Storytactics – Storybaserad strategi för sociala medier

Anders Hallberg på Actionform om StorytacticsDet är inte längre någon tvekan. Vi MÅSTE synas i sociala medier om vi vill säkra marknadsföring och framtid. 90% av Sveriges befolkning har SmartPhone och syns mer eller mindre på sociala medier.

En spännande föreläsning i våras av Anders Hallberg på Actionform, gav den här insikten.

Hur skapar man intresse i en värld av fake news, med målgrupper där man måste skapa intresse de första 3 sekunderna, annars blir man förbiscrollad, var en av de frågor som Anders ställde.

Här får ni vårens heta siffror över hur sociala medier används:

  • 76% – FB
  • 60% – Instagram (vilket har ökat med 7% senaste året)
  • 38% – Snapchat
  • 30% – LinkedIn
  • 22% – Twitter
  • 21% – Pinterest

Själv är jag aktiv på FB, Instagram, LinkedIn och Pinterest (samt YouTube men där kör vi filmer).

Dock är det inte lätt att synas i bruset där ute. Vi måste vara mycket klippska och ni ska – så småningom – få några av de viktigaste tipsen av mig eftersom vi måste hjälpas åt att synliggöra vår gemensamma antologi.

Som du kanske förstår av rubriken räcker det inte längre med att jobba med ”Content Marketing”. Vi måste arbeta med att skapa berättelser för att få intresse i sociala medier. Storytactics är en storybaserad strategi för sociala medier som skapar värde för din publik och konverterar följare till riktiga fans.

Jag har fått lära mig de viktigaste redskapen för detta. Saker som jag i och för sig – som författare – kunde tidigare, men inte alltid praktiserar i sociala medier.

Anders har bl a utformat storystrategi för IKEA m fl, undervisat på Hyper Island (kreatörsskolan i Landskrona), Folkuniversitetet och Internet i Fokus.

Här är några av de rekommendationer som Anders gav oss:

  1. En person som tar sig ut på en resa – en faktisk eller inre resa med utveckling för personen
  2. Berätta omgående vad personen vill uppnå. Precis som när du skriver eller läser en bok – vad vill huvudkaraktären mest i hela världen?
  3. Huvudpersonen behöver synliggöra olika styrkor, egenskaper, som hjälper hen framåt när hen ska sitt mål och resultat.
  4. Men du ska även påvisa svagheter för personen. Då känner läsaren igen sig och personen blir mänsklig. Samma sak som i en bok, således.
  5. Avslutningsvis (precis som i en bok) måste det finnas motstånd och hinder. Detta gör att huvudpersonen ställs inför olika val, vilket skapar dramatik i berättelsen.

 

Lycka till med ditt arbete i sociala medier!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Share →
0 comments
Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Pinterest