Currently viewing the category: "Skrivartips"

De fantastiska deltagarna i onlinekursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”

Webinar Planera ditt skrivande 16

Här ser du några av mina fantastiska deltagare på webinariet i onlinekursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”. Vi har verkligen roligt i gruppen och jag bjuder på ett ”smörgåsbord” av möjligheter, mallar och övningar. Varje deltagare förser sig utifrån sitt behov.

Ibland är det någon deltagare som tipsar om något viktigt, så som du kan se i bilden där Kerstin tipsade om en roman.

Kursen är på 20 veckor eller rättare i 20 avsnitt. Ibland lägger vi in en paus-vecka så att alla hinner med. Samtliga avsnitt är inspelade och utlagda i en plattform som deltagarna har tillgång till. Övningar och avsnitt rullar ut i följd.

Att skriva kräver planering, mallar och en genomtänkt plan. Det är den röda tråden i kursen. Sedan går det inte att skriva först och marknadsföra sen. Du måste göra detta parallellt. Därför delar jag ut marknadsföringstips samtidigt. Deltagarna har fått lära sig några sociala medier så att de kan välja. De får lära sig ett antal erkända metoder och tekniker både för marknadsföring och skrivandet såväl som redigeringen.

Som exempel kan nämnas att de denna vecka har fått tre mallar för redigering; Mitt redigeringsschema, en mall för att ta reda på HUR bra deras manus är samt en Djupanalysmall som de kan använda för att utmärka sig som proffs på skrivandet.

För marknadsföringen har de fått tips om hur de utifrån ETT inlägg kan skapa FEM med hjälp av en berömd metod. Vi har en sluten Facebook-grupp som kallas för ”Testgruppen som ger varandra feedback” i vilken de kan lägga in inlägg (för test) såväl som textdelar ur sitt manus. Den här bilden hade en av deltagarna lagt upp i gruppen.

Skulle du också vilja gå en onlinekurs och lära dig allt detta? Anmäl dig här!

Välkommen till 20 givande veckor!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Kroppen och knoppen behöver tänjas

Kropp-knoppJag inser det nu. Det räcker inte att jag tränar min intelligens och skriver varje dag. Nej, jag måste träna min kropp också. Reumatismen tar överhanden. Inflammationerna bråkar med mig. Hälsenan vägrar töjas ut. Nu får det vara slut.

Från och med i måndags började det. En stavgångspromenad fick inleda dagen. Därefter blev det frukost. Sedan några timmar framför datorn då orden fick poppa fritt. De bankade för att komma ut. Gick inte att hålla inne. Som du kanske vet, håller jag på att slutredigera första romanen i min serie. Men samtidigt skriver jag på roman nummer fyra. Lite varje dag och utan större ansträngning fladdrar sidorna förbi.

Jag är inte ensam om att tänka kombination kropp och knopp. Stephen King såväl som Haruki Murakami skriver varje morgon och de ägnar sig även åt kroppen. De verkar faktiskt ha lyckats. Om jag vill nå ut till läsare, behöver jag förmodligen också träna både knopp och kropp. Varför chansa?

Rutiner är viktiga. Det propagerar jag för deltagarna i kursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”. Därför gäller det att initialt planera för att lyckas och att hålla sig till planeringen – inte förhala. Din kropp och knopp förbereder sig. Det måste du också göra. Låt själen vara med såväl som hjärtat. Det är bättre att skriva femton minuter om dagen än att låta bli att skriva på grund av stress eller oförutsedda händelser. Att skapa en bok är som att skapa film. I slutänden sitter någon och tar emot, någon som vill låta sig förfasas eller roas.

Skapa bok som film

Julia Cameron föreslår att vi ska inleda dagen med att skriva morgonsidor. Se min recension till hennes bok här.

Som Julia skriver:

Hoppa – och nätet kommer att vara där”.

Jag håller med henne om att självkritiken inte ska spela in under tiden vi skriver. Skriv utan reflektion och låt redigeringen komma senare. Bry dig inte om ifall det blir bra eller mindre bra. Bara skriv! Lägg sedan undan det du har skrivit och när tiden känns gynnsam, redigera ditt manus.

En filmregissör filmar. Klippningen av filmen sker i efterhand – inte under tiden. Samma sak borde gälla för oss som skriver.

Skriv-redigera

Så fatta pennan eller tangenterna och sätt igång. Sätt dig i regissörsstolen och låt kreativiteten blomstra.

Sätt dig i regissörsstolenLycka till!

Monica

Gratis skrivövning

Ibland är det ensamt att vara författare. Om du känner likadant, tycker jag att vi alla ska träffas en kort stund och skriva tillsammans. Jag bjuder på en härlig skrivövning som jag hoppas tilltalar dig.
Den 18 september kl 18.00 träffas vi via datorn.

Under ca 1 timme arbetar vi tillsammans. Du får information i förväg så att du kan förbereda dig. Sedan kör vi digitalt.

Det är min förhoppning att vi gemensamt kan få till lite roliga berättelser.

Om du vill delta, anmäl dig här via bifogade länk.

Länk till anmälan – Gratis skrivövning via webinar

Nu skriver vi tillsammans

Jag lovar dig också ETT av mina allra bästa verktyg för att skriva och gestalta.

Ser fram emot att få träffa dig digitalt.

Varma skrivhälsningar
Monica

 

Hur du kan skapa webinar och video-kampanjer

Webinar och video

Idag tänkte jag berätta lite om webinar. Under åren har jag hållit mängder med webinar. Det började faktiskt redan på 80-talet då jag tillsammans med Nordiska Ministerrådet skapade videos för tvåhundra personer ute i Stockholms skärgård. De skulle läras sig arbeta med datorer utan att ha någon handledare närvarande. På den tiden fanns inte internet. Och ändå fick vi igång dem. Varenda en lärde sig. Utmaningarna var således ännu större än om jag hade haft tillgång till internet där jag direkt, numera, kan visa hur du ska göra i ett program.

First Class-prgNej, då fick jag tänka ut finurliga saker. Hur lär man en person hantera en datormus? De hade aldrig sett varken datorer eller styrdon. Taxibåtar körde ut med datorerna och tillbehören till dem. Genom skriftliga instruktioner och ritade bilder (typ IKEA-instruktioner) satte de ihop datorerna. Sedan fick de stoppa in en liten diskett i stationen och den fick vi programmera så att den startade sig själv. På den berättade jag om hur de skulle hantera datormusen. Vi hade filmat detta och ritat med hjälp av multimediaprogram. När de väl var igång, fick de inlärningarna inspelade som videos på disketter. Sedan hade de tillgång till konferenssystem via First Class-programmet som även fungerade som ett slags mailprogram. Det används fortfarande på diverse universitet och skolor i Sverige.

Med hjälp av uppringd förbindelse kunde jag kolla trafiken på nätet. Den var ibland hög på nätterna, visade det sig.

Efter att internet hade gjort sitt intåg på marknaden, fick vi så småningom program för webinar och även egna små studioprogram för att kunna redigera filmer. Idag är dessa utvecklade och mycket mer användarvänliga. Själv har jag många olika program som jag använder när jag tillverkar videos. Och jag erbjuder totalt 27 olika onlinekurser idag med hjälp av denna teknik.

Inledande frågor

Om du vill köra webinar eller skapa videos behöver du ställa dig några viktiga inledande frågor:

  1. Ger det värde för dina tittare? Ger du dem kunskap?
  2. Kan du uppmärksamma dem på ett gemensamt problem som du kan lösa åt dem (med hjälp av produkter eller tjänster)?
  3. Vill de titta på dina program eller delta i ditt webinar? Har det någon unik vinkel? Är det engagerande och underhållande? Triggar du deras nyfikenhet och fantasi så att de vill fortsätta?
  4. Är du bekväm och professionell när du spelar in, dvs har du skapat proffsiga PowerPoint-presentationer, gjort tydliga inspelningar, är avslappnad och tillitsfull framför kameran?

Skapa ditt projektmål

Vilket är ditt mål med webinariet eller video-inspelningen? Är det att öka trafiken till din webbsida, att öka din försäljning eller kännedom om ditt varumärke? Du måste vara tydlig med vad du vill. Det är viktigt.

Identifiera din målgrupp – din publik

Är de som deltar i webinariet redan familjära med dina produkter? Har de självmant valt att titta på din video? Du kanske behöver presentera dig själv och ditt företag. Glöm inte att det du gör ska vara underhållande och utbildande.

Att skapa videokurser – onlinekurser

Detta kräver professionalitet. Hur lång ska varje video vara? Hur många ska du ha i en serie? Har du delat upp varje del i teman? Hur ofta ska ett avsnitt släppas? Har du valt plattform om du har tänkt dig en kurs?

Skriva manus

skriva-målaOm du är van att skriva för ögat men inte för örat, behöver du träna på detta. Börja alltid med ett manus.

Nyckeln till framgångsrik onlinekurs, videos eller webinar, är att börja med grunden.

Ställ dig frågorna:

  • Vad är syftet med videon/webinariet?
  • Kommer jag att ge mina lyssnare något gratis som de kan använda sig av?

Träna dig själv framför spegeln eller gå en kurs i framställning eller scenvana. Läs ditt manus högt framför spegeln så ser och hör du. Du blir bekant med ditt sätt att uttrycka dig. Undvik upprepningar och vad vi kallar ”ödemarker” (det är när du säger ”öööööhhh”). Dessa måste klippas bort vid inspelningar.

Gör klart ditt manus i en PowerPoint-presentation med tydlig uppställning, logotype osv. Vet du inte hur du ska ställa upp en presentation, rekommenderar jag min bok ”Handbok för textproduktion” som innehåller tydliga förklaringar för detta.

Använd tidsinspelningen i PowerPoint och testkör. Då ser du längden på ditt föredrag.

Filma/spela in eller köra webinar

Mobilen är en kameraDu kan enkelt själv spela in dina videos. Detta är vad du behöver:

  • En mobiltelefon eller iPad
  • Ett program som spelar in i datorn om du ska visa hur saker fungerar där
  • Ett program för att klippa dina filmer (gratisprogram som iMovie finns)

 

Lycka till!
Monica

 

 

Linda Broberg gästbloggar

Flera av deltagarna i onlinekursen kommer att presentera sig här på min blogg. Syftet är dels att de behöver synas i sociala medier, dels att de med hjälp av min blogg får följa automatiseringen i övriga sociala medier.

Här presenteras Linda Broberg. Tack Linda, för dina fina vitsord.

*******

Författarporträtt Linda Broberg

Om:

Linda BrobergJag, Linda Broberg föddes 1977, ca 4 mil från Stockholm. Jag bor fortfarande kvar på min barndomsort och arbetar som banktjänsteman i en närliggande kommun. Vid sidan av arbetet skriver jag dikter, noveller och romaner sedan ett antal år tillbaka och blev utgiven i tête-bêche-antologin ’Fuck mobbning’ under 2017. Ämnet är viktigt och boken har sålts till skolor över hela landet.

Favoritgenren har sedan barnsben varit skräck. Favoritförfattaren är Dean R. Koontz.

Jag brinner för texter om relationer och fasa, både inom traditionell skönlitteratur och science fiction. I facebookgruppen ’Författare söker testläsare’ har jag läst ett antal texter och tycker det är givande och lärorikt att ta del av andras texter och ge input till skribenterna.

Aktuellt:

Via instagramkontot @lindabroberg77 skriver jag kortare texter och dikter.

Linda Brobergs instagramdikter
Jag har flera idéer på gång parallellt och är i redigeringsstadiet på min första roman. Det är ett skönlitterärt relationsdrama som handlar om ett kvinnligt tvillingpars med- och motgångar genom livet.

Romanen skrevs till största delen i mobilen på tåget på väg till och från jobbet. Inspirationen kommer när man minst anar det och det gäller att vara beredd!

I år är jag kursmedlem i Ann Ljungbergs Författarateljen och har gått ett par webkurser för Monica Ivesköld.

Jag funderar på att ta tjänstledigt och gå en heltidskurs i skrivande framöver, med målet att utvecklas i skrivandets konst. Just nu går jag kursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring” i Monica Iveskölds regi. Under 20 veckor kommer jag tillsammans med gruppen att göra uppgifter som gynnar projektplanering och marknadsföring.

Det är inte lätt att sälja sina texter och böcker och det gäller att informera läsarna parallellt med att man skriver via exempelvis sociala medier. Kursen är lärorik med många tips för effektivisering av planeringen. Precis vad jag behöver för att få struktur på mina projekt och komma vidare i mitt skrivande, tack Monica!

Vid pennan
Linda Broberg

 

Hur du skapar din bok i 10 steg

Det är lätt att skapa en bok själv. Svårt att däremot sälja den. Men det är en annan historia.

Här får du en sammanfattning på hur du skapar din bok i 10 steg.

Skapa din egen bok

Det finns många sätt att göra detta på. Jag har publicerat 61 facklitterära böcker sedan 80-talet, en barnbok, och deltagit i många antologier med mina noveller. Bara i år har jag utkommit med i fyra antologier och en diktsamling. Inte illa.

Att själv publicera en bok kommer inte att göra dig till någon Stephen King eller att skriva romaner i klass med Harry Potter och du får inte heller några marknadstips här eller veta hur du skapar ett antal följare och blivande läsare. Nej, jag vill ge dig tio punkter på hur du hämtar orden i skallen och får dem på pränt i en egen bok.

Detta behöver du veta. Och skulle du vilja tackla det mer på djupet, rekommenderar jag vår omtyckta onlinekurs ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”.

1 Dokumentera din idé

hjarnan-idenAlla böcker, både romaner och fackböcker, startar med en idé. Skriver du en roman, kan den börja med en karaktär och något specifik som denne person får uppleva.

Viktigt är att du skriver ner dina idéer, bit för bit, i ett dokument. Det kan vara i Words eller PowerPoints dispositionsläge eller i ett Excel-kalkylblad.

2 Skriv boken

Investera din tid och energi i att skriva. Skyll inte på att du inte har tid. Du måste kanske försaka något. Det kan vara TV-tittande eller sociala medier eller något annat. Planera i din kalender för skrivtiden. Viktigt är att lägga in återkommande tid. Även om du bara kan skriva femton minuter eller en halv timme per dag, är det bättre än ingenting. Din bok växer sakta fram. Skrivandet kräver disciplin.

Skriva 5 tipsDu kan använda Word eller Google Docs (som är gratis) för att skriva. Vill du investera i en programvara rekommenderar jag Scrivener.

Själv skriver jag ett råmanus varje år genom att delta i NaNoWriMo (National Novel Writing Month) som alltid är i november. För att få certifikat krävs att du skriver 50.000 ord. Jag brukar hamna på 80.000. Det är stommen till ett manus.

3 Redigera boken

Om du tycker att skrivandet är tidskrävande, är redigeringen det i ännu högre grad. Jag har skrivit tre manus de senaste tre åren. Nu, äntligen, är mitt manus för första romanen nästan klart och ska ges ut. Det har tagit mig tre år att redigera och fjorton rundor för att få ordning på manuset.

Har du pengar, investera i en lektör som går igenom ditt manus. Det har jag gjort och då får du underlag för redigeringen, framförallt gällande det totala innehållet. Vill du få den sakgranskad och djupare återkoppling, ska du investera i en redaktör.

Viktigt är att skaffa testläsare som är ärliga och ger dig vettiga synpunkter till förbättring.

Kanske vill du ha en korrekturläsare. Vi hittar sällan våra egna fel och grammatiska ankor.

Oavsett vilket, bör du köra din text genom ett redigeringsprogram i datorn. Sedan kan du testa det ur läsbarhetssynpunkt via LIX-programmet.

4 Skaffa testläsare

Det är superviktigt att du får ett antal testläsare, som jag skrev ovan. De kommer underfund med om du skrivit förståeligt eller ifall du behöver förtydliga. Givetvis behöver vi inte ändra enbart på förslag från testläsare men det ligger alltid något bakom deras återkopplingar.

Välj testläsare som är intresserade av den genre du skrivit inom.

5 Bestäm format på boken

Ska du publicera en e-bok, en tryckt bok eller en ljudbok?

Ta reda på hur formatet behöver skicks till tryckeriet/leverantören, baserat på vilket format du väljer. Många print-on-demand-bolag vill ha manus på ett sätt och andra på ett annat. Jag har jobbat med några stycken som har valt att få det i PDF-format. Det betyder att du själv eller någon annan måste sätta boken, innan den går till tryck.

Men några vill ha den i sättningsprogram som exempelvis InDesign. Då behöver du köpa programmet eller tjänsten.

Gör du en e-bok, kan du publicera den gratis. Här är några länkar till dessa gratistjänster:

Kindle: https://kdp.amazon.com/en_US/

Draft Digital: https://www.draft2digital.com/

Båda dessa är amerikanska och Kindle funkar bäst för svenska förhållanden.

6 Skapa omslag

Omslaget är viktigt. Många förstår inte att det är ditt första visitkort till boken. Färg och form påverkar, likaså layouten på texten. Självfallet behöver du en kraftfull baksidestext som gör boken intressant för läsaren.

Om du behöver veta mer om layout, rekommenderar vi vår onlinekurs i ämnet ”Layout, design och formgivning”.

Har du råd så anlita en professionell designer för detta. Det är värt pengarna. Ska du skapa det själv behöver du programvaror som exempelvis Photoshop Elements.

7 Formatera texten

Har du enbart skrivit text, är den ganska lätt att formatera. Använd formatmallar i exempelvis Word. Då kan du enkelt ändra i efterhand. Rubrikerna bör vara i teckensnitt för sans seriff (utan fötter) och texten kan vara med fötter eller annat lättläst snitt. En rad får aldrig överstiga tretton (13) centimeter om du vill uppnå läsbarhet.

Mer information kan du få om du köper min bok ”Handbok i textproduktion” som innehåller all information om detta.

8 Ladda upp och publicera boken

Om du väljer ett print-on-demand-tryckeri, får du pris för tryckkostnaden av dem, ofta via färdiga kalkyler. De skapar ofta även e-bok direkt.

Vill du bara publicera din e-bok, utan kostnad, välj någon av ovanstående leverantörer.

Tryck på knappen och publicera din bok, när du är säker på att den är felfri och ser professionell ut.

9 Dags för marknadsföring – berätta för alla att du ger ut en bok

Det är ingen mening med att publicera en e-bok eller trycka en bok som ingen läser. Meddela därför alla att den finns. Använd sociala medier och sprid ditt budskap på alla håll och kanter.

10 Fira din bok

Om du ger ut boken fysiskt, kanske du ska ha ett releaseparty. Oavsett vilket, glöm inte fira att du är klar och att boken är tillgänglig.

Lycka till!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

Att skriva är att resa i sinnet

Gammal skrivmaskinJag har skrivit i hela mitt liv. Började som sjuåring med att skriva dikter. Sen blev det små sagor och berättelser. När jag var nio år fick jag min första skrivmaskin av morfar, en gammal Halda. Vid elva bytte han ut den mot en modern reseskrivmaskin och jag fick en självstudiekurs i maskinskrivning. Då började jag skriva egna små tidningar som jag kalkerade i flera exemplar och delade ut bland släkt och vänner.

Som anställd på Lexicon med två små barn, fick jag frågan om jag kunde tänka mig skriva böcker om framförallt IT och datakunskap. Det kunde jag absolut. Jag startade mitt eget företag och började skriva – på nätterna. Detta var på 80-talet. Lexicon skapade så småningom ett eget bokförlag och de gav ut alla mina böcker. Verksamheten blomstrade. Jag förstod det inte då men jag hade kunnat leva på mitt författarskap på den tiden.

Handbok i lådanIdag har det blivit 61 böcker. Den sista ”Handbok för textproduktion” är en utveckling av en tidigare bok som låg till grund för en fyraveckors intensivutbildning i Layout för framförallt PR- och reklamfolk. Jag jobbade på dåvarande AmuGruppen och de hade ett förlag – AmuMedia – som gav ut den första boken i ämnet. För att studera, gick jag själv i lära hos tre gurus i Sverige. Stora utbildningar som jag aldrig glömmer. Jag läste i stort sett all litteratur som fanns att uppbringa kring layout. Det är inte mycket förändring avseende då och nu. Den digitala världen har tillkommit och finns givetvis med i den nya boken. Den tredje utgåvan av boken redigerades av redaktörer på Liber. Idag har jag utvecklat utbildningen i Layout till digitala onlinekurser. Bokens röda tråd följer dessa kurser som blivit mycket uppskattade och där deltagarna kan köpa till personlig coachning och få sina alster bedömda av mig. Det unika med kursen och materialet är att det även innehåller bildanalys. Själv har jag studerat bildanalys i tio år, framförallt för en fantastisk lärare på Östra Grevie Folkhögskola. Jag har målat och ställt ut mina bilder och även tryckt litografier. Redan på mitt första jobb 1970 på VIAK (en ingenjörsbyrå) fick jag lära mig tryckkonsten. På den tiden skrev vi på traditionella skrivmaskiner och den mest avancerade var en IBM-maskin med gummi framtill. Jag körde ut gummit, skrev en rad, beräknade omfånget (där varje bokstav hade olika bredd från 1 till 4 nerslag) och kompletterade med olika mellanslagsavstånd. Det tog månader att skapa en broschyr på den tiden.  Sedan klistrades bilderna in i de tomrum som lämnats öppna i spalterna. Jag fick följa manuset väg till tryckt broschyr genom att jag själv tog detta med mig på flyget till Stockholm och tryckeriet, där jag övervakade färdigställandet. Skillnaden idag är egentligen inte så stor, bortsett från datorerna och ordbehandlingen. Det är således 48 år sedan jag tillverkade min egen första broschyr. Oj vad tiden går.

I min bok finns lite kuriosa med, givetvis, som förhoppningsvis förklarar varför vissa regler är som de är. Vill du beställa handboken med rabatt, klicka på länken här.

FramgångsRIK o Lycklig2013 kom min bok ”FramgångsRIK & Lycklig” som innehåller facit på hur du frigör tid för att kunna ägna dig åt det som skapar din lycka. Når du din lycka, blir du framgångsrik – oavsett vilken önskan du tillfredsställer.  Boken är lika aktuell idag som då. Du får lära dig fatta beslut för att uppnå din lycka, frigöra tiden genom att planera och strukturera digitalt. Vill du köpa boken till mitt inköpspris? Klicka på länken för framgång här.

Då, för fem år sedan, var min dröm att få skriva skönlitterärt. Idag har jag uppnått detta. Jag har skrivit råmanus till tre romaner och en fjärde är på gång. Första romanen slutredigeras.

Kvinnan och Eken2014 kom jag med i min första antologi ”Kvinnan och Eken” efter att ha deltagit i en novelltävling. Sedan dess har jag kommit med i många antologier, dvs samlingar av noveller med flera olika författare. Bara i år är jag med i fyra antologier och en diktsamling för barn.

Jag skriver varje dag. Det är lika viktigt för mig som att andas. Att skriva är som att resa i sinnet, ibland även i minnet. Kanske ger jag ut en egen antologi eftersom jag har erbjudit deltagarna i kursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring” att skriva en egen novell. Det kan även bli en novellsamling för jag har massor med noveller liggande.

Varje dag skriver jag även om jag bara har några få minuter över. Min morgon börjar med skrivandet. Ibland blir det några stycken i en roman, ibland en novell och andra gånger blir det inlägg på bloggen eller i sociala medier.

ZebraJag bloggar tre gånger i veckan och skriver i stort sett varje dag i sociala medier. Ofta lägger jag in mina texter och bilder schemalagt. På så sätt sparar jag tid.

Ränderna går aldrig ur en effektivitetskonsult eller zebra.

Vill du lyssna på min föreläsning på Stilettlunchen i Staffanstorp den 5 september, klicka på länken och boka dig. Det kostar dig en lunch på gästis.

 

Skrivarhälsningar
Monica

Kerstin Lindqvist gästbloggar

Onlinekursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring” handlar om precis detta – kombinationen av att skriva och marknadsföra samtidigt. Jag har bett deltagarna i kursen att skriva ett blogginlägg, dels för att de ska nå ut, dels för att de ska få följa min spridning i sociala medier.

Först ut är Kerstin Lindqvist. Här är hennes underfundiga blogginlägg. Jag ser fram emot Kerstins böcker. Gillar verkligen ditt sätt att skriva, Kerstin.

Hjärtan i miniatyr

 

Kerstin LindqvistDirektlinje till ryska försvaret har jag inte. Däremot har jag kontakt med Monica Ivesköld och för mig känns det bättre. Mer användbart. Speciellt att få gå kursen ”Planera ditt skrivande”. Ett måste där jag, som har systemångest, lär mig att bli strukturerad. Att slippa leta. Leta bland lappar i olika lådor. Meningar jag skrivit här och där i olika anteckningsböcker. Var finns de nu, när tiden gått och minnet svikit?

Planering är ett viktigt mål att ta sikte på. Jag som åker dit näsan pekar och gör saker när de faller mig in och ibland faller de alldeles ut ur minnet. Ett strategiskt tänk måste man ha. Börja från slutet, säger Monica. Börja med marknadsföring och manus samtidigt.

Vi tränar också att våga synliggöra oss själva. Att låta någon annan läsa och kanske tycka till om texten. För det behövs det ett rejält träningsläger. Specialstyrkorna intar facebook.

MyraI min värld behöver jag Monica Iveskölds kurs för att kunna retirera till kalendern när minnet sviker. Att kunna länka till planeringsschemat när näsan vill peka åt ett annat håll än det som beslutats. Att inta nya landområden i min hjärna. Att förnyas i tankarna. Att samla ihop spretiga styrkor och få dem enade, mot gemensamma fienden – rädslan och oordningen. Anfallsschema om hur och när man kryper fram ur skyttegraven när skräcken vill segra.

Segern tillhör modet. Det som ser ljuset och besegrar oönskade tankar som nu inte längre kan stå i vägen för inspirationen. Att spana in och fånga idéer. Segern tillhör också strukturen och ordningen som får skrivandet att flyta på bättre.

Det känns som om jag fått direktkontakt med mitt eget försvarssystem och kanske lyckas jag med hjälp av kursen att lokalisera mina rädslor. Desarmera de flesta och få dem att byta sida. Att verka för mig och inte emot mig, genom att utmana istället för att omintetgöra.

Så jag har fått verktyg redan nu att inse att jag kan bli ÖB i mitt eget skrivarliv så att jag kan lägga under mig nya landområden.

Ser fram emot att ännu flera landområden intas tack vare direktlinjen till Monica Ivesköld och hennes kurs.

Kerstin Lindqvist

 

 

 

Om att skriva en roman – 7 värdefulla tips

Skriva

Jag skriver en romanserie. Första delen handlar om Henrietta, maskrosbarnet, som överlever tack vare den stora kärleken. Titeln är ”Porten till friheten”.  Ytterligare två delar skrivs i den här serien. En av dem heter ”Förlöst” och är en fristående fortsättning på Porten. Den andra heter ”Elvira” och är också helt fristående.

Samtliga böcker innehåller mycket kärlek, mycket dramatik och känslor. Det ska de göra om de ingår i genren Feelgood eller Romance.

Jag har utbildat mig mycket de senaste åren för att kunna skriva bra romaner. Fackböcker behärskar jag utan och innan med mina 61 utkomna böcker sedan 80-talet.

Idag tänkte jag bjuda dig som skriver på några värdefulla råd kring skrivandet, framförallt om du skriver i genren Romance/Feelgood. Som du vet bloggar jag också om böcker. Varje måndag har jag en bokrecension. Ibland är det någon författare som bett mig recensera, andra gånger är det en recension från en självvald bok. Jag hoppas tipsen hjälper dig hitta intressanta böcker.

1 Hitta tyngdpunkten i romanen

Vad göms i din bokVilken typ av berättelse skriver du? Du måste ha en hållbar historia i botten. Jag har läst en del böcker som jag recenserat som tyvärr inte har hållit spänningen till slutet. Ibland är de alltför förutsägbara. Så är det givetvis ofta med kärleksromaner, men som Catrine Tollström skriver i sina böcker ”Fängsla dina läsare” och ”Överraska dina läsare”: Det gäller att överraska. Som när molnen skingrar sig, och blottar en oförutsägbar himmel.

Viktigt är också, som boken ”Story Engineering” handlar om, att hitta vändpunkterna och att verkligen jobba med tyngdpunkten för själva gestaltandet.

Kanske måste du göra en kraftfull research kring tidpunkten för romanen. Detsamma gäller ständigt när vi illustrerar något. Jag minns när jag stod på scenen i musikalen ”1811” och kom på att hela den fantastiska historien hade en gammal målare snidat i trä och gjort en utställning av. Min morfar tog mig med på den fascinerande utställningen när jag var barn. Jag glömde den aldrig. Sedan fyrtio år senare fick jag vara en av aktörerna som verkligen levde sig in i det hemska slaget.

2 Målgruppen för romanen

Det är alltid viktigt att tänka sig målgruppen för romanen eller fackboken när du skriver. På så sätt blir ditt ordval mer relevant. Händelserna anpassar bättre. Vilken ålder riktar du dig till?

Pojkarna Bus och de 3 nycklarnaJag minns hur jag funderade när jag skrev min första barnbok ”Pojkarna Bus och de 3 nycklarna”, tillsammans med mina norska barnbarn. Efterhand som jag skrev blev det självklart att boken var avsedd för barn i åldern 5-11 år. De som var små fick den uppläst och de som var större kunde läsa den själv. Det blev en kapitelbok men med bilder och foton i svart/vitt.

Skriver du erotik i en kärleksroman, exempelvis, behöver du skriva extra omsorgsfullt för just din utvalda målgrupp.

3 Skissa alltid upp handlingen när du har planerat projektet

Planera ditt skrivandeGör en dramaturgisk kurva innan du börjar skriva och skissa på handlingen. Det kan ske genom en synopsis eller bara några stolpar i ett dokument. Personligen tror jag mycket på planering. Då får du genomslagskraft. Därför har jag skapat en onlineutbildning som heter ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”. Dessa båda går hand-i-hand vilket många författare glömmer bort.

Skapa grunden i skissen så att du sedan hittar den röda tråden i ditt gestaltande. Var äger historien rum? Vilka hinder måste din huvudperson övervinna? Hur når du ett lyckligt slut?

Själv börjar jag således alltid med det stora skrivprojektet. Tänker i vida kretsar, försöker få med allt eller åtminstone så mycket som jag vet. Det är levande dokument och fylls på allteftersom.

När allt övergripande är tydligt, gör jag en skiss och den kan vara mer eller mindre detaljerad.

4 Den viktiga miljön

Lika viktigt som att du illustrerar miljön i boken genom att med ord måla fram den, lika viktigt kan det vara att din skrivarlya finns i en miljö där du trivs.

Själv har jag flera olika arbetsplatser beroende på årstid. När det är sommar och varmt sitter jag gärna ute och skriver. Då blir det altanen i bostaden eller i Spanien, beroende på var jag befinner mig. Är det kallt blir det skrivarhörnan i Spanien eller kontoret i Sverige med mitt vackra päronformade mörka glasbord.

Skriver du om en sann plats, var noga med att ange gatunamn och liknande. Är den fiktiv spelar detta inte så stor roll. Däremot hur du gestaltar det. Överdriv inte miljöskildringarna. Alla tycker inte att det är viktigt men skriv så att de får bilder i huvudet.

5 Låt dina karaktärer utvecklas

Personlig utveckling med personlighetstester

För att hjälpa alla som skriver, har jag skapat en onlinekurs ”Personlig utveckling med personlighetstester för att utveckla dig eller dina karaktärer”. I den kursen finns 33 olika tester som dels utvecklar författaren, dels karaktären. Jag har jobbat med personlig utveckling i hela mitt liv och delar med mig av många av de tester som idag finns som gratistester samt ett antal som jag utvecklat själv baserade på vetenskapliga tester som jag arbetar med under trettio år.

Gör en noggrann studie på din karaktärs personlighet. Vem är han/hon? Hur tänker hen? Vad vill hen? På vilket sätt kommer denna din historia att utveckla karaktären under tidens gång? Alla är inte enbart onda eller goda. Försöka hitta dimensioner som gör hen trovärdig. Skriv ett eget dokument för huvudpersonen i boken. I detta kan du sedan hämta fram information allteftersom berättelsen framskrider.

6 Gestalta – berätta inte!

Tillåt läsaren att stimulera fantasin genom att gestalta vad som händer. Du ska inte skriva läsaren på näsan utan låta dem själva få uppleva. Väck deras känslor genom att måla med ord. Undvik adverb och adjektiv i möjligaste mån.  Skriv inte ”hon var glad” utan visa hur hon beter sig när hon är glad. Hoppar hon, studsar hon, skrattar hon, eller ler hon svagt ett litet Mona-Lisa-leende? Har hon yviga gester eller sparsamt kroppsspråk? Använd alla sinnena när du skriver.

Själv har jag alltid en liten lathund framför mig så att jag därmed försöker få med så mycket som möjligt i mitt gestaltande i varje scen.

7 Skapa ett vackert omslag

Varje bok är en dyrgrip och det ska synas redan på omslaget. Många väljer boken baserat på färg och form på omslaget. Därför är det viktigt att omslaget förmedlar innehållet i boken. Färgerna inbördes är viktiga. Typsnitt och text är viktigt. Väljer du fel kan det blir en katastrof för boken på marknaden.

Jag jobbar mycket med mina omslag. Hittills har jag mest tänkt till för fackböcker men även min barnbok är arbetad. Nu i skrivande stund håller jag på att skapa omslag till romanen ”Porten till friheten”. Tanken är en port givetvis. Som utbildad konstfotograf har jag fotograferat den. Jag har även målat mycket i min dag och har stor utbildning kring detta, vilket jag förmedlar i min onlinekurs ”Måleri”. Därför har jag tänkt illustrera boken med en väl dold djävul på omslaget. Har tänkt mig en illusion av något slag. Vi får se om jag lyckas.

Handbok för textproduktion

Behöver du djupare tips för att skapa omslaget eller annat som är kopplat till ditt skrivande, rekommenderar jag dig att köpa min nyutkomna ”Handbok för textproduktion” i vilket det mesta står. Du får den till extra pris om du klickar på den här länken.

Med dessa tips hoppas jag du kommer igång med ditt skrivande.

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inpiration (ingår i Resultat Direkt)

De eller dem? Skrivartips

SkrivartipsetDet är inte lätt att hålla reda på när du ska skriva de eller dem. Själv lyckas jag ibland röra ihop orden.

Upptäckte nyligen när jag fick språkgranskat en text som ska med i boken ”Mer än bara ord” att jag hade skrivit ’de’ när jag menade ’dem’.

På grund av detta tänkte jag göra ett skrivartips till alla er andra som har samma problem med att hålla isär.

Vi har i grammatiken åtta ord som ska böjas. Dessa ord är:

  • jag,
  • du,
  • han,
  • hon,
  • vi,
  • ni,
  • de och
  • man

Om du tänker utifrån verb, dvs att GÖRA något, används ovanstående. Vi GÖR något AKTIVT.

’De åker buss.’

Skillnaden är när dessa personliga pronomen inte GÖR något utan endast deltar. Då blir det i stället:

    • mig,
    • dig,
    • honom,
    • henne,
    • oss,
    • er,
    • dem och
    • en

Således: ’De åker buss’ men ’Bussen kör med dem ombord’.

De steg av bussen vid torget.’ ’Bussen stannade och släppte av dem vid torget.’

Min mening i boken var följande:

”Framförallt kunde de mäta reaktionen för dem som skulle lära sig köra bil.”

Trots att jag visste, hade jag således missat. Tur det finns språkgranskare.

Hoppas detta kan underlätta för dig som skriver.

Lycka till med ditt skrivande
Monica

Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed