Rättskiparen av Lotta Luxenburg  – Bokrecension

Serie: Fristående del i Stockholmsgruppen (del 2)

Antal sidor: 286

Utgivningsdatum: 2020-04-15

Förlag: Bokfabriken

ISBN: 9789178352432

Tack Bokfabriken för att jag fick möjligheten att recensera den här boken.

Boken tillhör inte någon av mina favoriter. Jag läste den efter Guldmakaren av Mats Ahlstedt vilket kanske förtog känslan. Den lyckades tyvärr inte imponera på mig. Blev framförallt besviken på att den hänvisade till första delen i Stockholmsserien som jag inte hade läst. Jag förstod att jag missade en del information vilket gjorde att också vissa upplevelser uteblev.

Det jag gillade är de korta kapitlen. Böcker med korta kapitel uppskattar jag, speciellt om de ökar spänningen.

Tyvärr kändes spänningen i den här boken konstruerad och blev därför mindre trovärdig. De olika scenerna och situationerna blev amatörsmässigt beskrivna, platta och fångade inte mig – som läsare. Det fanns mycket som var motsägelsefullt i boken. Två poliser som borde hålla sig gömda, spatserar omkring i handlingen på ett – för mig – omöjligt sätt. Det händer en del men på ett – tycker jag – lite märkligt och osannolikt sätt. Boken sticker inte ut, varken i författarröst eller handling. Den blir därför ganska platt, tyvärr, och lämnar inte några djupare spår.

Så här står det på nätet om boken:

”När Isabella Knyckare, vid specialenheten Stockholmsgruppen, kommer över uppgifter om ett hemligt polisnätverk hamnar hon åter i utsatt läge. Nätverket är misstänkt för att ha ställt sig över lagen i jakten på Stockholms värsta brottslingar. Vilka av kollegorna i Polishuset kan Isabella lita på? Hur långt är de skyldiga beredda att gå för att sanningen inte ska komma fram? När Isabellas internutredning dessutom visar att hennes fästman, som blivit ihjälskjuten i tjänsten, var ett oskyldigt offer i nätverkets kamp mot den organiserade brottsligheten, blir Isabellas utredning djupt personlig.

Rättskiparen är den andra fristående delen i en ny spänningsserie om poliserna Isabella Knyckare och Nikolaj Malmsten och deras kollegor i Stockholmsgruppen, en specialenhet inom NOA, Polisens nationella operativa avdelning.”

2 pennorJag ger boken 2 av 5 pennor.

Vid pennan

Monica Ivesköld