Stormsystern av Lucinda Railey – bokrecension

Antal sidor: 579

Utgivningsdatum: 2019-10-14

Förlag: Strawberry Förlag

ISBN: 9789189057036

Recensionsex: Nej

Detta är andra delen i serien om de sju systrarna. Första delen har jag recenserat här. Klicka på länken om du vill läsa recensionen för De sju systrarna.

Jag fick de tre första delarna i serien av mina döttrar med familjer på min födelsedag i fjol. Gillar dem verkligen. Har sparat på dem och som du förstår, har jag fortfarande inte läst del 3. Men jag lovar återkomma till den när jag läst den också.

Även denna bok var mycket intressant och jag gillar Lucinda Raileys författarröst och skrivargrepp. Det är så intressant att få läsa böcker skrivna i ”fläta” (som vi säger), dvs böcker där du varvar då- med nutid. Själv skriver jag gärna mina romaner på samma sätt. Det skapar – tycker jag – dynamik i storyn. Den här boken tilltalade mig ännu mer än den första, speciellt som jag är historiskt intresserad och en stor del av handlingen berör Edvard Grieg. Norge ligger mig också varmt om hjärtat eftersom min ena dotter med familj (och älskade barnbarn) bor i Norge. Det gör även mina två systrar med familjer. Och musiken är en viktig del i allas våra liv. Älskar Griegs musik, inte minst.

Så här står det om boken på nätbokhandeln och på baksidan:

”Stormsystern är den andra delen i succéserien De sju systrarna som har förtrollat en hel värld. Den framgångsrika seglaren Ally D Aplièse återvänder till sitt barndomshem när hon nås av nyheten om sin adoptivfars hastiga bortgång. Där tilldelas hon och hennes fem systrar varsin ledtråd som fadern efterlämnat. En pusselbit ska hjälpa dem att finna sina rötter. Ally reser till Norge, och där upptäcker hon en etthundra år gammal historia om en sångerska som inte bara har kopplingar till kompositören 4,5 pennorEdvard Grieg, utan också till henne själv. Ju mer Ally lär sig om den bortglömda Anna Landvik, desto mer förstår hon sitt förflutna.”

Jag ger den här underbara boken 4,5 pennor (en halv mer än första boken i serien). Min allra bästa rekommendation till dig som gillar feelgood, kärlek och historiska romaner.

Vid pennan

Monica