Skriva karaktärer som läsaren älskar

I alla de utbildningar som jag har gått i skönlitterära skrivandets konst, är en kurs i att skriva filmmanus det som satt starkast spår inom mig.

Jag som arbetat i 30 år med att utveckla människor, utbildat som certifierad handledare för Försvarshögskolan i Utvecklande Ledarskap osv, har en stor kunskap inom personlighet, tester och mänsklig utveckling. Detta gäller även för karaktärer.

En protagonist (huvudkaraktär) i en roman MÅSTE utvecklas. Annars upplever läsaren en besvikelse; det hände inget anmärkningsvärt i boken.

En film och en bok måste knyta an till tittaren/läsaren. Hur får vi karaktärer som stannar kvar hos tittaren/läsaren? Det är något som jag alltid funderat över. Givetvis är vi, som tittare/läsare, olika och har olika behov. En del personer gillar skräck, andra kärlek. Karaktärerna i dessa båda genrer är olika. För att tittaren/läsaren ska bli engagerad, måste karaktären ha motsatta styrkor/svagheter, något som gör hen till en realistisk person, någon som vi kan liera oss med.

När jag gick kursen fick jag lära något mycket viktigt; Vi relaterar till känslor. Således är det känslor du ska jobba med för att få karaktärer som läsaren älskar.

Karaktärer som läsaren älskar

Hur relaterar vi till känslor?

Ja som min fantastiske handledare i filmmanus-kursen sa, ta fram de djupaste känslorna inom dig och skriv om hur de känns.

Detta kräver givetvis är du själv är en emotionell person. Alla har inte vad vi brukar kalla för en ”känslo-tarm”. Ibland kan den delen vara mindre än en blindtarm. Men gör ditt bästa för att framkalla den känslan hos läsaren.

Larry Brooks rekommendation

En av mina förebilder är Larry Brooks. Det vet ni som köpt min nya bok Redigera framgångsRIKT i vilken jag delar ut en mall för djupanalys som till en tredjedel bygger på Larry Brooks tips och hänvisningar. Han talar om tre dimensioner av karaktärsgestaltning i boken Story Engineering och har du inte läst den, rekommenderar jag verkligen att du gör så. Här är dimensionerna:

  1. Vad vill du att läsaren ska se? Vad gör karaktären?
  2. Varför gör karaktären detta?
  3. Vem är karaktären innerst inne?

För att besvara punkt 3 måste du göra en stor analys på karaktärens personlighet. Personligheten delar vi också upp i tre dimensioner. Här ser du vilka, nämligen:

  1. Den fysiologiska – Exempelvis ålder, utseende, bostadsförhållanden
  2. Den psykologiska – Exempelvis känslor, behov, självförtroende mm. Här behövs personlighetstester och jag rekommenderar dig att gå onlinekursen Utveckla dina karaktärer genom personlighetstester. Kursen är på 12 veckor och du får tillgång till 33 olika tester. Klicka på länken om du vill anmäla dig. OBS! En test kostar normalt mellan 1.500 och 15.000 kronor. Hela den här kursen får du för endast 2.500 kronor inkl moms
  3. Den sociala – vilket handlar om relationer

Personlighetens 3 dimensioner

Låt läsaren få ta del av karaktärens tankar så att de kommer in i huvudet på karaktären.

Att skriva med känsla innebär att du själv – under tiden du skriver – måste bli berörd. Gråter du, kommer läsaren också att gråta. Skrattar du, driver du läsaren till att dra på munnen. Är du rädd och kan gestalta detta på ett trovärdigt sätt, kommer läsaren att dras med i känslan av rädsla. Upplever du passion eller kärlek och kan skriva om detta på ett trovärdigt sätt, kommer din läsaren att få samma upplevelse.

Som min mentor i filmmanus-kursen sa (fritt översatt): ”Skapa passion i allt du skriver även om det handlar om rädsla, förtvivlan, engagemang eller vardagsbekymmer”. Lita på att din läsare då får en upplevelse utifrån din text.

Lycka till med dina karaktärer

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

Tagged with →  
Share →
0 comments
Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Pinterest