Skillnaden mellan Nålsögat och Mindfulness

Stick hål på dina tankarDen 18 april kl 18-19 presenterar jag nyheterna från Kina kring konsten att stänga tankarna. Du kan anmäla dig till detta gratiswebinar här! Det innebär att vi byter ut kroppsminnet mot tanken och är något helt unikt. Redan 2015 lärde jag mig konsten och skapade då den svenska kursen Nålsögat som lär dig stänga tankarna, eliminera stressen, sova bättre och må gott.

Många deltagare frågar om skillnaden mellan Mindfulness och Nålsögat. Givetvis är det hårfina skillnader, men de finns.

Det gäller att hitta din on/off-knapp, att lära dig att tankar är som ”skällande hundar” eller ”tjattrande apor”.

Själv har jag nu gått ytterligare utbildning i detta för min kinesiske mentor. Jag har fått lära mig att genom denna teknik skulle många äktenskap kunna räddas. Alla relationer borde lära sig detta för att öka kommunikationen och förståelsen för varandra.

Givetvis finns det många myter kring både mindfulness och detta. Här har du några intressanta svar:

Myter

NålsögatKänner du kanske igen någon fråga eller kommentar nedan?

Det fungerar inte för mig för jag kan inte slappna av eller sitta stilla. Dessutom avskyr jag vissa röster som stressar mer än får mig att slappna av. 

Så kan det vara för en del. Framförallt om de inte har provat på detta mer än några få gånger. En del har inte ens provat på utan bara hört talas om det. De har inte förstått att de först måste träna in konsten och sedan fortsätta träna, att öppna upp sina möjligheter för vad detta egentligen innebär. Alla kan lära sig detta. Det handlar om djupavslappning i sitt yttersta (något som däremot Mindfulness inte är). Mindfulness är inte avsaknad av obehag eller tankar. Nålsögat är däremot konsten att lära sig avsaknad av tankar. Nålsögat går således mycket djupare. Mindfulness är att vara medvetet närvarande i nuet, med full acceptans för det som sker, vad det än kan vara. Nålsögat handlar om att stänga av hjärnan och endast låta hjärtat få komma till tals.

Sådana där saker är bara flummiga och inget som jag tror på eller har nytta av.

De flesta som säger så, har en stark rädsla för att släppa kontrollen. Eller så har de inte testat, överhuvudtaget. Några av mina deltagare under åren har fått både lukt och smak tillbaka (efter avsaknad i minst 3 år). Det påvisar styrkan i den här tekniken. Självfallet finns det massor av vetenskapliga studier. Den kunskap som jag har lärt mig kommer från ett medicinfritt sjukhus i Kina. Jag känner många som blivit helt fria från sina allergier exempelvis, efter några månaders träning. Mina egna svenska mentorer har dels botat sin astma, dels blivit med barn trots att läkarna sagt att så inte går. Så konsten och kunskapen är ovärderlig.

Själv har jag botat min reumatism med denna teknik. Efter att i 3 år ha sprutat mig med cellgift och blivit så sjuk av biverkningarna att jag höll på att stryka med, lovade jag mig hitta en teknik som kunde göra mig medicinfri. Denna tillsammans med andra metoder har lyckats bota mig så pass mycket att jag inte längre behöver inta några cellgifter.

Vems hundVår kropp, våra tankar och känslor samverkar hela tiden omedvetet. Du behöver lära dig bryta detta för att må ännu bättre och framförallt minimera stress, oro och kanske sorg över att inte bli förstådd.

Mindfullness är medvetet närvarande. Nålsögat innebär att du öppnar upp ditt hjärta och stänger dina tankar.

Det krävs träning och förståelse. De flesta tankar är inte ens dina egna. Du styrs av någon annans tankar.
Vems hund är du?

Jag har inte tid att träna.

Det är något vi aldrig kommer att få – tid! Jag har jobbat som effektivitetskonsult i 30 år och har talat med tusentals människor om tid. Ändå finns den där, när du behöver den. Skapa dig ett behov och du har tid. Det är som alla andra rutiner. Du har tid att äta, att sova och att roa dig – om du prioriterar detta.

Fördelen med Nålsögat är att du kan utöva den hela dagen, från att gå på toaletten (som jag är övertygad om att du gör) till att fokusera på jobbet, fritiden, dina intressen. Du kan göra detta så snart du förstår hur. Och ju mer du tränar, desto bättre mår du. Det här är enkelt men kräver disciplin (som inte är lika enkelt).

Jag vill inte ägna mig åt något som inte gör mig svettig.

Detta säger endast de som aldrig tränat helt och riktigt. Du blir verkligen svettig av det här – om du gör det rätt. Däremot är det inget som ersätter konditionsträningen. Du får en god konstitution men kan behöva komplettera med kondition.

Kunskapen leder till mera välbefinnande, fokus och framgång på arbete och privat. Du tänker cirka 65.000 tankar om dagen och de flesta av dessa innebär att du värderar, att du blir irriterad, arg och förtvivlad. En tanke skapar inte goda känslor. Det är känslorna som skapar goda tankar. Därför behöver du bli medveten om hur ditt tankemönster ser ut.

Själv praktiserar jag Nålsögat och Chi Neng Qigong varje dag och blir direkt medveten om min kropp och dess behov.

Vill du testa, häng med den 18 april då jag håller ett gratis webinar. Så berättar jag mer och du får prova på.

Anmäl dig här:

Ja tack jag vill gärna lära mig må bättre och stänga mina tankar!

Jag hoppas vi ses och hörs den 18 april.

Varma hälsningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Share →
0 comments
Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Pinterest