Currently viewing the category: "Skrivartips"

Skrivartips: Skriv i bilder – Gestalta

Som jag säger i många av mina kurser:

En bild säger mer än 1000 ord.

Titta på nedanstående bild. Skriv en story om den. Följ mina instruktioner och gestalta.

Bild mer än 1000 ord

Skriv i scener där du låter läsaren själv tolka känslor och egenskaper, dvs gestalta. ”Show do not tell” säger de på engelska.

En feg person lägger benen på ryggen och smiter i tysthet för att slippa konfronteras med elefanten ovan. Feghet ska inte förväxlas med rädsla, vilket egentligen kan ha liknande uttryck.

Om någon i din text är rädd – visa det i handling istället för att skriva känsloorden. Och använd ALDRIG ord som ”kände”, ”tänkte” etc i din text.

Se framför dig hur någon rädd person agerar. I stället för att skriva:

”Han är rädd”

… kan du skriva:

”Han blir förstenad. Det går inte att flytta kroppen. Den är stel och ovillig. Obrukbar. Han håller andan. Hjärtat bankar. Magknip. Tankarna slutar fungera. Vad ska han göra?”

Plånbok med sedlarOm någon är generös – låt det framgå av hur relationerna till andra i texten ser ut. Skriv exempelvis om hur personen tar fram plånboken, plockar upp sedlarna, sticker dem i handen på henne samtidigt som hon får en bamsekram. Det kan innebära att personen hjälper men beroende på vad du lägger i texten kan den även få annan innebörd. Om du skriver att personen demonstrativt och med ett hånleende tar fram en sedel och viftar framför ögonen samtidigt som han ställer någon form av ultimatum, fattar läsaren att det inte är en generös person.

Skönhet kommer ofta inifrån. Beskriv hur huden lyser, ögonen glittrar och munnen ler. Se framför dig en vacker person. Använd gärna metaforer eller liknelser. Hyn var som skalet på en persika. Hennes grace var som en drottnings. Armar och torso var utmejslade som hos en grekisk staty eller en ängel. Använd dialog, gester, reflektioner och handling för att gestalta.

Under senaste halvåret har jag läst en utbildning som handlar om att skapa filmmanus. Ett tips för att lära dig mer om gestaltning är att iaktta filmer. Fundera på hur känslan skulle ha gestaltats på film. Välj några filmer och titta noga vad som händer. Där står ingen med en skylt med texten ”Hon är rädd” bredvid huvudpersonen. Vi fattar ändå. Ju mer läsaren får tänka själv desto mer intelligent och spännande uppfattas texten.

Du kan använda miljön för att gestalta eller dialogen.

Titta nu noga på översta bilden. Gestalta vad du ser. Dela gärna med dig av detta. Den bästa gestaltningen vinner ett utdrag avseende gestaltning ur min kommande bok ”Börja skriv framgångsRIKT” som släpps i början av nästa år.  Här kan du tävla! Vinnaren meddelas i slutet av året.

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

 

Bokens titel – viktig information

Ska titeln beskriva innehållet eller väcka uppmärksamhet?

Bokens titelJa det är en intressant fråga. Själv försöker jag alltid skapa en titel som synliggör mitt budskap i boken – även om det är dolt till slutet. Och för mig är titeln viktig, både när jag skriver och läser.

Får böcker ha samma titel?

Detta är ännu en intressant fråga. Jag tycker inte att två böcker ska få ha samma titel. Det blir förvirring. Men egentligen finns – vad jag vet – ingen riktig lag om detta mer än att du kan bli åtalad för intrång i upphovsrätten.

Lyckliga tider 26 noveller om lycka 0417 slutligt valVad jag gör innan jag sätter titeln på min bok, är alltid att söka på min tänkta titel och har fler liknande, väljer jag någon annan. När vi skulle ge vår utgivna antologi ett namn, hade vi många diskussioner. Jag var ansvarig utgivare för antologin Lyckliga tider så när förslaget kom upp till titeln Lyckliga stunder, vidtog jag åtgärder. Vid sökningen upptäckte jag att det fanns flera böcker med den titeln. Däremot ingen som hette Lyckliga tider. En ljudupptagning av Eldkvarn hette visserligen Lyckliga tider, men det var ingen bok.

Författarna (totalt 20 stycken) hade alla skrivit om lycka. Det vore tänkvärt att ge boken namnet Lycka.  Jag gjorde en sökning och konstaterade att det fanns 3.003 böcker med ordet lycka i titeln. Då slog jag på Lyckliga upplevelser. Det fanns nio böcker med den titeln. Då bestämde vi oss för att döpa den till ”Lyckliga tider”.

Grundläggande

Grundläggande för en titelrubrik är att den ska:

  • vara informativ, och
  • locka till läsning

Kolla Kungliga bibliotekets databas Libris noga så att du inte gör misstaget att döpa din bok till en titel som redan är upptagen. Här är en länk till Libris.

När jag skulle ge en av mina romaner en titel, funderade jag över titeln Porten. Jag slog upp titeln på Libris och konstaterade att det fanns 706 titlar med ordet Porten. Ingen hit, således. Då bestämde jag mig för att den skulle få heta ”Porten till friheten”.  Jag gjorde en ny sökning och det visade sig då att det inte fanns någon bok med den titeln.

Att välja en titel som redan är upptagen ger upphov till förväxling. Och det vill vi ju inte. I vissa fall kan det även bli ett intrång i upphovsrätten, som jag skrev ovan. En titel kan nämligen ha upphovsrättsligt skydd om den är originell. Dessutom finns det i upphovsrättslagen ett särskilt skydd för just titlar. Skyddet innebär att litterära eller konstnärliga verk inte får göras tillgängliga för allmänheten under en titel som gör att verket eller dess upphovsman kan förväxlas med ett tidigare verk.

Titeln ska vara tydlig utifrån marknadsföringsmöjligheterna. Tänk på vad titeln lovar läsaren. Glöm inte bort att vi associerar vissa ord olika. Det är därför lätt att titeln kan missförstås.

Pojkarna BusHär ser du titlarna på mina kommande romaner:

  • Porten till friheten
  • Elvira (som kanske får en längre titel för det finns en tidskrift med detta namn)
  • Förlöst och pånyttfödd (kanske blir ett annat namn)
  • Mardrömmen och Mr P
  • Mamma låt mig leva

Det här är titeln på min barnbok:

  • Pojkarna Bus och de 3 nycklarna

Till våren ska jag skriva en ny barnbok tillsammans med ett av mina svenska barnbarn. Den boken ska handla om ett sjöodjur som bor i sjön på baksidan av deras hus. Om du har något riktigt bra namn på den boken, får du gärna tipsa mig. Bäst förslag vinner ett exemplar av ovanstående barnbok. Dragningen sker på julafton. Tipsa mig genom att skicka ett mail till mig med förslaget. Klicka här för att skicka mailet.

Lycka till med din titel

Monica

 

 

 

 

Solar Plexus – ditt palats

Då var Nanowrimo avslutad. Jag klarade mig och fick mitt certifikat. Nästan 80.000 ord blev det. Men mitt manus är inte helt klart. Jag har två kapitel kvar (eventuellt fler) och de är nog de svåraste att skriva. De skriver jag nästa vecka. Sen får manuset vila.

 

Idag är det första advent. Det är dessutom december månad och jag har avslutat mitt skrivande för råmanuset för i år. Det tycker jag att vi firar. Du har möjlighet att vinna en gratis meditation där jag berättar mer om ditt palats. För att vinna skriver du ett mail genom att klicka på den här länken. Skriv en motivering till varför du ska vinna. Upp till tio vinnare kommer att få en inbjudan av mig innan jul. Vi kör via webinar. Lycka till!

Ditt palatsAlltför ofta tvivlar du kanske på dig själv och din förmåga. Givetvis helt i onödan! Brukar du tvivla? Det beror på att du är livrädd för att tänka utanför boxen. Du låter ditt förflutna styra ditt framtida liv.

Övertyga dig om att du har den kraftfullhet som behövs för att ta dig an uppgifterna. Du har enorma kvaliteter.

För dig som skriver krävs en övertygelse om att du måste få ut orden.

Inget/ingen har kontroll över dig eller kan kontrollera dig utan din tillåtelse. När du blir arg och ilsken applicerar du detta genom att plocka upp något från omgivningen, den yttre miljön och ditt förflutna. Om du är lugn och trygg, är det lättare att hantera saker som egentligen skapar rädslor inom dig. Rädslorna gör att du blir ledsen, frustrerad, arg osv. Kom ihåg att du alltid har valmöjligheter.

Solar Plexus Chakra är beläget bakom din navel. Inom den österländska läkarvetenskapen talas det om vårt inre ”palats” och det ligger en bit in i kroppen mellan naveln och det som kallas för Mingman (dvs en plats mellan kota 3 och 4 i ryggraden).

Var varsam om ditt palats. Ta hand om det på samma sätt som du tar hand om din mage.

Ta hand om din mage

Själv är jag viktväktare sedan april. Jag har lyckats gå ner tolv kilo och mår så mycket bättre.

Här får du en affirmation som hjälper dig att ta tillbaka din inre kraft och styrka:

Affirmation Solar Plexus

Med det önskar jag dig en riktigt behaglig vecka

Monica

Fler skrivartips om du skriver en roman eller fackbok

Igår passerade jag 72.966 ord. En dag kvar sedan är Nanowrimo slut för den här gången och jag har fått manus till ytterligare en roman. Idag fortsätter jag ge dig några skrivartips.

Utkast eller synopsis

SynopsisSkriv ner alla idéer du får. Skapa en synopsis om det är skönlitteratur. Passar även för facklitteratur, om du utgår från problemställningarna. Om du inte skriver ner vad du tänker, kommer tankarna att skingras och förbli i glömska. Du tänker 60-70.000 tankar varje dag och 90 % av dem upprepar du nästa dag. Använd utkastet eller synopsisen som ett stöd när du skriver. Kom ihåg att det är ett levande dokument. Du kan ändra hela tiden i det.

Tänk på att du hela tiden ska underhålla läsaren. Skriver du en roman, måste du ha med mängder av känslor i varje scen. Låt scenen sluta med en cliffhanger, dvs ett spänningsmoment som gör att du krokar fast läsaren. Då vill hen fortsätta läsa.

Tydliga instruktioner

Skriver du en fackbok, se till att den är strukturerad och berätta om vad du ska förklara, beskriv hur de ska göra och avsluta med en summering av vad de förhoppningsvis gjort. Jag blir ofta besviken på fackböcker eftersom författaren berättar om vad jag kan göra men glömmer avslöja HUR jag ska göra det. I en fackbok är det viktigt att du blottar ”hur:et” så att läsaren lösa problemet. Det finns tyvärr endast en av tio fackboksförfattare som har förstått innebörden av detta.

I en fackbok bör du ha tydliga instruktioner, helst i punktform. Skriv dem exakt som de ska utföras. Jag har skrivit massor med böcker om IT och IT-program under åren. Det är viktigt att tänka på samma sätt som när en programmerare skapar ett program, dvs steg-för-steg.  Om jag exempelvis ska förklara hur en användare i Word kan sammanfoga två dokument, måste jag först förklara vitsen med detta. Vilket problem löser svaret? Läsaren måste förstå momentet och pedagogiken. Sedan kan jag förtydliga med instruktioner, exempelvis så här:

·         Välj fliken Granska
·         Använd knappen Jämför  Jämför
·         Välj Kombinera  Kombinera

Nu kan ingen gå vilse. Hänger du med?

Steg-för-steg berättar du hur läsaren ska göra. Tänk på samma sätt som när du skriver ett matrecept. Du kan inte skriva att någon ska rulla ihop köttdegen till bullar med stekt lök i, utan måste först förklara att de ska hacka löken, sedan steka den och slutligen blanda den i köttfärsen. Steg-för-steg i rätt ordning!

Skapa rutin

Om du vill skriva, hitta din tid på dygnet när det funkar bäst och håll dig till den. Själv skriver jag oftast på förmiddagarna fram till lunch. Då är jag mest kreativ och ambitiös. När är din bästa tid?

När du skriver, stäng av mobilen, gå ur e-posten och stäng ner internet så att du inte förvillar dig ut i sociala medier etc.

Fokusera!

Och har du inte redan gjort det, så stäng av allt blippande och pipande när det kommer mail. Distraktioner skadar dig. Det tar längre tid att komma tillbaka till utgångsläget än vad du, i din vildaste fantasi, kan tro.

Skriv först – redigera sedan

Om du skriver skönlitteratur, skriv – bara skriv! Redigera i nästa läge. Själv skriver jag mina råmanus i november. Sedan får de ligga till sig och mogna. Som en god ost eller ett lagrat vin. Oftast ett helt år. Därefter tar jag tag i dem igen och påbörjar en redigering som består av 13-15 rundor och oftast tar ett år.

Behöver du få komplett instruktion på hur du ska redigera, köp min nya bok Redigera framgångsRIKT som du får till rabatterat pris om du klickar på länken.

Skriver du facklitteratur kan det vara mer bråttom. Men även här rekommenderar jag att du skriver först och när allt är klart, redigerar du.

Avslutningsvis

Alla författare misstror sig själva. Det kommer du också att göra. Oavsett hur bra vi skriver, kommer vi i den kreativa fasen in i ett slags förnekelse. Då tycker vi allt är dåligt eller inte tillräckligt bra. Vi börjar tvivla på oss själva. Händer detta så låt texten vara ett tag. Gör något annat ett tag. Därefter tar du ett djupt andetag och bestämmer dig för att ta reda på vilka delar som är bra. Njut av dem och redigera de scener som du tycker saknar något.

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Att skriva en roman eller fackbok

Nästan 70.000 ord har jag skrivit den här månaden. 69.940 för att vara exakt.

Böcker många utvaldaSom du kanske vet har jag skrivit 62 fackböcker sedan 80-talet. 2014 kom jag en av mina noveller med i en första antologi. Sedan dess har det blivit ca 15 antologier. 2017 kom min första barnbok ut. Nu håller jag på att lansera mina romaner. Jag har skrivit fem stycken. Och i dagarna kommer även en ny fackbok – Redigera framgångsRIKT – som trycks på förlaget.

Här ser du några av de senaste böckerna.

Förr i tiden kunde jag leva på att skriva. Det går inte numera, kan jag avslöja. Jag skriver inte för att tjäna pengar utan för att jag har en mission. Jag vill – innan jag dör – dela med mig av så mycket kunskap som jag kan till alla som är intresserade. Dessutom vill jag roa och ge hopp åt mänskligheten, i form av mina romaner.

Att skriva är fullständigt nödvändigt. Lika viktigt som att andas.

Många frågar mig var jag får min energi ifrån. Genom att dela med mig till andra, är ett svar. Ett annat är att jag älskar att göra det jag gör. Redan där har jag skapat energi.

Hur skriver du en bok?

Idag och i morgon får du några användbara tips för att skriva.

Behövs din bok?

Vad är det du vill skriva? Är det fackböcker, noveller eller romaner? Oavsett vilket, ta reda på om din bok behövs. Ibland har jag inte varit tillräckligt lyhörd för vad som behövs utan trott att många känner som jag. Så är inte fallet. Exempelvis trodde jag – under många år – att alla verkligen ville bli effektiva. Så är det inte! Men många vill. Därför har jag kurser i ämnet och även boken ”FramgångsRIK & Lycklig” (som fortfarande är en värdefull och användbar bok med tipsen som skapar framgång och effektivitet).

I 30 år har jag utbildat i beteendeförändring, personlig utveckling och effektivitet. Nästan alla jag träffar säger att de vill ha ett annat liv, en annorlunda framtid. Men ingen är beredd att tänka, känna och agera annorlunda. Hur kan de tro att livet ska förändras om de upprepar samma saker dag ut och in?

Tankar, känslor, handling skapar framtid

När jag i dagarna släpper boken ”Redigera framgångsRIKT” och har berättat om den, vill de allra flesta köpa den direkt. Alla som skriver, vill säga. Jag gläder mig åt att kunna hjälpa och inspirera.

I början av nästa år släpper jag nästa bok – ”Börja skriv framgångsRIKT”. Den kommer att innehålla steg-för-steg-beskrivning av hur du bör skriva – från A till Ö – vad du ska tänka på och hur du ska gå tillväga. Detta är en bok som jag själv letat efter med ljus och lykta sedan 2013 då jag började skriva skönlitterärt. Någon sådan finns inte tidigare. Dessutom släpper jag en online-utbildning samtidigt med samma namn.

Gör noggrann research

Innan du börjar skriva, gör en noggrann research. Ta reda på om boken behövs såväl som research om innehållet i den. Du behöver veta allt (och lite till) om vad du skriver. Förmodligen kommer du ändå att få kritik. Det får jag. Räkna med det. När jag började arbeta med layout, design och formgivning för snart 30 år sedan, läste jag in mig och gick mängder med kurser för kända gurus i Sverige. Jag har ett tiotal av alla böcker jag köpte då, kvar i bokhyllan. Lånade mängder och studerade intensivt i två år. Sedan visste jag att jag kunde massor – om det mesta kring layout. Jag körde fyraveckorskurser i ämnet och gav ut böcker. Trots detta fick jag kritik 2018 då jag kom ut med boken ”Handbok i textproduktion – Layout, design och formgivning”. Speciellt av några få ”förstå-sig-påare”. Men tack och lov fick jag så mycket mer positiv kritik. Det värsta är dock att vi är mer fokuserade på den negativa kritiken än den positiva. Fel, så klart, men det är så vi fungerar.

Om du ska skriva en fackbok, ringa in problemet och fokusera på det. Ska du skriva en roman, skriv för att det ger dig glädje men skriv enligt konstens regler för hantverket. Lär dig hantverket först!

Det spelar ingen roll hur mycket du kan eller hur länge du skrivit, du behöver ständigt inspiration. Ofta, gärna dagligen, och i mängder. Ta reda på hur andra skriver. Kopiera ingen utan hitta din röst, men ta lärdom av vad som finns och hur andra gör.

I morgon skriver jag fler tips, om utkast, synopsis, instruktioner, rutiner och redigering.

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Nanowrimo och boken ”Jul igen 2019”

Nanowrimo i målHäromdagen passerade jag målet 50.000 ord. Jag har dock inte avslutat min roman. Vill och behöver ha lite fler ord i mitt manus för att ha råd att redigera detta om ett antal månader.

För att få mitt certifikat, måste jag också verifiera och skicka in samtliga texter. Det sker på lördag den siste november. Då får jag följande certifikat signerat.

Ändå känner jag mig redan som en vinnare. Och med all rätt, hoppas jag. Förutom mitt romanmanus – Mamma låt mig leva – har jag även skapat diverse delar till min nya onlinekurs ”Börja skriva framgångsRIKT”. Jag har även skrivit och kompletterat manuset för boken med samma namn. Boken har just nu 238 sidor och den är inte klar än.

Jul igen 2019 avklipptDessutom har jag skickat iväg manus för boken ”Redigera framgångsRIKT” till tryckeriet. Om ett par veckor är den klar. En riktigt härlig julklapp hoppas jag.

Och vill du ha ytterligare ett julklappstips rekommenderar jag den nylanserade boken ”Jul igen 2019” med 24 härliga antologier, en för varje dag fram till julafton. En av de sista novellerna är min.

Här får du veta mer om den:

Köp den nu av mig! Beställ omgående för lite rabatt. Den kostar på nätet 167 kronor + frakt. Du får den av mig för 159 + frakt.

Beställ boken genom att klicka här och skicka in din intresseanmälan, så får du information om hur du betalar.

Länk till boken Jul igen 2019

Varmt välkommen med din beställning av boken!

Monica Ivesköld

 

 

 

Roman eller film?

Idag passerade jag 63.738 ord i min roman, med mindre än en vecka kvar.

Som du kanske redan vet har jag studerat konsten att skriva filmmanus under året. Det är många saker som förenar roman- och filmmanus.

Först har vi själva berättarkonstens principer. Vi väljer genre. Sedan har vi läsarens/tittarens förväntningar och engagemang. Genom intrigen (plotten) kan vi trigga igång läsarna och framförallt hålla kvar dem. Och slutligen har vi ledtrådarna (eller planteringarna, som vi ibland kallar dem eller inom filmen ”cues”). Det är de som styr läsarens/tittarens kunskap om vad som sker och påverkar förmågan att förutse vad som ska hända. Det är oerhört viktigt att vi i slutet av en roman eller film knyter ihop så att förväntningarna uppfylls. Att skriva manus är som att lägga pussel. Du konstruerar alla delar till ett större sammanhang.

Skapa ett pussel

Berättelsen är således en kedja av händelser som knyts samman. I botten finns ingrediensen ”orsak-verkan”. Den utspelar sig i tid och rum. Så här bör du tänka:

  1. Kausalitet (orsak-verkan)
  2. Temporalitet (tid)
  3. Spatialitet (rum)
  4. (Parallellism – när du använder paralleller i berättandet. Jag kallar det för en ”fläta” och använder gärna denna typ av berättande i mina romaner)

Storyn och plotten (intrigen) är viktiga. Storyn är alla händelser i hela berättelsen. Plotten (intrigen) är allt det som presenteras i bild och ljud i en film. Detta är något som jag tar upp i kursen ”Börja skriva framgångsRIKT” samt i boken med samma namn som kommer i början av nästa år.

Storyn

Låt oss kika lite djupare. Storyn är det som presenteras i handlingen, det som du återberättar. Det är det som läsaren/tittaren utgår utifrån romanen/filmen, dvs miljöer och människor. Storyn utspelar sig i romanens eller filmens ”universum”.

Plotten (intrigen)

I plotten ingår allt som presenteras för läsaren/tittaren, dvs det som synliggörs i form av bilder och ljud. I en film handlar det även om förtexter och musik.

Förhållandet mellan story och plott

De överlappar varandra. I en film kan storyn innehålla saker som vi aldrig ser. Däremot upptäcker vi dem om vi läser en bok, typ antydda relationer och händelser i det förflutna.

Det finns två perspektiv som synliggör detta. Författaren kan återge genom att:

  • Direkt – Göra händelserna till en del av plotten (intrigen)
  • Indirekt – Antyda saker som inte presenteras i plotten, exempelvis intrigens upprinnelse långt tillbaka i tiden , relationer mellan karaktärerna

Läsaren/tittaren får plotten presenterad på det sätt som du, som författare, arrangerar den. Storyn skapas i läsarens/tittarens huvud genom de ledtrådar/planteringar (”cues”) som presenteras allteftersom.

En förklaring, som är hämtad från rysk formalism, är följande:

  • Story – Händelsernas kronologiska ordning (bakom boken/filmen)
  • Plotten – Sättet som händelserna presenteras på för tittaren/läsaren

Relationen mellan dem kan användas på olika sätt. Ett begrepp är så kallade ”flashbacks”, bakåtblickar.

Plotten (intrigen) presenteras för läsaren/tittaren

I det klassiska Hollywood-berättandet för film underlättar intrigen för tittaren att ta till sig berättelsen. Karaktärsdragen hos en rollfigur förstärks. De centrala figurerna etableras tidigt i filmen. Samma sak bör göras med en roman.

Intrigen (plotten) blir tydligare när filmen/romanen återkopplar till tidigare händelser (orsak-verkan). Det innebär att du som författare planterar information till tittaren/läsaren. Om du exempelvis presenterar ett gevär anar tittaren/läsaren att detta kommer att användas längre fram. Sannolikheten ökar.

Orsak-verkan är grundtanken i plotten för att göra handlingen begriplig och få tittaren/läsaren att orientera sig.

Men du som författare kan också välja att ”dölja” saker för läsaren/tittaren för att i slutet knyta ihop så att allt blir uppenbart och den inneboende logiken synliggörs. Detta är överraskningsmomenten och din roman/film vinner på att du har flera sådana.

Storyn presenteras i plotten (intrigen) baserat på:

  1. Omfattningen
  2. Djupet

Omfattningen

Du har olika perspektiv när du skriver.

  1. Allvetande – då vet tittaren/läsaren allt om det som sker, dvs mer än karaktärerna själva
  2. Begränsat berättarperspektiv (1a eller 3e person i romanen) – Tittaren/läsaren vet endast det som huvudkaraktären gör och kan identifiera sig med denne. I en roman även vad karaktären tänker

Bra fråga för att säkra perspektivet

För att säkerställa att du skriver utifrån rätt perspektiv kan du ställa dig frågan:

  • VEM vet VAD personen gör och NÄR denne person gör det?

Djupet

Djupet varierar beroende på objektivitet och subjektivitet.

  • Objektivitet – Läsaren/tittaren ”ser” samtliga händelser såväl som huvudkaraktären utifrån och vet inget om dennes tankar och känslor
  • Subjektivitet:
    • Point of view – Perceptuell subjektivitet när vi varseblir något som tittare/läsare
    • Subjektivt ljudperspektiv (film) – När tittaren hör på samma sätt som karaktären hör
    • Mental subjektivitet – Tittaren/läsaren ”ser” karaktärens inre fantasier, minnen, drömmar och/eller upplevelser (t ex om karaktären blir full eller sjuk)

Allt subjektivt bäddas in i ett ramverk av objektivt berättande för att uppfattas som subjektiva.

Tidsramar

Tidsramar inom filmInom film finns flera olika tidsramar.

  • Story-ramen styr hur lång tid som förflyter från storyns början till slut
  • Plott-ramen visar hur lång tid intrigen tar upp (timmar, dagar, år osv)
  • Film-ramen visar hur lång tid filmen tar att se (ofta ligger filmerna på ca 2 timmar, som du kanske märkt). Varje A4-sida i ett manus är 1 minuts film OCH en scen

Filmens/bokens berättare

Ofta är det en central karaktär i filmen/boken. Det kan även vara en vuxen person som återberättar händelser ur barndom eller ungdom, så som sker i min roman ”Porten till friheten”.

Men berättaren kan också vara en karaktär utanför filmen/boken. Då blir det ofta en allvetande person. Detta är vanligt i dokumentärer och i fiction.

Givetvis kan det även vara en perifer karaktär. Det skapar spänning och extra laddning i handlingen. Då avslöjas det först i slutet av filmen/boken vem som faktiskt har berättat detta.

Lycka till med ditt skrivande!
Monica

Det där med omslag …

25 novIgår passerade jag de 50.000 orden som är målet för Nanowrimo (Nationel Novel Writing Month). Jag kommer inte att sluta skriva. Kanske blir det som tidigare år 80.000 när jag är klar, vem vet? Men det är skönt att jag nått fram till målet.

 

Som tur är fungera vi olika, vi människor. Oftast har vi inte samma smak. Själv utbildar jag i bildanalys och även i layout. Det gör att jag blir så kräsen när vi talar om omslag.

Här är några omslag som tilltalar mig.

Omslag snygga

Viktigt är att författarna har omslag som blir till igenkänning, som ett slags visuellt visitkort. Då är det extra lyckat.

En del omslagsdesigners har specialiserat sig på vissa typer av omslag, givetvis. En designer som jag tycker verkligen lyckas är Mia Fallby. Hennes omslag är i fantastiska färger med en ljuv känsla, beroende på bok. Här ser du några av hennes omslag. Jag har ingen aning om hur böckerna är eftersom jag inte läst dem, men gillar verkligen omslagen. Finstämda och med färger som harmoniserar.

Omslag Mia Fallby

Du undrar kanske varför jag skriver om omslag. Jo just nu är jag fixerad vid detta. Min roman har gått iväg till förlag och jag hoppas innerligt att jag får ha synpunkter på själva omslaget.

Håll nu tummen för mig och mitt manus, tack.

Monica

 

Lansering av boken ”Redigera framgångsRIKT”

Boken Redigera FramgångsRIKTIdag blir det ingen bokrecension utan ett erbjudande till dig som skriver.

Boken ”Redigera framgångsRIKT” är på väg till tryckeriet och anländer om ca tio dagar.

Överlycklig! Ett mål på väg att uppnås.

Så många av mina deltagare på kurserna samt även andra författare har bett mig skriva den här boken. Sedan 2013 då jag började skriva skönlitterärt har jag själv saknat en bok som lever upp till allt som behövs för att redigera med framgång.

En del av mina deltagare (framförallt de som går onlinekursen ”Planera ditt skrivande” har fått ett kompendium med redigeringstips av mig. Men i den här boken har jag kompletterat med så oerhört mycket mer. Dessutom får du, som köper boken, även tillgång till mallar.

Hoppas den kan inspirera dig till förbättrad och roligare såväl som effektivare redigering.

Boken avslöjar också några nya tips kring hur du kan öka spänningen i ditt skönlitterära skrivande.

Handbok för textproduktionJag har valt att göra den lik min bok ”Handbok i textproduktion – Layout, design och formgivning”. Samma typ av omslag. Du kan jämföra med nedan.

Baksidestexten är följande:

Gör redigeringsarbetet enklare, mer effektivt och framgångsRIKT.

I boken får du detaljerade tips om vad och hur du redigerar. Den är uppbyggd som en checklista som stöder ditt redigeringsarbete.

Använd boken för redigering av skönlitteratur (romaner) såväl som fackböcker och noveller.

Du får även tillgång till några färdiga mallar (handlingsplaner och checklistor för djupanalys) som kan hämtas på medlemssidan på webben (www.monicaiveskold.se).

 

Boken Redigera framgångsRIKT förhandsex

Genom små symboler ser du direkt om du behöver redigera eller ej, beroende på genre. Detta är symbolerna:

Symbolerna

Dessutom ger boken tips om hur du kan öka spänningen i ditt skönlitterära manus.

Boken innehåller bland annat tips för:

  • Skrivprocessen och konflikten
  • Titeln, logglinje och premiss
  • Intrigen (plotten)
  • Dramaturgin
  • Tidslinjer, tidsramar och tidlåsning
  • Disposition och flöde
  • Utvecklingskurvan
  • Formatmallar
  • Huvud/fot, numreringar och fotnot
  • Gestaltning
  • Dialog
  • Perspektiv
  • Tempus
  • Stavningskontroll
  • Förkortningar, datum och siffror
  • Horungar och änkor
  • Avstavning
  • LIX
  • Tvätta text och förtydliga verb
  • Småordslista för att förbättra manus
  • Bildanalys
  • Innehållsförteckning och sakregister
  • Djupanalys

Detta är en häftad bok på 68 sidor. Du ser tydligt för varje redigeringspunkt om den avser fackbok, skönlitteratur eller novell.

Priset kommer att vara mycket fördelaktigt. Endast 59 kronor + frakt (om du köper genom mig). Du får då lite rabatt. Vill du redan nu boka ditt exemplar? Gör det via länken nedan.

Ja tack, skicka mig boken Redigera framgångsRIKT à 59 kronor + frakt.

Välkommen till en förbättrad och roligare redigering!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Uppvärmning inför skrivandet

Idag har jag nått 48.930 ord. I helgen passerar jag förhoppningsvis de obligatoriska 50.000 orden.

Igår gav jag några tips om hur du kan bota skrivkramp. Jag fortsätter tipsa här.

Varje dag startar jag på ett rutinerat sätt genom att göra något som jag vet får igång mitt skrivande. I mitt fall handlar det om att skriva ett eller flera blogginlägg. Vi har olika behov. Vad kan du göra för att komma igång med ditt skrivande?

Det sägs att Beethoven hällde isvatten över huvudet och att Hemingway gick upp i gryningen och startade med att vässa tjugo blyertspennor.

Vatten får kreativiteten att vakna

Hitta din metod för att få igång skrivandet.

Skulle det vara helt kört, gör jag följande:

  1. Slår upp en utvald sida i någon bok och hittar något där att skriva om
  2. Går ut på nätet och slår upp något som jag vill blogga om
  3. Letar på måfå upp ett eller flera ord som kan ligga till grund för dagens skrivande (det finns sidor där du kan hitta ”puff-ord”)

21 novUnder november skriver jag ca 2.000 ord varje dag. Här kan du se antalet ord de senaste dagarna.

Resten av året är det research eller redigering av vad jag tidigare skrivit, bortsett från mina blogginlägg och inlägg i sociala medier.

Ibland mediterar jag. Andra dagar går jag en härlig promenad och låter idéerna växa fram.

Lita på din kompetens

Det är när du tvivlar som rädslan startar. Den blir till ditt största hinder.

Tänk på alla kända som inte fick gehör för sin kunskap. Jussi Björling som fick höra av sångläraren att han aldrig skulle kunna sjunga. Einstein som inte kom in på universitetet för han misslyckades med inträdesprovet. Beethoven som fick höra att han var för dum för att komponera. Charles Darwin som kallades för idiot. Walt Disney som sparkades för att han inte ”hade någon fantasi”. Edison som var döv på ena örat och knappt kunde höra med det andra, sparkades också från flera arbeten.

Alla dessa gick tack och lov motströms.

Skapa din Lyckobok

Skriv en liten rad varje dag i en Lyckobok eller gör som jag, bokför tiden du lagt ner. På så sätt kan du gå tillbaka och njuta av din framgång. Du kan också ösa ur denna när det känns motigt.

Var tacksam och visa det. Är dagen jobbig kan du ändå vara tacksam för att solen skiner. Regnar det kan du vara tacksam för något du ätit osv.

Lyckobok

Avsluta skrivandet när du vet hur du ska fortsätta

Ett riktigt bra knep är att avsluta precis när du känner att du har någon form av ”flow”. Så gör jag. Jag skriver en scen eller ett kapitel och när det är som mest spännande, avslutar jag det. Ibland skriver jag flera scener/kapitel. Och innan jag stänger datorn eller lämnar den, skapar jag rubriken till nästa scen/kapitel. Då ligger den och väntar på mig dagen därpå och det är lätt att fortsätta.

Lycka till med uppvärmningen

Monica

 

Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Pinterest