Currently viewing the category: "Personligt"

Lev intensivt – i morgon kan det vara för sent

SmärtaI måndags skrev jag om boken ”Via Dolorosa – smärtans väg”.

Idag fick jag ett sorgligt besked. En nära bekant till mig har drabbats av cancer. Det är varken den första som får denna förfärliga sjukdom, eller den sista.

Under de senaste åren har många av mina vänner och släktingar drabbats. De allra flesta har blivit friskförklarade men smärtan har varit stor, oron ännu större och orken har ibland sinat.

Det är omskakande. Och ibland är beskedet så sorgkantat att hoppet uteblir.

Orken är slut

 

 

 

 

 

 

Låt dig därför förföras av minsta lilla njutning i livet.
Titta dig omkring!
Se hur ljuset fångar dagen?
Hör vindens väg i träden.
Känn hur vinden smeker din kind. Se blommorna som bjuder dig på sin färgprakt och ta ett djupt andetag och njut av doften som de sprider. Tugga varje tugga 20 gånger och upplev varje smakförändring i munnen. Njut!

Gula blommor

Lila blomma näraTitta på avstånd, följ biets väg mot blomman, se hur kronbladen niger för dig.
Titta nära och upptäck hur fantastisk naturen är.
Varje skapelse är sin egen. Precis som du.

Titta på människorna i din omgivning.
Kan du blunda och beskriva dem?
Om inte, låt dina ögon följa varje linje i deras ansikte – som om du skulle måla dem.

Jag önskar dig en riktigt underbar, upplevelsefull dag!
Monica

 

 

 

 

Veckans skrivartips – rutin utifrån ord

Skapa rutinBörja med att få in en rutin där du skriver varje dag. Det är bättre att skriva 15 minuter per dag än att förhala och hoppa över skrivarstunden. Rutiner skapar kreativitet. Hjärnan lär sig.

Ett av mina egna tips är att skriva en lista över ord. Här får du mitt värdefulla tips.

 

Skriv en egen ordlista att använda varje dag för att skapa rutin

Egen ordlistaGör så här:

Välj tio substantiv. Skriv dem i en lista. Du kan snabbt hitta ord om du tittar dig omkring. Exempelvis har jag just nu följande framför mig:

    1. Flaska
    2. Glas
    3. Ljusstakar
    4. Flugsmällare
    5. Kork
    6. Medicinförpackning
    7. Dator ´
    8. Duk
    9. Stolar
    10. Krukväxt

Välj sedan ut tio verb och skriv dem på samma lista. Om jag tänker på vad jag gjort under dagen får jag fram följande:

  1. Stavgå
  2. Äta
  3. Dricka
  4. Städa
  5. Putsa
  6. Laga mat
  7. Sola
  8. Bada
  9. Läsa bok
  10. Skriva

Sist väljer du tio adjektiv. Dessa blir lite knepigare för de ska du INTE skriva i din text. Skriv dem på listan och sedan GESTALTAR du dem i själva texten. Idag har jag stött på följande adjektiv:

  1. Svettig
  2. Varm
  3. Trött
  4. Sliten
  5. Våt
  6. Sömnig
  7. Glad
  8. Mätt
  9. Hungrig
  10. Törstig

Böcker

Ta sedan listan och sätt framför dig. Använd ETT ord varje dag i en liten text på 100-300 ord. Längre fram kan du kanske använda delar av det du skrivit i en novell eller roman.

Lycka till!
Monica

Kroppen och knoppen behöver tänjas

Kropp-knoppJag inser det nu. Det räcker inte att jag tränar min intelligens och skriver varje dag. Nej, jag måste träna min kropp också. Reumatismen tar överhanden. Inflammationerna bråkar med mig. Hälsenan vägrar töjas ut. Nu får det vara slut.

Från och med i måndags började det. En stavgångspromenad fick inleda dagen. Därefter blev det frukost. Sedan några timmar framför datorn då orden fick poppa fritt. De bankade för att komma ut. Gick inte att hålla inne. Som du kanske vet, håller jag på att slutredigera första romanen i min serie. Men samtidigt skriver jag på roman nummer fyra. Lite varje dag och utan större ansträngning fladdrar sidorna förbi.

Jag är inte ensam om att tänka kombination kropp och knopp. Stephen King såväl som Haruki Murakami skriver varje morgon och de ägnar sig även åt kroppen. De verkar faktiskt ha lyckats. Om jag vill nå ut till läsare, behöver jag förmodligen också träna både knopp och kropp. Varför chansa?

Rutiner är viktiga. Det propagerar jag för deltagarna i kursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”. Därför gäller det att initialt planera för att lyckas och att hålla sig till planeringen – inte förhala. Din kropp och knopp förbereder sig. Det måste du också göra. Låt själen vara med såväl som hjärtat. Det är bättre att skriva femton minuter om dagen än att låta bli att skriva på grund av stress eller oförutsedda händelser. Att skapa en bok är som att skapa film. I slutänden sitter någon och tar emot, någon som vill låta sig förfasas eller roas.

Skapa bok som film

Julia Cameron föreslår att vi ska inleda dagen med att skriva morgonsidor. Se min recension till hennes bok här.

Som Julia skriver:

Hoppa – och nätet kommer att vara där”.

Jag håller med henne om att självkritiken inte ska spela in under tiden vi skriver. Skriv utan reflektion och låt redigeringen komma senare. Bry dig inte om ifall det blir bra eller mindre bra. Bara skriv! Lägg sedan undan det du har skrivit och när tiden känns gynnsam, redigera ditt manus.

En filmregissör filmar. Klippningen av filmen sker i efterhand – inte under tiden. Samma sak borde gälla för oss som skriver.

Skriv-redigera

Så fatta pennan eller tangenterna och sätt igång. Sätt dig i regissörsstolen och låt kreativiteten blomstra.

Sätt dig i regissörsstolenLycka till!

Monica

Gulnäsa av Mia Mellström

Bokrecension

GulnäsaMia frågade mig om jag ville recensera barnboken Gulnäsa – Äventyr i Spännings-spannen. Det var ett bra beslut att säga ”ja” till denna. Mina norska barnbarn Oliver och Tristna (10 och 8 år) var på besök hos oss i 2,5 veckor och varje kväll läste vi ett avsnitt ur boken. Både pojkarna och jag såg med glad förväntan fram emot läsningen och vi skrattade gemensamt högt åt tokigheterna som Gulnäsa fick uppleva. Vilken underbar bok! Den varvar små berättelser med dikter och fina teckningar skapade av Anna Lindblom.

Jag tycker att den är årets barnbok och kan bara rekommendera den varmt. Missa inte en ljuvlig lässtund med denna bok och gemenskapen av ett eller flera små barn. Boken leder till diskussioner av dråpligheterna.

Den blev ett glatt minne för mig och jag kan fortfarande höra barnens klingande skratt, trots att de åkt tillbaka till Norge. Saknaden efter dem såväl som läsestunderna är enorm.

Så här står det i nätbokhandeln om boken:

”Arga Siv Jansson är jämt sur. Om jag är högljudd, överröstar hon mig för att få mig tyst och när jag blåser på de fina maskrosbollarna på gräsmattan, skäller hon. Hon kallar mig Gulnäsa, för att jag gillar maskrosor. Om man gnuggar näsan mot dem, innan de blir blås-blommor, blir den alldeles gul. Fast Gulnäsa …? Egentligen inte så dumt. Faktiskt inte dumt alls. Jag tänker heta Gulnäsa på riktigt från och med nu. Tack Siv Jansson!” Följ med Gulnäsa och kaninen Jakob på äventyr i Spännings-Spannen. De fiskar, hoppar längdhopp, leker pirater och utmanar en läskig drake. Och mitt i alltihop finns papegoj-ugglan Åskar och en trollkarl som söker efter en nyponros. Eller, vad det nu är han söker? Han är osäker själv. Kanske fattar du, när du dyker in i boken?

5 pennorBoken får full pott (5 av 5 möjliga pennor) av mig.

Tack för att jag fick den här upplevelsen, Mia.

Till dig som ska besöka bokmässan i Göteborg:

Mia finns i Litterära konsulters monter vid skrivartorget, våning 2. Lanseringen blir på lördagen den 29e kl 15.00.
Mia hälsar er alla välkomna!

Vid pennan
Monica

 

Glad Midsommar eller San Juan

San Juan båletSan Juan firas i Spanien med eldar. Klockan 24 tänds bålen på stränderna. Alla ska vara vitklädda och hoppa 7 gånger över bålet. Sedan badar man. Det ger lycka, påstår man.

Låter spännande att gå man ur huse för att delta i ett gemensamt firande på stranden och njuta av det varma vattnet i Medelhavet.

 

 

I Sverige dansar vi kring midsommarstången, plockar 7 sorters blommor och lägger under kudden för att drömma om vår tillkommande. Vi äter sill och jordgubbar, kanske med snaps. Oftast i mindre grupper. Svensken är inte lika social och tyvärr har mycket av den forna seden försvunnit. Jag minns midsommarens eftermiddagar när barnen var små. Hur vi gemensamt dansade kring stången. Glädjen var stor och folkmassorna vällde in. Idag kan det vara svårt att hitta dansbanor i södra Sverige. Koloni-områdena har ibland och campingplatserna. Och när vi väl hittat dansen, kanske
barnen inte vill dansa.

Midsommar i Sverige med dans

 

San JuanSpännande traditioner överallt som jag innerligt hoppas vi gemensamt värnar om. Midsommarstången som är så vacker. Önskar att jag hade fått se den överallt längs med vägarna.

 

Jag tar lite ledigt nu och önskar dig en hjärtligt glad Midsommar!

Monica

 

Spännande utveckling med kosttillskott

Jag har blivit med vitaminer, mineraler och enzymer. Sedan en månad tillbaka har jag börjat dricka kosttillskott morgon och kväll. Precis samma som många av våra duktiga idrottsmän och –kvinnor dricker. De blir sponsrade av detta via landslagen, men jag får betala ur egen ficka. Det kan det vara värt. Om det bara gör nytta.

Ännu har jag inte märkt så mycket, bortsett från att överskottsvätskan, som jag har kämpat med i många år, nu lyser med sin frånvaro. Trots en het sommar, har mina ben varit bättre än på många år. Enda gången jag fick känningar av svullna fötter var på flyget ner till Spanien i början av juni.

Det handlar om probiotika och prebiotika. Goda bakterier och fibrer som förstärker. De ska ge mig en frisk tarmflora, något som jag verkligen behöver. Eftersom jag har problem med lactos och även (till viss del, gluten) ser jag fram emot att få skörda ett nytt resultat. Näringsupptaget är viktigt för att förse min reumatiska kropp med ny energi. Jag har mycket energi redan och skapar varje dag, men biter ihop när det gör ont. Min förhoppning är att slippa ha ont i leder och kanske minska alla de förfärliga inflammationer som ständigt brusar i min kropp. Ca 1 miljon Lactobaciller och Bifidobakterier per dag, ska stödja och hjälpa mig. 32 växtbaserade enzymer där vissa spjälkar protein och andra bryter ner kolhydrater och fett. Massor med C-vitamin, betakaroten, E-vitamin och selen finns i tillskottet. Gurkmeja med högt upptag ska hjälpa mig med det värdefulla antiinflammatoriska.

Förutom alla fibrer får jag genom att dricka en komplett måltid, vilket jag hoppas ska kunna minska midjeomfånget, insulin, folsyra, B1, B2, B6 och B12 vitaminer, A, D3, C och E-vitaminer samt selen. Kalcium, Magnesium (som jag redan tar flytande) och som minskar mina kramper, Kalium och Fosfor, koppar, Järn, Mangan, Jod, essentiella fettsyror, protein och tillräckligt med kolhydrater.

Jag lovar hålla er underrättade om vad som händer. Skeptisk som jag är, köper jag inte vad som helst. Under tre månader i våras, testade jag cannabisolja. Den gav inte ett enda resultat. Bortkastade pengar.

Kanske undrar du varför jag fortsätter testa? Därför att jag har stora problem med inflammationer och förfärligt ont. Jag vägrar gå på cellgifter som har så många biverkningar och som gjorde att jag nästan strök med 2009. Därför testar jag nu detta. Mina referensramar baserar sig på att maken har tagit detta nu i ca 1,5 år och han säger att ”det har räddat hans liv”. Han har Parkinson och har blivit så mycket bättre på grund av detta rena kosttillskott. Kanske kan det rädda mitt liv också.

Varje morgon äter jag yoghurt eller flingor med banan och blåbär. Det kommer jag inte att sluta med. Blåbär är så nyttiga och innehåller antioxidanter. 8 mg askorbinsyra per 100 g. De kan hjälpa till att skydda mot sjukdomar såsom Alzheimer, Parkinson och diabetes eftersom det finns gott om flavonoider i dem. På amerikanska Mayo-klinikens tio-i-topp-lista ligger de högt. Sedan många år tillbaka har blåbär använts för att behandla synstörningar, magbesvär och högt blodsocker. De är också inflammationshämmande.

Glad midsommar med blåbär

Jag önskar dig en riktigt GLAD MIDSOMMAR och hoppas du äter många blåbär förutom sill, potatis och jordgubbar.

Monica

 

 

Semester, sol och bad

Nu har jag några dagars semester. Njuter av barn och barnbarn. Solen skiner och det blir strand för hela slanten.

Strand

Jag har därför tagit fritt även från mitt bloggande. Barnen med familjer åker hem i morgon, onsdag, och då kommer jag att lägga ut lite bloggar. För det har blivit en del läsande så här i semestertider.

Du utlovas några bokrecensioner givetvis, och en del nya tips både för effektiviteten och för skrivandet (till dig som skriver).

Idag hittade barnbarnen en manet på stranden. Som tur är, var det ingen av de farliga Portugisiska Örlogsmännen (blåsmaneter som är livsfarliga). Vi har drabbats nere i Spanien av ett antal sådana och tidigare i sommar var stränderna stängda.

Manet

Till dess vi hörs igen, säger jag: Ha en riktigt skön sommardag!

Semesterkramar

Monica

 

Chi Neng Qigong och terrakotta-armén

Qigong-träningen betyder allt för mig.

2009 höll jag på att stryka med när jag fick en gallblåseinflammation som spred sig till bukspottskörteln. Det var biverkningarna av de cellgifter som jag hade tagit i sprutform för min reumatism. Jag lovade mig själv där och då, att om jag överlevde skulle jag hitta alternativa behandlingsformer. Det har jag också gjort. Efter många års utbildningar har jag idag ett fungerande liv, trots att jag inte tar någon medicin mer än i undantagsfall.

En av de alternativa metoder som jag utbildade och certifierade mig i, var Chi Neng Qigong som jag idag själv håller onlinekurser i.

Qigong är ett kraftfullt verktyg. Ibland startar den en utrensning i min kropp. Min reumatolog har bett mig ta vätskedrivande för jag har överskott på vätska i framförallt benen. Någon gång får jag använda pillren, andra gånger behövds inte dessa. Då räcker det med qigong och litrarna minskar även vikten.

Med hjälp av en qigong-övning – Benböj mot vägg – blir jag rörlig i hela kroppen och mina knän som är illa åtgångna efter två olyckshändelser, blir genast bättre. Min kropp blir lättare.

Varje år förnyar jag mitt certifikat. På så sätt kan jag även hjälpa andra att må gott.

Jag har fem mentorer i Kina. Någon av dem brukar jag träffa en gång per år, när de kommer hit till Sverige. Då blir det kurs i 3-4 dagar och jag lär mig ständigt något nytt, trots att jag utövat qigong sedan 2000.

Digital kurs i Mentala vitaminer med Chi Neng Qigong

Du vet väl att du kan träna digitalt och lära dig Qigong med hjälp av min digitala 10-veckors kurs. Varje vecka får du tillgång till nya övningar, inte bara i Qigong utan massor med andra vitaminer såsom hypnos, avslappning, stressreducering, mindfulness, scanning, EFT, meditation och mycket mer.

N-ljudsmediation en nyhet inom qigong

N-ljudsmediation är baserad på ny forskning. I staden Xian, där den berömda terrakottaarmén finns, finns idag ett Chi Neng Qigong-center som specialiserat sig på N-ljudsmediation. Det är mycket spännande. Resonansen av ljudet baserat på hur övningen utförs och når djupt ner i vårt undermedvetna, bakom all inprogrammerad information som hjärnan besitter.

Terrakottaarmén

Terrakotta-arménVill också passa på att slå ett slag för denna fantasiska armé i Xian som jag besökte för ca 10 år sedan. Den upplevelsen var kulmen på min Kinaresa och ett minne för livet. Jag kommer aldrig att glömma den gigantiska utgrävda armé som fullständigt tog andan ur mig. Här ser du en del av utgrävningen.

Armén är ett arkeologiskt fynd av cirka 8 000 fullskaliga lermodeller av soldater och hästar som är placerade i en militär formation. Fyndet hittades ca två kilometer öster om graven till Kinas första kejsare Qin Shi Huangdi som avled 210 f Kr. Terrakottaarmén är uppdelad i tre gropar och hittills har mer än 2.000 soldater blivit utgrävda.

Alla soldater i Terrakottaarmén har unika utseenden och representerar olika militära grader.

Terrakottaarmén hittades 1974 av bönder som grävde en brunn, vilket blev en av 1900-talets största arkeologiska upptäckter. Fyndet var en stor överraskning eftersom Terrakottaarmén inte finns nämnd i några historiska dokument. Terrakottaarmén är en del av Qin Shi Huangdis mausoleum som är listad av Unesco som världsarv.

Varma, behagliga, balanserade Chi Neng Qigong-hälsningar
Monica Ivesköld

 

 

Ogiltiga sedlar den 30 juni – dags att byta in dem

En liten påminnelse så här i sommartider …

Dessa sedlar och mynt blev ogiltiga den 30 juni men går att byta in till och med den 30 juni 2018:

Ogiltiga sedlar rev

Bilden lånad från Sveriges Riksbank, med hänvisning till citationsrätten

Så mitt effektivitetstips är att gå igenom plånböcker och spargrisar. Gör av med pengarna. Köp dig något intressant eller växla in dem. Det finns uppsatta växlingsautomater på några ställen. Leta upp en sådan.

Effektivitetshälsningar
Monica Ivesköld

 

Så här hanterar jag GDPR – General Data Protection Regulation

Den här informationen har även gått ut via nyhetsbrev till samtliga mina läsare för information om hur jag hanterar personuppgifterna.

SäkerhetGPDR

GPDR ersätter PUL (Personuppgiftslagen) och träder i kraft den 25 maj 2018. Många undrar vad det innebär.

Först och främst är den till för att stärka skyddet vid behandling av personuppgifter.

Instruktion för tillämpning

Du måste börja med alla de personregister du har, gå igenom dem bit för bit. Här är några tips som jag samlat ihop åt dig. Har du några externa samarbetspartners som har tillgång till dina register måste du även komplettera med register för dessa. Alla inom verksamheten som har tillgång till registren, måste finnas i ett separat register. Om någon begär utdrag ur registret måste du tillgodose detta och noga dokumentera det. Får du inbrott eller din dator blir stulen, måste du anmäla detta till Datainspektionen.

Här är en lista från Datainspektionen över de frågor du måste ta ställning till:

  1. Är din organisation medveten om EU:s nya dataskyddsförordning?
  2. Vilka personuppgifter hanterar du/ni?
  3. Använder du/ni missbruksregeln idag?
  4. Vilken information lämnar du/ni?
  5. Hur ska du/ni tillmötesgå de registrerades rättigheter?
  6. Med vilket rättsligt stöd behandlar du/ni personuppgifter?
  7. Hur inhämtar du/ni samtycke?
  8. Behandlar du/ni personuppgifter om barn?
  9. Vad ska du/ni göra vid personuppgiftsincidenter?
  10. Vilka särskilda integritetsrisker finns med din/er behandling?
  11. Har du/ni byggt in skydd för personuppgifter i dina/era IT-system?
  12. Vem ansvarar för dataskyddsfrågor i din/er organisation?
  13. Har du/ni verksamhet i flera länder?

Du måste således ha ett register som berättar om var alla personuppgiftsregister finns och ett annat över vilka som har tillgång till registret. En förteckning som beskriver hur ditt företag hanterar personluppgifterna bör finnas. I mitt fall är det enkelt, dels för att jag arbetar med struktur och har hundraprocentig koll på var saker och ting finns, dels eftersom jag endast har TVÅ register; ett till mina kursdeltagare och ett till de som får mitt nyhetsbrev. Och det är endast jag och plattformsleverantören som har tillgång. Det behövs även ett utomstående register, ifall andra (konsulter etc) har tillgång. I mitt fall, behövs det inte.

Ett register måste finnas ifall personer begär utdrag. Själv har jag register över mina deltagare så att jag kan kommunicera med dem via e-post och studieplattform och alla kan själva avregistrera sig från nyhetsbrevet eller onlinekurserna. Det är således automatiserat.
Jag använder även SimpleSignup för bokningar.

Sedan behövs ett incidentregister ifall något blir stulet.

Vill du läsa mer om GDPR, kan du följa denna länk till Datainspektionen

Här har du en direktlänk till GDPR-guiden.

Jag vill göra dig uppmärksam på hur vi hanterar personuppgifterna

Dina uppgifter är alltid skyddade hos oss. Vi delar dem aldrig vidare till någon annan. När du anmäler dig för en onlinekurs, registrerar jag dig i det befintliga registret som finns hos Kajabi (ett register som är helt skyddat från insyn). Om du skickar information till mig via e-post, sparas ditt mejl i en för kursen avsedd mapp. Den finns på min dator under innevarande år då kursen pågår. Därefter arkiveras mappen på ett större lagringsmedia under respektive årtal.
Har du bokat dig för något webinar eller kurs, har detta kanske skett via SimpleSignup och hanteras i deras slutna databas.

Antingen kan jag (direkt via programmet) eller du själv anmäla dig till MailChimp (mitt nyhetsbrevsprogram) från ett formulär här på min webbsida eller från mina länkar i sociala medier. Varje nyhetsbrev har längst ner en ruta i vilken du direkt kan avregistrera dig ifall du inte längre önskar ta del av våra gratis tips som skickas ut ca 1 gång per månad.

Jag använder rekommenderade virusprogram som säkerställer att dina personuppgifter är säkra hos mig, i min dator. Självfallet säkerhetskopierar jag ca en gång per vecka.

Dina uppgifter är i säkerhet. Jag skickar dem aldrig vidare.

Säkerhetshälsningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration som ingår i Resultat Direkt

 

Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed