Ska 2019 bli året då du mår gott?

Det finns ett antal frågor som du kan ställa dig för att testa hur du vill må. Själv har jag börjat lära och läsa mer näringslära för att försöka ta reda på hur jag kan styra min kropp och själ. Jag har funderat mycket över följande frågor och vad jag kan göra för att förändra.

Trött - stressad

I några kommande blogginlägg ska jag berätta vad jag kommit fram till. Men här kommer frågorna:

  • Trött – Det kvittar hur mycket jag sover. Jag känner mig ändå trött. Det kan bero på olika faktorer i mitt liv. En av dem är att jag är nergången på grund av personliga skäl. Ett annat alternativ är att jag behöver tillföra kroppen mer näring och givetvis träning. Jag återkommer till detta.
  • Sliten – I mitt fall har det att göra med min dagliga situation som har varit fruktansvärd sedan maj månad 2018. Detta jobbar jag på. Livet och situationen som sådan är krävande och ligger delvis utanför min förmåga att åtgärda. Så kan det vara stundtals för oss alla. Men jag kommer att ägna mig mer åt Chi Neng Qigong (som jag utövar), mer åt meditation, och kanske bygga på med ännu mer träning (både mentalt och fysiskt). Att påverkas utan att kunna styra, gör att vi ibland känner oss maktlösa. Detta är vad som hänt mig. Har du kanske upplevt något liknande?
  • Stressad och överarbetad eller kanske utbränd – Jag är stressad på grund av situationen men inte överarbetad/utbränd. Om du upplever att du inte har kontroll på jobbet, kan jag hjälpa dig. Genom att skapa struktur, planering och ändra vissa vanor kan du styra upp arbetsdagen bättre.
  • Relationsproblem – Det kan handla om närmaste familjen eller konflikter på jobbet. Då och då drabbas vi. Jag kommenderar dig att läsa boken ”Mer än bara ord” i vilken jag är en av författarna. Den har blivit nominerad till ett pris i Sverige och ger tips på hur du kan förbättra din kommunikation.
  • Sjukdom – Det finns möjligheter att förbättra vardagen för oss när vi blir sjuka, men bara om vi själva vill. Mer om detta i kommande blogginlägg.
  • Behov av mer energi – Detta återkommer jag också till. Har tänkt blogga om hälsa under året och ge dig några värdefulla tips.
  • Ilska och förtvivlan – Det kan vi alla känna av då och då. Ofta går det att hantera. Framförallt kan du lära dig stänga tankarna när det gäller daglig stress. Givetvis funkar det inte i samband med nära anhörigs sjukdom och liknande sorg. Mitt tips till dig som vill lära dig stänga tankarna, är att gå kursen Nålsögat. Läs mer om den genom att klicka på länken.

Utifrån min egen situation kommer jag att arbeta stenhårt med att må bättre. Jag lovar dig många härliga tips framöver. Följ bloggen så kommer du att få ta del av dem, eller prenumerera på mitt nyhetsbrev genom att fylla i din mailadress uppe i rutan till höger.

Välkommen!

Monica

Tagged with →  
Share →
0 comments
Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed