklingskomedi, skrattade vi alla så vi fick magont. Den var lika rolig, kväll efter kväll.

Musikaler och fars

Komedi är motsatsen till tragedi. Balansen är tunn mellan de båda. Men det gäller att karaktären går från ett mindre bra tillstånd till ett bättre (eller ännu sämre). Skillnaden mellan dessa båda genrer är att komedi alltid har ett lyckligt slut.

Lite bakgrund

Redan på Shakespears tid skapades komedier (lustspel) men de hade andra förväntningar då än vad vi har idag.

I filmens början skapades stumfilmer. Skämten var helt utan verbal påverkan. Karaktärernas kroppsspråk och ansiktsuttryck fick stå för skratten. Detta fram till ca 1930. Många ”slapsticks” förekom, dvs ”att dratta på ändan”. Kända filmer med Helan och Halvan eller Bröderna Marx är exempel på detta. Slapsticks fortsatte in på 1950-talet och till och med på 1990-talet finns de med i framförallt Jim Carreys filmer.

Parodi handlar om att förlöjliga och driva med någon. Satir (påminner om parodi) är mer subtilt. Belyser ett ämne där verktyget är lustigheten.

En komedi gör avkall på realism. Ofta handlar det om karaktärer med problem, någon som vi kan skratta åt eller med. En av de ständiga lustigheterna handlar om förväxlingar eller förvecklingar. Beroende på uppbyggnaden av storyn, kan båda begreppen vara roliga.  Situationskomedin påvisar tokigheten i vad som händer i en situation.

Lycka till med lustigheterna!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Skapa övertygande dramatisk karaktärsbåge

Du har en god idé. Kan den bli en bladvändare?

Planera din berättelse som om du planerar en semester. De flesta människor planerar vart de ska resa (målet), vad de ska göra där och när de ska åka tillbaka hem. På samma sätt kan du kartlägga din dramatiska båge – en plan för att stötta dig när du skriver.

Vad är en dramatisk båge?

Det är för romanen vad skelettet är för kroppen. Bågen utformas för att fånga läsarna från början och hålla dem kvar till slutet.

Strukturera din dramatiska båge

Det finns flera olika dramatiska strukturer att välja mellan. Nedan ser du några. Samtliga har använts av bästsäljande författare.

  1. Dean Koontzs klassiska berättelsestruktur
  2. I händelsernas mitt
  3. The Hero’s Journey
  4. 7-punktsstrukturen
  5. Randy Ingermansons snöflingametod
  6. Tre-lagersstruktur
  7. James Scott Bell’s Störningar and två öppningar

Alla har mycket gemensamt.

Dean Koontzs klassiska berättelsestruktur

För alla som inte vill arbeta med dispositioner, behövs en grundstruktur. Den här är enkel och består av fyra steg:

  1. Kasta direkt in huvudpersonen i enorma problem, beroende på genre. Skriv om det värsta möjliga dilemma du kan tänka ut för din huvudperson. För en thriller kan det vara på liv och död. I en kärleksroman kan det vara att en ung kvinna måste bestämma mellan två friare – och sedan avslöjar hennes val en katastrof. Problemet ska vara så stort att det bär hela romanen. Tillåt läsaren att bli fäst vid huvudkaraktären.
  2. Allt som karaktären gör för att komma ur det fruktansvärda problemet ska göra sakerna värre. Undvik frestelsen att göra livet lätt för huvudpersonen. Varje komplikation måste fortsätta logiskt från den tidigare, och saker måste växa gradvis sämre tills det verkar fullständigt hopplöst.
  3. Situationen är hopplös. Det ska vara så illa att du själv börjar undra hur du ska fixa till det.
  4. Slutligen lyckas eller misslyckas (om du väljer ett sorgligt slut) hjälten mot alla odds. Belöna läsarna och ge dem det som de förväntade sig.

I händelsernas mitt

Starta med att något händer. Det behöver inte vara extemt utan beror på genren. Läsaren ska uppleva att hen befinner sig mitt i något. Slösa inte bort två eller tre sidor på bakgrundshistoria utan låt den komma successivt. För att få detta att funka måste du kroka läsaren. Tvinga läsaren att fortsätta läsa. Tänk på:

  1. Stigande åtgärd
  2. Förklaring (bakgrundshistoria)
  3. Klimax
  4. Fallande handling
  5. Upplösning

Hjältens resa

Så här ser den dramatiska kurvan ut:

Hjältens resa

Författaren Joseph Campbell använder ofta denna metodik för att strukturera fantasy, science fiction och skräckromaner. J.R.R. Tolkien använder den och då blir upplägget så här:

Steg 1: Bilbo Baggins lämnar den vanliga världen. Baggins är nöjd med sitt liv i Shire och vägrar initialt uppmanas till äventyr. Baggins föredrar att stanna hemma. Guiden Gandalf (hans blivande mentor) får honom att acceptera. Baggins lämnar bekvämligheten i sitt Hobbit-liv och startar mot ett farligt uppdrag över Mellanjorden med alla slags problem längs vägen.

Steg 2: Baggins upplever olika prövningar och utmaningar. Bilbo bygger ett team och kopplar ihop sig med dvärgar och alver för att besegra fiender som drakar och orker. På vägen står han inför en serie tester som påverkar hans mod och förmågor utöver vad han trodde var möjligt. Till slut, mot alla odds, når Bilbo den inre grottan, den skrämmande draken Smaug där det slutliga målet för hans uppdrag finns. Bilbo måste stjäla dvärgarnas skatt tillbaka från Smaug. Bilbo finner snart att han måste övervinna sin största rädsla för att överleva.

Steg 3: Bilbo försöker återvända till sitt liv i The Shire. Smaug har besegrats men dvärgarna inleder en annan strid mot andra och en armé. I slutet av romanen får Bilbo ett slag mot huvudet under den sista striden och antas vara död. Men han lever och får återvända till Shire. Han är inte längre samma Hobbit som hatade äventyr.

7-punktsstrukturen

Förespråkare för detta tillvägagångssätt rekommenderar att du börjar med din upplösning och arbetar bakåt. Det garanterar en dramatisk karaktärbåge för din hjälte. J.K. Rowling använde 7-punktsstrukturen för Harry Potter och filosofens sten. Så här ser den ut:

  1. Kroken: Utgå från huvudpersonens utgångspunkt. I Harry Potter och filosofens sten är det när läsaren möter Harry som bor under trappan.
  2. Plott 1: Introducera konflikten som flyttar läsaren till berättelsens mittpunkt, dvs när Harry upptäcker att han är en trollkarl.
  3. Pinpunkt 1: Tillämpa tryck på huvudpersonen i processen att uppnå målet mot antagonisten. När trollen attackerar inser Harry och hans vänner att de är de enda som kan rädda dagen.
  4. Mittpunkten: Låt karaktären svara på konflikten med handling. Harry och hans vänner lär sig mer om filosofens sten och bestämmer sig för att hitta den före Voldemort.
  5. Pinpunkt 2: Trycket gör det svårare för karaktären att uppnå målet. Harry måste ensam möta skurken efter att ha förlorat Ron och Hermonie under strävan att hitta stenen.
  6. Plott 2: Flytta berättelsen från mittpunkten till upplösningen. Huvudpersonen har allt han behöver för att uppnå målet. När spegeln avslöjar att Harry Potters avsikter är goda får han filosofens sten.
  7. Upplösningen: Klimax. Allt i berättelsen leder till detta ögonblick, dvs en kontrast till hur karaktären började resan. Harry besegrar Voldemort.

Snöflingemetoden

Om du gillar att skapa disposition för berättelsen älskar du förmodligen Snöflingemetoden som du ser nedan. Börja med en central idé och lägg systematiskt till fler idéer för att skapa din båge.

  1. Skriv en sammanfattning bestående av en enda mening om din roman (tar ca 1 timme)
  2. Expandera meningen till en fullständig sammanfattning av avsnittet med detaljerade händelser (1 timme)
  3. Skriv en sammanfattning på en sida för varje karaktär (1 timme vardera)
  4. Expandera varje mening i nr 2 i en styckesammanfattning (flera timmar)
  5. Skriv en berättelse på en sida om berättelsen ur varje huvudpersons perspektiv (1-2 dagar)
  6. Expandera varje stycke du skrev för nr 4 till en helhetssynopsis (1 vecka)
  7. Utöka dina karaktärsbeskrivningar till ett stort karaktärsdiagram (1 vecka)
  8. Använd sammanfattningen från nr 6 och lista alla scener du behöver för att avsluta romanen
  9. Skapa en beskrivning med flera stycken för varje scen
  10. Skriv ditt första utkast

3-lagersstruktur – den grekiska dramatiska bågen

Denna metod användes av forntida greker och det är en av Hollywood-filmens favoriter. Den enklaste metoden av alla.

Akt I: Presentera huvudpersonerna och etablera konflikten. Metoden kallas ibland för ”den uppmuntrande incidenten”, dvs problemet förflyttar huvudkaraktären ur komfortzonen och påvisar historiens riktning.

Akt II: Konfrontationen. Skapa ett problem som verkar litet på ytan men som sedan blir mer komplext. Ju mer din huvudperson försöker få det hen vill, desto omöjligare verkar det att lösa problemet.

Akt III: Resultatet. Ett bra slut ska innehålla följande:

  • Höga insatser: Läsaren måste uppleva att ytterligare ett misstag kommer att leda till katastrof för huvudpersonen.
  • Utmaningar och tillväxt: I slutet måste huvudpersonen ha vuxit som person genom att övervinna otaliga hinder.
  • Lösningen: Alla turer som karaktären har utstått hjälper till att lösa problemet.

I boken Hungerspelen används denna struktur.

James Scott Bell’s Störningar och två dörröppningar

  • En störning direkt i inledningen hotar allt i huvudpersonens vanliga liv.
  • Dörröppning 1 driver karaktären till mitten av historien. När hen går igenom dörren finns ingen återvändo.
  • Dörröppning 2 leder till den sista striden. Det är en annan dörr utan återvändo men leder vanligtvis till en katastrof.

Gerard Way använder denna berättelsestruktur: Efter att ha hört att adoptivfadern har dött (störningen) återvänder sex syskon till barndomshemmet. Här lär de sig att världen kommer att gå under om några dagar (dörröppning 1). Medan syskonen testar allt som står i deras makt för att stoppa den potentiella globala apokalypsen, skapar de omedvetet ett annat hot mellan sig, vilket leder till en sista strid (dörröppning 2).

Jag hoppas att detta hjälper dig i ditt skrivande. Vill du lära mer, rekommenderar jag någon av våra onlinekurser eller boken ”Börja skriva framgångsRIKT” som är på väg ut på marknaden.

Lycka till!

Monica Ivesköld

Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Den där golfen …

Kan inte leva utan den. Och det verkar som om jag inte klarar av den. Eller …?

ObserveraLördagen den 22 augusti var det golftävling. Nationell Damdag på Hinton (Rönnebäck). Ett fantastiskt arrangemang. TACK till arrangörerna och sponsorerna XXL m fl.

Initialt spelade jag bra. Sen tappade jag spelet – igen!

Trots mental träning och egna golfkurser. Lättare att lära andra, som jag även hört duktiga mentala tränare säga tidigare. Så är det. Min kropp vill helt enkelt inte. Men samtidigt mår jag bra av golfen. Dock inte idag. Jag gjorde nog något skumt när jag swingade.

Beslutade att det får bli golf på TV idag den 23e. Ska titta på både damernas och herrarnas tävling och njuta av det i stället.

Onlinekursen i spänning

Mellan varven ska jag faktiskt – även om det är söndag – jobba. Onlinekursen i spänning går igång i morgon den 24e och jag behöver göra ytterligare förberedelser. 260 presentationsbilder är klara. Utskick till webinariet är klart. Informationen med film är upplagd i plattformen. Men det är ytterligare lite som ska fixas. DET ska bli så roligt – ja du anar inte …

Är så spänd på vad alla deltagarna kommer att skriva. Vi har en sluten Facebook-grupp i vilken vi kan lägga ut scenerna och be om feedback. Så roligt!

Målet är att skriva en spänningsroman i 31 kapitel.

Eget pluggande

Sen behöver jag själv fylla på inspirationen. Det gör jag genom de onlinekurser som jag bokat mig för. Just nu pluggar jag spanska, mental träning med meditation och konsten att skriva reseskildringar. Ska inleda mina övningar med att skapa en bok om Kina. Vi var där för 13 år sedan och jag skapade härliga fotoalbum med utförliga beskrivningar till övriga i gänget. Dock glömde jag bort oss själva. Så det får bli inledningen och övningen till den kursen.

Vad studerar du just nu? Berätta!

Ha en fortsatt härlig vecka!

Monica

 

 

 

 

Pilotkursen online ”Skriva spännande” – startar på måndag 24 augusti kl 16.00

NU äntligen, är det dags …

I 35 veckor kommer jag att köra webinar under 30-60 minuter, en gång per vecka (varannan måndag och varannan torsdag). Allt spelas in och läggs på studieplattformen där jag även lägger upp annat spännande.

EN övning per vecka.

Du får – tillsammans med mig – skriva ett kapitel (eller en scen) varje vecka. Steg för steg skriver du din novell eller roman. Vi utgår från deckar-genren men du kan skriva vad som helst bara det blir spänning.

Monica fotoKlicka här och lyssna på filmen där jag berättar lite mer: Pilotkursen online Skriva spänning

Varmt välkommen med din bokning (ifall du är intresserad)!

Klicka här för att boka!

Priset är endast 1.500 kronor inkl moms för denna pilotkurs som dessutom innehåller live-sändningar i form av webinar. Nästa kurs blir utan webinar och kommer att kosta 3.900 kronor inkl moms. Det är således en rabatt på 2.000 kronor innan moms.

Nu kör vi …

Monica Ivesköld

Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Nu lanserar vi den nya onlinekursen ”Skriva spänning” – Vill du delta i pilotkursen för halva priset?

4 augEfter en god middag på restaurang Da Paolo i Svedala den 4 augusti, blev det lunch tillsammans med min duktiga återförsäljare på Medborgarskolan i onsdags den 5 augusti.

Vi enades om att lansera den planerade onlinekursen ”Skriva spänning” och för dig som vill gå pilotkursen med start i vecka 35, får du möjlighet att köpa den för under halva priset. Ordinarie pris kommer att bli 3.900 kronor och alla som är sugna på att lära sig skriva spänning – med utgångspunkt från tekniken att skriva en deckare – får den nu för endast 1.500 kronor inkl moms. Du väljer själv vilken genre du vill skriva i och när du vill skriva.

I 35 veckor träffas vi via webinar 30-60 minuter per vecka (varannan måndag och varannan torsdag kl 16.00). Sedan får alla EN övning. Alla webinar spelas in och läggs på en studieplattform där du kan titta på dem om och om igen. Där kommer du även att kunna ta del av andra verktyg.

Resultatet av övningen kan läggas ut (för den som vill) i en sluten Facebook-grupp där vi ger varandra respons.

Är du sugen att hänga på?

Anmäl dig här (så får du mer information) och kursen faktureras.

Piloten för onlinekursen ”Skriva spänning”

OBS! Mindre än halva priset!

Jag hoppas du vill delta!

Varmt välkommen

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)


 

Två dagar golf …

3 augÄntligen lite avkoppling (förra veckan). Hade jobbat hela förra helgen så det var jag värd. 😉

Först spelade jag godtagbar golf med en vän, sen spelade jag urusel golf i en tävling. Hua mej! Det var länge sedan jag spelade så fruktansvärt dåligt. Ja, faktiskt var det så uselt att det inte går att spela värre. Så nu kan allt bara bli bättre.

Men att ladda batteriet och att göra det med golf, att få vara utomhus och att få umgås med andra utan risk för Corvidan, är guld värt. Så oerhört tacksam för möjligheten.

Jag tillhör Hinton Golfklubb (@Hintongolfklubb och #Hintongolf) som innebär att jag har tillgång till tre utsökta och väldigt olika banor.

Det är bra motion, speciellt för mig som är Viktväktare, även om jag kör golfbil. Nästa vecka blir det mer golf och då hoppas jag att jag även hittar tillbaka till puttningen som var katastrof i tisdags. Antingen skelade jag eller var det fel på handleden, för puttarna strök förbi hålet. Fullständigt hopplöst.

På måndagen däremot var spelet på de första nio hålen, riktigt lysande. Då gick alla puttar i hål och det långa spelet på banan var precis så som jag ville ha det.

Men som sagt; frisk luft och massor med härligt umgänge. Vem kan önska något mer? Jo, det skulle möjligen vara ”bra golf”, ha ha.

Golf

Swinga lugnt!

Monica

 

 

Onlinekursen Börja skriva framgångsRIKT – en unik upplevelse

I kursen, som är unik, finns många olika tips och vinklingar. Den pågår i 20 veckor och håller dig i handen och berättar exakt hur du ska göra. Massor med härliga övningar utlovas.

Här ser du kapitel 18 i vilket jag har samlat författartips för hur du skriver fackbok, kåseri, barnböcker, historiska berättelser samt erotik.

18 Skriva

Sugen på att testa onlinekursen? Här kan du boka den!

Du kan antingen köpa hela kursen eller endast betala handpenningen och sedan få faktura på resten.

25 Börja skriva framgångsRIKT
3900 kr
Handpeng, resten faktureras
390 kr

Som jag redan berättat, håller jag även på att redigera boken med samma namn. Den hoppas jag ska bli klar nu i augusti och gå till förlag.

Att skriva är för mig som att andas. Ett måste. När jag inte skriver böcker, skriver jag blogginlägg – som det här. Jag vet inte hur det är för dig, men själv skriver jag VARJE dag.

Hur gör du?

Skrivarhälsningar

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Fredagstipset för dig som har webbsida

Idag, fredag, jobbar jag med mina onlinekurser och deltagarnas frågor/svar. Dessutom gör jag lite annat spännande mellan varven.

Som idag, då jag körde en check av min websida för att se om det fanns några brutna länkar som inte WordPress noterade.

Här är länken som jag bjuder på den här veckan:

Kolla dina webbsides-länkar genom att klicka här

Följande fick jag veta. Bra att kolla detta med jämna mellanrum. Nu kan jag gå igenom sidorna (URL) och även koden, för att rensa och fixa. Något som jag varmt rekommenderar alla er som har egna websidor att göra.

Broken links

Här kan du se att jag fått en del 404-fel, dvs servern har inte svarat eller sagt att sidan inte finns. Det finns kod som ger timeout-återkoppling och även en sida som inte längre existerar.

Mer arbete, således, för att rätta till.

Det är mycket intressant information. 1.396 websidor genomgicks av programmet och 9 brutna länkar hittades.

Testa gärna din egen webbsida nu. Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Cliffhanger och spänning – hur skriver du?

CliffhangerJag håller på att revidera min nya fackbok ”Börja skriva framgångsRIKT”. Jag har nått kapitel 16 som handlar om cliffhangers och spänning.

Det är inte helt lätt att skriva och tillåta någon form av vettig cliffhanger i varje scen. Men de behövs för att driva berättelsen framåt i skönlitteraturen. Har du tänkt på att det även är viktigt att utnyttja metodiken i fackböcker? Att ställa frågor, kanske vara provokativ, är ett sätt att skapa fackbokens cliffhangers och göra texten spännande.

För att skriva spänning, finns egentligen väldigt tydliga direktiv. Just nu går jag en kurs i konsten att skriva en deckare/kriminalare. Förmodligen kommer jag aldrig att göra det, men att lära mig skriva spänning, ligger högt på listan. Kursen som jag går, just nu, är ingen höjdare, men den är tydlig med vad som ska finnas i varje scen/kapitel för att driva handlingen framåt.

Dessutom finns det många duktiga författare som gett ut böcker i ämnet spänning. Instruktionerna för att skapa cliffhangers är inte många, men jag har bildat mig en uppfattning som jag tror är knuten till detta. Den metod som jag har hittat, har jag vävt in i min bok ”Redigera framgångsRIKT” som avslutas med en djupanalys av varje scen. Den analysen har jag skapat utifrån kända metoder såsom Hjältens resa, Story Grid och Story Engineering. Att slå ihop dessa gurus tips och instruktioner gav mig en kick och förståelse för hur jag kan skapa cliffhangers.

I de böcker som jag läst, där cliffhangers blivit något som verkligen pushar på mitt läsande, har även författaren skrivit korta kapitel. Det gillar jag. Men smaken är självklart olika hos oss.

Hur skriver du cliffhangers och spänning, du som skriver? Kommentera gärna i mina inlägg.

Själv har jag tydliga cliffhangers i mina böcker. Exempelvis som nedan:

Cliffhanger 2

Visste du exempelvis att Zegarnik-effekten är en mental cliffhanger? Ett psykologiskt fenomen som innebär att du har lättare att komma ihåg oavslutade uppgifter än avslutade. Din hjärna uppskattar att du avslutar. Annars arbetar den vidare med uppgiften, bearbetar den i den ”mentala ryggsäcken”. Jag som arbetat med effektivitet, planering, struktur och målbilder såväl som mental träning – i hela mitt liv – har hjälpt många med just detta. Fenomenet uppstår när du startar projekt utan att avsluta. För du får inte en upplevelse av nöjdhet förrän du avslutat. Men vissa människor är starters, andra är avslutare. Det går att testa. Vilken kategori tillhör du?

Vid pennan

Monica

Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Pinterest