Currently viewing the category: "Skrivartips"

4 anledningar till att skriva noveller

Förr i tiden var det normalt att börja skriva noveller innan författare/skribenter ägnade sig åt att skriva romaner. Kända författare som Ernest Hemingway, Leo Tolstoy, Mark Twain och Stephen King har börjat med noveller.

Skriva noveller

Varför bör du testa att skriva noveller?

Själv skriver jag ofta noveller. Jag har sedan 2014 kommit med i många antologier och tidningar med mina noveller. Det är både roligt, intressant och verksamt. Att delta i många antologier blir som ett visuellt visitkort för vårt skrivande.

Här är några tips för hur du kan göra. Att starta författarkarriären genom att skriva noveller, är ett bra tips.

Du vet kanske att jag målar och även undervisar i måleriet med min onlinekurs. Precis som det är stor skillnad på målar-teknik, är det stor skillnad på skrivar-teknik. Exempelvis skapar jag i olja, akryl, akvarell, pastell och kroki. När det gäller att skriva, ägnar jag mig både åt att skriva fackböcker såväl som noveller och romaner.

Duktiga författare startar karriären med noveller

Som jag skrev ovan, finns det många kända författare som startat karriären genom att skriva noveller.

  • Ernest Hemingway skrev tjugofyra noveller om en enda karaktär, Nick Adams.
  • Mark Twain fick sin första novell publicerad i en tidning. Detta var 21 år innan han publicerade Tom Sawyers äventyr.
  • Stephen King skickade in sin första novell redan som mycket ung. När han var fjorton år hade han oerhört många refuseringsbrev.

Öva på ditt skrivande genom att skriva noveller

SkrivaAtt öva innebär att skriva om och om igen. Det kan du göra genom att skriva noveller. Du kan testa dig igenom hela skrivprocessen när du skriver en novell. Den går fortare att färdigställa än en roman. Om en novell tar en till sju dagar att färdigställa, tar en roman kanske år. Och det är inte säkert att någon vill publicera romanen – oavsett hur mycket du slitit med den.

För mig är skrivandet oerhört värdefullt men det kräver att jag utvecklas. Hur ska jag och du göra för att utvecklas? Jo, det kräver utbildning, kurser och insikter. Men framförallt övning. Du blir bättre när du övar dig om och om igen. För att få kvitto på att du utvecklas, behöver du skicka in något till någon för bedömning. En novell är lättare att skicka iväg till en tävling än en hel roman.

Testa dig fram genom att skriva noveller. De är enklare att producera än att skriva en hel roman. Spara dem och ta fram dem efter något år. Jämför dem med varandra. Har du utvecklats?

Få en novell publicerad

Det finns mer än 6.000 litterära tidskrifter som publicerar noveller men endast 2.700 förlag som publicerar romaner, dvs du har mer än dubbelt så stor chans att få något publicerat om du väljer att skriva en novell.

Dina publicerade noveller blir också, som jag skrev ovan, ett slags visitkort och kan hjälpa dig att få en roman publicerad, längre fram.

Sjösätta

Har du något intressant att berätta?

Gör det med en novell.

Kanske kan dina nära och kära bli imponerade av dig och ditt skrivande. Du väljer kanske att göra en egen liten bok som du ger dem i julklapp.

Allt du ser på TV och film har från början varit en berättelse som någon velat delge oss. Vad har du för berättelser inom dig?

Skriv noveller och upptäck mycket om dig själv!

Tillåt dig att växa som författare genom att skriva noveller. Öva på ditt skrivande genom att skriva dagens novell. Skicka iväg för att få feedback så att du därmed kan växa.

Vet du inte hur du ska börja?

Börja skriv framgångsRIKTDu kan dels sätta en äggklocka på femton minuter och bara skriva, och dels kan du gå en kurs för att komma igång. Jag rekommenderar min kommande onlinekurs Börja skriv framgångsRIKT som lanseras nu i slutet av februari. Under 20 veckor får du lära dig skriva, steg-för-steg. En unik kurs som innehåller allt du behöver veta. En kurs som jag själv saknade redan 2013 då jag började skriva skönlitterärt.

Välkommen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

 

Beteende-kompassen ett suveränt verktyg

Beteende-kompassen 1En del av er har kanske läst att jag arbetar som beteende-kreatör och använder mig av verktyget beteende-kompassen. Dessutom har jag tillgång till ett fantastiskt färdigt formulär som jag nyttjar när jag coachar mina klienter.

Vi använder ett komplext verktyg som visar hur hela människan måste harmonisera med ett antal ingående delar.

Dels har vi ringarna som står för tid, samarbeten, miljö och situation.

Dels har vi i mitten en prisma med fyra sidor. Dessa står för sinne (mind), behov (need), önskan (want), och kropp (body), se nedan.

Beteende-kompassen 2

Inom personlighetspsykologin (personologin) dvs studien av personen, tittar vi på hela människan, inte enbart typer och egenskaper. Den tar hänsyn till biologi och neurologi, evolution och genetik, sensation och uppfattning, motivation och känslor, lärande och minne, utveckling, psykopatologi och psykoterapi.

I Sverigeförfattarnas Skrivarutbildning föreläser jag och har gjort sedan i oktober. Denna pågår till mars. I den ingår även en veckas föreläsning med fem filmer som gäller Personlighetstester och personlighetsutveckling. Som jag tidigare berättat om har jag även en 12 veckors onlinekurs i detta ämne för den som är intresserad.

Ännu roligare är att få berätta att jag inom kort kommer att lansera en komplett skrivarkurs, en sådan som jag själv önskat att jag hade fått redan 2013 då jag började skriva. Någon sådan finns dessvärre inte på marknaden. Så nu har jag beslutat mig för att skapa en dito. Den kommer att bli stor och kraftfull med fem filmer i veckan som hanterar olika moment för de som vill ”Börja skriva framgångsRIKT”. Om du är intresserad, hör gärna av dig, så berättar jag mer om kursen. En bok i ämnet kommer jag också att lansera samtidigt.

Länk till informationsförfrågan (utan bindning) för ”Börja skriva framgångsRIKT

Joe DispenzaJag går utbildning för neuroforskaren Joe Dispenza. Han påstår att vi själva – genom kunskap, ökad förståelse och utveckling – kan lära oss forma vår framtid, skapa om delar av personlighet. De flesta människor lever i det förgångna. Vi är programmerade utifrån historien. Som NLP-coach, beteende-kreatör och hypnoterapeut vet jag att det är sant.

Om vi inte tittar på människor på ett objektivt sätt blir utgången oviss. När du bedömer andra människor gör du det utifrån din egen mätstock. Exempelvis kan du inte objektivt avgöra om en person är lång ifall du inte mäter denne. Du tycker kanske att personen är kort eftersom du själv är lång. Samma sak gäller hårfärg. En person tycker att personen är mörk, en annan håller inte med. Allt beror på vad vi utgår ifrån.

Korrelation är en populär teknik inom psykologi inklusive personlighet. Men korrelationen kan inte svara på frågan VARFÖR.

Är du sugen på att ta tag i något för egen del? Vill du kanske prova på en coachning via nätet med mig? Hör av dig i så fall.

Vänliga hälsningar

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

Tjänster och böcker för dig som skriver

Alla vet kanske inte att jag för många år sedan hade eget förlag. Under de åren arbetade jag då som redaktör, ibland lektör och väldigt ofta korrekturläsare.

Några av mina deltagare i onlinekurserna, framförallt skrivarkurserna, har frågat om jag kan tänka mig korrekturläsa eller hjälpa till med andra tjänster. Svaret är JA. Givetvis kan jag göra detta – om jag har tid och möjlighet.

Och för dig som inte vill använda mina tjänster, finns det möjlighet att själv förbättra kvaliteten på några saker.

Skriva

Sedan 2013 har jag skrivit skönlitteratur. Jag har gått närmare femtio utbildningar för att lära mig detta hantverk, läst mängder med böcker i ämnet, men ständigt saknat någon kurs som hjälper mig att skriva från A till Ö.

Därför har jag, efter att många av mina deltagare på andra onlinekurser, bett mig skapa en sådan, äntligen gjort klart den. Kursen Börja skriv framgångsRIKT  lanseras i slutet av februari. Det kommer även – under året – att finnas en ny bok i ämnet. Mer om den, längre fram.

Hur onlinekursen går till

Varje vecka får mina deltagare i många av onlinekurserna, ett antal övningar, ofta med hjälp av filmer. Så blir fallet även i den här kursen. I filmerna berättar jag:

  1. Hur övningen går till och värdefull information runt omkring som du behöver tänka på
  2. Visar med tydliga presentationer VAD du ska göra
  3. Spelar in exakt HUR du ska göra i ett visst skede, exempelvis om du ska skriva något specifikt, exempelvis skapa en mall eller skapa format för texten

Här får du ett litet exempel från en av mina filmer som gäller redigering. Filmen tar ca 10 minuter och ger dig uppstarten till hur du planerar och några delar att tänka på inför redigeringen.

Mallar, layout och uppställningar

Handbok för textproduktionNär du skriver behöver du även tänka på layouten av din text. Ifall du inte vill ha hjälp med detta utan själv vill lära dig reglerna som styr, rekommenderar jag att du köper Handbok i textproduktion.

Det finns många regler för hur du ska ställa upp texten. Själv skapar jag mallar för detta. Mallarna säljer jag också ifall du så önskar.

När du kan alla regler går det bra att bryta mot dem – OM du har ett syfte.

Att skapa layout handlar först om hur du lägger upp marginaler, vilka teckensnitt och storlekar du ska välja, hur rubrikerna ska se ut, hur du placerar texten på sidan osv. Därefter behöver du veta lite om hur du hanterar bilder, om du har några sådana.

Den här boken kan du köpa direkt via mig (skicka beställning via e-post) till reducerat pris eller kan du boka den här.

Redigera

Redigera framgångsRIKTNär det gäller redigering kan jag hjälpa dig. Hör av dig till mig för prisuppgift på korrekturläsning exempelvis eller om du vill ha en mer övergripande hjälp som redaktör.

Vill du själv redigera, rekommenderar jag boken Redigera framgångsRIKT som du kan köpa här eller med lite rabatt om du hör av dig till mig direkt.

Boken fungerar som en checklista och berättar steg för steg hur du ska göra för att redigera. Dessutom får du tillgång till en sluten plats på mitt nät där du kan hämta hem mallar för redigeringsarbetet.

Redigeringen är beroende av ditt manus. För att underlätta för alla vid redigeringen har jag därför använt mig av symbolerna nedan:

Skönlitteratur svNovell svFackbok sv

Stort lycka till med dina mallar, din layout, ditt skrivande och din redigering!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

Skriva karaktärer som läsaren älskar

I alla de utbildningar som jag har gått i skönlitterära skrivandets konst, är en kurs i att skriva filmmanus det som satt starkast spår inom mig.

Jag som arbetat i 30 år med att utveckla människor, utbildat som certifierad handledare för Försvarshögskolan i Utvecklande Ledarskap osv, har en stor kunskap inom personlighet, tester och mänsklig utveckling. Detta gäller även för karaktärer.

En protagonist (huvudkaraktär) i en roman MÅSTE utvecklas. Annars upplever läsaren en besvikelse; det hände inget anmärkningsvärt i boken.

En film och en bok måste knyta an till tittaren/läsaren. Hur får vi karaktärer som stannar kvar hos tittaren/läsaren? Det är något som jag alltid funderat över. Givetvis är vi, som tittare/läsare, olika och har olika behov. En del personer gillar skräck, andra kärlek. Karaktärerna i dessa båda genrer är olika. För att tittaren/läsaren ska bli engagerad, måste karaktären ha motsatta styrkor/svagheter, något som gör hen till en realistisk person, någon som vi kan liera oss med.

När jag gick kursen fick jag lära något mycket viktigt; Vi relaterar till känslor. Således är det känslor du ska jobba med för att få karaktärer som läsaren älskar.

Karaktärer som läsaren älskar

Hur relaterar vi till känslor?

Ja som min fantastiske handledare i filmmanus-kursen sa, ta fram de djupaste känslorna inom dig och skriv om hur de känns.

Detta kräver givetvis är du själv är en emotionell person. Alla har inte vad vi brukar kalla för en ”känslo-tarm”. Ibland kan den delen vara mindre än en blindtarm. Men gör ditt bästa för att framkalla den känslan hos läsaren.

Larry Brooks rekommendation

En av mina förebilder är Larry Brooks. Det vet ni som köpt min nya bok Redigera framgångsRIKT i vilken jag delar ut en mall för djupanalys som till en tredjedel bygger på Larry Brooks tips och hänvisningar. Han talar om tre dimensioner av karaktärsgestaltning i boken Story Engineering och har du inte läst den, rekommenderar jag verkligen att du gör så. Här är dimensionerna:

  1. Vad vill du att läsaren ska se? Vad gör karaktären?
  2. Varför gör karaktären detta?
  3. Vem är karaktären innerst inne?

För att besvara punkt 3 måste du göra en stor analys på karaktärens personlighet. Personligheten delar vi också upp i tre dimensioner. Här ser du vilka, nämligen:

  1. Den fysiologiska – Exempelvis ålder, utseende, bostadsförhållanden
  2. Den psykologiska – Exempelvis känslor, behov, självförtroende mm. Här behövs personlighetstester och jag rekommenderar dig att gå onlinekursen Utveckla dina karaktärer genom personlighetstester. Kursen är på 12 veckor och du får tillgång till 33 olika tester. Klicka på länken om du vill anmäla dig. OBS! En test kostar normalt mellan 1.500 och 15.000 kronor. Hela den här kursen får du för endast 2.500 kronor inkl moms
  3. Den sociala – vilket handlar om relationer

Personlighetens 3 dimensioner

Låt läsaren få ta del av karaktärens tankar så att de kommer in i huvudet på karaktären.

Att skriva med känsla innebär att du själv – under tiden du skriver – måste bli berörd. Gråter du, kommer läsaren också att gråta. Skrattar du, driver du läsaren till att dra på munnen. Är du rädd och kan gestalta detta på ett trovärdigt sätt, kommer läsaren att dras med i känslan av rädsla. Upplever du passion eller kärlek och kan skriva om detta på ett trovärdigt sätt, kommer din läsaren att få samma upplevelse.

Som min mentor i filmmanus-kursen sa (fritt översatt): ”Skapa passion i allt du skriver även om det handlar om rädsla, förtvivlan, engagemang eller vardagsbekymmer”. Lita på att din läsare då får en upplevelse utifrån din text.

Lycka till med dina karaktärer

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

Det hemliga rummet av Eva Swedenmark och Annica Wennström

Det hemliga rummetBokrecension

Jag hade turen att vinna denna bok i en Facebook-tävling i gruppen Feelgoodfredag. Så tacksam för den, Eva Swedenmark.

Det är en lite annorlunda berättelse om ett antal damer som alla låtsas. Verkligheten är en annan.

Denna bok är en blandning av feelgood och relationsberättelse med inslag av kriminalitet.

Så här står det på nätet om den:

”Magda, Amelie, Simona och Vibeke har fått kontakt via Magdas blogg. Nu träffas de för första gången i ett hus Magda ärvt. Hon vill ha sällskap och bjuder in sina bloggvänner. Men vilka är dessa kvinnor egentligen, bakom den bild de skapat på nätet? Och vad händer när deras hemligheter avslöjas? De söker sig till varandra några varma sommarveckor i Fredrika, en vacker plats i Norrlands inland. Alla bär de på erfarenheter och historier som de valt att dölja. Ska de tillsammans kunna finna en ny trygghet?

Vem kan man lita på om det nu finns någon man kan lita på? Eller finns hoten, osäkerheten och lögnerna alltid kvar?

Dessutom dröjer det inte länge innan kvinnorna får en känsla av att vara betraktade när de lever sitt stilla liv i huset. Vem smyger omkring i skogsbrynet och vid strandkanten? Är det någon som besöker huset om natten?

Snart hotas den sköra vänskap de byggt upp när en inkräktare slår sig in i deras tillvaro. Och de kan inte stillatigande finna sig i detta

Det hemliga rummet är en annorlunda relationskrim, om kvinnor som söker vänskap och trygghet. Men kan vänskap och tillit växa i en tillvaro skuggad av övergrepp, död och en ständigt närvarande rädsla?”

 

Här är ett utdrag som visar på berättarrösten i boken:

”Amelie tittade på dem, två barn som borde skratta mer, leka och stoja. Hon ville ge dem det. Tids nog skulle det vara för sent. Precis som det alltid varit för sent för henne.

  • Titta!

Hon vek ett kuvert av ett papper, det fanns tejp i barnens pysselväska. Allvarligt skrev Vera en hälsning till sin mormor. De stoppade ner kartan och tejpade igen kuvertet. Amelie textade namnen på moror och morfar. Inget av barnen visste adressen. Amelie strök dem över kinderna.

  • Det ordnar sig. Nu tar vi bilen och sticker in till Fredrika och postar det.”

 

I ovanstående lilla text ligger många hemligheter, många planteringar som sedan får en förklaring på slutet. Jag gillar den typen av böcker som inte är förutsägbara. Det här är en oförutsägbar bok med många hemligheter.

Det som kan tyckas vara en vacker liten gest startar något stort. Men ingen förstår – än.

Bilderna och miljön målas upp galant och för varje hemlighet som spräcks, som när man knackar hål på ett ägg, uppstår nya konflikter, nya intriger.

TACK än en gång för boken. Jag rekommenderar den varmt och ger den 3,5 av 5 möjliga pennor.

Läshälsningar

Monica Ivesköld

 

 

Hur många böcker behöver du skriva för att leva på ditt författarskap?

Den frågan får jag ofta.

Som ung kunde jag leva på mitt författarskap. Men då förstod jag inte och tog inte tillvara på möjligheten. Idag kan jag inte leva på det. Konkurrensen är alltför stor. Kanske om jag börjar skriva på heltid, får jag till fler intäkter. Men då går det inte att få skrivkramp. Försäkringskassan hade aldrig gått med på den diagnosen som sjukskrivning. Å andra sidan går de inte med på sjukskrivning av allvarliga sjukdomar heller, nuförtiden.

Författarskapet

Sedan handlar det givetvis om vad vi menar med ”leva på”. En del lever väldigt enkel. Jag är nog lite mer bortskämd, gammal som jag är. Vill unna mig lyx och leva gott. Dessutom har jag två bostäder, både hus i Sverige och lägenhet i Spanien.

Frågan är också hur mycket vi anser vara en rimlig lön. Trots alla mina utgivna böcker är intäkten per år marginell numera.

Jag tror inte många kan leva på ett existensminimum på ca 5.000 kronor och några större summor, således, ger inte dagens författarskap.

För att kunna leva på ditt skrivande behöver du en inkomst på minst 40.000 kronor före skatt exklusive de löpande utgifterna för ditt skrivande, såsom dator, bredband, telefon och kanske research-resor.

Låt oss anta att du får mellan 10 och 25 kronor per såld bok (förutom de som attraktiva förlag kanske ger ut och då du kan tjäna närmare 100 kronor per bok). Du behöver sälja en herrans massa böcker för att leva på dem. Kanske 10.000 per år – minst. Om du säljer 10.000 böcker med en intäkt av 25 kronor, tjänar du 250.000 kronor. Hälften går till skatt, ca. Du har 125.000 kronor kvar. Då får du ut 10.416 kronor per månad. Frågan är vad du betalar i hyra, vad maten kostar osv.

Intäkterna

Din intäkt fortsätter inte utan att du skriver fler böcker. Så du måste jobba hårt för brödfödan.

Den bistra sanningen är således att du behöver skriva massor och förmodligen på din fritid eftersom du måste behålla det jobb du redan har.

En bekant till mig blev erbjuden ett avtal hos ett förlag. Hon skulle pumpa in 65.000 kronor för att sälja 1.000 böcker. En fullständig utopi, med andra ord. Inte förrän hon kommit över den försäljningssumman började hon tjäna pengar.

Själv väljer jag att skriva för att det är roligt – inte för att tjäna pengar. Och det tänker jag fortsätta med tills jag inte längre kan skriva eller det är dags att spika igen kistelocket.

Vill du vinna min bok ”FramgångsRIK & Lycklig” som hjälper dig nå dina mål och skapa förutsättningar för att lyckas? Tävla här via länken. Motivera varför du ska vinna. Lycka till!

Skrivande hälsningar

Monica Ivesköld

Att skriva en bok

Många frågar mig: Hur börjar jag? Vad ska jag tänka på när jag skriver?

Jag lanserar en helt ny onlineutbildning efter nyår. Den innehåller allt det som jag hade velat ha när jag började skriva skönlitterärt ungefär 2013.

Att skriva en bok

Men här kommer några inledande tips, som jag alltid själv följer.

  1. Kom på en idé. Vad vill du skriva om? Jag brukar tänka till och skriva ner mina idéer allteftersom de poppar upp. Ofta blir jag fylld av en massa olika idéer samtidigt. Jag har en egen mapp på datorn för dessa idéer.
  2. Planera! Du behöver inte göra en synopsis men om du vill säkra ditt skrivande, rekommenderar jag verkligen att du gör en mycket enkel dito – kanske på endast tre rader; början, mitten och slutet. Att skissa upp händelser, scener och karaktärer är en bra idé.
  3. Bestäm deadline! Utan deadline blir det kanske ogjort. När ska råmanus vara färdigt? Själv skriver jag alltid råmanus i november, sedan många år tillbaka. Men ibland händer det att jag skriver under andra månader också. Just nu har jag två nya manus på gång, dels en barnbok, dels en roman.
  4. Skriv ditt råmanus! Bara skriv. Redigera inte! Skriv och lyssna inte på din inre kritiker. Kritikern kommer att anropa dig i alla fall, med jämna mellanrum. Strunta i hen. Skriv, skriv och skriv. Utan att gå tillbaka och läsa. Kanske behöver du skumma igenom senaste scenen eller kapitlet för att komma i stämning, men läs då utan ”redigerings-ögonen”.
  5. Lägg undan texten och låt den mogna som ett gott vin eller en lagrad ost. Låt den ligga, gärna länge. Minst en månad. Själv låter jag mina manus oftast vila ett helt år innan jag tar itu med redigeringen. Då får jag distans till dem, har glömt en del och ser på mitt manus med nya ögon.
  6. Ta fram ditt manus efter 1-12 månader och börja bearbeta det. Läs igenom! Gör redigeringen strukturerat. Vet du inte hur, rekommenderar jag min bok ”Redigera framgångsRIKT”. Du kan få köpa den till reducerat pris direkt av mig. Fyll i länken här för att beställa den lilla nätta boken som hjälper dig gör redigeringen lustfylld. Funkar storyn? Saknas något? Gör läsbarhetsindex på din text och ta bort upprepningar. Hitta synonymer. Fokusera på helheten – inte på korrekturläsning. Byt teckensnitt för att läsa med ”nya” ögon eller skriv ut på papper.
  7. Döda dina älsklingar! Radera bort allt som inte tillför storyn något, allt som inte driver storyn framåt och framförallt ta bort alla onödiga ord som ”ju” osv.
  8. Skicka texten till testläsare! Be dem fokusera på vissa saker som du känner dig osäker på. Invänta deras kommentarer. Det finns bra grupper för Testläsare på Facebook, exempelvis.
  9. Skicka texten till lektör! Efter att du gjort en ny redigeringsrunda utifrån synpunkter från testläsarna är det dags att skicka till lektör.
  10. Skicka ditt manus till utvalda förlag. Detta efter att ha avslutat alla redigeringsrundor med en djupanalys. Du får tips om hur du gör den i min bok ovan, samt även en mall för att kunna fixa till.

Idag kan du tävla om att vinna första delen i onlinekursen ”Börja skriv framgångsRIKT” som kommer efter årsskiftet. Tävla här via länken genom att BOKA dig för tävlingen (endast tävlingen). Tävla genom att skriva något humoristiskt. Vinnaren presenteras vid årsskiftet.

Lycka till med skrivandet, redigeringen och utgivningen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Att skapa en blogg och websida

En författare, exempelvis, behöver definitivt en blogg och websida. Det är inga konstigheter idag att skapa en egen websida med blogg. Men stöd kan behövas. Därför har vi utvecklat en onlinekurs på 5 veckor som hjälper dig i förfarandet.

Websida o blogg

Hur går det till?

För att installera WordPress behöver du en webserver. Det vanligaste, billigaste och enklaste sättet att komma åt en sådan är att köpa ett konto hos ett webhotell. Kontakta mig så kan jag fixa lite rabatt åt dig på något av de webhotell som jag rekommenderar. Alla webhotell är nämligen inte säkra och har bra support.

Du behöver också köpa dig en domän. Jag rekommenderar författare, exempelvis, att köpa en domän i eget namn. Själv har jag ett antal domäner varav min blogg ligger på monicaiveskold.se (den du är på nu).

Skillnaden mellan WordPress.org och WordPress.com

På WordPress.com kan du sätta upp en WordPress-sida utan att ha webbhotell men du är begränsad till de teman och funktioner som finns där. Allt går således inte att göra. Du kan inte ladda upp egna teman eller installera tilläggsprogram (för säkerhet, sökning, kalendrar osv).

Själv administrerar jag en sådan sida för LinneaSol, vårt spanska bostadsområde. Här kan du se den sidan!

WordPress.com är jämförbart med Blogger eller Tumblr. En hostad plattform som drivs av WordPress.

Däremot om du väljer ett kvalitativt webhotell, köper en domän så brukar de installera upp det ”äkta” WordPress-programmet från www.wordpress.org åt dig. Du behöver således sällan göra något själv mer än logga på och börja bygga din sida.

Tävla och vinn första delen i onlinekursen ”Skapa en professionell Websida”

Vill du tävla? Gå in via länken och motivera varför du ska vinna första delen i kursen. Vinnaren meddelas vid årsskiftet. Du bokar dig INTE för någon kurs utan bokar även för tävlingen.

Här är länken till tävlingen

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

7 tips på hur du skapar en bra boktitel

För någon vecka sedan skrev jag om vikten av bokens titel.

Att göra en riktigt bra boktitel kan vara svårt. Själv brukar jag ha en arbetstitel fram tills boken är klar. Då har titeln oftast utkristalliserats.

TitelHär är några tips på hur du kan skapa en bra titel.

  1. Gör en lista över alla häftiga händelser och intriger i din bok. Kanske har du detta redan i en synopsis eller genom att ha skapat en djupanalys som sista redigeringspunkt (vilket du har gjort om du följer instruktionerna i min nylanserade bok ”Redigera framgångsRIKT”). Skapa en lista på ca 50 titlar att välja ur.
  2. Gå ut i någon FB-grupp och fråga vad andra tycker. Det brukar löna sig.
  3. Kika på andra favoritböcker och klura ut hur de har gjort.
  4. Använd personnamn i titeln. Ibland kan detta vara bra. Själv har jag gjort en serie böcker om Henrietta men valt att inte ta med namnet i boktitlarna. Däremot heter en av böckerna i serien ”Elvira” eftersom det handlar om en kvinna med detta namn.
  5. Gör en gåta över vad läsaren kan förvänta sig i boken. Var tydlig i texten i manuset så att titeln dyker upp på flera ställen. Exempelvis har jag i romanen ”Porten till friheten” valt att ha detta uttryck på några ställen.
  6. Skapa titeln utifrån en liknelse eller en metafor. I en av mina romaner har jag arbetstiteln ”Förlöst”. Den måste jag ändra eftersom det är många böcker med detta namn och jag vill att mina böcker ska ha unika titlar.
  7. Var försiktig så att titeln inte blir för lång. Några har lyckats med detta som exempelvis ”Hundraåringen som klev ut genom ett fönster och försvann”, men det är få författare som kan få en lång titel att verka spännande och intressant.

Boken FramgångsRIK o LyckligPå tal om boktitel, idag kan du tävla om att vinna min bok FramgångsRIK & Lycklig (kostar 229 kr på nätet + frakt). I den får du tipsen som gör att du kan spara tid genom att strukturera på ett annorlunda sätt, planera och besluta utifrån vår metod NAVIGERA DIREKT.

Skriv en motivation till varför just du ska vinna den här via länken.

Lycka till med titeln på din bok!

Monica

 

Retoriken är viktig när du föreläser

Inom retoriken sägs det finnas tre möjligheter för oss talare att nå våra lyssnare. Dessa tre är:

  1. Undervisa, dvs lär ut något. Du kan förmedla information och fakta som intresserar din åhörare.
  2. Behaga eller glädja, dvs skapa välvilja hos åhöraren som då kanske låter sig påverkas.
  3. Berör, dvs väck åhörarens känslor.

När du föreläser bör du således se till att du uppnår de tre ovanstående punkterna. Detta gäller även om du skapar en pitch, vilket jag förespråkar att alla författare gör exempelvis. Genom att använda dig av ovanstående punkter blir din kommunikation mer effektiv.

Undervisa, behaga, berör

Tillåt möjligheterna vara inriktade på åhöraren!

Dessa är fokuserade på föreläsarens egenskaper, dvs dina.

Sedan har du, vad vi inom retoriken kallar:

  1. Etos, dvs en förtroendeingivande, personlig framtoning som skapar kraft bakom dina ord.
  2. Logos, innebär att du levererar fakta såväl som argument som är relevanta för din åhörare. Formulera dem utifrån åhörarens förkunskaper och förutsättningar.
  3. Patos, är att visa engagemang för ditt ämne (din produkt, tjänst eller idé). På så sätt rycks åhöraren med och blir intresserad.

Om du uppnår ovanstående tre punkter inom retoriken, känner din åhörare sig känslomässigt påverkad.

Då har du skapat ”sann kommunikation”.

Dessa tre sistnämnda retoriska verktyg används alltid när vi skapar en pitch. Vill du läsa mer om hur du skapar en pitch, kan du klicka på länken här.

Nyhetsbrev, bloggar, inläggIdag kan du vinna början av onlinekursen ”Skapa nyhetsbrev, inlägg och bloggar”. Tävla genom att klicka på länken och välja BOKA. Du bokar ingen kurs utan endast själva tävlingen.

Den här kursen är normalt på 5 veckor men du kan vinna en av veckorna. I den stora kursen tipsar jag om gratis-appar som hjälper dig automatisera.

Lycka till med retoriken och möjligheten att vinna!

Retoriska hälsningar

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Pinterest