Skapa övertygande dramatisk karaktärsbåge

Du har en god idé. Kan den bli en bladvändare?

Planera din berättelse som om du planerar en semester. De flesta människor planerar vart de ska resa (målet), vad de ska göra där och när de ska åka tillbaka hem. På samma sätt kan du kartlägga din dramatiska båge – en plan för att stötta dig när du skriver.

Vad är en dramatisk båge?

Det är för romanen vad skelettet är för kroppen. Bågen utformas för att fånga läsarna från början och hålla dem kvar till slutet.

Strukturera din dramatiska båge

Det finns flera olika dramatiska strukturer att välja mellan. Nedan ser du några. Samtliga har använts av bästsäljande författare.

  1. Dean Koontzs klassiska berättelsestruktur
  2. I händelsernas mitt
  3. The Hero’s Journey
  4. 7-punktsstrukturen
  5. Randy Ingermansons snöflingametod
  6. Tre-lagersstruktur
  7. James Scott Bell’s Störningar and två öppningar

Alla har mycket gemensamt.

Dean Koontzs klassiska berättelsestruktur

För alla som inte vill arbeta med dispositioner, behövs en grundstruktur. Den här är enkel och består av fyra steg:

  1. Kasta direkt in huvudpersonen i enorma problem, beroende på genre. Skriv om det värsta möjliga dilemma du kan tänka ut för din huvudperson. För en thriller kan det vara på liv och död. I en kärleksroman kan det vara att en ung kvinna måste bestämma mellan två friare – och sedan avslöjar hennes val en katastrof. Problemet ska vara så stort att det bär hela romanen. Tillåt läsaren att bli fäst vid huvudkaraktären.
  2. Allt som karaktären gör för att komma ur det fruktansvärda problemet ska göra sakerna värre. Undvik frestelsen att göra livet lätt för huvudpersonen. Varje komplikation måste fortsätta logiskt från den tidigare, och saker måste växa gradvis sämre tills det verkar fullständigt hopplöst.
  3. Situationen är hopplös. Det ska vara så illa att du själv börjar undra hur du ska fixa till det.
  4. Slutligen lyckas eller misslyckas (om du väljer ett sorgligt slut) hjälten mot alla odds. Belöna läsarna och ge dem det som de förväntade sig.

I händelsernas mitt

Starta med att något händer. Det behöver inte vara extemt utan beror på genren. Läsaren ska uppleva att hen befinner sig mitt i något. Slösa inte bort två eller tre sidor på bakgrundshistoria utan låt den komma successivt. För att få detta att funka måste du kroka läsaren. Tvinga läsaren att fortsätta läsa. Tänk på:

  1. Stigande åtgärd
  2. Förklaring (bakgrundshistoria)
  3. Klimax
  4. Fallande handling
  5. Upplösning

Hjältens resa

Så här ser den dramatiska kurvan ut:

Hjältens resa

Författaren Joseph Campbell använder ofta denna metodik för att strukturera fantasy, science fiction och skräckromaner. J.R.R. Tolkien använder den och då blir upplägget så här:

Steg 1: Bilbo Baggins lämnar den vanliga världen. Baggins är nöjd med sitt liv i Shire och vägrar initialt uppmanas till äventyr. Baggins föredrar att stanna hemma. Guiden Gandalf (hans blivande mentor) får honom att acceptera. Baggins lämnar bekvämligheten i sitt Hobbit-liv och startar mot ett farligt uppdrag över Mellanjorden med alla slags problem längs vägen.

Steg 2: Baggins upplever olika prövningar och utmaningar. Bilbo bygger ett team och kopplar ihop sig med dvärgar och alver för att besegra fiender som drakar och orker. På vägen står han inför en serie tester som påverkar hans mod och förmågor utöver vad han trodde var möjligt. Till slut, mot alla odds, når Bilbo den inre grottan, den skrämmande draken Smaug där det slutliga målet för hans uppdrag finns. Bilbo måste stjäla dvärgarnas skatt tillbaka från Smaug. Bilbo finner snart att han måste övervinna sin största rädsla för att överleva.

Steg 3: Bilbo försöker återvända till sitt liv i The Shire. Smaug har besegrats men dvärgarna inleder en annan strid mot andra och en armé. I slutet av romanen får Bilbo ett slag mot huvudet under den sista striden och antas vara död. Men han lever och får återvända till Shire. Han är inte längre samma Hobbit som hatade äventyr.

7-punktsstrukturen

Förespråkare för detta tillvägagångssätt rekommenderar att du börjar med din upplösning och arbetar bakåt. Det garanterar en dramatisk karaktärbåge för din hjälte. J.K. Rowling använde 7-punktsstrukturen för Harry Potter och filosofens sten. Så här ser den ut:

  1. Kroken: Utgå från huvudpersonens utgångspunkt. I Harry Potter och filosofens sten är det när läsaren möter Harry som bor under trappan.
  2. Plott 1: Introducera konflikten som flyttar läsaren till berättelsens mittpunkt, dvs när Harry upptäcker att han är en trollkarl.
  3. Pinpunkt 1: Tillämpa tryck på huvudpersonen i processen att uppnå målet mot antagonisten. När trollen attackerar inser Harry och hans vänner att de är de enda som kan rädda dagen.
  4. Mittpunkten: Låt karaktären svara på konflikten med handling. Harry och hans vänner lär sig mer om filosofens sten och bestämmer sig för att hitta den före Voldemort.
  5. Pinpunkt 2: Trycket gör det svårare för karaktären att uppnå målet. Harry måste ensam möta skurken efter att ha förlorat Ron och Hermonie under strävan att hitta stenen.
  6. Plott 2: Flytta berättelsen från mittpunkten till upplösningen. Huvudpersonen har allt han behöver för att uppnå målet. När spegeln avslöjar att Harry Potters avsikter är goda får han filosofens sten.
  7. Upplösningen: Klimax. Allt i berättelsen leder till detta ögonblick, dvs en kontrast till hur karaktären började resan. Harry besegrar Voldemort.

Snöflingemetoden

Om du gillar att skapa disposition för berättelsen älskar du förmodligen Snöflingemetoden som du ser nedan. Börja med en central idé och lägg systematiskt till fler idéer för att skapa din båge.

  1. Skriv en sammanfattning bestående av en enda mening om din roman (tar ca 1 timme)
  2. Expandera meningen till en fullständig sammanfattning av avsnittet med detaljerade händelser (1 timme)
  3. Skriv en sammanfattning på en sida för varje karaktär (1 timme vardera)
  4. Expandera varje mening i nr 2 i en styckesammanfattning (flera timmar)
  5. Skriv en berättelse på en sida om berättelsen ur varje huvudpersons perspektiv (1-2 dagar)
  6. Expandera varje stycke du skrev för nr 4 till en helhetssynopsis (1 vecka)
  7. Utöka dina karaktärsbeskrivningar till ett stort karaktärsdiagram (1 vecka)
  8. Använd sammanfattningen från nr 6 och lista alla scener du behöver för att avsluta romanen
  9. Skapa en beskrivning med flera stycken för varje scen
  10. Skriv ditt första utkast

3-lagersstruktur – den grekiska dramatiska bågen

Denna metod användes av forntida greker och det är en av Hollywood-filmens favoriter. Den enklaste metoden av alla.

Akt I: Presentera huvudpersonerna och etablera konflikten. Metoden kallas ibland för ”den uppmuntrande incidenten”, dvs problemet förflyttar huvudkaraktären ur komfortzonen och påvisar historiens riktning.

Akt II: Konfrontationen. Skapa ett problem som verkar litet på ytan men som sedan blir mer komplext. Ju mer din huvudperson försöker få det hen vill, desto omöjligare verkar det att lösa problemet.

Akt III: Resultatet. Ett bra slut ska innehålla följande:

  • Höga insatser: Läsaren måste uppleva att ytterligare ett misstag kommer att leda till katastrof för huvudpersonen.
  • Utmaningar och tillväxt: I slutet måste huvudpersonen ha vuxit som person genom att övervinna otaliga hinder.
  • Lösningen: Alla turer som karaktären har utstått hjälper till att lösa problemet.

I boken Hungerspelen används denna struktur.

James Scott Bell’s Störningar och två dörröppningar

  • En störning direkt i inledningen hotar allt i huvudpersonens vanliga liv.
  • Dörröppning 1 driver karaktären till mitten av historien. När hen går igenom dörren finns ingen återvändo.
  • Dörröppning 2 leder till den sista striden. Det är en annan dörr utan återvändo men leder vanligtvis till en katastrof.

Gerard Way använder denna berättelsestruktur: Efter att ha hört att adoptivfadern har dött (störningen) återvänder sex syskon till barndomshemmet. Här lär de sig att världen kommer att gå under om några dagar (dörröppning 1). Medan syskonen testar allt som står i deras makt för att stoppa den potentiella globala apokalypsen, skapar de omedvetet ett annat hot mellan sig, vilket leder till en sista strid (dörröppning 2).

Jag hoppas att detta hjälper dig i ditt skrivande. Vill du lära mer, rekommenderar jag någon av våra onlinekurser eller boken ”Börja skriva framgångsRIKT” som är på väg ut på marknaden.

Lycka till!

Monica Ivesköld

Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Tagged with →  
Share →
0 comments
Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Pinterest