Självmedvetenhet

Utan att vara medveten om vad du känner, kan du inte avancera i din utveckling. Självmedvetenheten handlar om:

  1. Emotionell självmedvetenhet
  2. Exakt självmedvetenhet
  3. Självförtroende

Med hjälp av ovan kan du utveckla dig själv till en starkare person. Först måste du bli medveten om din emotionella status och komma i kontakt med ditt inre. Genom att ta ett fast grepp om dina känslor och förstå hur de yttrar sig, kan du öka din självsäkerhet och din kontroll. Detta gör också att du kan minska din stress vilket blir en ”boost” för ditt självförtroende.

Låt oss titta djupare på detta.

Självmedvetenhet

Som du vet har jag under många år varit certifierad handledare för Försvarshögskolan och Utvecklande Ledarskap. Varje människa leder sig själv och behöver de kunskaper som ingår i detta.

Emotionell självmedvetenhet

Du kommer aldrig att kunna skapa dig ett lyckligt, produktivt liv om du inte är medveten om dina känslor och vart de leder dig. Givetvis kan du uppleva tecken på yttre succé såsom pengar, prestige och karriärframgång utan att lära dig hur ditt emotionella fungerar. Men vill du bli riktigt lycklig måste du vara fast besluten att ta reda på vad det är som gör dig lycklig. Samtidigt måste du eliminera allt som gör dig olycklig. Den kunskapen behöver du sedan använda dig av för att hantera ditt agerande.

Detta låter kanske simpelt men det är förvånansvärt få personer som är kunniga i att beskriva sina känslor när de dyker upp. Genom att fullt ut förstå och acceptera dina känslor, kan du tyda de meddelanden som du får om dig själv.

FramgångsRIK o LyckligSom jag har skrivit om i boken ”FramgångsRIK & Lycklig” handlar det om att omvandla drömmar till mål och säkerställa att du får ett resultat. (Skulle du vilja köpa boken, erbjuder jag den nu till extrapris. Klicka på länken och beställ. Ordinarie pris är 229 kronor. Du får den för 65 kronor exkl frakt.)

Tyvärr är vårt sociala liv och omgivningen inte alltid anpassad för känslor vilket är en av anledningarna till att vi gömmer dessa både för dem, och oss själva. Det finns en hel del forskning kring detta och man har kommit underfund med att människor använder sig av metoder såsom ätande, drickande, rökande, medicinerande, överdrivet tränande, samt arbetande för att ignorera känslorna. Folk stannar kvar på arbetsplatser med yrken som de hatar, i relationer som inte är tillfredsställande, eller blir fångade av negativa beteenden, eftersom de ignorerar känslorna som dessa saker framkallar. De blir bra på att rationalisera varför de om och om igen upprepar misstagen och exempelvis stannar i relationer som inte engagerar dem.

Samtidigt är de flesta medvetna om att under ytan är det något som inte är som det ska. Kroppen försöker informera om att de inte är lyckliga, att de är stressade, otillfredsställda, ensamma, rädda, eller har andra känslor som påverkar. De får information om att de behöver förändra men negligerar signalerna. Det verkar som om de helt har glömt bort att lyssna inåt.

När du utvecklar din emotionella självmedvetenhet kommer du att kunna specificera hur du mår vid varje given signal. Du kan identifiera var känslorna kommer ifrån, såväl som hur kroppen uttrycker dessa. Exempelvis kommer du att notera att du är arg och att musklerna är spända. Eller att du är orolig och att dina handflator är svettiga.

Öka emotionell självmedvetenhet

Att lära dig detta kräver träning. Under en längre tid måste du lägga dig vinn om att undersöka och identifiera dina känslor och var de kommer ifrån. Ju mer du tränar, desto mer lär du dig. Här är några tips som kanske kan hjälpa dig.

Checka dig själv

Planera ditt skrivande - gratis webinarBörja med att planera in tid för att öka förståelsen för dig själv. Planera vissa tider varje dag då kan testa dig själv i lugn och ro. Kanske en tid på morgonen, en på lunchen och en stund innan sänggåendet. Lär dig identifiera hur dina muskler mår vid dessa pass.

Gör så här:

Sitt stilla och tyst. Slut ögonen. Fråga dig själv nedanstående frågor och var ärlig i dina svar. Lyssna noga till din egen respons. Här är frågorna som du kan ställa:

  • Hur mår jag?
  • Vad känner jag?
  • Hur länge har jag känt så här?
  • Var i min kropp har känslan fastnat och på vilket sätt? Är jag spänd, biter jag ihop tänderna, känner jag mig trött? Har jag huvudvärk eller magont?

Etikettera dina känslor

Etikettera känslor

När du väl är kapabel att förtydliga dina känslor, kommer du att kunna identifiera vad som startade de negativa känslorna. I min värld är det oftast en tanke som startar åtminstone den negativa känslan. Finns det någon specifik ”trigger”? Så snart du blir smartare på att identifiera och förstå dina känslor och tankar, kan du sätta en etikett på dem. Kom ihåg att allt inte är negativt. Definiera de positiva känslorna också. Vi brukar säga att tankarna kommer från hjärnan medan de positiva känslorna kommer från hjärtat.

Några etiketter utifrån tankarna kan vara ilska, glädje, rädsla, sorg osv. Du kan även ge känslorna som tankarna startar en mening såsom ”helt slut”, ”utbränd”, eller vad som upplevs bekant kring känslan. Här är några frågor som du kan ställa för att identifiera dina ”triggers”.

  • När startade känslan?
  • Vad hände när känslan startade?
  • Har styrkan i känslan förändrats? Hur har den förändrats?

Lev i nu:et

Upplev dina känslor direkt när de startar. Vad talar de om för dig? Troligen har du upplevt dem tidigare som en slags varningssignaler, exempelvis om du går ensam i ett tufft område eller möter en skum individ på gatan. Kroppen signalerar då omedelbart att vi är utsatta för fara. Kanske har du upplevt detta och kallat det för intuition eller instinkt. Men samma typ av känslor framkallas i andra områden i ditt liv.

Bilder skapar känslorExempelvis om du åtar dig ett utmanande projekt på arbetsplatsen men plötsligt drabbas av ilska eller irritation. Vad säger det dig? Du märker kanske att du har tagit ”vatten över huvudet” eller att, som jag gjorde vid ett tillfälle, upptäcker att du har en massa ansvar men ingen befogenhet.

Försök att verbalisera alla dina känslor. Ge ord åt dem! Exempelvis kan du tänka: ”OK, jag är förbannad just nu. Jag känner det i magen och i ryggen. Vad försöker ilskan berätta för mig?” Om du lär dig tyda dina känslor kommer du att bli bättre på att hantera dem. Med andra ord, att identifiera känslan när den uppkommer, skapar kunskap om dig själv.

Gå till roten med problemet

Du identifierar tanken/känslan och ger den ett namn och undersöker vad den talar om för dig. Men du måste säkerställa att du verkligen förstår hela din emotionella upplevelse. Ibland noterar vi endast toppen av känslan.

Exempelvis om du upplever att du är arg. Vad finns under ilskan? Är du arg eftersom du känner dig sårbar och tappar kontrollen? Är du arg eftersom någon har fått dig att framstå i dålig dager, och du tror att de kommer att skratta åt dig? Är du arg eftersom du har accepterat en uppgift även om du inte vill åta dig den?

Alla rötterna är olika men resultatet av tanken/känslan är densamma. Så du måste vara villig att se bortom tanken/känslan och undersöka vad som finns bakom den. Om inte, kommer du att upptäcka symptomet och inte orsaken.

Det är också viktigt att inse att du sällan upplever endast en tanke/känsla. De kommer oftast som druvklasar. Ibland kan de till och med konflikta med varandra. Ta dig tid att identifiera varenda en av dem för att få fullständig information.

Lycka till!

Vill du veta mer? Fortsätt följ mina blogginlägg i ämnet.

Monica

Tagged with →  
Share →
0 comments
Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed