Tidningen Faktum skapar ansvar, vardagsplanering, rutiner och socialt sammanhang

Amanda Ljungdahl och Mats Lindsjö på Rotary berättar om tidningen FaktumTidningen Faktum är en gatutidning. Du har säkert sett försäljare stå utanför affärer och sälja den. Hur många gånger har du köpt tidningen och varför?

Själv har jag köpt den för att hjälpa. Men efter att ha varit på Rotary och fått en föreläsning kring detta, har jag ändrat uppfattning. Den här tidningen är så mycket mer än bara en tidning. Genom att försäljarna själva får åka och hämta den, betala 30 kronor för den och sälja den för 60, skapas ett jobb – ingen välgörenhet. De får leva på mellanskillnaden, tar ett steg mot ett ordnat liv och håller sig flytande. De skapar ett socialt värdigt liv.

På föreläsningen den 13 april berättade Amanda Ljungdahl om tidningen och Mats Lindsjö om försäljningen av den och hur han jobbar sju dagar i veckan utanför ICA i Svedala. Han kör med sin moped varje dag från Malmö till Svedala. Mats är så positiv men också stolt över det han gör. Det är alltid roligt att träffa på Mats och utbyta några ord.

Mats berättade hur han köper en låda med tidningarna en gång per månad och sedan jobbar han med dem tills de är sålda. Men han åker till ICA oavsett, för där möter han personer som blivit hans sociala nätverk. Mats berättade också om sitt missbrukarliv och vad det var som fick honom att sluta med sprit och knark samt hur han finansierade sitt missbruk förr i tiden.

Alla legitimerade försäljare har en egen försäljningsplats och ska bära sin försäljarlegitimation väl synlig. Mats arbetsplats är ICA i Svedala.

Faktum grundades 2001 av aktivisten och socialentreprenören Maria Hanseblad samt journalisterna Per Adolfsson och Emil Sernbo. Då rekryterades försäljarna på parkbänkar och utanför Systembolaget. 2004 arrangerade Faktum Fotbolls-VM för hemlösa i Göteborg. 2007 avslöjade Faktum att kommunala bostadsbolag samarbetade med Säpo för att kartlägga hyresgäster. I Faktum kan vi läsa profilintervjuer med kända personer inom både idrotts- och musikvärlden.

2016 hade Faktum en läsräckvidd på 144.000 personer.

Tidningen är mycket intressant, väl värd att inköpas.

Glöm inte att inleda en dialog med försäljaren av tidningen. Människan bakom försäljningen har ofta en intressant historia att bjuda på och många tänkvärda sanningar för oss alla.

Socialt nätverk är viktigt för vår överlevnad.

Vänliga hälsningar
Monica

 

Share →
0 comments
Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed