Synka din inre monolog och träna på att skapa lugn

Synka din inre monolog

Len Crawfords målning Inre monologDu kan använda dig av synkronisering, dvs tala dig ur situationen (med dig själv). I samband med kraftfulla emotionella reaktioner följer ofta starka inre dialoger. Du kanske säger många kontraproduktiva och negativa saker till dig själv, såsom:

  • Jag fattar inte att jag sa/gjorde det – Jag är så dum!
  • Jag fixar inte det här – Jag kommer att råka illa ut.
  • Nu räcker det! Jag orkar inte mer!
  • Det här är förfärligt!
  • Ingen bryr sig om vad jag tycker och tänker.
  • Jag tänker inte försöka mer. Låt andra komma underfund med det själva.
  • Det är sista gången jag försöker vara snäll mot henne/honom.

Ovanstående påstående är inte snälla. Tvärtom; de kan vara direkt skadliga för dig. Om du tillåter dessa emotionella reaktioner att styra ditt beteende, kommer du att ge upp, sluta, försaka saker, bli arg, sura, sluta bidra, eller skada dina relationer.

I stället kan du synka din inre dialog så den blir produktiv för dig. Exempelvis kan du förändra ditt snack så här:

  • Jag gjorde ett misstag men välment sådant. Det är frustrerande men jag fixar det.
  • Jag måste fokusera på prioriteringar och be om hjälp.
  • Jag måste ta en paus så att min frustration inte hindrar mig från att göra ett bra jobb.
  • Jag är inte i mitt bästa skick idag. Tar en paus.
  • Det är inte alltid att de väljer mina idéer. Kanske behöver jag feedback på min senaste idé.
  • Låt mig checka att jag har uppfattat målet korrekt. Vad kan jag bidra med för att nå målet?
  • Kanske vill hon/han inte ha en vänlig relation med mig vilket är helt OK.

Träna på att skapa lugn

Inre lugn

Om du har tagit dig tid att reflektera och har fokus på produktiva handlingar, är du på rätt väg. Men kanske har du fortfarande ångest kring hur du ska agera.

Ett bra verktyg för detta är att repetera ditt beteende inombords.

Blunda och föreställ dig hur allt utspelar sig i detalj.
Exempelvis om du har möte med någon, vilken vore då bästa miljön att träffas i.
Kommer du att sitta eller stå upp?
Hur ska du starta konversationen?
Hur kommer ditt kroppsspråk att påverka?
Vilket är ditt ansiktsuttryck?
Vilka viktiga saker behöver du poängtera och vilken information måste du delge den andre?
Om det hjälper dig, kan du skriva en liten lista på detta för att ha som manus vid repetitionen.

Du kan också behöva repetera inför en situation där du vet att något kommer att hända som trycker på startknappen till frustration inom dig.
Exempelvis om du har en arbetskollega som påverkar dina nerver och retar upp dig. Vad kan du göra nästa gång för att lugna dina känslor och förbli produktiv?

Träning kommer att preparera dig och förbereda dig inför situationen nästa gång den uppstår.

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Tagged with →  
Share →
0 comments
Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed