Tänk som en e-handlare – sälj mer online
Ett av MiMs (Marknadsföreningens i Malmö) frukostmöten i våras handlade om lönsam digital försäljning genom att lära av e-handlarnas metoder. Vanligtvis ser vi på kommunikation och försäljning som två vitt skilda områden: medan kommunikatörer utgår ifrån ett mjukare varumärkestänk, jobbar säljare och e-handlare utifrån ett hårdare säljtänk. Men i den digitala världen blir vi alla e-handlare. Och tyvärr glömmer vi ibland bort att vi talar med reella människor i etern. För att lyckas behöver du ha ett holistiskt synsätt.
Du behöver mäta vad dina följare gör på dina sidor
Inte bara att de är där och läser utan få dem till att agera. Mät vad läsarna GÖR på din sida. Mät vad de gör på alla landningssidor. Ta reda på var klicken kommer ifrån.
Jag som utbildar och arbetar med digitala kanaler (sociala medier såväl som digitala onlineplattformar för mina 25 onlinekurser), konstaterade att det fanns några viktiga punkter som Jesper Fuglsang, vd för marknadsföringsbyrån Resultify, nämnde. Den allra viktigaste punkten, tyckte jag, var:
- Varför händer si eller så?
Det gäller att ha landningssidor till allt och att mäta dem VARJE DAG!
Jesper sa bland annat:
”Innan vi agerar som en ’e-commercer’, måste vi agera som en sådan.”
Historien började redan 1994 då Sting sålde en CD via en webbsida, berättade han.
Som ’e-commercer’ måste du mäta ALLT för att kunna optimera hela tiden
Det innebär att du måste börja med att sätta upp kommunikationsmål.
Skapa ett måldokument i vilket du definierar både affärs- och marknadsmål. Definiera sedan värdet av dessa mål. Målen i sig är viktiga men säger inget. Det är ditt ’varför’ som skapar mervärde.
En ’e-commercer’ har metoder för att mäta:
- CPA = Kostnad per åtgärd
- CPO = Kostnad per order
- CTR = Klickfrekvens
- CPC = Kostnad per klick
- CPM = Kostnad per minut
- ROI = Return on investment = Avkastning på investeringar, vilken räknas ut enligt (intäkt – kostnad för sålda varor/tjänster) / kostnad för varor/tjänster
Vad du behöver mäta är bland annat följande, enligt Jesper:
- Förstå kundens engagemang och förbättra ditt CTR – VARJE DAG
- Förstå kundens vanor och agerande på din site (oavsett kanal) – och förbättra detta – VARJE DAG
- Förbättra Marknadsvärdet VARJE DAG (dvs den resa som din kund gör på din site)
Du behöver definitivt bland annat, enligt Jesper:
- Förstå kundens behov och därmed skapa innehåll utifrån vad kunderna letar efter på Google
- Optimera med SEO (sökmotoroptimering) och skapa landingssidor utifrån dina varumären och erbjudanden
- Förbättra din webbsida med mjukvaror som förbättrar den för att uppnå vinster
Leta efter synergier
Jobba med innehållet på dina sidor och rikta det till ”rätt” målgrupp, vid ”rätt” tid och plats.
Ett effektivt tänk är att om målgruppen inte abonnerar på ditt nyhetsbrev, ge dem en påminnelse om att de ska göra detta, exempelvis via facebook.
Tänk effektivt och automatisera rätt
Med andra ord, för att tänka effektivt och automatisera rätt behöver du tänka utifrån effektivitet. Vad betyder det? Här är min definition av vad effektivitet är. Nedanstående gäller även för ’e-commerce’.
För att du ska fixa detta, behöver du göra en digital handlingsplan som sträcker sig över 12 månader. Planen ska vara nedbruten till små detaljer som du därmed kan pricka av – VARJE DAG.
I planen ska du skriva in värdet för åtgärden – inte bara att något ska göras.
Lycka till!
Och glöm inte att jag erbjuder onlinekurser i sociala medier, att skapa webbsidor och att skriva attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg i sociala medier, exempelvis.
Lycka till med ditt mätande
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)