Story Engineering – en verklig toppenmetod

Recension

Story EngineeringNu har jag pluggat mig igenom boken Story Engineering av Larry Brooks. Det var värt varenda timme. Vilken otroligt bra metod och modell. Boken är på engelska.

Tillsammans med modeller som Story Grid och Hjältens resa är den här klart en succé. Jag har till mina kommande deltagare i kursen ”Planera ditt skrivande” som startade den 28 maj, skapat en mall för att använda för analys av text. Den mallen använder jag själv för varje skönlitterär berättelse som sista analys innan min text går iväg. Mallen och modellen blir klockren.

Jag lovar tipsa lite mer om vad Story Engineering innehåller, längre fram. Så här står det på nätbokhandelns sida:

What makes a good story or a screenplay great? The vast majority of writers begin the storytelling process with only a partial understanding where to begin. Some labor their entire lives without ever learning that successful stories are as dependent upon good engineering as they are artistry. But the truth is, unless you are master of the form, function and criteria of successful storytelling, sitting down and pounding out a first draft without planning is an ineffective way to begin. Story Engineering starts with the criteria and the architecture of storytelling, the engineering and design of a story–and uses it as the basis for narrative. The greatest potential of any story is found in the way six specific aspects of storytelling combine and empower each other on the page. When rendered artfully, they become a sum in excess of their parts. You’ll learn to wrap your head around the big pictures of storytelling at a professional level through a new approach that shows how to combine these six core competencies which include:* Four elemental competencies of concept, character, theme, and story structure (plot) * Two executional competencies of scene construction and writing voice The true magic of storytelling happens when these six core competencies work together in perfect harmony. And the best part? Anyone can do it!”

Boken har verkligen lyckats fånga de delar som behövs för att strukturera upp en god berättelse. Larry Brooks betonar vikten av olika delar och låter oss få insikt i de ”6 core competencies” som behövs för att alla berättelser ska bli professionella. Han tipsar om hur du gör spännande intriger i din roman och får den att hålla hela boken igenom. Strukturen och exakt tidpunkt är viktig, anser han.

För mig blev det solklart hur mina romaner ska disponeras i framtiden. Håller jag mig till konceptet, blir det både enklare för mig att skriva och mer intressant för läsaren.

Lite kort kan man säga att det finns en viktig del som ingår i researchen och den andra viktiga delen är själva berättarrösten. Här bör du inse att du kan stryka mycket text och inte vara övertydlig. Sedan har han delat upp strukturen i fyra delar, ungefär så här:

  1. Visa vad som står på spel, låt läsaren få empati för huvudkaraktären och plantera första stora intrigen i vändpunkt 1.
  2. Låt huvudkaraktären svara på vad som hänt, lära sig följa en ny väg och fatta nya viktiga beslut. När vi och huvudkaraktären tror sig veta, då kommer mittpunkter in och förändrar allt.
  3. Nu händer något kritiskt. Huvudkaraktären överrumplas och måste hitta nya lösningar. När vi tror att så är fallet, då kommer vändpunkt 2. Efter den blir huvudkaraktären en annan person eller har utvecklats så att han/hon själv kan bli en hjälte i slutdelen.
  4. Upplösningen innebär att huvudkaraktären hittar verktygen, förstår hur han/hon måste agera och fatta beslut och reda ut problemen med personlig utveckling som följd.

Det kan tyckas enkelt att förstå modellen och metoden, vilket det också är när du verkligen förstår hur du ska bygga upp din roman, men jag läser minst en bok i veckan och kan lugnt påstå att den sällan stämmer med modellen. De romaner som direkt faller mig ”på läppen” så att säga, inser jag nu har följt metod och upplägg till punkt och pricka. Samma sak gäller filmer som bygger på modellen.

I fortsättningen ska jag använda denna modell även när jag recenserar. Då blir det så mycket enklare att sakligt ge återkoppling till författarna.

Vid pennan – en glad och lycklig

Monica

 

 

Tagged with →  
Share →
0 comments
Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed